Sigma DP1 compactcamera met slr-sensor getest

Pagina: 1
Acties:

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 17:18
Hierdoor levert de 14 megapixelsensor foto’s af met een resolutie van 4,7 megapixel.
De bovenstaande zin uit het artikel doet naar mijn mening geen recht aan de bijzondere eigenschappen van de sensor en zo staat het ook niet in het originele artikel:
- Sigma en Foveon claimen dat het een 14,1Mpixel sensor is.
- Volgens de CIPA standaard zou het een 4,7Mpixel sensor zijn, maar deze standaard is opgesteld voor een ander type sensor.
- Praktijkmetingen tonen een resolutie die overeenkomt met 8 tot 9Mpixel.

Mijn voorstel zou zijn om de zin te wijzigen in:
Hierdoor levert de 4,7 megapixel Foveonsensor foto’s af met een resolutie ongeveer gelijk aan een traditionele 9 megapixel.

• hybybyte
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
.....en dan ben je er nog niet: Het is maar waar je mee vergelijkt of test: Een zwart-wit testchart of een kleuren testkaart.
In Zwart-wit is de Foveon vergelijkbaar met 8 a 9 MP bayer. Maar bij kleuren test komen de bayers er een stuk minder uit, dus dan is de Foveon sensor vergelijkbaar met 11-12 (13?) MP bayer.
Zie hier http://www.ddisoftware.com/sd14-5d/
Dus om de Bayer Megapixel als norm te nemen is wel erg arbitrair. Het is juist de bayer resolutie die helemaal geen constante is!

De Foveon heeft als enige sensor ter wereld een uniforme en constant resolutie: dus een resolutie die niet afhankelijk is van de kleurinformatie van het onderwerp. Dat lijkt me heel wat belangrijker.

[ Voor 10% gewijzigd door hybybyte op 31-03-2008 12:48 ]