internet signaal door router laten lopen

Pagina: 1
Acties:

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 09:58
Hallo allemaal,
Mijn situatie is niet zo simpel maar ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. Momenteel gebruik ik 2 routers in mijn netwerk. één (router1) die effectief verbinding maakt met het internet, dhcp, nat etc regelt en een andere die gewoon dient als switch (router2). Nu zou ik graag router2 en router1 van plaats verwisselen maar toch router1 nog altijd laten inbellen over ppoe. Router2 moet dus gewoon fungeren als modem. Is dit mogelijk ?
Nu zou ik op router2 ook nog graag andere devices aansluiten, is dit ook mogelijk ? Dit lijkt me sterk omdat router2 dan nog voor router1 zit die effectie inbelt.
Hopelijk kunnen jullie er een beete aan uit :-).
De reden dat ik dit wil doen: zo kan ik met mijn custom firmware alles blijven beheren (op router1) en mijn draadloze router komt een verdieping hoger te staan :)

Verwijderd

Volgens mij begrijp ik je niet helemaal. Je telefoonlijn komt binnen in router 1 die een ADSL verbinding opstelt.

Nu wil je een andere router vóór je router 1 zetten en je telefoonlijn daar in stoppen en dan op een of andere manier het telefoonsignaal over het LAN doorsturen naar router 1 die vervolgens een ADSL verbinding maakt. Begrijp ik dit goed?

• silentkiller
dat begryp je goed
Ik las op het internet dat dit mogelijk was.
Het is wel een andere router dan de mijne maar hier staat de info die ik vond:
http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=96643

Verwijderd

Dat is niet zo lastig. Als router 1 een bridged functie ondersteunt, is het eenvoudig te configureren. Zo heb ik het zelf ook. Alleen kan je maar één poort gebruiken op je router 2, tenzij je internet provider je meerdere publieke ip's wil geven.

• silentkiller
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:10:
Dat is niet zo lastig. Als router 1 een bridged functie ondersteunt, is het eenvoudig te configureren. Zo heb ik het zelf ook. Alleen kan je maar één poort gebruiken op je router 2, tenzij je internet provider je meerdere publieke ip's wil geven.
daar vreesde ik dus al voor. Op de verdieping waar het internet binnenkomt (en waar ik dus router2 wil plaatsen) zitten ook computers. Om die op het internet te krijgen moet ik dus een kabel trekken naar router1 maar die staat een verdieping hoger en dat is dus moeilijk haalbaar. Bedankt voor de info in ieder geval !

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je kabel of ADSL? Iets meer specifieke informatie zou wel helpen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• silentkiller
ppoe => ADSL
Als ik dus devices op router2 hang, zitten ze voor router1 en lijkt het mij dus niet te kunnen om daar ook devices op aan te sluiten die gebruik maken van de inbelverbinding van router1.
Als je nog meer info nodig hebt die ik niet vermeldt heb, vraag gerust

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

silentkiller schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:41:
ppoe => ADSL
Als ik dus devices op router2 hang, zitten ze voor router1 en lijkt het mij dus niet te kunnen om daar ook devices op aan te sluiten die gebruik maken van de inbelverbinding van router1.
Als je nog meer info nodig hebt die ik niet vermeldt heb, vraag gerust
Belgie toevallig? In Nederland is ADSL namelijk vaak PPPoA, vandaar de vraag :) .

heb je een apart ADSL modem, want dat heb je wel nodig. Het is makkelijker als je meer nauwkeurige informatie geeft, zoals de merken en types van de routers, of er een ADSL modem voor zit, welke instellingen, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• silentkiller
gambieter schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:45:
[...]

Belgie toevallig? In Nederland is ADSL namelijk vaak PPPoA, vandaar de vraag :) .

heb je een apart ADSL modem, want dat heb je wel nodig. Het is makkelijker als je meer nauwkeurige informatie geeft, zoals de merken en types van de routers, of er een ADSL modem voor zit, welke instellingen, etc.
Inderdaad, Belgie :)
Hoe het dus zit:
Ik gebruik een apparte modem van alcatel, hierop zit mijn telefoon (komt van de splitter) en dan een kabel naar mijn router (router1). Dit is een linksys wrt54g v3.1 met dd-wrt erop. Op deze router1 zitten 3 devices en 1 kabel loopt naar router2. Dit is een edimax welke momenteel in bridge modus staat. Hierop zitten dan ook nog eens 3 devices.
Nu zou ik router1 en router2 van plaats willen verwisselen zodat de wireless functie van mijn router1 een verdiep hoger komt te staan.
Natuurlijk is het makkelijk om de edimax het internet te laten regelen en de linksys in bridge modus te zetten maar ik wil de functies van mijn dd-wrt op de linksys niet kwijt.
Daarom zou ik graag de 2 verwisselen (en de modem laten staan, de modem mee naar boven brengen is ook geen optie want dan kan ik niet meer aan de splitter). Dan komt de modem aan de edimax te hangen (router2) en via router2 zou router1 het internet moeten regelen.

Hopelyk is dit een beetje duidelijker

Verwijderd

Het was al duidelijk. Maar alle devices die vóór de (actieve) router zitten (aan de WAN-kant dus), krijgen geen intern ip adres en kunnen niet op internet. Oftewel: het kan wel, maar dan kan je niets aan router 2 aansluiten.

Is het niet veel makkelijker om gewoon een wireless access point neer te zetten? Voor een paar tientjes ben je klaar.

• silentkiller
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 22:17:
Het was al duidelijk. Maar alle devices die vóór de (actieve) router zitten (aan de WAN-kant dus), krijgen geen intern ip adres en kunnen niet op internet. Oftewel: het kan wel, maar dan kan je niets aan router 2 aansluiten.

Is het niet veel makkelijker om gewoon een wireless access point neer te zetten? Voor een paar tientjes ben je klaar.
ja dat verwachte ik dus al.
Ik snap wel wat je bedoelt maar ik ben van plan om op (momenteel) router2 een gigabit switch te hangen in combinatie met draadloos. Dan zou ik van alles vanaf zijn maar als ik een gigabit switch neem in combo met een draadloos dan ben ik er met een paar tientjes niet vanaf. Dan moet et sowieso een router worden (want in switch formaten vind je die dingen niet) en dan wordt het al snel duur voor zo'n arme student :p

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat dacht je van deze dan ? FAQ - Netwerken

kun je de kabel gewoon 2 x gebruiken

in jouw geval pots naar de router toe ipv lan. maar daar moet je gewoon even fantasie gebruiken en een aderpaar niet gebruiken

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 30-03-2008 09:00 ]

Iperf

• silentkiller
fish schreef op zondag 30 maart 2008 @ 08:59:
wat dacht je van deze dan ? FAQ - Netwerken

kun je de kabel gewoon 2 x gebruiken

in jouw geval pots naar de router toe ipv lan. maar daar moet je gewoon even fantasie gebruiken en een aderpaar niet gebruiken
Dat kan ik inderdaad doen. Dan kan ik 1 deel van de kabel tussen de modem en router1 gebruiken en een ander paar tussen router1 en router2. Ik snap wel niet goed wat je dan bedoelt met een aderpaar niet gebruiken.
Moet ik de kabel anders pitsen dan staat in de faq ?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dit is voor 2 lans

jij wil je eerste router boven hebben, en daar gaat een telefoon lijn heen toch. die gebruikt maar 1 aderpaar

Iperf

• silentkiller
fish schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:15:
dit is voor 2 lans

jij wil je eerste router boven hebben, en daar gaat een telefoon lijn heen toch. die gebruikt maar 1 aderpaar
ik laat de modem gewoon beneden staan. Daar gaat de telefonie kabel in. Dan ga ik van de modem (gewoon utp) naar de modemingang van router1 die gewoon inbelt. Het andere deel van de kabel stop ik op een lan van de router1 en ook in de lan van router2

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja... ik had niet begrepen dat je een los modem had.

maar idd het is om het even, hoe jij het omschrijft is gewoon goed

Iperf

• silentkiller
fish schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:23:
ja... ik had niet begrepen dat je een los modem had.

maar idd het is om het even, hoe jij het omschrijft is gewoon goed
ok, dan ga ik dat van de week eens proberen, ik hou jullie op de hoogte

• silentkiller
Zo, ik ben net klaar met mijn kabels te pitsen.
Over 1 kabel loopt dus:
1) het signaal van de modem naar de router
2) het signaal va router1 naar router2(als switch)

Dit werkt perfect en ik heb een veel beter draadloos ontvangst nu !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

goed zo veel plezier ;)

Iperf

Pagina: 1