Aangeven of hardware geschikt is voor Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-02 17:33
Is het mogelijk om in het geval van een PC advies aan te geven of de hardware geschikt is voor Linux Ubuntu? Dit is namelijk de meest gebruikte Linux versie en is daarmee een goede indicator voor de resterende distributies.

Dit door bijvoorbeeld bij hardware de tekst "Works with Ubuntu" te plaatsen?

Dit zou erg fijn zijn en groots gewaardeerd door de Linux Community en linux gebruikers in het algemeen. Tevens zou tweakers.net daarmee een van de eersten zijn die dit duidelijk aangeeft.

Verwijderd

Linux draait toch op alles, of mis ik nu iets :?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik neem aan dat je het over de Best Buy Guide hebt. En ik zal maar met de deur in huis vallen: kleine kans dat dat erin gaat komen, want dat is gewoon een kwestie van drivers en tenzij er hele exotische hardware wordt gebruikt zou het gewoon moeten werken.

The devil is in the details.

• 2green
Voor een groot deel ben ik het met boeboe en Hahn eens, helaas is de ondersteuning net niet zo goed als hier beschreven. Voor de functies die net dat kleine beetje extra beiden, zijn dan nog niet geimplementeerd.

Verder maak ik ook onderscheid tussen werkend en goed werkend --> dus zo snel en stabiel als dat het zou doen onder een windows driver. We werken eraan, maar we zijn nog niet zo ver helaas.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zie niet echt in wat Ubuntu als naam heeft om Linux te vertegenwoordigen, het zou dan gewoon 'werkt met Linux' moeten zijn.
Verder vraag ik me ook af in hoeverre dit erg nuttig gaat zijn, een gamessysteem zal nooit Linux gaan draaien als grootste doel, en een professionele photoshopper zal ook niet alles met Gimp doen.

En inderdaad, (bijna) alles werkt met Linux, ik vraag me af in hoeverre het nu nog is dat bij een dergelijk moederbord bijvoorbeeld, een aantal opties 'niet werkt'.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

"Werkt met Linux" is een heel lastig te onderzoeken claim. Zo werken de Asus G35-moederborden met HDMI op zich prima in Linux, maar loop je wel grote kans dat je met bepaalde beeldschermen en HDTV's je geen beeld krijgt of niet op de goede manier. Verder werkt de audio-output via hdmi nog niet, omdat zowel alsa wat buggy is als intel nog geen driverondersteuning ervoor heeft... Maar het moederbord werkt op zich prima in Linux, dus wat moet je dan melden?

Zelfde voor ATi en nVidia videokaarten, een groot deel van die dingen werkt op zich prima in Linux. Maar ondersteuning voor 3D- en videoacceleratie zijn een stuk minder zeker... Werken ze dan, of werken ze dan niet? Voor een game-pc of htpc zijn dat nogal belangrijke vereisten, voor een simpel werkstationnetje dat bedoeld is om wat te browsen en teksten te verwerken niet.

Maar vziw zijn er maar weinig aspecten van de basishardware in een BBG waarvan de boel echt helemaal niet werkt in Linux.

• 2green
Ik zeg niet dat het eenvoudig is, dan zou iedereen het wel opnemen. Er schijnt een soort standaard hiervoor te bestaan, waarmee aangegeven kan worden of hardware linux compatible is. En 100% compatible is inderdaad niet haalbaar op dit moment. Maar toegegeven, na het lezen van de post van ACM en TheZeroorez vraag ik mij af of iets dergelijks werkbaar is. Nuttig zou het zeker wel zijn.

Vraagje aan TheZeroorez : Ik zie niet in waarom ik 3D acceleratie voor een HTPC nodig heb. Video acceleratie werkt verder verder prima onder linux media centers (bijvoorbeeld MythBuntu). HD video word bijvoorbeeld volledig door de nieuwe AMD chipset afgewerkt met een Linux OS. Als game platform is Linux inderdaad niet erg geschikt.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
vantimmeren schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 19:56:
Vraagje aan TheZeroorez : Ik zie niet in waarom ik 3D acceleratie voor een HTPC nodig heb. Video acceleratie werkt verder verder prima onder linux media centers (bijvoorbeeld MythBuntu). HD video word bijvoorbeeld volledig door de nieuwe AMD chipset afgewerkt met een Linux OS. Als game platform is Linux inderdaad niet erg geschikt.
Ik heb eigenlijk geen zin om deze eeuwenoude discussie te voeren. Dat was jouw doel in dit topic niet, mijn doel niet, en is zo uitgemolken dat het zelfs in NOS als ongewenst gezien wordt volgens mij.

't gaat erom dat het testen moeilijk is en nauwelijks nut gaat hebben, niet of jij die 3D acceleratie werkend gaat krijgen of niet.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

vantimmeren schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 19:56:
Vraagje aan TheZeroorez : Ik zie niet in waarom ik 3D acceleratie voor een HTPC nodig heb.
Dat was mijn opmerking, maar dat geeft al precies aan waarom het voor ons heel moeilijk is om aan te geven of iets 'werkt' of niet. Want jij vindt in je HTPC 3D-weergave niet boeiend, maar dat zegt niet dat niemand dat niet boeiend vindt...
Video acceleratie werkt verder verder prima onder linux media centers (bijvoorbeeld MythBuntu). HD video word bijvoorbeeld volledig door de nieuwe AMD chipset afgewerkt met een Linux OS. Als game platform is Linux inderdaad niet erg geschikt.
Vziw is hardware acceleratie helemaal geen uitgemaakte zaak in Linux. Ik las zelfs toen ik er zelf mee bezig was een paar maanden terug dat de 8xxx-serie van de nVidia-kaarten iets missen (overlay?) wat in 7xxx juist nog wel werkte. En HD-acceleratie volledig via het chipset lijkt me raar, althans, dan heb ik dat zelf iig gemist, vziw is er nog niet eens een API (behalve xv enzo) voor in Linux?

Anyway, dat is allemaal nogal off-topic. Maar dat soort gedetailleerde informatie over compatibiliteit met Linux is dusdanig veel uitzoekwerk dat ik het niet waarschijnlijk acht dat onze redactie dat allemaal gaat uit lopen zoeken. Tenzij natuurlijk een BBG-systeem specifiek voor Linux in elkaar bedacht wordt.

• 2green
TheZeroorez schreef op zondag 30 maart 2008 @ 00:29:
[...]

Ik heb eigenlijk geen zin om deze eeuwenoude discussie te voeren. Dat was jouw doel in dit topic niet, mijn doel niet, en is zo uitgemolken dat het zelfs in NOS als ongewenst gezien wordt volgens mij.

't gaat erom dat het testen moeilijk is en nauwelijks nut gaat hebben, niet of jij die 3D acceleratie werkend gaat krijgen of niet.
Ik heb daar ook geen zin in. O-)

• 2green
ACM schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:53:
Dat was mijn opmerking, maar dat geeft al precies aan waarom het voor ons heel moeilijk is om aan te geven of iets 'werkt' of niet. Want jij vindt in je HTPC 3D-weergave niet boeiend, maar dat zegt niet dat niemand dat niet boeiend vindt...
Goed punt en mee eens.
Vziw is hardware acceleratie helemaal geen uitgemaakte zaak in Linux. Ik las zelfs toen ik er zelf mee bezig was een paar maanden terug dat de 8xxx-serie van de nVidia-kaarten iets missen (overlay?) wat in 7xxx juist nog wel werkte. En HD-acceleratie volledig via het chipset lijkt me raar, althans, dan heb ik dat zelf iig gemist, vziw is er nog niet eens een API (behalve xv enzo) voor in Linux?

Anyway, dat is allemaal nogal off-topic. Maar dat soort gedetailleerde informatie over compatibiliteit met Linux is dusdanig veel uitzoekwerk dat ik het niet waarschijnlijk acht dat onze redactie dat allemaal gaat uit lopen zoeken. Tenzij natuurlijk een BBG-systeem specifiek voor Linux in elkaar bedacht wordt.
Het is inderdaad erg veel werk en moet toegeven :X dat een dergelijk streven niet haalbaar is.

Bedankt voor de input.

(Wat mij betreft kan deze topic afgesloten worden.)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.