Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag over de resolutie met HD films. Ik download vaak HD beeld materiaal, de ene keer is het volledig scherm vullend de andere keer zijn de balken mega dik en is het uiteindelijke beeld dat je krijgt erg klein.

Toch wordt het beeld materiaal altijd met 1080 of 720 aangeduidt, als ik op Wikepedia kijk zie ik dat dat de resolutie van de film aanduidt.

Alleen vraag ik mij nu af, waarom een 1080p film soms volledig scherm vullend is en de andere keer met grote balken, want dat maakt een groot verschil en in mijn ogen hoort 1080p en 720p volledig scherm vullend te zijn.

Dit is namelijk mijn optiek:

720 en 1080 horen beiden schermvullend te zijn, een 1080 film op een HDready TV (720p) is even mooi en scherp als een 720 film op dezelfde TV.

Echter een 720p op een FULLHD TV (1080p) wordt uitgerekt waarder er kwaliteit verlies optreedt.

Wie kan mij dit duidelijk maken?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Vaak heeft een film wel de volledige breedte, maar minder hoogte.
Dat komt door de verhouding waarin de film geschoten is en het vullen van de volledige resolutie zou dus vervormingen geven.

En natuurlijk wordt 720p uitgerekt op een 1080p scherm, maar wat is daarmee het probleem?
Alle HD-media (en nu alleen dus Blu-ray) heeft gewoon 1080p op de disc.

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:01:
Vaak heeft een film wel de volledige breedte, maar minder hoogte.
Dat komt door de verhouding waarin de film geschoten is en het vullen van de volledige resolutie zou dus vervormingen geven.

En natuurlijk wordt 720p uitgerekt op een 1080p scherm, maar wat is daarmee het probleem?
Alle HD-media (en nu alleen dus Blu-ray) heeft gewoon 1080p op de disc.
Zie ik dan in de praktijk nog verschil op mijn HDReady TV tussen een 720p rip en en 1080p rip met de zelfde resolutie?

En laatst zag ik iets vreemds: een sticker met " HD Ready 1080p" dan hoort daar toch een gouden "Full HD 1080p" sticker op te zitten?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat bedoel je met balken? Als je het enkel over de balken boven en onder hebt dan heeft dit helemaal niks te maken met de resolutie, maar alles met aspect ratio.

Trouwens, om het nog even extra verwarrend te maken: Een 1080p bron op een 720p scherm geeft slechter beeld dan een native 720p bron. Je beeld zal juist wat onscherper worden omdat de beeldlijnen niet 1 op 1 gematched worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Full HD is geen erkend logo.
HD Ready geeft dan ook meer aan dan minimaal 720p, zie ook wikipedia.

Ik denk dat een goede 720p er mooier uitziet op een 720p TV dan een 1080p versie.
Alleen al omdat de PC die de encode heeft gemaakt veel tijd heeft besteed aan het verkrijgen van het beste beeld en anders je TV de 1080p real-time (snel dus!) moet gaan downsamplen naar 720p.
Maar dat weet ik niet heel zeker en kan bij bijv. TV's met een sterke engine (denk aan de Bravia Engine) ook totaal anders zijn.

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:14:
Full HD is geen erkend logo.
HD Ready geeft dan ook meer aan dan minimaal 720p, zie ook wikipedia.

Ik denk dat een goede 720p er mooier uitziet op een 720p TV dan een 1080p versie.
Alleen al omdat de PC die de encode heeft gemaakt veel tijd heeft besteed aan het verkrijgen van het beste beeld en anders je TV de 1080p real-time (snel dus!) moet gaan downsamplen naar 720p.
Maar dat weet ik niet heel zeker en kan bij bijv. TV's met een sterke engine (denk aan de Bravia Engine) ook totaal anders zijn.
Hmm, mijn Pa wil binnenkort een Blurayer aanschaffen, ik zei dat dat zonde was omdat wij slechts een Sony Bravia HDready 720p hebben. Kan je dan beter een Full HD tv kopen, of gaat het weinig uitmaken?

Ik speel de HD films nu via VGA af op mijn HDTV vanaf mijn PC, betekend dit dat ik geen HD beeld meer heb?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 20:24 ]

Pagina: 1