Toon posts:

Externe HD voor Macbook pro geschikt voor Vista en OSX?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.283 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ga een Macbook Pro aanschaffen voor voornamelijk grafisch werk. Sommige van mij pakketten (3d) draaien niet onder OSX en daarom ga ik gebruik maken van Bootcamp. Mijn tweede OS wordt Vista.

Nu wil ik de HD van m'n Macbook pro zo schoon mogelijk houden en dus al mijn projecten/werkbestanden vanaf een externe HD benaderen.

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om naar één extrne HD zowel vanuit OSX als Vista te schrijven? Kortgezegd, kan ik de externe HD vanuit OSX en Vista benaderen?

En welke externe HD raden jullie aan? Ik ga hem voornamelijk in de trein gebruiken.

Groet!

Joris

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je de schijf formatteert als FAT32 is de schijf in beide besturingssystemen lees- en schrijfbaar. Het enige probleem is dan dat er geen bestanden op kunnen die groter zijn dan 4GB.

Andere oplossingen die wel een bestandsgrootte van 4GB of meer toestaan:

- Formatteer de schijf HFS+, dit is het bestandssysteem van Apple. Je kunt dan de schijf lezen en schrijven in Mac OS X maar niet standaard in Windows. Om dit op te lossen kun je MacDrive aanschaffen.

- Formatteer de schijf NTFS, je kunt dan de schijf in Mac OS X alleen lezen, je kunt er standaard niet naar schrijven. Dit is op te lossen met onder andere Paragon NTFS for Mac.

Het maakt niet zoveel uit wat voor schijf het is, maar voor mobiel gebruik heb je in elk geval een schijf nodig zonder externe voeding. Een mobiele harde schijf dus.

Succes. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Frietsaus op 28-03-2008 19:02 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hou er rekening mee dat externe harde schijven ook kapot kunnen gaan, en kwijt kunnen raken. Dus om alleen op een externe harde schijf te werken is niet verstandig, of je moet ook heel regelmatig backups maken. Verder: in de trein heb je geen stopcontact, dus het zal een 2.5" of 1.8" schijf moeten worden.

Persoonlijk zou ik zeggen: gewoon opslaan op de harde schijf. Straks zit je in de trein en ben je de schijf vergeten...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

En nog een vraagje, klinkt misschien een beetje raar doordat ik er zelf geen ervaring mee heb maar..
Ga je je laptop in de trein gebruiken voor grafische toepassingen? Het lijkt me namelijk dat je daar een muis voor moet gebruiken en niet een touchpad en dat gaat nogal lastig in de trein(?).

Zeg maar als ik ernaast zit hoor, ben even benieuwd ;)

Verwijderd

Ik heb ook even een noob vraagje...
Hoe formateer je een externe schijf op de mac? (gewoon HFS+ heb geen windows dus ook niet nodig)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:42:
Ik heb ook even een noob vraagje...
Hoe formateer je een externe schijf op de mac? (gewoon HFS+ heb geen windows dus ook niet nodig)
Topic hijack?

Verwijderd

nee deze topic gaat ook over formateren : O+

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Over hoe je je HD moet formatteren zodat hij onder zowel Mac OS X als Vista benaderbaar is, zijn al de nodig topics volgeschreven:
[list]
[Bootcamp] De Windows partitie gebruiken in Mac OS X
Externe harde schijf tegelijk vanaf Mac en PC?
Apple Bootcamp Beta
Volumestructuur externe HD
Externe harddisk voor Mac OS X en WinXP/Vista
Externe HDD formateren. Welke file system gebruiken?

Nog een topic over dit onderwerp lijkt me wat overbodig, en daarom gaat deze op slot :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.