Externe medion hardeschijf, goedkoop toch duurkoop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217733

Topicstarter
Hallo,

Ik ben net terug van de aldi en heb een hddrive 2 go gekocht welke mooi past bovenop de medion computer welke hiervoor een speciale uitsparing heeft zodat de voeding en esata (en usb) aansluitingen heel makkelijk in het apparaat klikken.

Maar ik zit nu echter met twee vraagjes

- Ik doe nu niets op de schijf en verschillende programma's geven aan dat de temperatuur 53 C is. Dat lijk me veel te hoog voor een schijf maar in de handleiding stond wel dat die best warm kan worden. Ook als ik de schijf voel trilt hij meer dan alle andere schijven, welke eigenlijk nauwelijks trillen (zeker in idle niet).

- Ik heb hem aangesloten in winxp via de esata aansluiting maar ik kan hem niet disconnecten (zoals ik dat bij usb wel kan voor het verwijderen) en het staat in de handleiding dat dit hoe dan ook moet. Is dit ook bij esata het geval dan?

Het type nummer van de schijf is een ST3500820AS. Ik weet niet precies hoe het zit met schijven voor extern gebruik, omdat gewone schijven redelijk schokgevoellig zijn, maar is dit een schijf speciaal voor mobiel gebruik, of bestaat dat helemaal niet?

Hij doet het goed, en de snelheid is met gemiddeld 90MB/s een haar sneller dan de schijf in de computer, maar ik heb het gevoel dat hij niet lang zal leven met zulke temperaturen. heb al gezocht op google naar deze schijf en weinig info of gebruikers ervaring. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor backuppen dus het is wel belangrijk dat die het niet opeens begeeft. Mijn gevoel zegt dat het "normaal" is dat die schijf zo warm wordt maar omdat het dient als backup dat hij toch lang zal meegaan bij de meeste mensen, maar eigenlijk is een dergelijke temperatuur toch te hoog? Ik twijfel een beetje of ik em moet terugbrengen...

nog even de specs:

computer: md8833
schijf: md 90101 (met intern een seagate 500gb 8mb sataII schijf ST3500820AS)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 217733 op 28-03-2008 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:20
Terugbrengen omdat ie gewoon werkt ? Dat ie iets warmer wordt dan een interne schijf lijkt me logisch, vooral als de behuizing geen fan heeft. En hoe bedoel je schijf voor mobiel gebruik, zolang je 'm op je pc hebt zitten noem ik dat geen mobiel gebruik. Alleen omdat je 'm los kunt halen en mee kunt nemen heb je geen mobiele schijf nodig, ze kunnen echt heel wat hebben zolang ze niet aan staan. Als laatste is het tenslotte een Seagate, een merk wat ik qua betrouwbaarheid erg hoog aansla (heb zelf ook bijna alleen maar Seagate's), hoewel daar de meningen hier over verdeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

Trillen is iets wat letterlijk per schijf zal verschillen. Koop 3 schijven van hetzelfde merk/type en dan nog kan je daar mogelijk verschillen in waarnemen. Als je de schijf alleen voor backuppen gebruikt kan je hem ook uitzetten wanneer je hem niet gebruikt.

"uitwerpen"/unmounten is onder Windows afhankelijk van de drivers in geval van (e)SATA. Onder bijvoorbeeld Linux zou je hem gewoon kunnen unmounten. Werkt het niet onder Windows, zoek dan andere drivers, werkt dat ook niet, pech..

53 graden is aardig wat. Als de behuizing zelf ook warm is kan je overwegen daar een ventilator op te richten. Ruilen voor een ander exemplaar zal je weinig helpen, als er geen fan inzit dan worden ze nu eenmaal warm.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 28-03-2008 21:01 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De reden dat ik dacht om hem terug te brengen is omdat deze schijf in een redelijk open behuizing 15 graden warmer wordt dan de schijf in mijn computer. Daar ze bijna dezelfde snelheid halen vond ik dat wel erg vreemd. De schijf in mijn computer is trouwens een ST3500320NS vs ST3500820AS in mijn externe behuizing. Daarnaast heb ik al mijn 6 schijven even gevoeld en geen enkele trilt noemenswaardig, terwijl de externe wel behoorlijk hoorbaar en voelbaar trilt. Ik was beetje bang dat de trilling zou wijzen op een onbalans wat zou kunnen leiden tot een veel hogere slijtage aan bv de lagers (als die nog worden gebruikt).

Hoe dan ook, ik heb even rondgekeken naar schijven van andere types en het viel me op dat wel meer externe schijven behoorlijk warm worden en dat de 320gb externe medion ook last had van trillen + warm worden. Blijkbaar is dat niet zo bijzonder voor een externe schijf, iig niet voor een medion externe schijf.

Ik heb inmiddels ook door dat ruilen niet veel zal uithalen, dus ik hou hem gewoon lekker in de hoop dat mijn backup en orginele data niet op precies hetzelfde ogenblik onbruikbaar worden (heb wel paar dvd's gebrand met datgene wat ik absoluut niet wil missen).

Waar ik nu nog wel echt tegen aan loop is het "unmounten" of het "safely remove hardware" onder windows. De schijf en de computer horen op elkaar afgestemt te zijn zou ik verwachten (speciale uitsparing in de computer voor de schijf), maar toch zie ik onder vista (door medion ondersteunde os) en onder XP geen mogelijkheid om hem softwarematig te disconnecten voordat ik hem fysiek afkoppel. Ik ben al zover dat ik een ms programma heb gevonden en een homebrew programma die het zouiden moeten kunnen, maar ik probeer eerst even of een driver update beter werkt. Persoonlijk vind ik het raar dat het niet met de bijgeleverde drivers werkt, medion had dat best wat netter kunnen afleveren naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Driver update hielp niets, heb even doorgezocht en heb uiteindelijk een programma genaamd hotswap gevonden welke prima werk en zonder cli oid. Programma is freeware en te verkrijgen op
http://mysite.verizon.net/kaakoon/hotswap/index_enu.htm. Vista heb ik niet geprobeerd maar dat is voor mij ook minder interessant aangezien ik nog altijd liever op xp zit :).

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 217733 op 28-03-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat betreft trillen, je vergelijkt nu dus interne stevig vastgeschroefde HD's met een externe HD die niet strak zit vastgeschroefd?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bartvl schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:43:
Wat betreft trillen, je vergelijkt nu dus interne stevig vastgeschroefde HD's met een externe HD die niet strak zit vastgeschroefd?
ik heb vaak genoeg schijven los gehad op de tafel, in mijn hand etc en nooit trilden ze zoveel. Als je ze veel laat lezen of schrijven dan zul je wel wat gekraak ed horen vanwege de kop die heen en weer gaat maar geen getril zoals deze schijf dat heeft. Twee van mijn schijven zitten trouwens vast met rubberen verbindinkjes (antec sonata kast) dus die hebben ook een beetje speling. Ik heb ook me hand al op de externe schijf gelegd met enige druk om de schijf te "stabiliseren", maar hij trilt gewoon echt een stuk meer en dat kan ik niet tegenhouden. Niet dat die van de tafel aftril ofzo, maar hij overstemt in zijn eentje wel de hele computer en wordt met zijn 50+ C zelfs een heel stuk warmer dan mijn q6600 die idle rond de 38C zit.

EDIT
ik heb de specs van beide schijven er even bij gezocht, beide hebben ze 5 jaar garantie, het opgenomen vermogen is vergeljikbaar, maar de externe heeft een max operating temperature van 60C en de interne van 55C.

EDIT 2
Even wat reviews gezocht die de beide schijfen 1 op 1 vergelijken en ze zouden precies evenveel vermogen verbruiken en verder ook voor een groot deel gelijk zijn (http://techreport.com/articles.x/13732/14).

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 217733 op 29-03-2008 02:21 ]

Pagina: 1