Toon posts:

p4 meteen gloeiend heet waardoor pc crasht

Pagina: 1
Acties:
  • 896 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc staan van een 3tal jaar oud, p4 3ghz, stevige coolfan van intel zelf erop, abit mobo, 512mb ram. Sinds enkele dagen kan ik die pc niet meer opstarten: wanneer ik hem power biept ie normaal, memload en dergelijke ok, en dan valtie uit. Opmerkelijk was, bij de 1e poging krijg ik hem nog ca. 15sec aan de praat, bij de 2e is dat nog maar 5sec etc.

Ik dacht eerst aan een kortsluiting of een probleem met de voeding maar dat is het niet. Na wat onderzoek blijkt de p4 processor in die luttele sec telkens gloeiend heet te worden. Vandaar dus dat de pc vanzelf afsluit. Onderklokken lukt niet want ik raak nooit op tijd in mn bios.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van die enorm hoge temp. van die p4 op enkele luttele sec, zonder speciale activiteit?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Draait de fan nog wel??

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik had dat vroeger als de fan niet goed aangesloten was of geen contact maakte. Check de fan en de koelpasta.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Als je niet meer informatie post worden de komende twintig posts vragende, en geen helpende. Denk zelf eens aan standaardzaken, als koelpasta, fan, de beugel van de heatsink enzovoorts...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat is ongetwijfeld een hitteprobleem. Hoe weet je dat het ding zo snel heet wordt? Ik hoop door in de BIOS naar de temps te kijken, en niet met een thermometer zonder koeler te gebruiken.

Monteer je koeler even opnieuw en breng een fris laagje pasta aan.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:13
inderdaad, gewoon even nieuw laagje koelpasta en koeler er terug op. en heb je de pc ooit schoongemaakt? anders zit er misschien veel stof voor de koeler

Verwijderd

Topicstarter
Mn koeler werkt perfect en pasta was ook voldoende aanwezig, heb nieuwe pasta aangebracht, doch zonder resultaat. Kan onmogelijk de temp. controleren in het bios want die tijd heb ik niet. Wanneer de pc echter na enkele sec. uitvalt voel ik warmtestralen van die cpu komen. Het is onmogelijk om er zelfs aan te komen. (niet helemaal abnormaal, doch nu wel vermits reeds na enkele sec. en zonder noemenswaardige activiteit)

Verwijderd

Topicstarter
Pc ook volledig schoongemaakt, geen stofje meer tevinden, ook niet in de cooler en de heatsink.
Modbreak:Gelieve niet je topic onnodig te schoppen. Als je iets toe te voegen hebt <24u, gebruik de edit-knop

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 29-03-2008 02:31 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Maar hoe weet je nou of je koeler werkte? was hij warm of koud?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zonder fan wordt de CPU met koelblok dat wel goed zit niet binnen 10 sec zo heet dat de PC afslaat.

Als je CPU te heet wordt is het eerste dat je doet toch de PC open trekken en kijken hoe het met de CPU koeler zit ?

Weet je zeker dat het contact met het koelblok en de CPU echt 100% goed is ? Als dat verder echt goed zit zou je bijna zeggen dat het iets met de CPU zelf is. Maar controleer of het koelblok de CPU wel echt goed raakt, is dat niet zo is het normaal dat de CPU zo super snel heet wordt.
*ik kan mijn P4 met stock cooling zonder fan booten tot in windows (heb ik niet opzettelijk al getest)
Als de heatsink verder gewoon goed op de CPU zit is dat idd geen probleem. Een CPU koeler kan best ff zonder fan zonder dat de CPU enorm snel erg heet wordt. Eerst moet de heatsink heet worden voordat de fan echt nodig is om die heatsink weer af te koelen.

[ Voor 50% gewijzigd door PilatuS op 28-03-2008 20:08 ]

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 01:19
Zit het koel element er ook juist op? (soms kan deze schuin worden gemonteerd)
verwijder al overige dingen op het systeem (extra ram / HD,pci...), reset de bios, en probeer eens te booten tot de bios.

Mischien is door een bios fout de voltage van dde CPU omhoog gegaan, mischien is de northbridge ergens fout, waardoor de CPU te veel stroom krijgt (unplug vooral alle USB dingen)

*ik kan mijn P4 met stock cooling zonder fan booten tot in windows (heb ik niet opzettelijk al getest)

[ Voor 12% gewijzigd door g4wx3 op 28-03-2008 20:06 ]

http://www.softfocus.be/

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:04:
[...]

Zonder fan wordt de CPU met koelblok dat wel goed zit niet binnen 10 sec zo heet dat de PC afslaat.

Als je CPU te heet wordt is het eerste dat je doet toch de PC open trekken en kijken hoe het met de CPU koeler zit ?
Idd, dat denk ik ook. Normaal moet je zelfs windows enkele minuten probleemloos kunnen runnen zonder koeler. Soit, dr zit een koeler op nu, die perfect draait, alles goed aangesloten, en die koeler is van Intel zelf en speciaal ontworpen voor die p4 3Ghz (en die combinatie werkt trouwens al 3 jaar perfect).

Het ligt dus zeker niet aan de opstelling of configuratie of wat dan ook. Die processor wordt gewoon plots ongelofelijk warm zonder enige reden daartoe.

Verwijderd

Topicstarter
g4wx3 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:05:
Zit het koel element er ook juist op? (soms kan deze schuin worden gemonteerd)
verwijder al overige dingen op het systeem (extra ram / HD,pci...), reset de bios, en probeer eens te booten tot de bios.

Mischien is door een bios fout de voltage van dde CPU omhoog gegaan, mischien is de northbridge ergens fout, waardoor de CPU te veel stroom krijgt (unplug vooral alle USB dingen)

Koel element lijkt me ook perfect te zitten, en in het bios raak ik zelf niet...
Modbreak:Onnodig schoppen..

[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 29-03-2008 02:33 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nogmaals weet je echt zeker dat de heatsink de CPU echt raakt. Als dat contact namelijk goed is slaat het nergens op dat de CPU zo heet wordt, hij wordt namelijk prima gekoeld door de koeler. En wordt de heatsinks zelf wel heet ? Als die niet heet wordt en de CPU wel moet het contact wel bagger zijn.

Als ie echt goed zit denk ik dat er met de CPU zelf iets mis moet zijn. Ook met een te hoog voltage op de CPU moet ie als de koeler goed zit nog niet zo heet worden.

Als je een socket 775 koeler hebt controleer dan of de 4 pinnen ook wel echt door gedrukt zijn. Als dit niet zo is dan is het contact super slecht of er is helemaal geen contact wat de temp kan verklaren.

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 28-03-2008 20:14 ]

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Volgens mij lijkt het sterk dat het de cpu is, zosnel warm kan deze niet worden, althans niet zo snel dat je het bios niet meer in kan.

Het volgende wat ik zou checken zijn de capacitors op het mobo, wanneer deze bol staan, heb je dus een probleem. -zelf al meegemaakt en inderdaad een aantal stonden "lekker" bol en zijn toen netjes vervangen door de fabrikant.

Is trouwens iets standaards bij het jaarlijks stof verwijderen ritueel, even kijken of ze nog goed zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door GetaGrip op 28-03-2008 20:17 . Reden: xtra zinnetje ]

GetaGrip is net een mens.......

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
PilatuS schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:04:
[...]

Ik zou ze niet te eten willen geven, alle gasten die de meest voor de hand liggende stappen overslaan. :) Bij een goede troubleshoot is het juist zaak om alle dingen WEL door te nemen; dus niet denken van: "Het werkt al drie jaar zo, dus het zal wel goed zitten," maar vooral toch de koelpasta, bevestiging, etc. nog een keer doornemen.

Te hoge vcore klinkt idd plausibel. De TS zou eens een hele harde CMOS reset moeten doen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Ha, die P4 uit die tijd waren echt kachels. Ik had ook een 3ghz Northwood die flink warm werd. Als je een Prescott hebt zoals mijn P4 3.4 Ghz kan je je lol helemaal op. Zorg dat je een goede cooler hebt, gebruik weinig koelpasta en zet de koeler er GOED op. Lekker schuiven en wrikken totdat hij bijna vastplakt. Dan moet het werken.

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 09:19
Na dat je de cpu cooler heb bevestigd, kan je even controleren
of de cooler wel goed contact maakt met de cpu.( even de cooler weer weghaen en kijken of er pasta
op de cpu is.

Als dat het geval is kan je nu even een standaard chek doen.
*Werk geheugen weghalen
*videokaart weghalen
*en de cpu weghalen en alles weer aansluiten hoe het hoort.

meestal doet hij het dan weer.

Verwijderd

Heel vreemd dat een stock koeler binnen enkele seconden zo heet wordt dat je hem niet meer aan kan raken. Als je cooler zeker goed gemonteerd zit met pasta ertussen (wat wel zo moet zijn anders wordt je koeler al helemaal niet warm) dan vrees ik dat je proc hardstikke rot is. Dan nog raar dat je wel de post krijgt te zien en met 100W of wat gebruikt die proc, krijg je je koeler nog niet in een paar seconden boven de zeg 70 graden.
Vreemd verhaal.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

maar teveel koelpasta geeft een averechts effect, dit omdat de koelpasta zorgt voor een 'perfect' contact tussen de processor en de heatsink. Als je er dus teveel op smeert. Maak anders je processor eens goed schoon, met alcohol gaat het het makkelijkst, het beste kun je Isoprpyl-alcohol/isopropanol alcohol gebruiken. Breng een dun laagje koelpasta aan.

Mocht dit niet werken, reset dan cmos chip. (moederbord batterij er uithalen, stroom van je computer af, 10 minuten wachten, batterij er weer in en pc opstarten). Mocht je computer het dan nog niet doen kijk dan naar opgezette condisatoren. :P

Succes in iedergeval :P

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

1. Bios reset (moet op safe speed lopen, liever lagere GHz)
2. Werk bios bij als ie niet eens cpu kent... Verkeerde voltage en snelheid gaan de cpu gelijk laten koken bij even aanzetten. Heb ik zelf ook meegemaakt.... rook komt uit cpu - bleek dat oude bios de cpu niet goed herkent, direct oververhit! Mobo ondersteunt ook de "nieuwere" cpu niet goed.
Anders zul je boel handmatig moeten instellen in outdated bios.
3. Contact controle met cpu. Laat fan even niet draaien en pak de koelblok even aan terwijl je pc aanzet. Voel de warmte even hoe snel het warm wordt. Als ie langzaam opwarmt en je bios slaat al alarm, dan is contact slecht. Snel warm? Dan is contact toch wel goed.
4. Heel mogelijk is dat bij grote koelblokken de kans bestaat dat het tegen 1 van de elco's komt rond de cpu. Dan is de contact al slecht. Het staat in de weg en zal je andere blok moeten nemen.
(in beide gevallen zie je aan de pasta op cpu of er druk op zit of niet)
5. Tenslotte zo min mogelijk pasta aanbrengen! Veel pasta is makkelijk, maar zal uitvloeien en wordt het rommeltje. En veel pasta maakt juist hogere koelweerstand en dat maakt je cpu heter dan de bedoeling, terwijl koelblok niet snel alle warmte kan opnemen.

Succes.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 21:41:
Heel vreemd dat een stock koeler binnen enkele seconden zo heet wordt dat je hem niet meer aan kan raken. Als je cooler zeker goed gemonteerd zit met pasta ertussen (wat wel zo moet zijn anders wordt je koeler al helemaal niet warm) dan vrees ik dat je proc hardstikke rot is. Dan nog raar dat je wel de post krijgt te zien en met 100W of wat gebruikt die proc, krijg je je koeler nog niet in een paar seconden boven de zeg 70 graden.
Vreemd verhaal.
Niet alleen een heel raar verhaal, ook een heel erg onmogelijk verhaal. Die stockkoeler weegt zo'n 200 gram, is van aluminium en moet om van kamertemperatuur naar niet-meer-aan-te-raken zo'n 25 graden warmer worden. Bij 200 gram Aluminium is daar minimaal zo'n 450 Watt zo'n 10 seconden lang voor nodig.

Berekening
code:
1
2
200 gram / 27 gram / mol = 7,4 mol
7,4 mol * 25 Kelvin * 24,2 J / mol / Kelvin = 4481 Joule = 4481 Watt / seconde

Ik kan je vertellen dat je voeding en/of moederbord bij dergelijke wattages al lang doorgebrand zouden zijn. Kortom, de verbinding tussen het koelblok en de CPU deugt niet, want er geen realistische manier om het koelblok zo snel zo warm te krijgen. Je voeding en moederbord zouden dan namelijk al doorgebrand zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door kalizec op 28-03-2008 23:03 . Reden: Typefout ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Kalizec zegt het al, stel je voor dat je P IV overhit dan zou het een tijdje duren. En niet te vergeten de P4 zal langzamer gaan werken als het overhit. Echt soms heb je van die "langzame" pc's die na het schoonmaken van de koeler plotseling weer snel werken. Dan heeft de processor zichzelf gedownthrotled voor de veiligheid.

Geloof niet dan 10 seconden genoeg is om een P4 kritiek te overhitten! Het moet het moederbord zijn of de processor. P IV's hebben maanden of jaren gedraaid onder suboptimale omstandigheden.

Denk dat je een groter probleem hebt! Okay heb je al gecheckt of er Elco's zijn die bol staan? Misschien een zichtbare hint ergens dat het moederbord het opgegeven heeft!

[ Voor 23% gewijzigd door swampy op 28-03-2008 23:02 ]

There is no place like ::1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

(en die combinatie werkt trouwens al 3 jaar perfect)
...dus hoef jij helemaal niets te testen en moeten wij gewoon gokken wat er aan de hand is :X

Als ik (of trouwens een willekeurige helpdesk medewerker) een stuiver kreeg voor iedere keer dat iemand belde en hoog en laag beweerde dat het niet aan ... kon liggen, "want het heeft altijd gewerkt", zou ik ondertussen kunnen rentenieren :o

Op GoT verwachten we eigen inzet. Dat betekent niet achterover zitten en allerlei vernuftige redenen bedenken waarom je niet de handen uit de mouwen hoeft te steken. Zonder eigen inzet heeft een topic namelijk weinig zin. Dit topic gaat dan ook dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.