Mijn raid BArracuda 7200.10 presteert zeer slecht

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:29
Ik heb eens een testje gedaan en wat blijkt mijn 2x 500 GB Seagate Barracuda 7200.10 halen slecht 68 MB/seconde bij de leessnelheid. Dit terwijl mijn 8 jaar oude IBM schijven (nu hitachi) 81 MB/seconde halen terwijl dit IDE schijven zijn. Deze schijf zit overigens via een losse raidcontroller bevestigd. De nieuwe schijf zit via de nforce 680 onboard sata raid controller vast.

Ik denk dat 1 vd 2 schijven of de raidcontroller de oorzaak is. Heb al geprobeerd de nieuwste nforce drivers op een schone windows XP home te installeren en dit hielp niks.

Ik heb ook knoppix op een cd gebrand in de hoop dat ik dan de schijven los kon benaderen en testen echter daarbij2 problemen

1) diskspeed etc zijn .exe dus daar kan linux niks mee
2) hij maakt een tijdelijk mapje aan, als ik mijn raid wil disablen mag dit absoluut niet want dan ben ik al mijn data kwijt.

Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik erachterkom waar het probleem zit.

edit: oops mod verzoekje presteerd-->presteerT 8)7 Was wat te gehaast, was nog half met Project Torque bezig, excuses).

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 28-03-2008 15:21 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Verwijderd

sdk1985 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:41:
Deze schijf zit overigens via een losse raidcontroller bevestigd. De nieuwe schijf zit via de nforce 680 onboard sata raid controller vast.
Dit oorzaak?

• sdk1985
Hmm maar een normale barracuda 10 hoort al 70 MB/sec te halen. Dus ik vermoed dat bijv 1 vd 2 schijven gaar is en maar 40 mb haalt ofzo en daardoor de andere schijf naar beneden trekt.

Maar ik heb dus iets van een exteren OS nodig om dat te checken. Weet iemand misschien een soort windows op 1 gb flashstick iets zodat ik riad in de bios kan disablen?
Ik zie op internet wel "Windows XP USB Stick Edition" maar ik heb iets nodig wat absoluut NIET naar de schijven schrijft zonder dat ik toestemming geeft... aangezien windows xp dol is op herstelpunten enzo...

Ik zag btw losse raidcontroller voor 20 euro bij azerty dus wellicht is dat een idee als het idd het nforce is. Wel waardeloos dat als je een mobo van 200 euro hebt (P5N32-E SLI) er blijkbaar niet eens goede raid op zit. MAar dat hoeft dus nog niet zo te zijn:P.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 28-03-2008 15:07 ]

• sdk1985
Opgelost dmv seagate die vroeg welke firmware ik had, ik google daarop en kom weer op tweakers uit... blijkt er een"berucht" 7200.10 AAK firmware probleem te bestaan die dit veroorzaakt. 2 nieuwe disks bij alternate gehaald, de oude moeten binnekort terug als ik mijn data heb overgezet. Weet alleen nog niet hoe ik mijn channels indeel (zie nieuwe topic).

Let dus op als je raid gebruikt in combi met een 7200.10! Check label vd disk voor de firmware versie.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sdk1985 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:41:
edit: oops mod verzoekje presteerd-->presteerT 8)7 Was wat te gehaast, was nog half met Project Torque bezig, excuses).
Titel fixed. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Deze shots zijn onder XP gemaakt op hetzelfde moederbord (zonder enige vorm van RAID):

Western Digital Caviar WD1600YS (RE2, 7200rpm, 16MB)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kSjQ6LL7NSkK2m0XsacKEgTR/full.png

Western Digital Raptor WD740ADFD (Raptor, 10000rpm, 16MB)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DfcWhA3pbDwHBWK6qh70y2E6/full.png

Edit: Laat maar, ik lees te laat dat het al opgelost is.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 22:47 ]

• sdk1985
Mijn benchmark van HD tach was overigens een kaarsrechte lijn met wat drops vast op 70 MB/sec.

Deze persoon had het ook met een intel bord: http://www.tomshardware.c...formance-seagate-firmware

(wel op 86, de lucky ...)

Verwijderd

Een kaarsrechte lijn duidt inderdaad op een bottleneck in de overdracht (om wat voor reden dan ook) in plaats van de leessnelheid van de schijf.

Ik heb 2 Raptors die ik in striping RAID wil draaien.

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om de drivers te slipstreamen in de installatie cd van XP.
(Ik heb 4 pc's en een handheld, maar geen enkele floppy drive :@)
Pagina: 1