Zuinige laptops in een tas?

Pagina: 1
Acties:

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 18:33
Beste GOT-ers,

Voor een speciaal project ben ik aan het uitzoeken of het mogelijk is om een zuinige laptop in een dichte tas te laten draaien, de enige taak die hij hoeft uit te voeren is het streamen van video via UMTS. Alleen op Google kun je eigenlijk weinig vinden over het echte energie verbruik van een laptop en of dat ook een succes wordt in een dichte rugzak... Maar voordat ik straks opgescheept zit met een laptop die zichzelf roostert binnen in de tas wilde ik graag weten welke laptop jullie voor deze taak zouden aanraden en of er wellicht nog extra voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen in de tas om hem een beetje adem te geven.

Kortweg, de laptop moet krachtig genoeg zijn om via Windows Media Encoder een video stream uit te zenden(gewoon SD dus dat moet elke moderne laptop wel lukken volgens mij :) ) en hij moet vooral zo zuinig mogelijk zijn _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Rctworld op 28-03-2008 13:49 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden? Welke laptops heb je op het oog? Hoe lang moet de streaming laptop op 1 accu meegaan etc etc etc. Ik mis heel veel info, maar ook heel veel eigen inzet/zoekwerk.

• Rctworld
Ik heb gezocht op google en GOT maar wellicht dat ik de verkeerde zoekwoorden heb want ik kan niet echt iets bruikbaars vinden.

Maar anyway, de accu moet in ieder geval rond de twee uur meegaan want een tweede accu is geen probleem. Zolang hij maar zijn werk doet in een dichte tas, dat is het belangrijkste eigenlijk ;)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:39

Haan

dotnetter

-De meeste laptops draaien sowieso al niet op vol vermogen als ze op de accu werken, of je kan het wel in de bios instellen.
-Gebruik een tweak progje (NHC/RMClock) om de laptop in max battery modus te forceren, of regel dit via Windows energiebeheer (weet niet hoe betrouwbaar dat is).

Als je een niet al te brute laptop hebt, zal het met de hitte wel meevallen dan. Probeer wel als het een beetje kan het ventilatierooster een beetje vrij te houden.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

In een tas zal de hitte blijven zitten.
Dus zorg ervoor dat er iets van ventilatie in zit (kleine gat onderin de tas en boven in eventueel) en dat de blowhole van de laptop niet tegen de tas aankomt en het dus verstopt.

En misschien is een EEEpc een handig iets hiervoor ? klein, zuinig en flinke accuduur

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 28-03-2008 14:10 ]

• Rctworld
Swordlord schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:09:
In een tas zal de hitte blijven zitten.
Dus zorg ervoor dat er iets van ventilatie in zit (kleine gat onderin de tas en boven in eventueel) en dat de blowhole van de laptop niet tegen de tas aankomt en het dus verstopt.
Daar zat ik zelf inderdaad ook mee, want geheel passief betekent meestal ook nog dat er een luchtstroom moet zijn waar die zijn hitte aan kwijt kan. Maar in principe, als je de bovenkant van de tas een stuk open zou laten zodat de warme lucht eruit kan is dan toch al een goed begin? :?

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:37
Als je nou zoiets als de Asus EEE PC neemt, die genereren niet zoveel warmte dacht ik. Als je power wilt met niet zoveel hitte dan is zo een zuininge 900MHz Celeron wel wat voor je. Mochten deze nog te warm zijn kan je ook zoeken naar een notebook met een VIA cpu. Deze zijn echter wel trager maar produceren nog minder warmte dan die ULV Celeron.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Rctworld schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:11:
[...]

Daar zat ik zelf inderdaad ook mee, want geheel passief betekent meestal ook nog dat er een luchtstroom moet zijn waar die zijn hitte aan kwijt kan. Maar in principe, als je de bovenkant van de tas een stuk open zou laten zodat de warme lucht eruit kan is dan toch al een goed begin? :?
ik zou voor de onderkant ook gewoon wat ponsringen gebruiken, dan is et enigsinds open en ook nog stevig steeds.
door verschil in temperatuur zal als het goed is een kleine luchtstroming door de rugzak komen dan.

Correct me if am wrong, natuurkunde is niet men beste kant.

edit: typo's (Typen is blijkbaar op het moment ook niet men beste)

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 28-03-2008 14:21 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Simpel gezegd zou je eigenlijk uit moeten komen op een tas waarbij je hetvolgende mag zeggen:

Warmtegeleiding Laptop -> Tas == Warmtegeleiding Tas -> Buitenlucht.

Verwijderd

Tas gewoon aanpassen. Wat gaten er in, eventueel fan in tas monteren en je kan nu haast elke laptop er voor gebruiken :Y)

Verwijderd

Ik heb hier een tijdje terug nog een projectje van gelezen... Iemand die een harde briefcase had omgebouwd om zijn laptop erin te laten zitten om films te zien, de harde briefcase was makkelijker in die zin dat de warmte niet in het stof blijft zitten aangezien er geen stof meer in zat. Onderaan waren er kleine gaatjes gemaakt waarachter een fan zat (die dmv van USB op de Laptop was aangesloten).

De laptop bleef mooi koel maar is kapot gegaan omdat de tas in de regen was blijven staan (dom). Maar ik vermoed dat men er gelijk welke laptop in kon plaatsen.
(stond ergens in een tijdschrift)
Pagina: 1