Via EPIA SP13000 + 750 GB SATA schijf werkt niet :-(

Pagina: 1
Acties:

• Berk73
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 19:21
Hallo allemaal,

Ik dacht.... even m'n HTPC uitbreiden met flink wat schijfruimte. 750 GB Samsung SATA schijf gekocht, inbouwen, hoera starten maar! Niets, nakkes, nada :(

Het gaat hier om een Via EPIA SP13000 setup die altijd goed heeft gewerkt met een Maxtor 200GB IDE schijf en een WD 400GB SATA schijf. Ik wilde de 200GB schijf vervangen voor de 750GB SATA schijf, maar helaas, hij wordt op geen enkele manier herkend. Ik kom niet eens de BIOS in.

Alleen als ik de SATA controller op RAID mode zet wil de machine doorstarten maar dan herkent de SATA BIOS 'm niet.....

BIOS updates zijn er niet, laatste versie is naar mijn weten 1.07 (2005/08/03) en die is actief.

Mocht iemand ideeen, tips, hints, of andere slimme opmerkingen hebben hoor ik het GRAAG!

Groeten,
Marcel

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik zou de schijf maar eens omjumperen naar SATA-1 ;)
waarschijnlijk staat hij nu op sata2 of hoe je dat ook noemt

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• ivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05-2022
Mijn EPIA EX15000G en Samsung 500 Gb schijf hebben ook altijd problemen gehad. SATA-II omjumperen naar SATA-I (backward compatibility mode) werkt niet goed. Opstarten en OS-herkenning lukt uiteindelijk wel, maar zodra het systeem intensieve dingen met de schijf doet (filmpje kijken, twee programma's tegelijk iets laten doen) krijg ik SATA-controller/disk-errors. Alleen met een hard-reset kreeg ik dan de disk weer een tijdje werkend, maar dat is natuurlijk een onwerkbare situtatie.

Ik heb verschillende SATA schijven geprobeerd maar zonder resultaat. Op de VIA forums wordt veel geklaagd over de sata-support en vooral over het feit dat VIA de problemen niet oplost. Het gevolg is dat alleen met IDE schijven werk en de volgende keer nadenk voor ik weer een VIA mobo aanschaf :/

• Berk73
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 19:21
@Def!ance:
Na wat zoekwerk kwam ik ook de tip tegen over de SATA1 switch, maar dat mocht niet baten helaas. Uiteindelijk heb ik maar een simpel SATA pci kaartje gekocht en de drive daarop gezet. Draait als een tierelier :-)

@ivor:
hmm, dat zou kunnen verklaren waarom DEAMON tools af en toe z'n image "kwijtraakte" en ik 'm opnieuw moest mounten. ERG irritant als dat 3-4 keer per film gebeurd......