Toon posts:

[XP] Installeren zonder Bootable Media.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een laptop aanwezig met 1x 40GB HDD, geen FDD, geen CD-Rom/DVD-Rom combo, wel USB maar geen support volgens mij om vanaf USB HDD/CD-Rom te booten, wel een USB-Casing waarin deze 40GB schijf nu zit en volledige toegang tot krijg.

Mijn plan was om XP te installeren via dos, maar dan moet ik wel iets hebben waarop ik booten kan. Aangezien ik geen bootable media heb, rest mij niets anders dan de bestaande schijf in 2 partities te delen, en op de 2de de installatie van XP (i386 root) te zetten.

Nu wil ik graag de eerste partitie bootable maken/krijgen, maar de opties zoals 'Sys x:' of 'format /s' bestaan niet meer in XP. Heeft iemand een idee zonder er een CD-Rom speler bij te hangen of een floppy uit te zoeken? Het gaat me puur om de HDD zelf bootable te maken zodat ik in dos het bekende 'Winnt.exe' uit kan voeren. Zoverre bootable images werken volgens mij ook alleen op floppy en niet op HDD's.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

een bootdisk van win98 downloaden, daarmee moet je denk ik nog wel dmv "sys c:\" verder kunnen komen

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kleine FAT partitie aanmaken genoeg voor DOS 6.22 (die is nog te vinden), en een FAT32 partitie voor je installatiefiles.
Dan heb je een bootstrap-OS op de disk staan.
Alternatief is dat je naar PXE boot gaat kijken als die laptop dat heeft.

In principe moet je met de juiste tools (VPC bijvoorbeeld) ook nog wel een floppyimage kunnen gebruiken, en sommige USB sticks hebben een goede floppy emulatie waar je dat nog mee zou kunnen doen (Pendrives bijvoorbeeld).

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 28-03-2008 09:29 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe krijg ik die HDD nou bootable in m'n huidige XP omgeving zonder het gebruik van een USB-drive of floppy?

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Je hebt 'm nu toch in een usb behuizing zitten? Dan heb je 'm dus op een andere pc aangesloten, kan je daarop niet vanaf de win98 schijf het 'sys' commando op de usb schijf gebruiken?

Ik zou hiervoor wel eerst de partitie winXP backuppen dmv True Image of zo en dan pas leegmaken (of verplaatsen zodat je vóór die partitie een nieuwe lege partitie kan maken)
Let op dat je kiest voor FAT32, je sys commando werkt zeker niet op een NTFS schijf.

Ik zou ook ff hier kijken voor meer tips, er staat een complete tutorial voor je klaar: :) http://www.syschat.com/in...ithout-floppy-cd-463.html

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou met die laptopschijf de hele cd van xp erop kunnen zetten op de tweede partitie, eerste partitie maak je actief en zet je de bestanden op van een bootfloppy. Hij zou dan gewoon moeten booten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 15:45:
Je zou met die laptopschijf de hele cd van xp erop kunnen zetten op de tweede partitie, eerste partitie maak je actief en zet je de bestanden op van een bootfloppy. Hij zou dan gewoon moeten booten.
Dat gaat niet zomaar, geloof ik.

En ja, dat is wat ik wil. De bestaande schijf bootable maken, zorgen dat ik Dos oid heb, om vervolgens de schijf in de laptop te steken en foutloos kan starten ermee om een XP installatie vanuit dos uit te kunnen voeren :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:48:
Maar hoe krijg ik die HDD nou bootable in m'n huidige XP omgeving zonder het gebruik van een USB-drive of floppy?
Gebruik een tool waarmee je een floppy kan emuleren.
Dat kan een hardware oplossing zijn als de aangegeven Pendrives of door een WinImage oplossing te gebruiken, of door de disk in Virtual PC te koppelen en daar dan met een win98 floppy image een sys <usbharddiskdriveletter>: te doen of...

jawel: tijdelijk een Echte Ouderwetsche 3.5" diskette drive te monteren in je vaste PC.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 29-03-2008 16:53 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
:+

Die heb ik wel hangen maar helaas is die kabel geen 60CM lang ....

Ik zal eens kijken voor een oplossing hier. Kan het wellicht wel doen ja. Nu nog een lege flop :+

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:38
Via PXE is geen oplossing ? Zo installeer ik regelmatig Windows op systemen zonder floppy/cd.
Pagina: 1