• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 14:55
Ik heb sinds een maand een nieuw systeem samengesteld, maar ik loop tegen een probleem aan. Eerst even de specs:
mobo: Asus P5K-SE met de nieuwste bios (0901)
proc: E8400@stock speed
geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4

Dit geheugen zou volgens Corsair op 4-4-4-12 moeten kunnen lopen op 800MHz, maar zodra ik de frequentie daarop of op auto zet krijg ik een "overclock fail" melding of de pc boot helemaal niet. Als hij niet boot moet krijg ik bij de volgende poging de "overclock fail" melding. Ik ga dan de bios in en gelijk er weer uit, dus zonder iets te veranderen. Daarna start de computer volkomen normaal op en kan ik er gewoon urenlang mee werken, ook onder zware belasting (dingen als Photoshop en Crysis). Op 667MHz is er trouwens geen probleem, dan werkt 4-4-4-12 gewoon.

Mijn moederbord zou de frequentie aan moeten kunnen, het geheugen ook, en deze reepjes staan op de QVL van Asus. Alles zou moeten werken, maar de realiteit is anders. Het geheugen lijkt in orde te zijn, memtest heeft na 5 passes geen fouten gevonden. Zie ik een setting over het hoofd of is het toch een hardware probleem?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Verwijderd

Kan je moederbord wel het voltage leveren van 800->4-4-4-12 (dus 2.10V) ?

• Kurgan
Ja daar dacht ik ook al aan, ik kan alleen nergens in de bios een instelling voor het voltage vinden. Ga vanmiddag nog even in dat AI-tune kijken of ik daar een instelling kan vinden. Wel vreemd trouwens dat als ik eenmaal de eerste bootfase voorbij ben, alles gewoon werkt. Als het voltage te laag is zou ik toch constant errors moeten krijgen?

[ Voor 30% gewijzigd door Kurgan op 28-03-2008 11:44 ]

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Kurgan schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 11:09:
Ja daar dacht ik ook al aan, ik kan alleen nergens in de bios een instelling voor het voltage vinden. Ga vanmiddag nog even in dat AI-tune kijken of ik daar een instelling kan vinden.
Heb even voor je gekeken, pagina 4-16 van de gebruiksaanwijzing Advanced>AI Overclocking>Auto, als je deze op manual zet, dan krijg je dus de instellingen om alles zelf in te stellen.

Dus je E8400 is 3Ghz en je wilt je geheugen op 800 Mhz laten draaien.

[CPU]3000/[FSB]400=7.5 [FSB]400*2[DDR2 DUAL CH]=800

Dus zet je FSB op 333 en je geheugen op DDR2-667, lock je PCI-E op 100 - want anders gaat deze ook mee omhoog en dat willen we niet.

Stel je geheugen instellingen in op 4-4-4-12 en stel voltage in,pagina 4-18

Ga terug naar je FSB en als je nu met je cursors omhoog/omlaag gaat... gaat je geheugen mee, op den duur kom je dus op DDR2-800 uit, save je bios met F11(ook uit het hoofd) en kijk op je systeem boot, zo ja.... dan kan je gaan testen of alles stabiel is.

Testen doe het beste met Memtest86+ version 2.01 in dos, maar misschien gebruik je deze methode al, als dit oké is... kan je ook nog Orthos gebruiken in je OS

Mocht ik een (denk)fout hebben gemaakt - doe dit ff uit de losse pols - dan hoor ik het wel van andere tweakers.

Cheers, GetaGrip

Edit... gebruik GEEN softwarematige OC programma's zoals AI tuner etc. gaat vaak fout, gewoon bios in, werkt het beste

[ Voor 3% gewijzigd door GetaGrip op 28-03-2008 12:13 . Reden: xtra info ]

GetaGrip is net een mens.......

Verwijderd

De vraag is welk voltage moet er volgens corsair op om deze snelheid te halen met de door jouw gegeven timings?
Als dat meer dan 1.8V is, en je geeft maar 1.8V dan is het logisch dat de zaak problemen geeft.
Dus geheugen voltage juist instellen, FSB op 333, FSB:MEM divider op 5:6, en dan zou alles correct moeten werken op de gegeven timings, en dan draait er niets overklokt.
Als je wil overklokken, kan FSB:MEM op 1:1 en kan je FSB gaan verhogen, maar ik zou daarmee wachten tot je zeker bent van het geheugen getest zonder iets overklokt.

• Kurgan
Kijk, dat is info waar ik wat mee kan. _/-\o_ Ik begin de instellingen van de bios heel langzaam een beetje te begrijpen, maar geheugentimings zijn ondanks een aantal tutorials nog steeds behoorlijk verwarrend voor me. 8)7 Ik durf er ook niet zo goed mee te klooien, ik maak me dan altijd een beetje zorgen dat de "magic smoke" uit mijn processor ontsnapt. ;)

Ik ga vanmiddag gelijk met deze info aan de slag, kan ik meteen even vergelijken wat de invloed is op mijn 3Dmark score. Ik laat nog vanmiddag/vanavond weten wat het resultaat is.

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:35:

Als je wil overklokken, kan FSB:MEM op 1:1 en kan je FSB gaan verhogen, maar ik zou daarmee wachten tot je zeker bent van het geheugen getest zonder iets overklokt.
Dank je wel disco stu voor de correctie, ik wist ergens in mijn achterhoofd, dat ik weer wat stappen oversloeg.
Ben al zo gewend deze "lichte" overclock toe te passen, dat ik de dividers helemaal vergat.

GetaGrip is net een mens.......

• Kurgan
Okee, de uitslag van de jury is binnen. Met de FSB op 333 en het voltage handmatig op 2.1V loopt het geheugen nu eindelijk op 800MHz. Een uurtje lang memtest laten draaien en dat leverde geen fouten op. De verzamelde wijsheid van de tweakers heeft haar waarde weer bewezen, bij deze dus mijn zeer hartelijke dank voor het advies. _/-\o_

Voor de 3DMark06 score maakt het echter geen enkel verschil, die was 6145 en is nu (tromgeroffel graag)... 6148. :N Er zit echter een 7900GTO kaart in die waarschijnlijk de bottleneck is (uit mijn oude PC, gebruikt om de videokaart als bron van de fouten uit te sluiten) dus ik ga het nog een keer proberen met een 8800GTS 512. Ik ben in elk geval enorm opgelucht dat er niets defect is. GetaGrip en disco stu, jullie krijgen van mij allebei een d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Kurgan op 28-03-2008 19:32 ]

Pagina: 1