[Mac OS X] Bij map applicatie openen

Pagina: 1
Acties:

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11-2025

ormagon

Definitely Maybe

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben relatief onbekend met Mac OS X 10.5 (überhaupt met Mac OS) en kom ergens nog niet helemaal uit. Als ik in de finder bij mijn programma's kijk, dan zijn de standaard dingen als itunes heel makkelijk te openen. Gewoon klikken en ze starten, geen mappen, niets. Als ik echter nieuwe programma's installeer dan moet ik altijd eerst de map in en dan het juiste bestandje aanklikken.

Dat moet toch makkelijker kunnen? Met andere woorden: ook bij zelf geïnstalleerde programma's zou ik het liefst geen mappen zien, maar gewoon een icoontje. En als ik erop klik opent het programma.

b.v.d.
Ormagon

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 19:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dat kan ook gewoon, maar dat ligt geheel aan de applicatie...
bepaalde applicaties komen enkel met een standaard executable (welke overigens ook gewoon een folder is, probeer eens te rechts-klikken en kies 'Show Package Contents..')

enkele kiezen ervoor erst een folder aan te leveren waarin dan extra bestanden staan, soms wat juridische disclaimers/licentie-teksten, uninstallers, presets en/of plugins
(bij adere inspectie hebben bij mi enkel de Adobe applicaties een folder, en Limewire, terwijl de rest een eigen executable package is)

Overigens kun je zelf 'Folder actions' instellen, inclusief applescripts om bij het openen van een folder direkt een applicatie te starten, zo kun je je eigen 'executable folder' maken mbhv Automator

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 28-03-2008 03:14 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan ook de programma's verplaatsen en de map weggooien of een alias/snelkoppeling maken naar het programma en die neerzetten waar je wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Johnny op 28-03-2008 03:40 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Topicstarter
Elk programma dat ik download, zegt het programma in de readme: sleep de map naar je programma's. Dat doe ik en dan heb ik daar gewoon een map staan.

Ik heb nu bijvoorbeeld een solitaire map. Als ik dan mapactie configureer dan kan ik bedaalde dingen aanklikken, maar niet het bestandje dat solitaire ook werkelijk begint.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat ik zelf het handigste vind is om simpelweg gebruik te maken van Spotlight om je applicaties te openen. Dus wil je solitaire spelen? Klik op de vergrootglas (of cmd + spatie), typ solitaire in en druk op enter. Imho is dat way makkelijker dan het juiste icoontje uit een lijst van 100 iconen uitzoeken :P

[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 28-03-2008 07:53 ]

🌞🍃

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat is ook het handigst, maar dat verklaart niet waarom het bij de TS anders gaat dan bij de meeste mensen.

Zou je eens een screenshot (appletje+shift+4) kunnen plaatsen van je Applications folder? Dan weet ik in ieder geval of we hetzelfde bedoelen en kan misschien iemand een oplossing vinden.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Let erop dat je niet bijv. de DMG in je Applicaties map zet, maar gewoon het programma.

• MrAcid
  • Niet online
MahRain schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:38:
Let erop dat je niet bijv. de DMG in je Applicaties map zet, maar gewoon het programma.
Ik denk eigenlijk ook dat dit is wat er gebeurt.. :) Vandaar dat ik even naar een screenshot vroeg.

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, maar bedoelen jullie met de DMG dat ik enkel het bestandje dat ook daadwerkelijk het programma opent aan de programma lijst toevoeg? Ik zal laten zien wat er bijvoorbeeld bij Solitaire bij mij gebeurt:

Ik open finder:

Afbeeldingslocatie: http://lh3.google.nl/ormagon/R-21yW8k7UI/AAAAAAAAAKg/leJS9UrPRhc/Afbeelding%201.png?imgmax=640

Dan dubbelklik ik op solitaire:

Afbeeldingslocatie: http://lh3.google.nl/ormagon/R-21yW8k7VI/AAAAAAAAAKo/x8hJxvrhUnY/Afbeelding%202.png?imgmax=720

Dan klik ik op wizsolitaire. En dan opent het programma zich dus pas! Wat ik graag zou zien is dat het programma zich al opent bij het dubbelklikken op solitaire.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat gebeurt als je op VLC klikt, dat zie ik er ook tussen staan. Solitaire ken ik verder niet, ook niet of dat zich netjes als .app gedraagt (lijkt me niet, is geen normale inhoud van een applicatiemap), van VLC weet ik tenminste wat zou moeten gebeuren.

Je kunt altijd scripts maken trouwens.

[ Voor 52% gewijzigd door begintmeta op 29-03-2008 05:30 ]

• MrAcid
  • Niet online
Het lijkt bijna wel of de standaard actie bij het dubbelklikken op .app is ingesteld op Show Package Contents.. Ik zou niet weten hoe je dat moet oplossen.

Maar laat het inderdaad ook eens bij VLC zien?

[ Voor 13% gewijzigd door MrAcid op 29-03-2008 09:44 ]

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Dit programma staat gewoon in een Map welke Solitare heet met een aangepast icoon, waarin de Applicatie zelf staat en een extra programma. Dit zie je bij meer programma's. Als je de lijst-weergave gebruikt zul je zien dat het een gewone map is.

Andere applicaties zullen vermoedelijk wel gewoon openen, er is niets mis met je Mac: dit is een keuze van de ontwikkelaars.

Mocht je de App toch direct willen openen, kun je hem naar je dock slepen (dus niet de map maar de app) of ervoor kiezen hem uit de map in Applicaties zelf direct te slepen en de map (met extra opties dus) te verwijderen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat vermoeden had ik inderdaad ook, zeker gezien het voor een .app wel een hele vreemde inhoud zou zijn. Ik denk dat VLC het normaal doet, en dat
Als ik echter nieuwe programma's installeer dan moet ik altijd eerst de map in en dan het juiste bestandje aanklikken.
niet helemaal klopt, maar zolang TS 't niet post weet ik dat natuurlijk niet zeker. Als je een map versleept is het natuurlijk normaal dat je eerst die map in moet om bij de applicatie te komen.

Sommige apps hebben overigens helaas hardcoded paths, dus dan werken ze niet meer na het verslepen. Erg onnetjes, maar het bestaat...

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 29-03-2008 12:00 ]

Verwijderd

ik heb dit zelf ook met bijvoorbeeld Roxio Toast 8

ook in een mapje met meerdere icoontjes.
Je kunt toch gewoon een shortcut maken? of openen en dan op het icoon in je dock rechtermuisknop(of ingedrukt houden) en dan vastzetten in de dock

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53
Dat spel doet het zelfde als bijvoorbeeld Photoshop en Office.

Een map met aangepast icoontje. Omdat er ook een Deck Editor is bijgeleverd...
Die Deck Editor kun je weg laten, maar de map 'Decks' denk ik niet.

De enige oplossing is nog om de huidige map Solitaire naar bijvoorbeeld je usermap te verplaatsen. En dan vervolgens een snelkoppeling (Alias) aan te maken naar WizSolitaire en die in de map Programma's te plaatsen.

Het programma zal op die manier ook gewoon werken en kun jij met 1 keer klikken het spel starten zoals bij de meeste programmas gaat.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Topicstarter
VLC werkt inderdaad wel netjes als .app. Gewoon klikken en het werkt :).
Maar hartstikke bedankt, dan weet ik in ieder geval dat ik of mijn macje niets fout doen :P.
Ik ga maar eens leren scripten daarvoor dan ;), dank mensen.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Volgens mij kan je gewoon die WizSolitaire rechtstreeks in je Applicaties directory zetten (verplaatsen). Ik weet 99% zeker dat dit werkt.
Pagina: 1