• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik heb een Compaq Deskpro (weet niet van buiten welk type) waar de voeding van kapot is.
Het moederbord wil ik graag nog gebruiken, maar in een andere kast, en met een andere voeding.

De connector op het moederbord is echter wel verschillend van de standaard ATX connector.

http://www.freewebs.com/p...ures/MB_PWR_Connector.bmp

De connector op een standaard ATX MB ziet er zo uit:

http://www.freewebs.com/p...ictures/ATX_Connector.bmp

Het lijkt hierop:

http://www.freewebs.com/p...res/INF_ATX_Connector.bmp

Dus er is een deel dat exact hetzelfde is op de standaard ATX connector en de ATX connector van het Moederbord.

Zou het mogelijk zijn om een deel van een standaard ATX connector af te knippen en deze aan te sluiten op het moederbord ?

Iemand al ervaring ? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Petervanakelyen op 10-05-2008 11:24 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:28
Nieuwe moederboarden en voedingen hebben 24 pins.
Oude moederboarden en voedingen hebben 20 pins.

Je kan wel gewoon werken met je voeding omdat de lijnen intern (op het moederboard) weer met elkaar zijn verbonden.

Verwijderd

Ik denk dat het wel kan, er zijn namelijk maar 4 spanningen nodig: -5, 0, 5 en 12 volt.

Er zijn dus meer pootjes van de stekker die dezelfde spanning leveren, dus met een paar minder pootjes gaat het ook wel werken, zeker met het beperkte stroomverbruik van een OEM doos.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:37

Diamon

The Weird One

Hou er wel rekening mee, dat Compaq/HP nog wel eens wil afwijken van de standaard pin layout.
Wat voor model/type pc is het (staat aan de zijkant of bovenkant).

And The Only One

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet goed zoeken naar de pinout van het moederbord, maar het kan op zich wel. Veel meer dan een stuk of 6 verschillende kabels zijn er meestal niet (12V, 5V, 3.3V en ground, daarnaast de -5V en de PSon).
Als je de juiste pinout en voltages hebt dan gaat het als het goed is wel lukken.

Overigens, waarom upload je je plaatjes in BMP format? juist voor internet is het handig compressed plaatjes te gebruiken.

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:29:
Ik heb een Compaq Deskpro (weet niet van buiten welk type) waar de voeding van kapot is.

De connector op het moederbord is echter wel verschillend van de standaard ATX connector.
Diamon schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:53:
Hou er wel rekening mee, dat Compaq/HP nog wel eens wil afwijken van de standaard pin layout.
Nuttige info!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 23:01 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:32
Nee, jouw info is zo lekker nuttig.

De connector die de TS nodig heeft heeft slechts 14 pins. Met 20/24 heeft dit dus niks te maken.
We hebben het hier duidelijk over een ander type connector dan de gebruikelijke ATX connectoren.

Waar Diamon terecht voor waarschuwd is een grap die HP/Compaq al eerder heeft uitgehaald. Hoewel de connector precies op een ATX connector leek, waren er een aantal pins verwisseld. Gevolg kun je wel raden denk ik. Het is dus absoluut noodzakelijk om de pinout te achterhalen.

Verder ga ik mee met Terw_dan. Exacte pinout opzoeken en dan een connector aanpassen om te zorgen dat het past.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 27-03-2008 23:07 ]

Verwijderd

Nijn schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:06:
Nee, jouw info is zo lekker nuttig.

Waar Diamon terecht voor waarschuwd is een grap die HP/Compaq al eerder heeft uitgehaald. Hoewel de connector precies op een ATX connector leek, waren er een aantal pins verwisseld. Gevolg kun je wel raden denk ik. Het is dus absoluut noodzakelijk om de pinout te achterhalen.
OK, ik had niet begrepen dat hij dat bedoelde. Wel nuttige info dus, maar door jouw post pas echt duidelijk geworden.

Alleen bij TS is dit dus niet helemaal het geval omdat er geen fysieke 20/24 pins connector op het mobo zit. Wat jullie zeggen is dus dat TS voor het deel van zijn connector dat exact hetzelfde is aan de standaard ATX connector nog steeds moet oppassen dat de pin-out van Compaq wellicht niet overeenkomt met standaard ATX.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:37

Diamon

The Weird One

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:22:
[...]

OK, ik had niet begrepen dat hij dat bedoelde. Wel nuttige info dus, maar door jouw post pas echt duidelijk geworden.
Sorrie, heb nu weekend en al een aantal biertjes verder.
Maar wat Nijn zei, daar doelde ik idd op.

Maar heb nog wel een tip voor de TS. Haal de voeding uit elkaar, en kijk even op de print of daar niet de spanningen op staan aangegeven.
Helaas heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vraag over het model / type pc.

And The Only One

• Petervanakelyen
Diamon schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:57:
[...]

Sorrie, heb nu weekend en al een aantal biertjes verder.
Maar wat Nijn zei, daar doelde ik idd op.

Maar heb nog wel een tip voor de TS. Haal de voeding uit elkaar, en kijk even op de print of daar niet de spanningen op staan aangegeven.
Helaas heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vraag over het model / type pc.
Nu wel antwoord, hoor, zit alleen niet dag en nacht achter de PC (soms wel, maar nu niet 8) )

Het probleem is dat alle stickertjes er af zijn, en ik alleen uit m'n hoofd weet wat het is.
Tijdens booten kwam er op dat er het over een Compaq Deskpro EN series SSF ging.

Nu kan ik echter geen gedetaileerde info meer geven, want daar moet ik het MB stroom voor kunnen geven :)

Zal eens op zoek gaan naar de pinout, maar het is dus duidelijk dat ik niet zomaar een stukje mag afknippen van een Standaard ATX connector en deze aansluiten... :)

EDIT: Compaq Deskpro EN service manual: http://www.eserviceinfo.c...eskPro%20EN%20Series.html

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 28-03-2008 09:56 ]

• Nijn
Kijk is naar het typenummer van de voeding, of het typenummer van het moederbord

• Nijn
Eigenlijk belachelijk dat je het zelf niet gedaan hebt, maar goed...

Ik heb even gegoogeled en kan gewoon de pinout vinden:
http://pinouts.ru/Power/compaq_810_psu_pinout.shtml

Leg die naast de ATX pinout en je ziet al gouw dat er een aantal dingen niet helemaal lekker zitten. Zo loopt de sturing van de fan van de PSU via het moederbord IPV de PSU.

Daarnaast heeft de Compaq PSU geen POWER_OK signaal. Dit hebben normale ATX PSU's wel, om aan te geven dat de voeding stabiel is. De Compaq PSU zal wel binnen een x aantal ms stabiel worden.

De fan is niet zo'n ramp, het moederbord zal waarschijnlijk een storing herkennen in de fan en misschien een klacht geven. Of hij dan wel of niet doorgaat met booten hangt van de bios af. In het ergste geval kun je d'r een normaal fannetje aan hangen.

De POWER_OK zal ook wel loslopen. Voedingen worden doorgaans erg snel stabiel. Compaq zal wel een ruime marge genomen hebben om kosten voor hun voedingen te verkleinen. Het gebrek aan die lijn zal wellicht een keertje ervoor zorgen dat de pc gelijk weer uitgaat na het aanzetten, maar zal verder niet voor al te veel problemen zorgen.

Dus ik zou zeggen, probeer het. Met een dun schroevendraaiertje kun je de pins van je stekker loskrijgen. (Weerhaakje, even goed kijken waar het zit) Met een beetje geluk schuiven de pins van de ATX stekker er gelijk weer in. Anders moet je even eea aanpassen.

//Edit: Dubbelpost :/ Mea culpa!

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 28-03-2008 20:12 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Overigens vraag ik mij af hoe je een normale ATX PSU in je kant en klare compaq bouwdoos wilt plaatsen. Let daarbij op dat de fan in de compaq PSU dusdanig is geplaatst dat de airflow optimaal langs de CPU heatsink komt.

• Nijn
Petervanakelyen schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:29:
Het moederbord wil ik graag nog gebruiken, maar in een andere kast, en met een andere voeding.
:X

• _JGC_
  • Nu online
Dan blijft nog overeind staan dat het moederbord niet in een normale kast past zonder je hele backpanel te slopen en nieuwe schroefgaten voor afstandsbusjes te tappen ;)

• Petervanakelyen
Nijn schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:10:
Eigenlijk belachelijk dat je het zelf niet gedaan hebt, maar goed...

Ik heb even gegoogeled en kan gewoon de pinout vinden:
http://pinouts.ru/Power/compaq_810_psu_pinout.shtml

Leg die naast de ATX pinout en je ziet al gouw dat er een aantal dingen niet helemaal lekker zitten. Zo loopt de sturing van de fan van de PSU via het moederbord IPV de PSU.

Daarnaast heeft de Compaq PSU geen POWER_OK signaal. Dit hebben normale ATX PSU's wel, om aan te geven dat de voeding stabiel is. De Compaq PSU zal wel binnen een x aantal ms stabiel worden.

De fan is niet zo'n ramp, het moederbord zal waarschijnlijk een storing herkennen in de fan en misschien een klacht geven. Of hij dan wel of niet doorgaat met booten hangt van de bios af. In het ergste geval kun je d'r een normaal fannetje aan hangen.

De POWER_OK zal ook wel loslopen. Voedingen worden doorgaans erg snel stabiel. Compaq zal wel een ruime marge genomen hebben om kosten voor hun voedingen te verkleinen. Het gebrek aan die lijn zal wellicht een keertje ervoor zorgen dat de pc gelijk weer uitgaat na het aanzetten, maar zal verder niet voor al te veel problemen zorgen.

Dus ik zou zeggen, probeer het. Met een dun schroevendraaiertje kun je de pins van je stekker loskrijgen. (Weerhaakje, even goed kijken waar het zit) Met een beetje geluk schuiven de pins van de ATX stekker er gelijk weer in. Anders moet je even eea aanpassen.

//Edit: Dubbelpost :/ Mea culpa!
Bedankt dat je hebt opgezocht.
Ik was op vakantie, en ik kon (spijtig genoeg) niet op 't internet daar.

Het gekke is dat de pinout die jij hebt gevonden voor het moederbord eigenlijk niet klopt met mijn pinout !!

Kijk maar naar volgende tekening:

http://img155.imageshack.us/img155/2046/pinoutpicwx2.png

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, ik denk dat niemand dat met de beste wil van de wereld kan lezen ;)

• -JeeDee-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-02-2025
http://img155.imageshack.us/img155/2046/pinoutpicwx2.png is de correcte link, .th staat voor de verkleinde versie

• Petervanakelyen
Terw_Dan schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:05:
[...]

Tja, ik denk dat niemand dat met de beste wil van de wereld kan lezen ;)
Woeps, sorry !
Link is aangepast !

Iemand al een oplossing _/-\o_ ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Petervanakelyen schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:40:
[...]

[...]

Woeps, sorry !
Link is aangepast !

Iemand al een oplossing _/-\o_ ?
Dat plaatje gaat alleen uit van de vorm van de connector, het zegt nog niets over de daadwerkelijke pinout. Komt deze wel overeen?

• Petervanakelyen
Terw_Dan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:49:
[...]

Dat plaatje gaat alleen uit van de vorm van de connector, het zegt nog niets over de daadwerkelijke pinout. Komt deze wel overeen?
Hoe kan ik dit eigenlijk weten ? :/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Petervanakelyen schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:59:
[...]

Hoe kan ik dit eigenlijk weten ? :/
Als je geluk hebt worden de standaard kleur draadjes gebruikt, dan kun je het aan de hand daarvan afleiden. Anders wordt het zoeken naar datasheets/diagrammen van dat moederbord of voeding

• _JGC_
  • Nu online
Probleem bij dit compaq beest is dat er geen draadjes gebruikt worden. Je computer is gewoon een doosje lego: kast, moederbord, PCI riser die je er zo in klikt, voeding die met een klapscharnier zo in de ATX aansluiting valt, etc. Ik had destijds ook een Deskpro EN SFF die niet meer wilde werken, blijkbaar ook een dode voeding :(

• Petervanakelyen
_JGC_ schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:46:
Probleem bij dit compaq beest is dat er geen draadjes gebruikt worden. Je computer is gewoon een doosje lego: kast, moederbord, PCI riser die je er zo in klikt, voeding die met een klapscharnier zo in de ATX aansluiting valt, etc. Ik had destijds ook een Deskpro EN SFF die niet meer wilde werken, blijkbaar ook een dode voeding :(
Ja, je hebt gelijk, maar IN de voeding zitten nog wel draadjes naar de connector.
Hoewel het me sterk zou verbazen moesten die de normale kleur hanteren 8)7

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Petervanakelyen schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:54:
[...]

Ja, je hebt gelijk, maar IN de voeding zitten nog wel draadjes naar de connector.
Hoewel het me sterk zou verbazen moesten die de normale kleur hanteren 8)7
Vaak wel hoor. Maar goed, niets iets om zomaar vanuit te gaan.

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Als je de voeding openmaakt staat op de PCB meestal naast de draadjes van de ATX connector en zo welke voltages het zijn :)

www.mayaposch.com

• Petervanakelyen
Iedereen bedankt !!!

Ik ben tot de conclusie gekomen, met het opengooien van de voeding, dat de pinout die Nijn had gegeven, wel de juiste was !

Ik had gedacht dat de afbeelding van de connector op pinouts.ru van het moederbord was, maar eigenlijk was het die van de voeding...

En dan klopt de pinout helemaal !!

Ik ga nu eventjes de draadjes, etc. versteken, en hopen !!

Bedankt !!

• Petervanakelyen
OK, ik ben weeral tegen wat probleempjes gelopen...

Op de Compaq Pinout staan er verschillende 'codes' die ik niet begrijp...

RTN : Kan ik niet terugvinden, is dit misschien het 'Ground' signaal ?

5V Aux : Wat is "Aux" ?

3,3 Aux : Zelfde vraag als hierboven...

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Petervanakelyen schreef op donderdag 10 april 2008 @ 17:35:
OK, ik ben weeral tegen wat probleempjes gelopen...

Op de Compaq Pinout staan er verschillende 'codes' die ik niet begrijp...

RTN : Kan ik niet terugvinden, is dit misschien het 'Ground' signaal ?

5V Aux : Wat is "Aux" ?

3,3 Aux : Zelfde vraag als hierboven...
RTN moet wel grond zijn daar er geen andere gronden zijn aangegeven :)

'Aux' staat voor 'auxiliary' en is dus mogelijk gewoon een optionele lijn voor als er meer stroom nodig is.

www.mayaposch.com

• Eddict
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025

Eddict

has Anterograde amnesia

RTN = Return (signal ground)

• Petervanakelyen
Elledan schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:39:
[...]

RTN moet wel grond zijn daar er geen andere gronden zijn aangegeven :)

'Aux' staat voor 'auxiliary' en is dus mogelijk gewoon een optionele lijn voor als er meer stroom nodig is.
Ik hoop dat het klopt :)

Ik ben nu bezig met het aansluiten van de 'hulplijnen' en de 'ground'...
Is het trouwens niet erg raar dat er nergens een - 3,3V en - 5V signaal is ?
Ik zie nl. alleen maar + 5V en + 3,3V signalen...

• Nijn
-3,3V heb je niet in een computer. Dat is Ground/Aarde/GND
Volt is de eenheid van electrische spanning. De naam zegt het al een beetje, het gaat hier om het verschil. (Hoe veel gespannen enzo).

Een chip voor 5V zal doorbranden als je hem aansluit op +5V en -5V. Want de spanning die je er dan opzet is 10V. Andersom werkt het ook. Wil je een 12V fan trager laten draaien, dan kun je hem in plaats van op ground aansluiten op de +5v lijn. Wat krijg je dan? Het verschil tussen 12 en 5 volt, dus 7 volt spanning.

• Petervanakelyen
Nijn schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:21:
-3,3V heb je niet in een computer. Dat is Ground/Aarde/GND
Volt is de eenheid van electrische spanning. De naam zegt het al een beetje, het gaat hier om het verschil. (Hoe veel gespannen enzo).

Een chip voor 5V zal doorbranden als je hem aansluit op +5V en -5V. Want de spanning die je er dan opzet is 10V. Andersom werkt het ook. Wil je een 12V fan trager laten draaien, dan kun je hem in plaats van op ground aansluiten op de +5v lijn. Wat krijg je dan? Het verschil tussen 12 en 5 volt, dus 7 volt spanning.
Jaja, dat weet ik wel, hoor :)
Ik ga nu nog eventjes voor experimenteren, hopelijk krijg ik het draaiend.

Toch al bedankt, iedereen !

• Petervanakelyen
OK, nu heb ik alle draadjes aangesloten, en de voeding aangesloten op het moederbord.
Er is echter nog een (groot) probleem:

1. De LED op het moederbord gaat normaal branden als je stroom op de PSU zet. Nu niet...
2. Als ik op de "On" schakelaar duw, gebeurt er ook niets...
3. Het manueel aanzetten van de voeding met een groene en een zwarte draad gaat wel, als ik ook een zwarte en een grijze draad verbind...

Iemand nog idee, want ik had zo gehoopt dat het zou werken... :'(

• Petervanakelyen
OK, nu mag ik het helemaal vergeten.
Ik heb een spoel, die nog in de kast zat, en die ik al die itijd niet had aangesloten, eens aangesloten, maar toen ik de voeding in het stopcontact stak...

* KABOEM *

Je raadt het al, voeding is letterlijk in rook opgegaan, en is dus echt ontploft.

Ik weet zeker dat ik ALLES heb aangesloten zoals in de pinout.

Ik heb het dus nu opgegeven, begin nooit aan een Compaq ATX stekker 8)7

Bedankt, iedereen, voor alle moeite & hulp !!!

• _JGC_
  • Nu online
Spoel in de kast? Dat is voor zover ik weet je case lock, die door je moederbord op slot gezet wordt als dat in de BIOS is ingesteld.

• Petervanakelyen
_JGC_ schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:31:
Spoel in de kast? Dat is voor zover ik weet je case lock, die door je moederbord op slot gezet wordt als dat in de BIOS is ingesteld.
Geen idee...
Ik weet alleen dat daarna m'n voeding is ontploft :)

• Petervanakelyen
Tijd om dit topic nieuw leven in te blazen !

Nu ik een aantal Slot 1 processors heb gevonden, en het Compaq moederbord het enige Slot 1 bord was dat ik had, ben ik terug gaan kijken naar de pinouts enz.

Wat blijkt ?
De pinout van pinouts.ru is HELEMAAL verkeerd !

Ik heb de kapotte voeding opengedraaid, en de kleuren en voltages vermeld in een documentje.
Dan deze gematcht met de connector.

En dan komen op iets dat mij veel logischer lijkt !!

Ik zal het diagram morgen posten, wanneer het grondig is gecontroleerd.
Ik ga nu verder met testen, maar verwacht erg positieve resultaten.

Pagina: 1