Audio valt herhaaldelijk na enkele seconden weg

Pagina: 1
Acties:

• MalPhunktion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-01 01:00
Helaas, Google kon mij ook al niet helpen.
Zoals ik in de titel al aangeef; mijn audio valt steeds weg (dropouts/kraken & helemaal stilvallen)

Wanneer ik audio afspeel (in zowel Winamp, Windows Media Player, Adobe Audition, Propellerheads Reason) valt mijn geluid steeds weg na enkele seconden afspelen.
In de meeste gevallen begint mijn audio weer gewoon met afspelen nadat ik op stop heb geklikt en opnieuw ga afspelen.

Het probleem doet zich soms ook voor wanneer bijvoorbeeld video wordt gestreamed in mijn webbrowser (Firefox).
Wat mij opvalt is dat het videobeeld dan enorm lijkt te vertragen (al valt de audio wel helemaal weg).

Dit probleem doet zich voor sinds ik mijn pc van een hardware upgrade heb voorzien (Intel Q6600, Asus P5K, 4GB OCZ PC6400). Ik heb een clean install van Windows XP Professional gedaan en alle (meest recente) drivers opnieuw geinstalleerd.

De audiokaarten die ik gebruik zijn de interne geluidskaart van de Behringer BCD2000 en mijn (interne) M-Audio Delta Audiophile 2496. De audiochip op mijn moederboard heb ik in de BIOS uitgeschakeld.

In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met brakke drivers (vooral in het geval van de Behringer), maar alles werkte feilloos met mijn oude hardware, dus dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Zie ik soms iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door MalPhunktion op 27-03-2008 22:22 ]

In a mad world, only the mad are sane.

Verwijderd

ASIO4ALL drivers er al overheen gezet?
Trouwens 2geluidskaarten is vragen om problemen vaak, niet altijd maar vaak.

• MalPhunktion
Ja, ASIO4ALL v2 drivers ook al geprobeerd, maar zonder succes.

Ik heb overigens maar 1 kaart tegelijk ingeschakeld (via apparaatbeheer), dus in principe zou dat geen problemen mogen geven. Dat gebeurde ook niet toen ik nog mijn oude hardware gebruikte.

Verwijderd

Het 'klinkt' als iets van een irq probleem. Probeer eens van slot te wisselen of je NIC uit te zetten.

Verwijderd

Gebruik 's alleen je M-Audio, en trek die Behringer er fysiek uit? Heb je 't probleem dan ook nog?

• MalPhunktion
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:51:
Het 'klinkt' als iets van een irq probleem. Probeer eens van slot te wisselen of je NIC uit te zetten.
Van slot wisselen heb ik al geprobeerd. De grootste ergernissen doen zich voornamelijk voor bij het Behringer spul. Ik maak gebruik van m'n onboard netwerkchip en ook als deze uitgeschakeld is, slaat mijn Behringer audio steeds af. Opvallend is dat mijn M-Audio kaart wel netjes geluid blijft leveren (en ook met m'n NIC ingeschakeld).
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 00:07:
Gebruik 's alleen je M-Audio, en trek die Behringer er fysiek uit? Heb je 't probleem dan ook nog?
Het probleem van uitvallend geluid doet zich nu niet meer voor. M'n Behringer vertikt het denk ik gewoon. (Al is dat nog steeds vreemd aangezien mijn oude hardware nergens problemen vertoonde).

Ik merk overigens wel dat ik nog steeds heel veel last heb van haperend geluid in het geval van m'n M-Audio kaart (alsof m'n geluid enorm wordt vertraagd (timestretching)). Dit gebeurt in de meeste gevallen als harde schijfactiviteit plaatsvindt. Ik heb op internet nog wel een iets gevonden dat misschien wat te maken zou kunnen hebben met mijn huidige probleem.
Kort samengevat komt het erop neer dat een stotterende DVD drive of HD veroorzaakt zou kunnen worden doordat het IDE kanaal niet op DMA staat, maar op PIO.

Hoewel ik nog gebruik maak van IDE HD's, staan ze wel in Ultra DMA. Zouden SATA HD's misschien het probleem oplossen?

Verwijderd

Nog even voor mijn beeldvorming, is die Behringer BCD2000 aangesloten op een USB2.0 poort? USB1.x kan voor latency en gestotter zorgen.

• MalPhunktion
Die is inderdaad aangesloten op een USB2.0 poort, maar mijn Windows XP heeft Service Pack 2 geintegreerd en dus zou USB2.0 ondersteund moeten worden. Al mijn andere apparaten (o.a. externe HD) werken wel met UBS2.0.

USB1.x heeft overigens genoeg bandbreedte om de BCD2000 aan de praat te houden (net als vrijwel alle externe geluidskaarten), dus daar zou het probleem niet liggen denk ik.
In ieder geval toch bedankt voor de inbreng.

Pagina: 1