netwerksnelheid meten?

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
Hoi,

Ik heb me 100mbit hub vorige week verwisseld voor een 10/100mbit switch. Nu geeft ie aan dat alle pc's op full duplex lopen en uiteraard op 100mbit :) Perfect lijkt me zo, maar hoe kan ik nu testen of de performance is toegenomen en hoe kan ik de snelheid zien?
Hij doet er ongeveer 4 tot 5 minuten over om 1gb over te hevelen. Dat lijkt me toch geen volledige 100mbit :?
Iemand een tip hoe ik dit sneller kan krijgen?
Ik gebruik een svec switch en realtek 8139 based nic's die automatisch aangeven of ze op 10 of 100mbit lopen en hd/fdx...
ik vind sniffer erg onduidelijk dus het liefst een ander programma

Verwijderd

met DUMeter kun je mooi je netwerksnelheid testen

• MinddiggerNL
die heb ik lopen, maar sinds ik de switch heb geeft die me toch wat vreemde waardes aan :?
Ik zou aan het downloaden van internet zijn met 2600kb/s....nou dat lijkt me stug ook al heb ik kabel :)
ik geloof dat ik volgens du meter iets van 4,2mb/sec kan overpompen....is dat niet wat weinig met 100mbit full duplex?
misschien een ander progje?

Verwijderd

Misschien een ander OS? Het is namelijk bekend dat je via het SMB protocol (Netwerkomgeving) max 6 MByte/s kan verzetten. Onder de 9x varianten is dit nog lager, idd die 4 MB die je noemt zou het kunnen zijn...was je eens kunt proberen is om via FTP data over te zetten, installeer op de ene computer een ftp server en op de andere een _GOEDE_ client...dus niet die geintegreerde ftp-client in de Exploder. WS-FTP is wel goed :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 13:46
De snelheid hangt inderdaad enorm af van de gebruikte OS-en. Tussen 2 WinME bakken haal ik 3-5 mbyte/s ofzo met SMB, tussen Win2k een en linuxbak haal ik met zowel SMB als FTP ongeveer 10 mbyte/s. Alles met dezelfde apparatuur. (3C905B/C kaarten en Cabletron 24 poort 10/100 switch)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• MinddiggerNL
Ik heb een linux server en twee win98 clients en een winME client. Ik haal dus iets van 4,3mb/sec.
Ik heb net met dat Netcps getest en dan haalt ie toch gewoon gemiddeld rond de 10mb/sec. Dat progje gebruikt alleen tcp/ip onafhankelijk van het os volgens mij, dus hier is duidelijk te zien dat windows absoluut geen optimaal gebruik maakt van de hardware want 10mbit komt heel aardig in de buurt van de theoretische snelheid van een 100mbit netwerk.
Weet iemand of dat is op te lossen dat windows zo slecht gebruik maakt van de hardware? bijv. linux client gebruiken? :)
Pagina: 1