Toon posts:

Netwerk aanleggen met kabelverbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik zit met een probleempje. Bij een vriend van mij in zijn huis is er een bestaand netwerk aanwezig. Het internet loopt via de kabel bij casema. Er staan 2 computers in huis, die met een UTP kabel op de modem/router zijn aangesloten. Deze hebben uiteraard normaal internet en kunnen hun files sharen.

Er komen nu nog 2 computers bij die we graag draadloos zouden kunnen verbinden. Het gaat dan om een laptop die al een geintregeerde draadloze netwerkadapter heeft en een desktop pc die we via een draadloze netwerkkaart ook op het netwerk willen aansluiten.

Het probleem is dat er geen draadloze modem/router aanwezig is. Nu was ik zelf al zover dat ik die dan gewoon kan kopen en dat de oude router/modem wegkan. Maar is dat wel mogelijk met Casema? Staat op dat moden/router van casema niet speciale ''casema'' firmware? Want dat heb ik namelijk hier thuis met Chello wel.

Mijn vraag aan jullie is of jullie suggesties hebben om dit ''probleem'' op te lossen.

Bij voorbaat dank! :)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Schakel de routerfunctie van je be4staande modem/router uit en plaats er een router met accespoint tussen? Op die manier veranderd er niks voor je provider.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bij adls staat dat daar alleen standaard gegevens in die je dan in de nieuwe modem zou kunnen zetten. Bij kabel bij mijn weten niet. je zou wel gewoon een AP kunnen pakken en als bridge laten werken, dan kun je de modem/router gewoon laten staan :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:58
Edit: te laat, wat ze hierboven zeggen dus ^^
Wat je kan doen is een kastje kopen dat je met een ethernet kabel aansluit op het modem/router.
Dat kastje (ben even vergeten hoe het heet) gaat vervolgens een wifi singaal uitzenden.

Wat je ook kan doen is een goedkope extra router (met wifi) kopen, en die achter je bestaande modem/router hangen.

Allebei niet zo ingewikkeld om te doen!

[ Voor 6% gewijzigd door Knopsje op 27-03-2008 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:38:
Schakel de routerfunctie van je be4staande modem/router uit en plaats er een router met accespoint tussen? Op die manier veranderd er niks voor je provider.
Moet ik dan de nieuwe router met AP met een ethernet kabel met de oude verbinden of niet?

• Knopsje
Ja!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:41:
Moet ik dan de nieuwe router met AP met een ethernet kabel met de oude verbinden of niet?
Ja, met de oude modem.
Dus
Modem --> Router (met wireless) --> PC's

Je nieuwe router vervangt dan de router die in je huidige modem zit. Deze routerfunctionaliteit moet dan wel in de modem zijn uitgeschakeld.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Oke, voor zover ik weet moet het dan niet al te moeilijk zijn qua het aansluiten.
Als ik bijvoorbeeld deze router neem, zou dat gewoon moeten werken?

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Jup. die zou gewoon moeten werken.

• Knopsje
Ja, dat gaat werken!
Wel moet je er dan dus aan denken om, zoals ze hierboven ook al zeggen, de router functionaliteit in je oude router uit te zetten!

Verwijderd

Topicstarter
Knopsje schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:48:
Ja, dat gaat werken!
Wel moet je er dan dus aan denken om, zoals ze hierboven ook al zeggen, de router functionaliteit in je oude router uit te zetten!
Oke, dat gaat dan denk ik wel lukken! :) En die functie zet ik uit in het configuratiescherm van de modem/router? (dat scherm die meestal te bereiken is via je browser). Zoja, dan heb ik voldoende informatie en kan ik aan de slag!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
De makkelijkste en goedkoopste oplossing is natuurlijk gewoon een accespoint op je huidige modem/router aan te sluiten. Ik heb geen idee waarom je zo graag een tweede router zou willen aansluiten, aangezien je dan toch de routerfunctionaliteit van de bestaande uit moet schakelen. Dat zou nutteloos zijn.

Verwijderd

Topicstarter
CherandarGuard schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:54:
De makkelijkste en goedkoopste oplossing is natuurlijk gewoon een accespoint op je huidige modem/router aan te sluiten. Ik heb geen idee waarom je zo graag een tweede router zou willen aansluiten, aangezien je dan toch de routerfunctionaliteit van de bestaande uit moet schakelen. Dat zou nutteloos zijn.
Ik heb nu 3 websites nagelopen en wat ik daar zie.. vind ik ook erg vreemd. Acces Points die duurder zijn dan een draadloos router..

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Accesspoints kunnen aardig in prijs verschillen ja, dat klopt. Van een euro of 30 (bij een goede aanbieding van een goedkoop merk) tot ruim 400 (bij de echt professionele systemen). Ik zou eens verder zoeken (pricewatch al bekeken?), ik kan me niet voorstellen dat er geen goedkope AP's te vinden zouden zijn.

[edit] Hm, ik zie dat er in de pricewatch inderdaad goedkopere routers staan dan AP's. Tja, dan zou je een router kunnen nemen. Ik zou dan alleen niet voor een C-merk als Sweex gaan, maar eerder Linksys o.i.d.

[ Voor 25% gewijzigd door CherandarGuard op 27-03-2008 18:04 ]

• Knopsje
Ik heb zelf erg goede ervaringen met Asus, maar die zijn over het algemeen wel iets duurder.....

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:04

Fiber

Beaches are for storming.

Casema faq: :)

Hoe installeer ik draadloos internet?
Om draadloos internet te installeren heeft u een internetverbinding van Casema nodig. Tussen het Casema-modem en de computer dient u een draadloze router te plaatsen.
U kunt zelf draadloos internet installeren met behulp van het installatiepakket en de handleiding (zie ook de bijlage hieronder) of u laat de router installeren door de installateur van de winkel waar u de router heeft gekocht.
Let op! Een draadloze verbinding kan een nadelig effect hebben op uw internetverbinding.

http://www.casema.nl/pagi...OA_HTML/cskmbasicsrch.jsp

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag naar Paradigit geweest en die zeiden dat het wel zou werken met een switch. Niet dus. Switch is door middel van een UTP-kabel op het modem geinstalleerd en 1 computer krijgt maar internetverbinding, de andere niet. Is er speciaal een router nodig of niet?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

De kabelmodems die casema levert hebben geen router functie. Er kan dus maar 1 pc tegelijk op het internet.
Dus ik zou eens goed kijk wat daar nou allemaal in je het netwerk zit.
Makkelijkte is altijd: draadloze router kopen en deze rechtstreeks aan het modem hangen.

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:32:
Er staan 2 computers in huis, die met een UTP kabel op de modem/router zijn aangesloten.
job schreef op maandag 31 maart 2008 @ 17:50:
De kabelmodems die casema levert hebben geen router functie. Er kan dus maar 1 pc tegelijk op het internet.
Onzin dus.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Ik kan er ook niets aan doen. Ik heb nog nooit een docsis kabelmodem gezien met routerfunctie erin.
Kan zijn dat die dingen nu uitgedeeld worden, maar dat moet dan wel een recente ontwikkeling zijn.

Wat ik meer bedoelde te zeggen met "kijk eens goed wat er in het netwerk zit", is dat ik denk dat die vriend van de TS naast het modem ook gewoon een router in zijn netwerk heeft zitten.
misschien ziet de router aan voor modem. Je weet het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 31-03-2008 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:58:
[...]

Ik kan er ook niets aan doen. Ik heb nog nooit een docsis kabelmodem gezien met routerfunctie erin.
Kan zijn dat die dingen nu uitgedeeld worden, maar dat moet dan wel een recente ontwikkeling zijn.

Wat ik meer bedoelde te zeggen met "kijk eens goed wat er in het netwerk zit", is dat ik denk dat die vriend van de TS naast het modem ook gewoon een router in zijn netwerk heeft zitten.
misschien ziet de router aan voor modem. Je weet het niet.
Ik ken dat huis op me duimpje en ik heb ook ook nagevraagd en gekeken. Er is niet een specifieke router aanwezig. Alleen de Motorola modem en het switchje wat we vandaag gekocht hebben. Goed idee om er morgen mee terug te gaan? In winkel 1 vertelde ze mij ook dat ik als ik Casema Kabel heb ik het beste voor Sitecom kan gaan.
Pagina: 1