Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hallo, ik zit met een rariteit hier. Eens in de zoveel tijd start mijn windows XP niet op en blijft hij hangen na het windows XP laadscherm. Voorheen was dit eens per maand, maar nu is het meerdere keren per week en wordt het best vervelend en maak ik me zorgen over de 'gezondheid' van mijn OS.

Een gedetailleerde beschrijving wat er voorafgaat aan het freezen:
- Ik zet de pc aan
- Ik zie de gegevens van CPU snelheid en memory check e.d.
- Scherm even zwart
- Er verschijnt het standaard zwarte scherm met de windows vlag en daaronder de blauwe laadbalk. Deze blijft ongeveer 10 seconden staan, zoals altijd.
- Het scherm wordt weer zwart (niet zwart als in Beeldscherm uit, maar de pixels geven de kleur zwart. Is wel een verschil dus zet ik er maar even bij)
- Het scherm blijft zwart.... en blijft zwart... Harddiskactiviteit is nul. PC is niet van plan om iets te gaan doen. Voor een lange tijd niet.

Normaliter krijg ik na dat laatste zwarte scherm het blauwe scherm waar ik kan kiezen op welke gebruikersnaam ik wil gaan werken. Dit krijg ik dus niet te zien.

Nu vraag ik me af waar dit aan kan liggen. Ik heb de boot-failure-faq in PMG doorgelezen wat eigenlijk niet mocht baten, immers mijn pc werkt al een jaar zonder problemen. Ook de opstart-en afsluitproblemen faq heb ik doorgenomen maar ook dat heeft mij niet tot een verklaring gebracht.

Heb registercleaner e.d. erdoorheen gehaald, schijf gedefragmenteerd met O&O, wat kan het nog zijn vraag ik mij af. Is de harde schijf kapot aan het gaan? :|

Bvd, Mark

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

al geprobeerd op te starten met alle 'nutteloze' hardware uit je computer?
dus aparte geluidskaarten er uit, dvd-spelers loshalen, 1 bank geheugen er in laten (na een memtest met alles gelopen te hebben), alleen de systeemschijf aangesloten houden
Al een BIOS update geprobeerd?
En druk als eerste eens alle hardware goed op je moederbord aan en installeer alle drivers vanaf de moederbordsite en andere sites (Windows Update daarna pas).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ben zodadelijk even weg tot half 6, wanneer ik terug kom zal ik alles wat jij noemt maar even nalopen, gewoon dat dat zeker is. Maar heb jij een verklaring waarom het nu opeens gebeurt als het al een hele tijd goed gaat, en het de laatste tijd verergerd zonder dat de hardware gewijzigd is? Ik zou toch eerder denken aan slijtage van de harde schijf, of dat het bestandssysteem niet meer goed is oid.

Bios is up to date, heb laatste updates geinstalleerd, windows update is ook nog onlangs eroverheen gegaan en die is ook synchroon.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je het dan al geprobeerd met een andere harde schijf en daar even een tijdelijke windows installatie opgezet? als die hetzelfde probleem heeft, meteen na de installatie is er iets verkeerd, zo niet, dan kan het idd aan de harde schijf liggen die je nu gebruikt. Ook kan je met je originele windows schijf in je drive naar uitvoeren gaan en dan 'sfc /scannow' (zonder de aanhalingstekens) intypen en uit laten voeren kan helpen

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Doet mij ook erg denken aan een gare Windows installatie idd. Ultimate Boot CD (UBCD) heeft tooltjes aan boord om de SMART status van je harde schijf uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Kijk, het probleem is niet dat het constant gebeurt, maar een paar keer per week op willekeurige momenten. Hoe zou ik dan kunnen testen of het probleem is opelost, de pc 100x achter elkaar opnieuw opstarten? Ook niet echt bevorderlijk voor de harde schijf en andere onderdelen. En even een andere harde schijf is niet echt een optie, dan zou ik die uit een andere pc moeten slopen en daar heb ik voor alsnog geen zin in. (als het probleem niet op een andere manier kan worden opgelost dan zal ik het binnenkort wel eens doen maar zit momenteel midden in de tentamens)

Edit;
Net "chkdsk /f" uitgevoerd en na de herstart ging het programma de schijf controleren en waar nodig repareren. Gaf geen melding van errors, dus de schijf is in orde.

[ Voor 13% gewijzigd door Murk op 27-03-2008 17:33 ]

Pagina: 1