welke distributie Linux is de beste???

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
Ik wil Linux nou ook op mijn PC gaan instaleren en ik had iets gehoord van WinLunix en Corel Linux, wat handig was aan winlunix was dat je niet hoefde te rebooten. Weet iemand de beste uit alle distributie lunixen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
kent niemand een van die twee of een ander goed distrubite????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winlinux is eigenlijk geen Linux meer te noemen.
Het mist een aantal voordelen van Linux, bijvoorbeeld het ext2 filesysteem.

Dan kun je beter Corel nemen. Het win is dan iig ook uit de naam.
Corel is niet zo moeilijk te installeren, en het is op een masterlijk distro gebaseerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 14:48

oXygeN

oftewel oxje...

lunix... mmh
als er ergens win in voor komt is het meestal niet veel soeps, en corel linux... tsja :)
Maar het hangt er gewoon vanaf wat je wilt met linux, wil je gewoon makkelijk te configgen neem je mandrake of redhat ofzo, wil je moeilijk configgen maar wel veel meer te weten komen over linux, neem je slackware of debian ofzo.

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-09 09:35

Valium

- rustig maar -

Winlinux haalt het grote voordeel van Linux weg. De stabiliteit. Misschien kun je beter een kleine computer inrichten om met Linxu te spelen.

Als je van plan bent Linux en windows tegelijk te gaan draaien kun je het beter andersom doen. Linux installeren en Win4Lin of VMWare (windows in linux) installeren.

Corel Linux is een goede beginnersLinux. Nadeel op het moment is dat de toekomst van de Linux-tak van Corel niet echt zeker is. Maar het product is goed.

Andere mogelijkheden zijn RedHat Linux (versie 7.0 is uit, binnenkort komt versie 7.1 uit) en Mandrake Linux 7.2.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide distro's die je noemt schijnen goed voor de beginnende linux gebruiker te zijn. Voor de rest is vragen welke distro het best is net zoiets als vragen welk smaak ijsje het lekkerste is. Stel eerst vast wat je er precies mee wil gaan doen en wat je er van verwacht, winkel daarna de verschillende distributie sites af en kijk welke het beste in je profiel past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mandrake Linux 7.2 is goed!

Red Hat Linux 7.0 is ook goed, vooral voor de beginnende Linux-er (zoals ik ;)).

Op www.linux-nl.cx is een goede HOWTO te vinden met Red Hat (beetje onderaan...)

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
ik kom op:

ftp://ftp.linux.tucows.com/pub/distributions/RedHat/

maar wat moet ik dan downloaden????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KyD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

KyD

Op zaterdag 17 februari 2001 17:21 schreef Dala11of11 het volgende:
ik kom op:

ftp://ftp.linux.tucows.com/pub/distributions/RedHat/

maar wat moet ik dan downloaden????
hangt van je processor af. tenzij je een alpha-workstation thuis hebt staan lijken mij de intel-386 compilaties het handigst
en als je een cdbrander hebt: ISO's downen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KyD
  • Laatst online: 06-09-2022

KyD

Op zaterdag 17 februari 2001 16:36 schreef Valium het volgende:
(...)
Corel Linux is een goede beginnersLinux. Nadeel op het moment is dat de toekomst van de Linux-tak van Corel niet echt zeker is. Maar het product is goed.

Andere mogelijkheden zijn RedHat Linux (versie 7.0 is uit, binnenkort komt versie 7.1 uit) en Mandrake Linux 7.2.
Corel goed? ik geloof dat het bij corel niet eens mogelijk is je eigen kernel te compileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders even hier http://www.linux.org/dist/english.html en beslis zelf (deze site heet overigens nog meer te bieden voor de beginnende Linux gebruiker). Ik kan je ook aanraden om eens naar SuSE 7.0 te kijken, deze distributie herkent heel veel hardware uit zichzelf en heeft een grafische installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 14:20
ik vind Caldera OpenLinux of eDesktop 2.4 wel mooi en fijn werken als redelijke newbie.
Ik zie hier nooit iemand deze distro aanprijzen maar ik vind hem mooier en fijner dan bijv. RedHat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Op zaterdag 17 februari 2001 19:24 schreef timotheebastin het volgende:
ik vind Caldera OpenLinux of eDesktop 2.4 wel mooi en fijn werken als redelijke newbie.
Ik zie hier nooit iemand deze distro aanprijzen maar ik vind hem mooier en fijner dan bijv. RedHat
wat zijn de voordelen hiervan????

ten opzichte van de andere distro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Op zaterdag 17 februari 2001 17:44 schreef KyD het volgende:

[..]

hangt van je processor af. tenzij je een alpha-workstation thuis hebt staan lijken mij de intel-386 compilaties het handigst
en als je een cdbrander hebt: ISO's downen!
op ftp://ftp.linux.tucows.com/pub/distributions/RedHat/i386/en/Redhat kan ik geen ISO's vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Op zaterdag 17 februari 2001 19:28 schreef Dala11of11 het volgende:

[..]

wat zijn de voordelen hiervan????

ten opzichte van de andere distro's
Wat precies beter is weet ik niet, maar ik vond het er behoorlijk strak uitzien toen ik het installeerde en hij herkende direct alle hardware en mijn netwerk deed het na niet al teveel kloten. het liep gewoon soepeler bij mij dan redhat.

Voor iso's van redhat zie:
ftp://ftp.linux.tucows.com/pub/distributions/RedHat/iso/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

Voor iso's van linuxdistributies zie www.linuxiso.org

Op het moment heb ik op m'n werkstation Redhat 6.2 met de 2.2.18 kernel draaien. Op m'n servertje draait Slackware 7.1. Redhat vind ik fijner om mee te werken omdat die lekker makkelijk te configgen is. Op de server draait Slackware omdat ik daar niet zoveel meer aan hoef te configgen.

Als je net begint zou ik Redhat 6.2 aanraden Mandrake is ook goed maar ik vind het zelf net iets minder werken (maar dat kan ook mijn afwijking zijn :) ) .

Maar je moet het zelf maar beslissen :)

Iracing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eerst hier:
http://upcnl.linux.tucows.com/conhtml/sys_distributions.html
en zoek dan de beste (:?) uit, en kies dan voor Mandrake 7.2 (2 iso's) Voordelen: je hebt direct KDE2 en kernel 2.4.0 zit er ook al bij in (moet je speciaal opgeven, 2.2.17 is default) Bovendien heb je dan direct al een macht aan programma's :)
Het installeren gaat heel makkelijk met een mooie grafische interface, en er zit ook een grafisch partitioneringsprogramma bij die je tijdens het installeren voorgeschoteld kunt krijgen (diskdrake).
Allemaal heel actueel en goed. De Nieuwste Suse is ook heel goed (beste uit test chip.de of tecchannel.de) ook kernel 2.4.0 en KDE2.
Redhat is weer minder voor beginners (hoor ik ook bij hoor :)) Mandrake is trws op basis van RH.

Dus: Mandrake 7.2 of Suse 7.1 (net nieuw, nog niet als iso gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Op zaterdag 17 februari 2001 20:00 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Wat precies beter is weet ik niet, maar ik vond het er behoorlijk strak uitzien toen ik het installeerde en hij herkende direct alle hardware en mijn netwerk deed het na niet al teveel kloten. het liep gewoon soepeler bij mij dan redhat.

Voor iso's van redhat zie:
ftp://ftp.linux.tucows.com/pub/distributions/RedHat/iso/
bij mij vind ie ftp://ftp.linux.tucows.com/pub/ISO/RedHat/
en daar staan een aantal .iso welke moet ik hebben???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-09 09:35

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 17 februari 2001 17:46 schreef KyD het volgende:
[..]
Corel goed? ik geloof dat het bij corel niet eens mogelijk is je eigen kernel te compileren?
Corel is gebaseerd op Debian, dus dat zal wel loslopen. En bovendien, een Linux-versie waar je niet eens dingen kunt compileren? Ik denk dat je het verkeerd verstaan hebt:
Mensen die Corel Linux gebruiken kunnen niet eens een kernel compileren. :)

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
een voordeeltje van caldera boven redhat vind ik dus het partitioneringsgedeelte van de grafische install.

die respin discs moet je volgens mij hebben van redhat 7.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor beginners kan ik Redhat niet aanraden, tenzij je wacht op versie 7.1. Redhat 6.2 is simpel te oud (moet je eerst upgraden). Versie 7.0 heeft een aantal problemen (moet je dus ook "upgraden")

Mandrake 7.2 is 99,9 % compatible met redhat. Lijkt mij gewoon een betere keuze om mee te beginnen. (maar is natuurlijk ook maar een mening)

Suse 7.1 is welicht ook erg goed (de nieuwste distro op het moment, en heeft al kernel 2.4)

corel linux heb ik mee gewerkt. Erg makkelijk, maar is een beetje kaal, het biedt gewoon niet zoveel als mandrake.
http://www.linux-mandrake.org/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
hier zie ik links staan met de eval zijn dit dan maar probeer versies ofwat???

edit:

en wat is dat MD5 ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

Ik zal ff reageren :)

Je moet de evaluation versie hebben. Suse is voor zover ik weet de enige comerciele distro en die moet je dus kopen. Maar de evaluation kun je gewoon downloaden. Ik heb totaal geen ervaring met suse dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.

MD5 is een controlegetal. Als je dan die iso gedownload hebt kun je in linux op de commandoprompt dit intypen:

md5sum naamvandeiso.iso

dan gaat je hd een beetje ratelen en krijg je een getal te zien. Dat getal moet hetzelfde zijn als het getal op de website. Als dat niet zo is dan is je iso niet helemaal ok overgekomen en kun je problemen krijgen als je hem wilt gaan gebruiken.

Iracing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hoezo SuSE linux niet gratis?? Ik heb toch echt zelf 7.0 en 7.1 gedowned van de UU net mirror.... of was het toch een illegale rip >:)

De download site voor 7.0 is hier en als je daarna nog even [url="/pub/linux/suse/suse/i386/update/7.1"]de update voor 7.1[/url] download dan ben je bij.... let wel het zijn geen iso's dus je moet wel een beetje oppassen voor timeouts...
Je kunt het overigens ook gewoon op ftp.suse.com downen maar die vond ik wat minder stabiel.
Zo en nu ga ik me scheren want ik zier er niet uit! (8>

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 10:17 schreef orkaan het volgende:
Hoezo SuSE linux niet gratis?? Ik heb toch echt zelf 7.0 en 7.1 gedowned van de UU net mirror.... of was het toch een illegale rip >:)
Die URL van 7.1 mag je me erg graag passen, sta op 't punt om 'm te kopen maar 'k ben student :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ALLE distro's zijn gratis te downen, de meeste nog in ISO formaat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het suse gedeelte:
** Quote van mailing-list **

- The ftp version of the 7.1 distribution is expected to be published around the end of next week. We have now decided to not publish the 7.1-i386-ftp before the kernel update (which is scheduled in the same time range). We don't like the idea that people install a new and fresh system from an ftp
server with security flaws in the kernel. Having the thing on the CDs is bad enough. I'll let you know when it's there. There are some small goodies in it...

** End quote **

Dusseh,. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
maar word dat dan weer zo'n evalution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
winlinux ?????

whoa, heb ik wat gemist of zo? Wie kan me een linkje verschaffen met die crap (als het al geen hoax is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://www.winlinux.net/usa-index.html

Tada daar is je link dus het is geen Hoax.

Ik heb het ook een tijdje gebruikt en het was best geinig om te proberen.

Het draait trouwens niet onder windows hoor je start windows op en klikt dan op het icoon WinLinux2000 en dan reboot je computer en kom je in linux terecht.

Je kan trouwens ook wel meteen naar linux met een bootflop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
sjeesh.. de 1ste distro waarvoor je MOET betalen... |:(

EN
are devices are detected and automatically configured to reflect your current settings and preferences
:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:14
Suse is echt 100% gratiz en makkelijk hoor. echt een aanrader. wel 7.1 downen.

btw. uu.net is geen mirror meer van suse. gebruik bv

ftp.wau.nl/pub/suse/7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke distro je kiest is moet je natuurlijk zelf bepalen, een paar losse opmerkingen:

- SuSE is een goede, complete distro
- Debian is iets moeilijker, maar ook wel prima
- CorelLinux is prima voor de beginnende Linux gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf mandrake 8.0 voor het eerst geinstalleerd moet zeggen dat dat me erg goed is bekomen..

Verder goede ervaring met SuSE..

RedHat wordt minder vindt ik na 7.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

LinuxUser: waarom dit topic omhoog :?
Er loopt al een veel meer up2date topic over :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.