bartgabriels schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:31:
[...]
Langs waar komt het dan binnen? Via de lucht ??

Nee nee, je UTP kabel wordt wel gebruikt voor het huren en versturen van de films, maar je DigiBox bouwt een buffer op van signaal. Wanneer je de film start, zal deze sneller dan "1 eenheid film per 1 eenheid" tijd binnenkomen, waardoor de Digibox een voorraad van pakketjes kan aanleggen. Wanneer je UTP kabel dus uitgetrokken wordt, zal de film voor een tijdje kunnen blijven verder spelen, omdat hij de pakketjes uit deze voorraad gebruikt. Als deze leeg is, stopt hij met afspelen.
euhm absoluut niet hoor ....
wat denk je dat die coax voor dient en waar dvb-C voor staat ?
Ja de digibox/-corder is een DVB-C-decoder waarmee je ook interactief kan deelnemen aan programma's en/of programma's op aanvraag kunt verkrijgen.
De coax dient voor bijna AL het verkeer naar die digibox/-corder (tv-gids, beeld, films, tv-theek-inhoud en lijsten,....) ,
de utp voor het verkeer van digibox/-corder terug naar Telenet (de terugweg): aanvragen van films (maar niet voor de films zelve), interactiviteiten ( 'de rode knop', opvragen info van bv sommige gemeenten, de mail-toepassingen, games, ...)
enkel de aanvraag gebeurd via de utp (snif het verkeer maar eens door er een HUB tss te zetten en je pc er ook op aan te sluiten), al de rest gebeurd over de coax, er komt nix van de film terug over de utp:
vraag maar eens een test-film aan en trek die utp uit: de film blijft gewoon afspelen.
(hij wordt op een aparte mux gezet op de coax-kabel en mbv EMM en ECM-berichtjes erbij afgeschend zodat enkel jouw decoder (digibox/-corder) mbv jouw smartcard en boxkey hem kan decoderen en weergeven)
dus aub: stop met zeveren als je niet eens weet hoe alles werkt... en hoe de apparatuur waarover gesproken aangesloten worden en werken ...
(of lees je eerst eens volledig in hoe alles werkt voordat je leugens vertelt op aannames - weet je niet: vraag het dan voordat je dom lijkt door mensen die het wel weten aan te vallen door foute aannames)
Weet je wat een MPEG2-stream op tv-resolutie (of HD-resolutie) gebruikt qua bandbreedte met niet al te veel compressie ?
EN bedenk dan eens of het goedkoper is om de volledige backbone hiervoor aan te passen om dat tcp/ip-verkeer netjes te streamen - of gewoon de bestaande coax-infrastuctuur te gebruiken mbv DVB-C.... (geloof me vrij: dat laatste is pak goedkoper)
(50 films unicasten op bv 6Mbps is al 300 Mbps, een 1Gbps connectie kan dit bv aan zonder al te veel problemen - in ideale omstandigheden en bij gebruik van glasvezels omwille van afstanden, denk dan: 7miljoen vlamingen waarvan een 4 a 5 miljoen op Telenet-kabel en waarvan een klein miljoen een interactieve digibox/-corder in huis .... max. glasvezel gebruikt in backbones: een OC-192 = 192 Gbps, dat geeft genoeg bandbreedte voor bijna 10.000 streams, stel nog dat je de lijn volledig kunt dichttrekken: 30.000 streams .... yeah... _not_ mbv het gebruik van coax, DVB-C en mux'en haalt Telenet voor zijn films enzo op aanvraag een pak hogere bandbreedte. ze gebruiken er nu mss 12 of 15 frequentie's met een frequentie-bandbreedte van 6Mhz, hebben ze meer nodig nemen ze er gewoon eentje bij en passen ze hun 'configuratie'-kanaal even aan, ze gaan nu tot, wat is het, 450 a 500 MHz, ze kunnen tot 850 MHz gaan - de frequentie, netwerk-nr enzo die je moet instellen bij installatie van een decoder dient er enkel voor zodat ie zijn lijst met frequentie's kan ophalen waarna het afscannen op signaal-kwaliteit en instellen ervan kan gebeuren. )
(log gerust eens het verkeer op die utp tijdens het kijken van een gehuurde film: je gaat niet veel verkeer zien hoor - zekers niet genoeg om een film te streamen)
en anders was het al lang mogelijk om mbv een computer een aanvraag te doen van een film, en deze ook aan te vragen zonder gebruik van een dvb-c-kaart met CI, nagravision-cam en smartcard.
(niet dat het zelfs al gaat met die hardware beschikbaar - omwille van het box-key-beheer van Telenet)
maar daar wordt op gezocht om dat toch wat meer "pc-compatible" te maken
ps: veel te lange post om uit te leggen hoe zoiets wel werkt terwijl ik net zo goed naar google en wikipedia of oudere posts van mij hierover in andere topics had kunnen verwijzen. Maar ik word het nog altijd beu dat mensen die er nix van weten toch alle wijsheid erover denken te hebben en hun _domheid_ ook nog eens van de daken roepen. (de reden waarom ik stopte met werken op die helpdesk 1,5 jaar geleden: mensen die wilden luisteren naar de uitleg konden veel (te veel) informatie van mij krijgen, de rest werden zo goed mogelijk maar minimalistisch geholpen of gevraagd terug te bellen zodra ze weer voor zichzelf konden denken met de tekst "meneer/mevrouw, als u toch denkt het beter te weten dan mij, waarom belt u dan eigenlijk? leg de telefoon dan maar neer zodat ik iemand kan helpen die ook geholpen wilt worden." - de uitzonderingen daar gelaten die idd goede punten wisten aan te brengen en waar ik dan ook intern mee verder durfden gaan.)
en ja ik hou van lange posts, maar aub: reageer gewoon niet als je het niet weet.
(of verstop het iets beter

) je lijkt er enkel maar dommer mee, dan als je je mond zou houden.
andere info: signaal voor digibox/-corder komt binnen over COAX en utp heeft pas problemen als het langer wordt dan 100m. (voor de terugweg). al de rest van de oplossingen zijn al voorgesteld in vorige posts (die hierboven is idd de start-situatie waar de TS net iets wilt aan doen)
en dat kan op verschillende manieren makkelijkste: van modem eerst naar een switch, van daar 2 aparte kabels: 1 digibox/-corder, 1 router voor pc-netwerk. en achter die router steek je het volledig pc-netwerk waarbij je ev. extra routers instelt als switch en/of acces-point
en ja dat kan betekenen dat je ergens 2 kabels naast elkaar hebt lopen (of dat je een wifi-link moet maken tss de verschillende wifi-router en repeaters/ap's - tip: WDS)
disco-stu: plaats eens ergens in jouw schema een router waar die andere 2 _wel_ achter zitten, maar de digibox/-corder _NIET_ achterzit ....
dat is de vraag van de TS (en dan kan die zelfs een switch minder gaan gebruiken als ie wilt)
[
Voor 47% gewijzigd door
soulrider op 28-03-2008 11:03
]