Toon posts:

Veel te complex netwerk imho

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kom hier eens iets vragen aangezien ik het precies nergens kan vinden.
Ik denk dat ik een beetje heb overdaan bij mijn thuisnetwerk :?
Het probleem is dat ik bijvoorbeeld voor simpele torrentprogrammas of andere programmas niet de geschikte verbinding kan maken. Normaal kan je dit oplossen met portforwarding, vroeger lukte dit maar nu ik een paar apparaten extra heb toegevoegd gaat het niet meer. Deze apparaten waren noodzakelijk omdat ik een Telenet Digicorder heb aangeschaft en die moet rechtstreeks op de modem worden aangesloten. De digicorder staat boven en de modem beneden, dus een lange kabel was niet echt een optie (verlies enzo).
Nu vraag ik me af hoe ik mijn netwerk kan verbeteren zodat de portforwarding terug zijn werk kan doen. Ik heb een foto toegevoegd van het netwerk om het allemaal wat duidelijker te maken.
Helemaal links staat de modem en helemaal rechts, het LCD scherm, stelt de digicorder voor.

Alvast bedankt om dit te lezen en nog harder bedankt indien je mij kan helpen ;)

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/104jnlu.png

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Goed, je hebt dus 1 modem, 2 routers en 2 switches om 2 computers en 1 digidinges aan te sluiten?
Ietwat overdone idd.

Waarom niet alles op je modem aansluiten (als deze dat kan), of alles op 1 router aansluiten die je direct in de modem propt?

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
En al die apparaten daar tussen in? Verder lijkt mij informatie over DHCP etc ook niet overbodig. :)

Verwijderd

Topicstarter
De digicorder moet in directe verbinding staan met de modem, anders werkt hij niet (dank u Telenet :s) Daarom staan er twee switches tussen omdat de tweede pc en router op mijn kamer boven staan. De routers hebben eigelijk puur als nut om wireless aan te bieden. De reden waarom ik op mijn kamer ook wireless heb gezet is omdat het signaal van de router beneden erg verzwakt was toen het boven aankwam (dikke muren), en ik had het ook nog gewoon liggen, dus why not ;)
De modem heeft maar een ethernetpoort dus alles aan de modem hangen is dus ook al geen optie.

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-02 07:18
Volgens je plaatje gaat je digidinges over de router en niet direct op de modem, klopt dit met je laatste verhaal?
In mijn beleving kan je de switches er zowiezo tussenuit halen...en als je met 2 routers werkt, waarbij de 1 het signaal van de ander krijgt moet je de portforwarding op 2 routers instellen.

Verwijderd

Topicstarter
blackhawk180 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:22:
Volgens je plaatje gaat je digidinges over de router en niet direct op de modem, klopt dit met je laatste verhaal?
In mijn beleving kan je de switches er zowiezo tussenuit halen...en als je met 2 routers werkt, waarbij de 1 het signaal van de ander krijgt moet je de portforwarding op 2 routers instellen.
Misschien heb ik het verkeerde icoontje gebruikt, maar de twee rode bakjes zijn switches, die zijn sowieso nodig omdat ik op twee punten een vertakking moet maken. De eerste vertakking is naar de pc die beneden staat en de kabel die dan verder naar boven loopt, de tweede vertakking is de kabel die naar mijn pc boven loopt en naar de digicorder.
De twee routers krijgen elk een ander ip. Van Telenet kan ik maximaal vier IPs krijgen. Dus de eerste switch die stuurt door naar de router beneden, die een IP krijgt van Telenet, en de tweede switch die boven staat stuurt door naar de tweede router die eveneens boven staat en ook een adres van telenet krijgt.
In principe zou ik mijn PC op de switch kunnen aansluiten zodat hij eigelijk direct op de modem zit, maar ik heb dan een beetje schrik dat de veiligheid in het gedrang gaat komen, of is dit overdreven?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het is denk ik simpeler om alleen die eerste router IP's te laten uitdelen en de router erna als switch/accesspoint te laten fungeren.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Roamor schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:29:
Het is denk ik simpeler om alleen die eerste router IP's te laten uitdelen en de router erna als switch/accesspoint te laten fungeren.
Met ^^ :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
2 routers (eigenlijk 3 want je modum is mogelijk ook al router) is natuurlijk gekke werk.

Een router is bedoeld om je te zorgen dat je meer apparaten kunt aansluiten op je internetlijn. Vooral omdat je van je provider maar 1 extern internet ip adres krijgt. Je moet dan dus een router hebben om dit om te zetten naar een private ip range. (dat is wat een router doet!) Nu vaak zit in het modum al een router functie.. dus dan zijn meerdere router volledig overbodig en veroozaken een hoop ellende! Wat jij nodig hebt zijn SWITCHES geen routers...

Bovendien dat je de telenet ontvanger direct op het modum moet kan ik wel verklaren.. Er zit een speciale netwerk aansluiting op het modum daarvoor die aansluiting doet Qos en andere zaken speciaal bedoeld voor TV streaming.

Verwijderd

Topicstarter
Roamor schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:29:
Moet ik dan mijn tweede pc van boven in de accespoint (router) steken of in de switch ?

Verwijderd

Ik zou denk ik het volgende proberen:

Modem---> Digidinges ---> Router ----> Switch En in de switch zou ik alle pc's proppen.

Leek mij de makkelijkste te realiseren opstelling.

groeten en succes!

Verwijderd

Topicstarter
Terrestrial schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:32:
2 routers (eigenlijk 3 want je modum is mogelijk ook al router) is natuurlijk gekke werk.

Een router is bedoeld om je te zorgen dat je meer apparaten kunt aansluiten op je internetlijn. Vooral omdat je van je provider maar 1 extern internet ip adres krijgt. Je moet dan dus een router hebben om dit om te zetten naar een private ip range. (dat is wat een router doet!) Nu vaak zit in het modum al een router functie.. dus dan zijn meerdere router volledig overbodig en veroozaken een hoop ellende! Wat jij nodig hebt zijn SWITCHES geen routers...

Bovendien dat je de telenet ontvanger direct op het modum moet kan ik wel verklaren.. Er zit een speciale netwerk aansluiting op het modum daarvoor die aansluiting doet Qos en andere zaken speciaal bedoeld voor TV streaming.
Dus dan volgens jouw alle pcs rechtstreeks aan de switches hangen?
De routers laat ik dan ook aan de switches hangen omdat ik het draadloos nodig heb.
Maar ik dacht altijd dat een pc achter een switch minder veilig is omdat je dan min of meer direct op de lijn zit?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een Router -> Switch -> PC is net zo veilig als een Router -> PC hoor :)

Je moet gewoon beginnen met modem/router en vanuit daar alles erachter op switch/accespoint (wifi) hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door SinergyX op 27-03-2008 15:37 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
- De telenet modem is een echte modem (niet zoals in NL). Hieruit komt slechts 1 UTP connectie en zorgt er gewoon voor dat de Coax kabel wordt omgezet naar RJ45 koper kabel
- Bij telenet heb je recht op 4 IP adressen (als je Turbo hebt).
- De Digibox moet inderdaad een rechtstreekse connectie hebben met de modem van Telenet, aangezien deze in een aparte VLAN wordt geplaatst, en deze lijn voorrang krijgt op het normale internet verkeer (QoS voor je beeldsignaal, je wilt immers niet dat iemand bij je thuis met zijn download je signaal gaat verstoren). Hiervoor is GEEN aparte poort voorzien, het is gewoon de Modem zijn poort configureert als "TRUNK" voor de Internet en DigTV vlan's.

De oplossing:
code:
1
2
3
4
5
Modem --(UTP)-- Switch 1 --(UTP)-- Digibox
                     |
                     |--Router 1 -- PC 1
                           |
                           |-- Evt. Switch 2 -- PC 2

Waarom is een lange kabel geen optie? Ik vermoed dat je huis geen 50meter diep en 50 meter hoog is waardoor je zelfs als je je kabel helemaal in een hoek trekt van de ene kant naar de andere kant, deze te kort zou zijn? Ik vrees dus dat je 2 kabels naar boven zal moeten trekken

[ Voor 15% gewijzigd door bartgabriels op 27-03-2008 15:45 ]

• Terrestrial
LETOP:

Je begint met het modum, daarop sluit de digitale receiver aan (waarschijnlijk speciale poort)
je moet nu even uitvinden door een pc direct op je modum aan te sluiten of je pc een private of een publiek adres krijg.. is het private dan is het modum zelf al een router en kun je die andere 2 routers vergeten!!!!

Mocht je pc het internet ip adres krijgen dan doet je modum geen router functie en gebruik je 1 router en daarachter hang je de switches met de computer...

Maar gebruikt nooit maar dan ook noooit 2 routers!!! Tevens heb je geen router nodig voor wireless..

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een router is bedoeld om je te zorgen dat je meer apparaten kunt aansluiten op je internetlijn.
Totaal onzin. Een router is bedoelt om te routeren (verkeer mogelijk te maken tussen) tussen 2 of meer verschillende netwerken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Terrestrial
bartgabriels schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:42:
- De telenet modem is een echte modem (niet zoals in NL). Hieruit komt slechts 1 UTP connectie.
1 UTP connectie zegt helemaal niks over het modum.. alleen dan er geen switch zit ingebouwd..

• Terrestrial
Bor de Wollef schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:43:
[...]

Totaal onzin. Een router is bedoelt om te routeren (verkeer mogelijk te maken tussen) tussen 2 of meer verschillende netwerken.
ja joh maak het nog ingewikkelder voor hem |:(

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

IMHO biedt bartgabriels de betere oplossing aan, zodat je aan alle eisen voldoet.
Directe link tussen digidinges en modem (via switch, maar die doet toch niets anders dan opdelen) en de pc's achter een router (en evt. een tweede switch als je poortjes te weinig hebt)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
bartgabriels schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:42:
- De telenet modem is een echte modem (niet zoals in NL). Hieruit komt slechts 1 UTP connectie en zorgt er gewoon voor dat de Coax kabel wordt omgezet naar RJ45 koper kabel
- Bij telenet heb je recht op 4 IP adressen (als je Turbo hebt).
- De Digibox moet inderdaad een rechtstreekse connectie hebben met de modem van Telenet, aangezien deze in een aparte VLAN wordt geplaatst, en deze lijn voorrang krijgt op het normale internet verkeer (QoS voor je beeldsignaal, je wilt immers niet dat iemand bij je thuis met zijn download je signaal gaat verstoren). Hiervoor is GEEN aparte poort voorzien, het is gewoon de Modem zijn poort configureert als "TRUNK" voor de Internet en DigTV vlan's.

De oplossing:
code:
1
2
3
4
5
Modem --(UTP)-- Switch 1 --(UTP)-- Digibox
                     |
                     |--Router 1 -- PC 1
                           |
                           |-- Evt. Switch 2 -- PC 2

Waarom is een lange kabel geen optie? Ik vermoed dat je huis geen 50meter diep en 50 meter hoog is waardoor je zelfs als je je kabel helemaal in een hoek trekt van de ene kant naar de andere kant, deze te kort zou zijn? Ik vrees dus dat je 2 kabels naar boven zal moeten trekken
Probleem is alleen dat het niet vanzelfsprekend is om een tweede kabel te trekken, de eerste kabel was al een hel aangezien hij via de kruipruimte naar de verwarmingsbuizen loopt en zo naar boven, dus het is niet in 1-2-3 gelegd. Daarom dat ik er twee switches tussen heb staan. Maar ik zie niet in waarom twee switches achter elkaar een probleem vormt aangerzien zij enkel pakketten doorsturen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:51:
Probleem is alleen dat het niet vanzelfsprekend is om een tweede kabel te trekken, de eerste kabel was al een hel aangezien hij via de kruipruimte naar de verwarmingsbuizen loopt en zo naar boven, dus het is niet in 1-2-3 gelegd. Daarom dat ik er twee switches tussen heb staan. Maar ik zie niet in waarom twee switches achter elkaar een probleem vormt aangerzien zij enkel pakketten doorsturen...
Misschien idee om over 1 kabel 2 verschillende signalen te laten dragen?

• Terrestrial
Swaptor schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:45:
IMHO biedt bartgabriels de betere oplossing aan, zodat je aan alle eisen voldoet.
Directe link tussen digidinges en modem (via switch, maar die doet toch niets anders dan opdelen) en de pc's achter een router (en evt. een tweede switch als je poortjes te weinig hebt)
Nee dat is helemaal geen goede oplossing.. want je zit mogelijk nog steeds met 2 routers en tevens heb je kans dat men voor het gemak maar een pc inplugt op die eerste switch.. en dat is niet de bedoeling..

Overigens de topicstarters maakt zich onterecht druk over verlies omdat je bij UTP tot 100 mtr of meer nergens last van hebt. Kortom die switch voor z'n digitale receiver is ook pure onzin..

Dit is gewoon dramatisch aangesloten... sluit het aan zoals ik aangaf en al je problemen zijn geschiedenis. Je gebruikt dan maar 1 extern ip adres.. en dat is ook genoeg voor een thuis situatie..

Verwijderd

Topicstarter
Heb even het schema van bartgabriels bekeken.
Is dit dan ook een goede optie?

Modem -- (UTP) -- Switch 1 -- (UTP) -- Switch 2 -- (UTP) -- Digicorder
|-- Router 1 -- PC1 |-- PC2

En dan gewoon die tweede router vergeten.
Sla ik de bal dan helemaal mis of is dit dan de makkelijkste oplossing want het probleem met bartgabriels zijn setup heb ik hierboven al uitgelegd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:52:
[...]

Misschien idee om over 1 kabel 2 verschillende signalen te laten dragen?
hunk????

• bartgabriels
Terrestrial schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:55:
[...]

Nee dat is helemaal geen goede oplossing.. want je zit mogelijk nog steeds met 2 routers en tevens heb je kans dat men voor het gemak maar een pc inplugt op die eerste switch.. en dat is niet de bedoeling..

Overigens de topicstarters maakt zich onterecht druk over verlies omdat je bij UTP tot 100 mtr of meer nergens last van hebt. Kortom die switch voor z'n digitale receiver is ook pure onzin..

Dit is gewoon dramatisch aangesloten... sluit het aan zoals ik aangaf en al je problemen zijn geschiedenis. Je gebruikt dan maar 1 extern ip adres.. en dat is ook genoeg voor een thuis situatie..
Excusser ?? Waar in mijn ontwerp heb ik 2 routers gebruikt? Nogmaals: De telenet modem is GEEN router. Het zorgt er enkjel voor dat de coax kabel wordt omgevormd naar een RJ45 aansluiting, zodat deze voor de normale huis, tuin en keuken aparatuur kan gebruikt worden. De eerste switch moet er zowiezo tussen. Er is geen losse/aparte poort voorzien om een digibox aan te sluiten op de MODEM. Daaraan wordt de digibox en de router gekoppeld.

Ga er maar van uit dat dit de juiste, mooiste, werkende oplossing is, aangezien deze hier ook gebruikt wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Terrestrial schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:55:
[...]

Ik kan idd jouw setup gebruiken, maar zoals ik al zei, is het niet onveilig om zo dan direct op de lijn te zitten? Is een firewall op de pc dan genoeg?

• bartgabriels
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:56:
Heb even het schema van bartgabriels bekeken.
Is dit dan ook een goede optie?

Modem -- (UTP) -- Switch 1 -- (UTP) -- Switch 2 -- (UTP) -- Digicorder
|-- Router 1 -- PC1 |-- PC2

En dan gewoon die tweede router vergeten.
Sla ik de bal dan helemaal mis of is dit dan de makkelijkste oplossing want het probleem met bartgabriels zijn setup heb ik hierboven al uitgelegd?
Kan inderdaad eventueel ook.

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je huidige opzet het niet doet. Dit is een opstelling die zonder problemen zou moeten werken (buiten het feit dat de beschikbare bandbreedte door 3 moet verdeeld worden.

Een opmerking voor de andere gebruikers:
De rode icoontjes zijn switches (doen niets anders dan het verkeer binnennemen, en op de juiste poort weer doorsturen). De blauwe icoontjes zijn routers (zorgen voor de vertaling op basis van IP adressen). De huidige setup heeft dus GEEN 2 routers achter elkaar staan.

• Terrestrial
Met mijn oplossing zit je juist NIET DIRECT op de lijn!!! Kortom al je pc's krijgen een private adres van het modum of indien je modum niet voor nat routertje speelt van de eerste router...

• Terrestrial
bartgabriels schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:00:
[...]

Kan inderdaad eventueel ook.

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je huidige opzet het niet doet. Dit is een opstelling die zonder problemen zou moeten werken (buiten het feit dat de beschikbare bandbreedte door 3 moet verdeeld worden.

Een opmerking voor de andere gebruikers:
De rode icoontjes zijn switches (doen niets anders dan het verkeer binnennemen, en op de juiste poort weer doorsturen). De blauwe icoontjes zijn routers (zorgen voor de vertaling op basis van IP adressen). De huidige setup heeft dus GEEN 2 routers achter elkaar staan.
Dat zeg jij nu wel maar ik geloof daar weinig van.... Bovendien de Telenet tuner heeft een aparte uitgang op het modum... dat moet gewoon.. die is niet hetzelfde als de resterende netwerk uitgang...Overigens de TS spreekt ook over een router met wireless

Verwijderd

Topicstarter
Terrestrial schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:01:
Met mijn oplossing zit je juist NIET DIRECT op de lijn!!! Kortom al je pc's krijgen een private adres van het modum of indien je modum niet voor nat routertje speelt van de eerste router...
Ik denk dat je een beetje verkeerd begrijpt dat mijn modem geen interne router module heeft.
Dus als ik dan alleen switches gebruik, zit ik WEL direct op de lijn.
Ik heb ook geen static ip, dus bij mijn weten (ofwel ben ik heel verkeerd :)) heb ik geen prive adres

• Terrestrial
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat je een beetje verkeerd begrijpt dat mijn modem geen interne router module heeft.
Dus als ik dan alleen switches gebruik, zit ik WEL direct op de lijn.
Ik heb ook geen static ip, dus bij mijn weten (ofwel ben ik heel verkeerd :)) heb ik geen prive adres
Test dat nou eerst eens zoals ik al aangaf.. En als je dat zeker weet dan zet je pas 1 router achter het modum... en daarachter een switch of 2 switches.. Maar die Telenet tuner zal toch direct op het modum moeten (kabel trekken dus) omdat ik nog steeds denk dat er een speciale uitgang op het modum zit voor TV streaming ivm QoS

[ Voor 17% gewijzigd door Terrestrial op 27-03-2008 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terrestrial schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:10:
[...]

Test dat nou eerst eens zoals ik al aangaf.. En als je dat zeker weet dan zet je pas 1 router achter het modum... en daarachter een switch of 2 switches.. Maar die Telenet tuner zal toch direct op het modum moeten (kabel trekken dus) omdat ik nog steeds dat er een speciale uitgang op het modum zit voor TV streaming ivm QoS
Wel, ik ben er vast van overtuigd dat jouw setup gaat werken, daar is geen twijfel aan, maar zoals ik al tweemaal heb gevraagd, brengt dit de veiligheid niet in het gedrang?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Terrestrial schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:45:
[...]

ja joh maak het nog ingewikkelder voor hem |:(
Het maakt het juist niet ingewikkeld maar helderder als het goed is. Niets veroorzaakt meer ruis en onduidelijkheid dan dingen te vertellen die per definitie al niet kloppen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Als die "modem" tot 4 IP's aankan, is het toch ook een router? Of ben ik nu verkeerd? Het feit dat het maar 1 RJ45 aansluiting maakt daarin toch niets uit (net zoals een pc die als router fungeert ook maar 1 RJ45 aansluitng heeft voor de switch op te hangen). Kortom aan de telenet modem (al dan niet modem/router) moet de digibox rechtstreeks gehangen worden zonder nog router ertussen.

Volgens mij benodigd:
code:
1
2
3
4
kabel -> modem -> UTP -> switch -> digibox
                                -> pc
                                -> pc
                                -> pc of router (indien er nog meer dan 1 pc op moet)

Of overzie ik nu iets?

1 UTP kabels heeft 4 paar aders, waarvoor maar 1 paar gebruikt wordt voor ethernet signaal. Kan je nog een paar gebruiken voor een ander ethernet signaal.
Of had je het over kabel kabel?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 16:23 ]

• soulrider
  • Laatst online: 27-11-2017

lees even alle posts opneiuw:
hij krijgt 4 externe ip-adressen
en bij Telenet in belgie werkt de kabel modem alleen als vertaler tss netwerk-kabel en coaxkabel, en dus niet als router. (hij krijgt wel een 10.*-ip-adres aan de zijde van de provider, maar dat is enkel zodat zij die kunnen testen/pingen/.... - dat heeft dus geen enkel invloed op de rest van de werking)

dus neen: hij heeft niet alleen switchen nodig, maar minstens 1 switch en 1 router.
code:
1
2
3
modem -> switch -> digicorder
                -> router -> pc 1
                          -> wifi-accespoint (of router als ap geconfigureerd) -> pc2

Al hetgeen wat dus dhcp-client is aan de kant verbonden met de modem krijgt rechtstreeks een IP-adres van de Telenet dhcp-server(s). de Modem mengt zich niet tussen dat verkeer (hij logt dat enkel ter diagnose stelling bij problemen : je zou die request tem ack perfect kunnen loggen op je pc je zult zien dat de modem er nergens tss komt...)

en dan heb je ook het voordeel dat al je interne verkeer niet op je telemeter teller verschijnt.
bij gebruik van 2 routers voor 2 aparte pc's (of maw: 2 externe ip's voor je 2 verschillende computers) dan komt al jouw verkeer tussen die toestellen langs de telemeter van telenet zodra ze ip's krijgen uit verschillend subnet (bv: 81.* voor de eerste router/pc en 213.* voor de andere: alle verkeer ertss = dataverkeer over de gateway's van telenet en dus trafiek die traag gaat en meegeteld wordt)

en neen die modem heeft ook geen speciale aansluiting voor die decoder: die heeft er maar 1.
1 RJ45 om alles van de klant aan te sluiten, niet meer, niet minder.
zij maken het onderscheid door die decoder een ip-adres uit de range 10.* te geven, en daarom moet die rechtstreeks (dus zonder NAT) kunnen babbelen met die modem.
anders komt die op het Internet gedeelte van hun netwerk te zitten, en kan die geen interactieve diensten raadplegen (alle trafiek dat die digibox/-corder veroorzaakt is enkel intern het telenet-netwerk, en wordt ook _niet_ meegerekend op de telenet-trafiek-teller van de klant

maw: denk eerst eens na hoe het bij die provider mogelijk werkt voordat je onzin uitkraamt die enkel bij enkele ADSL/DTV-aanbieders van Nederland werkt. (oke, Belgacom in belgie werkt zo ook, maar dat is dus niet kabel en ook niet Telenet...)

neem al het bovenstaande aan van iemand die er 2 jaar voor op de helpdesk heeft gewerkt van Telenet voor zowel het internet als het iDTV en aTV gedeelte.

aan al de rest: als je niet weet hoe die modem en het Telenet netwerk werken, reageer dan niet met aannames of gedachten omdat het bij jullie (nederlandse) provider zo is... (of omdat je denkt dat 'het zo wel moet')

zoek de modems op wat Telenet gebruikt (www.telenet.be) het is een Motorola SB5100, een Arris, Toshiba of ondertss al wat nieuwer de enigste aansluitingen dat die hebben:
1x coax, 1x stroom en jawel slechts 1x - ik herhaal 'slechts 1x' - RJ45.
Al de rest regelt de dhcp-servers van Telenet - modempje zorgt er alleen voor dat alles wat binnenkomt op zijn RJ45 direct doorgaat over de coax - en alles wat terugkomt ook teruggaat over die RJ45.
(met enigste uitzondering hetgene wat voor de modem zelfs bedoelt is)
maar dat moet je intern eigenlijk zien als:
code:
1
2
3
4
5
coax 
  |-> modem (google even wat dat weer echt betekend...) 
         |-> interne 'switch' 
                  |-> modem gedeelte voor diagnose enzo
                  |-> de RJ45 aansluiting waarop de klant doet wat ie wilt, en waar afh. of het een digibox/-corder is of iets anders is het een intern (10.*) of extern ip-adres (81,83,213 of 172) krijgt van Telenet

@discu-stu: bij ethernet gebruik je minstens 2 paren ... niet slechts 1:
1 paar voor verzenden, 1 paar voor ontvangen)
- je wisselt orange/wit+orange met groen/wit + groen bij cross-kabels : 4 kabels dus en dus 2 paren...

1 paar is slechts voldoende voor simplex differentiaal signaal....

@bartgabriels: je komt kort in de buurt maar die digicorder zit niet op een apart VLAN maar op een totaal ander subnet... Telenet doet niet aan VLAN beheer omdat dat te lastig is voor onderhoud met hun verschillende nodes, dhcp-servers, routers en weet ik veel wat nog van rommel dat ze er hebben tussen zitten tussen uwe coax-aansluiting en hun fibers naar de rest van het Internet.
(VLAN gaat over hetzelfde subnet - maar wat is er makkelijker dan gewoon een ander subnet te gebruiken als dat kan ? - laat bv je router het mac-adres van je digibox/-corder klonen, je zult zien dat je dan ook op dat subnet terecht komt, maar er met je pc niets kunt doen of je moet de requests van de digicorder kunnen faken.... - en zelfs dan geraak je niet tot op het Internet)

[ Voor 32% gewijzigd door soulrider op 27-03-2008 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik vertrek nu naar huis, straks probeer ik de setup is en laat ik jullie iets weten, alvast bedankt voor de uitstekende hulp!!

Verwijderd

soulrider schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:22:
@discu-stu: bij ethernet gebruik je minstens 2 paren ... niet slechts 1:
1 paar voor verzenden, 1 paar voor ontvangen)
- je wisselt orange/wit+orange met groen/wit + groen bij cross-kabels : 4 kabels dus en dus 2 paren...

1 paar is slechts voldoende voor simplex differentiaal signaal....
Ah kan goed zijn. Heb me waarschijnlijk vergist met het zuiver analoog telefoon signaal dat we hier voor een stuk over UTP hebben laten gaan met maar 1 paar in gebruik.

Maar als ethernet 2 paren gebruikt, zijn er toch nog 2 paren over voor een ander ethernet signaal?

• soulrider
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:49:
[...]

Ah kan goed zijn. Heb me waarschijnlijk vergist met het zuiver analoog telefoon signaal dat we hier voor een stuk over UTP hebben laten gaan met maar 1 paar in gebruik.

Maar als ethernet 2 paren gebruikt, zijn er toch nog 2 paren over voor een ander ethernet signaal?
telefoon gebruikt inderdaad slechts 1 paar. (analoog telefoon toch)

Ethernet (de 10/100Mbps) gebruikt 2 paren, en dan kan je door 1 kabel 2 verschillende verbindingen maken (2 RJ45-jacks aan elke zijde) enkel is die dan niet meer binnen de specificatie's (overspraak gevaar) en werkt dat dus niet altijd even schitterend.

Ethernet (De 1Gbps of hoger variant) gebruikt ze alle 4 - bij cross-kabel connectie's bij dezen moet je dus ook die andere 2 paren kruisen. zie een schaamteloos gegoogled en gelinkte foto: http://ftp.ipsyn.net/pub/...ling/T568B_scheme_opt.jpg

(en nu ga ik slapen want hier in Tokyo is het ondertss al 1u en na een dag werk en een nachtje goed eten en flink op stap gaan - en nog een dag werken te gaan - startend om 9u - is mijn kaars uit aan't geraken)

[ Voor 12% gewijzigd door soulrider op 27-03-2008 16:58 ]

• Davel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01-2023
Soulrider heeft idd gelijk ik werk bij telenet als install tech en de telenet modem (nog steeds motorola en arris docsis/emta) is GEEN router. Als je internet en idtv hebt MOET er een witch rechtstreeks op de modem die het internet en de IDTV afscheid

Ik weet niet waarom de TC zijn opstelling niet werkt ik heb al een keer 2 switches gebruikt voor 2 maal idtv en eenmaal int vermits er maar 1 utp lag. Ik zou een 2de kabel leggen. 2 signalen over 1 kabel geeft zoiezo problemen ik heb dit ook al gedaan maar alleen als het echt niet anders kan.als je 2 nieuwe kabels koopt en deze aan de oude vastmaakt en dan de oude wegtrekt is het niet echt moeilijk. en zal stukke beter werker. Als het via kelder is zou ik het zeker doen opeen zaterday als even niets te doen hebt even in de kelder is erger als je geen kelder hebt en deze over de plint o.i.d. moet leggen.

Films huren verloopt trouwens niet via utp probeer maar eens een film te huren en dan de utp eruit te trekken. film zal een tijdje verder gaan en dan pas stoppen. utp word gebruikt on de bestelling door tegeven en een soort van error correction.

Mijn opstelling is Modem => switch => Router => gigabitswitch => pc's
mijn pc's zijn met elkaar verbonden bvia gigabit en ik bijna mijn max selheid als ik download met grabit haal ik 2000-2300KBs terwijl mijn max 2400 is in theorie (20Mb) en terwijl ik dit die gebruikt mijn pc ook msn icq en vista gadgets en is er nog een pc die altijd opstaat met msn, een server met whs die 24/7 opstaat en dan nog 2pc's en een ps3 die mogelijk opstaan. Voor het draadloze moet je router wat verplaatsen heb ik ook gedaan bij mij hangt nu alles in de garage en de router staat in de living op een schap zogoed al in het midden punt van het huis (hoogte breedte en diepte) en ik kan op internet van op de oprit tot op het terras (heb is voor een test mij uitzend vermogen verhoogt in dd-wrt en kan tot vanachter in de tuin). Ik heb natuurlijk wel 2 utp's naar de router moeten trekken.

• bartgabriels
Davel schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:06:

Films huren verloopt trouwens niet via utp probeer maar eens een film te huren en dan de utp eruit te trekken. film zal een tijdje verder gaan en dan pas stoppen. utp word gebruikt on de bestelling door tegeven en een soort van error correction.
Langs waar komt het dan binnen? Via de lucht ?? ;)
Nee nee, je UTP kabel wordt wel gebruikt voor het huren en versturen van de films, maar je DigiBox bouwt een buffer op van signaal. Wanneer je de film start, zal deze sneller dan "1 eenheid film per 1 eenheid" tijd binnenkomen, waardoor de Digibox een voorraad van pakketjes kan aanleggen. Wanneer je UTP kabel dus uitgetrokken wordt, zal de film voor een tijdje kunnen blijven verder spelen, omdat hij de pakketjes uit deze voorraad gebruikt. Als deze leeg is, stopt hij met afspelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu zo gedaan:

code:
1
2
3
Modem ----- Switch ----- Switch ---- Digicorder
             |- Router     |   |-PC
                 |- PC     |-Router

Is dit dan een verstandige opstelling want na al die posts te lezen en de verschillende meningen raak ik wel in de war :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 08:45 ]

• bartgabriels
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:44:
Ik heb het nu zo gedaan:

code:
1
2
3
Modem ----- Switch ----- Switch ---- Digicorder
             |- Router     |   |-PC
                 |- PC     |-Router

Is dit dan een verstandige opstelling want na al die posts te lezen en de verschillende meningen raak ik wel in de war :)
Hangt de PC nu op de switch? Of aan de router?

Als hij aan de router hangt, heb je dezelfde opstelling als voorheen.
Als hij aan de switch hangt, zit gij rechtstreeks op het Telenet Netwerk.

Verwijderd

Ik snap niet waarom je nog altijd 2 routers en switches gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
modem----------switch----------digibox
                  |
                  |
               router|----------pc1
                     |----------pc2
                     |----------pc3
                     |----------pc4

of indien meer aansluitingen nodig zijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                  |
                  |
               router|----------pc1
                     |----------pc2
                     |----------pc3
                     |---------------|switch|----------
                                            |----------
                                            |----------
                                            |----------

Edit> ahja was dat omwille van die kabel? Waar en hoe vormt dat net dan een probleem in dit schema?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 09:02 ]

• bartgabriels
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:00:
Ik snap niet waarom je nog altijd 2 routers en switches gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
                  |
                  |
               router|----------pc1
                     |----------pc2
                     |----------pc3
                     |----------pc4

of indien meer aansluitingen nodig zijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                  |
                  |
               router|----------pc1
                     |----------pc2
                     |----------pc3
                     |---------------|switch|----------
                                            |----------
                                            |----------
                                            |----------
Even zijn TS lezen. Hij heeft schrik van vermindering van het signaal van zijn Digibox (ok, wij weten dat dit niet noodzakelijk zo hoeft te zijn). Ook moet je op deze manier veel meer kabels trekken, da de kabels die er nu liggen.

Verwijderd

Ok effe alle stukjes info bij elkaar gepuzzeld, denk dat ik het snap. Als het goed is, is het als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Modem-----|Switch1|---------------------(lange UTP)---------------------|Switch2|----Digicorder
                  |                                                             |
                  |------|Router1|                                              |------|Router2|
                                 |------PC                                                     |------PC

<------------------benedenverdiep------------------> <------------------bovenverdiep------------------->

Routers fungeren dan ook als wireless accespoints voor respectievelijk beneden en boven verdiep. Tussen pc's en modem moet nog een router omdat de modem zelf geen router functionaliteit heeft.
Maar zo kom je idd terug op het oorspronkelijk schema waarbij beide pc's niet in hetzelfde netwerk zitten.

• soulrider
bartgabriels schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:31:
[...]

Langs waar komt het dan binnen? Via de lucht ?? ;)
Nee nee, je UTP kabel wordt wel gebruikt voor het huren en versturen van de films, maar je DigiBox bouwt een buffer op van signaal. Wanneer je de film start, zal deze sneller dan "1 eenheid film per 1 eenheid" tijd binnenkomen, waardoor de Digibox een voorraad van pakketjes kan aanleggen. Wanneer je UTP kabel dus uitgetrokken wordt, zal de film voor een tijdje kunnen blijven verder spelen, omdat hij de pakketjes uit deze voorraad gebruikt. Als deze leeg is, stopt hij met afspelen.
euhm absoluut niet hoor ....
wat denk je dat die coax voor dient en waar dvb-C voor staat ?
Ja de digibox/-corder is een DVB-C-decoder waarmee je ook interactief kan deelnemen aan programma's en/of programma's op aanvraag kunt verkrijgen.
De coax dient voor bijna AL het verkeer naar die digibox/-corder (tv-gids, beeld, films, tv-theek-inhoud en lijsten,....) ,
de utp voor het verkeer van digibox/-corder terug naar Telenet (de terugweg): aanvragen van films (maar niet voor de films zelve), interactiviteiten ( 'de rode knop', opvragen info van bv sommige gemeenten, de mail-toepassingen, games, ...)

enkel de aanvraag gebeurd via de utp (snif het verkeer maar eens door er een HUB tss te zetten en je pc er ook op aan te sluiten), al de rest gebeurd over de coax, er komt nix van de film terug over de utp:
vraag maar eens een test-film aan en trek die utp uit: de film blijft gewoon afspelen.

(hij wordt op een aparte mux gezet op de coax-kabel en mbv EMM en ECM-berichtjes erbij afgeschend zodat enkel jouw decoder (digibox/-corder) mbv jouw smartcard en boxkey hem kan decoderen en weergeven)

dus aub: stop met zeveren als je niet eens weet hoe alles werkt... en hoe de apparatuur waarover gesproken aangesloten worden en werken ...
(of lees je eerst eens volledig in hoe alles werkt voordat je leugens vertelt op aannames - weet je niet: vraag het dan voordat je dom lijkt door mensen die het wel weten aan te vallen door foute aannames)

Weet je wat een MPEG2-stream op tv-resolutie (of HD-resolutie) gebruikt qua bandbreedte met niet al te veel compressie ?
EN bedenk dan eens of het goedkoper is om de volledige backbone hiervoor aan te passen om dat tcp/ip-verkeer netjes te streamen - of gewoon de bestaande coax-infrastuctuur te gebruiken mbv DVB-C.... (geloof me vrij: dat laatste is pak goedkoper)

(50 films unicasten op bv 6Mbps is al 300 Mbps, een 1Gbps connectie kan dit bv aan zonder al te veel problemen - in ideale omstandigheden en bij gebruik van glasvezels omwille van afstanden, denk dan: 7miljoen vlamingen waarvan een 4 a 5 miljoen op Telenet-kabel en waarvan een klein miljoen een interactieve digibox/-corder in huis .... max. glasvezel gebruikt in backbones: een OC-192 = 192 Gbps, dat geeft genoeg bandbreedte voor bijna 10.000 streams, stel nog dat je de lijn volledig kunt dichttrekken: 30.000 streams .... yeah... _not_ mbv het gebruik van coax, DVB-C en mux'en haalt Telenet voor zijn films enzo op aanvraag een pak hogere bandbreedte. ze gebruiken er nu mss 12 of 15 frequentie's met een frequentie-bandbreedte van 6Mhz, hebben ze meer nodig nemen ze er gewoon eentje bij en passen ze hun 'configuratie'-kanaal even aan, ze gaan nu tot, wat is het, 450 a 500 MHz, ze kunnen tot 850 MHz gaan - de frequentie, netwerk-nr enzo die je moet instellen bij installatie van een decoder dient er enkel voor zodat ie zijn lijst met frequentie's kan ophalen waarna het afscannen op signaal-kwaliteit en instellen ervan kan gebeuren. )

(log gerust eens het verkeer op die utp tijdens het kijken van een gehuurde film: je gaat niet veel verkeer zien hoor - zekers niet genoeg om een film te streamen)
en anders was het al lang mogelijk om mbv een computer een aanvraag te doen van een film, en deze ook aan te vragen zonder gebruik van een dvb-c-kaart met CI, nagravision-cam en smartcard.
(niet dat het zelfs al gaat met die hardware beschikbaar - omwille van het box-key-beheer van Telenet)

maar daar wordt op gezocht om dat toch wat meer "pc-compatible" te maken :+

ps: veel te lange post om uit te leggen hoe zoiets wel werkt terwijl ik net zo goed naar google en wikipedia of oudere posts van mij hierover in andere topics had kunnen verwijzen. Maar ik word het nog altijd beu dat mensen die er nix van weten toch alle wijsheid erover denken te hebben en hun _domheid_ ook nog eens van de daken roepen. (de reden waarom ik stopte met werken op die helpdesk 1,5 jaar geleden: mensen die wilden luisteren naar de uitleg konden veel (te veel) informatie van mij krijgen, de rest werden zo goed mogelijk maar minimalistisch geholpen of gevraagd terug te bellen zodra ze weer voor zichzelf konden denken met de tekst "meneer/mevrouw, als u toch denkt het beter te weten dan mij, waarom belt u dan eigenlijk? leg de telefoon dan maar neer zodat ik iemand kan helpen die ook geholpen wilt worden." - de uitzonderingen daar gelaten die idd goede punten wisten aan te brengen en waar ik dan ook intern mee verder durfden gaan.)

en ja ik hou van lange posts, maar aub: reageer gewoon niet als je het niet weet.
(of verstop het iets beter ;) ) je lijkt er enkel maar dommer mee, dan als je je mond zou houden.

andere info: signaal voor digibox/-corder komt binnen over COAX en utp heeft pas problemen als het langer wordt dan 100m. (voor de terugweg). al de rest van de oplossingen zijn al voorgesteld in vorige posts (die hierboven is idd de start-situatie waar de TS net iets wilt aan doen)
en dat kan op verschillende manieren makkelijkste: van modem eerst naar een switch, van daar 2 aparte kabels: 1 digibox/-corder, 1 router voor pc-netwerk. en achter die router steek je het volledig pc-netwerk waarbij je ev. extra routers instelt als switch en/of acces-point
en ja dat kan betekenen dat je ergens 2 kabels naast elkaar hebt lopen (of dat je een wifi-link moet maken tss de verschillende wifi-router en repeaters/ap's - tip: WDS)

disco-stu: plaats eens ergens in jouw schema een router waar die andere 2 _wel_ achter zitten, maar de digibox/-corder _NIET_ achterzit ....
dat is de vraag van de TS (en dan kan die zelfs een switch minder gaan gebruiken als ie wilt)

[ Voor 47% gewijzigd door soulrider op 28-03-2008 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:32:
Ok effe alle stukjes info bij elkaar gepuzzeld, denk dat ik het snap. Als het goed is, is het als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Modem-----|Switch1|---------------------(lange UTP)---------------------|Switch2|----Digicorder
                  |------|Router1|                                              |------|Router2|
                                 |------PC                                                     |------PC

<------------------benedenverdiep------------------> <------------------bovenverdiep------------------->

Routers fungeren dan ook als wireless accespoints voor respectievelijk beneden en boven verdiep. Tussen pc's en modem moet nog een router omdat de modem zelf geen router functionaliteit heeft.
Maar zo kom je idd terug op het oorspronkelijk schema waarbij beide pc's niet in hetzelfde netwerk zitten.
Deze setup is idd mijn oorspronkelijke setup, maar nu heb ik de pc op de bovenverdieping rechtsreeks op de switch gehongen zodat hij direct op de modem hangt.
Die twee routers hangen er gewoon puur aan voor de wireless, boven heb ik een tweede wireless nodig omdat het signaal van beneden naar boven te hard verzwakt is.
Ik vind het zelf dus ook lastig nu dat de twee pcs niet in hetzelfde netwerk liggen.
En nog eens, een tweede kabel naar boven trekken is echt geen optie want dan moet er ferm wat breekwerk verricht worden.

• bartgabriels
Mea Culpa Soulrider ... Bij Telenet is het inderdaad zo ... Bij Belgacom TV gaat hij wel over het koperen aderpaar ...

• soulrider
offtopic:
ook mea culpa voor de grove verwoordingen, maar 't schoot wa in 't verkeerde keelgat al die posts die er naast zaten, ik vermoede al wel dat je je vergiste met de bgc-decoder
Pagina: 1