Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RAID-1 ook niet ideaal

Pagina: 1
Acties:

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik heb een win2k3 servertje met RAID controllor op het mainbord. (intel.....) Nu heb ik de systeemschijven in RAID1 staan en dat werkt goed. Ik had ook 2 data schijven in RAID1 met een berg mp3tjes erop. Gister wilde ik een map rarren met 1.5 GB op die schijf. Op dat moment crasht de server volledig en reboot. (2x over) Dan blijkt het RAID1 volume ineens beschadigd. (opzich dat kan natuurlijk) Ik zag nog wel mappen en bestanden. Ik heb net zoals de RAIDmanager voorstelde gezegd rebuild the volume. Na het rebuilden is de data volledig onleesbaar geworden. :(

Nu heb ik hetzelfde al eens meegemaakt toen ik software-matig RAID-1 draaide. Toen was alles op 2 schijven dus ook al corrupt. Ik vraag me dan af of het uberhaupt nog wel zin heeft om RAID-1 te draaien op deze manier. Bij dure HP servers is dit me nog nooit overkomen overigens.

Gelukkig heb ik wel backups... maar toch.. zo heb je niet veel aan RAID1 natuurlijk als het niet goed werkt op el cheapo controllors.

Wat is jullie ervaring hier mee?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Terrestrial schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:51:
Gelukkig heb ik wel backups... maar toch.. zo heb je niet veel aan RAID1 natuurlijk als het niet goed werkt op el cheapo controllors.

Wat is jullie ervaring hier mee?
Alle RAID valt en staat bij drie dingen:

a) de controller
b) de drivers voor die controller
c) write caches.

Die laatste zorgt bij veel mensen voor een onverwachte tegenvaller: goedkope RAID-kaartjes-die-helemaal-geen-raid-doen zetten de drive write caches over het algemeen niet uit. En dan raak je dus informatie kwijt als er iets mis gaat en je moet een harde reboot doen (of de stroom valt uit, etc.) Duurdere controllers zetten ten eerste standaard die caches uit (je kunt ze wel weer aanzetten vaak, maar da's op eigen risico) en vaak hebben ze een eigen cache met een ingebouwde batterij.

En je vergelijkt nu een onboard intel flutcontrollertje (wat helemaal geen raid controller is, dat gaat allemaal in software) met een HP SmartArray kaart... Dat zijn ontzettend stevige kaarten die gewoon echt goed in elkaar zitten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 14:30

Crusader

Arc Nature

Vorige week een crash gehad doordat de onboard nVidia RAID controller z'n configuratie spontaan door elkaar haalde, terwijl de server draaide nog wel. Gingen zowaar schijven met elkaar mirroren die niets met elkaar te maken hadden en werd en dus een schijf overschreven door de ander.
Onboard RAID heeft mijn vertrouwen een beetje verloren.

Ga dit weekend nieuwe server bouwen met een echte RAID controller, van 3Ware (9550SX).
Daar heb ik meer vertrouwen in.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 16:10

14ReD

Who is General Failure?

Ik draai een simpel game servertje met een RAID 1 array en een RAID 0 array via een "el cheapo" kaartje. Ondanks dat de server af en toe crashed, weet dat kaartje de RAID 1 array helemaal prima te rebuilden. De RAID 0 array geeft nooit problemen.

Natuurlijk is een echt RAID kaart vele malen beter, maar zelfs een Intel "flut" controllertje moet een RAID 1 array zonder fouten moeten kunnen rebuilden.

Heb je gekeken of de hd's zelf geen errors hebben?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zit hier in Netwerken, terwijl je het over Opslagmedia & I/O Controllers hebt. Daar staat ook de RAID FAQ, en veel ervaringen met RAID. Je kunt dus beter daar gaan zoeken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

14ReD schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:59:
Ik draai een simpel game servertje met een RAID 1 array en een RAID 0 array via een "el cheapo" kaartje. Ondanks dat de server af en toe crashed, weet dat kaartje de RAID 1 array helemaal prima te rebuilden. De RAID 0 array geeft nooit problemen.
Je hoort helemaal niet te hoeven rebuilden als je server gewoon crashed..

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 16:10

14ReD

Who is General Failure?

CyBeR schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:18:
[...]

Je hoort helemaal niet te hoeven rebuilden als je server gewoon crashed..
Maar als er 1 hd kaduk blijkt (gebruik ouwe meuk)... Vandaar mijn vraag of hij dat gecontroleerd heeft.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

14ReD schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:41:
[...]

Maar als er 1 hd kaduk blijkt (gebruik ouwe meuk)... Vandaar mijn vraag of hij dat gecontroleerd heeft.
En een kapotte hdd heeft een fatsoenlijke controller geen enkel probleem mee ;) 'Oh, dat ding is kapot. Disablen, hotspare aanslingeren, klaar' vs. 'HELP D'R IS IETS MIS IK SNAP 'T ALLEMAAL NIET MEER *CRASH*' enzo.

Die simpele controllertjes zijn gewoon niet gemaakt op fault-tolerant werken. Dat kost alleen maar extra en is alleen maar lastig.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 27-03-2008 19:34 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

CyBeR schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:33:
[...]

Die simpele controllertjes zijn gewoon niet gemaakt op fault-tolerant werken. Dat kost alleen maar extra en is alleen maar lastig.
Klopt als een bus. Je zou verwachten dat het systeem rustig verder blijft werken, maar in plaats daarvan blijft ie hangen, krijg je alsnog BSOD's etc.
Onboard RAID is niet te vertrouwen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:26

ralpje

Deugpopje

Tip: als je weer zo'n probleem hebt eerst kijken welke disk degraded is, die disk uit je systeem halen en gewoon zo aan je mobo hangen. Dus niet via je raid controller, maar gewoon op je ide of sata aansluiting. Kan je alle data er even prima afhalen voor zover dat nodig is, en daarna weer netjes je RAID array opzetten.

Zou me niets verbazen als dat ding gewoon is gaan rebuilden met de verkeerde disk als source disk.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Hier laatst een IBM server. 1 schijf stuk..hele server down.. :/ Na het plaatsen van een nieuwe schijf was wel alles weer normaal btw. Dus geen data weg. Bij HP nog nooit gezien (800 HP servers en daar gingen aardig wat schijven stuk per jaar).

computers... :z

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Wat heeft dit topic in hemelsnaam met Netwerken te maken?

Lijkt mij dat je even een topic-reportje aan moet maken om het te laten verplaatsen naar I&O.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 14:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoe dan ook, dit heeft niets met Netwerken te maken :)

[ Voor 36% gewijzigd door Equator op 28-03-2008 07:35 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 13:07

The Zep Man

🏴‍☠️

Om naast alle negatieve verhalen ook maar even een positief verhaal te geven:

Ik draai RAID1 voor mijn systeemschijf op een onboard controller (JMicron JMB363, el cheappo). Laatst wilde ik een spel spelen en elke keer crashte het spel net nadat het opgestart was. Ook hoorde ik een harde schijf 'klakken' in mijn machine. Vervolgens elke schijf afzonderlijk getest (SATA kabel uit de andere schijf trekken en alleen maar booten met een enkele schijf) en zo snel erachter gekomen welke schijf schuldig was. Toen meteen de tool van de fabrikant over die schijf heen gegooid en inderdaad, errors.

Er staat nergens op de verpakking van mijn moederbord 'hot swappable' of iets dergelijks en hierom neem ik het ook niet kwalijk dat Windows de geest gaf. Feit is dat ik bepaalde informatie niet meer van die schijf kon trekken maar nog wel van zijn broer. Conclusie? El-cheappo RAID1 heeft mijn data gered. :)

Ik wilde in het begin de softwarematige RAID-functies van Windows zelf gebruiken. Dit kan met behulp van een hack (drie bestanden hex-editen). Deze hack werkt helaas niet met Windows XP x64, dus ik ben aangewezen op de softwarematige RAID-functies vanuit de BIOS.

Conclusie? Ga niet als een gek rebuilden als Windows crasht met een el-cheappo RAID controller. Je weet niet welke schijf kapot is (omdat de RAID controller dit vaak niet kan vertellen), dus je weet ook niet welke disk je als 'bron' moet gebruiken voor de nieuwe RAID1-set. Als je de foute disk kiest dan kan je dag zeggen tegen je data.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

The Zep Man schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 07:50:

Ik draai RAID1 voor mijn systeemschijf op een onboard controller (JMicron JMB363, el cheappo). Laatst wilde ik een spel spelen en elke keer crashte het spel net nadat het opgestart was. Ook hoorde ik een harde schijf 'klakken' in mijn machine. Vervolgens elke schijf afzonderlijk getest (SATA kabel uit de andere schijf trekken en alleen maar booten met een enkele schijf) en zo snel erachter gekomen welke schijf schuldig was. Toen meteen de tool van de fabrikant over die schijf heen gegooid en inderdaad, errors.

Er staat nergens op de verpakking van mijn moederbord 'hot swappable' of iets dergelijks en hierom neem ik het ook niet kwalijk dat Windows de geest gaf. Feit is dat ik bepaalde informatie niet meer van die schijf kon trekken maar nog wel van zijn broer. Conclusie? El-cheappo RAID1 heeft mijn data gered. :)
  1. Een programma of OS hoort niet te crashen zodra een schijf in een RAID set het begeeft
  2. De RAID controller hoort aan te geven welke schijf de geest heeft gegeven, dit hoor je niet zelf uit te zoeken maar met die el-cheapo oplossingen is het vaak niet anders
  3. Hot swappable heeft niets te maken met het wel of niet de geest geven van het OS zodra een schijf kapot is

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

'Hot-swappable' is een onderdeel van de SATA specificatie. Uiteraard kan 't dus bij de meeste controllers niet...

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 13:07

The Zep Man

🏴‍☠️

Crusader schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:26:
[...]
  1. Een programma of OS hoort niet te crashen zodra een schijf in een RAID set het begeeft
  2. De RAID controller hoort aan te geven welke schijf de geest heeft gegeven, dit hoor je niet zelf uit te zoeken maar met die el-cheapo oplossingen is het vaak niet anders
  3. Hot swappable heeft niets te maken met het wel of niet de geest geven van het OS zodra een schijf kapot is
Ondanks dat ik het met al je punten eens ben blijft mijn punt staan: de el cheappo controller heeft (in combinatie met een andere harde schijf) mijn data gered. En dat is het belangrijkste bij RAID (m.u.v. RAID0, wat eigenlijk geen RAID is). Al wil je ook continue uptime erbij hebben dan is een grotere investering vereist.
CyBeR schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:38:
'Hot-swappable' is een onderdeel van de SATA specificatie. Uiteraard kan 't dus bij de meeste controllers niet...
Dat klopt. Is ook de reden waarom er speciale SATA connectors op de stroomkabels zitten en geen Molex (hoewel een aantal schijven nog beide aanbieden). Helaas zijn er maar bar weinig controllers die hier ook daadwerkelijk gebruik van kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 28-03-2008 19:23 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• PurpleDynamite
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 11:27
Ik dacht ook eerst gebruik te maken van onboard raid controller (Silicon image gedoe) voor men nieuwe storage array. Niks anders als gezever gehoord met die onboard controllers. Op het werk toch maar een professionele conroller in bestelling gezet. Men schijven waren eerst aangekomen, ik heb dan effe liggen testen met de onboard controller en dat was voor ziek van te worden. Raid5 array die zomaar verdwijnt, windows 2003 dat flipt, ... nieuwste drivers enzo mochten niet baten. Uiteindelijk adaptec sas controller ontvangen, alles aangesloten, raid geconfigged, drivers in windows installen en we waren up and running. Nooit geen problemen mee gehad.

Van de nforce 4 kannek wel niks negatief zeggen, raid 10 heeft hier nooit vies gedaan.
Pagina: 1