Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezers,

Ik zit met de volgende situatie. Ik loop stage bij een bedrijf waarbij ik 720uur minimaal moet lopen.
Nu wil ik een weekje vrijnemen omdat we een weeje op vakantie gaan voor de 25e jarige trouwedag van mijn ouders. Nou hoorde ik dat dit onder "speciale gelegenheden" valt en dat ik dus gewoon vrij zou mogen nemen. Nou is het zo als ik vrij zou nemen kan ik alsnog de 720uur halen die ik nodig heb. Geen probleem zou je denken.

Nu gaat mijn stage bedrijf akkoord alleen moet ik toestemming van mijn school hebben.
Volgens mijn studiecoordinator mag ik alleen vrijnemen als ik dan ook een week langer blijf stage lopen (ook al heb ik genoeg uren). Nou vind ik dit al dom dat dit moet, maar heb ik overigens ook nog eens al andere verplichtingen staan na mijn stage periode.

Klopt het dat dit volgens de wet onder speciale gelegenheden valt (kan het niet vinden) en kan ik gewoon zonder problemen en extra werken vrijnemen.

Of moet ik persee de uren inhalen, eventueel meer uren lopen per dag om de week te compenseren.
Wil graag weten hoe ik ervoor sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
de speciale gelegenheid is alleen de trouwdag zelf, de overige dagen zijn gewoon voor eigen rekening.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01
Je hebt toch gewoon recht op vrije dagen? Ze kunnen je toch niet verplichten zonder vakantie doorwerken? Neem aan dat je de schoolvakanties nu ook niet standaard vrij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Denk je werkelijk dat de wet beperkingen oplegt aan de eisen die je opleiding stelt aan je stage? ;)

De wet regelt wellicht dat je die dagen vrij mag nemen, maar als jouw school wil dat je dan een weekje inhaalt; dan ontkom je daar waarschijnlijk niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Wat staat er over de duur van je stage vermeld in je stagecontract? 720 uur of een x aantal weken (20 ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 14:12
Als stagair zijn de meeste bepalingen uit het arbeidsrecht niet van toepassing. Daarnaast, schiet je er niets mee op aangezien het hooguit de werkgever bindt en niet je school.

Ik weet niet hoe het precies geregeld is maar is een oplossing waarbij 'school niets hoeft te weten' niet mogelijk er vanuit gaande dat je er met het bedrijf al uit bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:48

EMP

Krulloos!

Het betreft een school... ojee...

Het verhaal kort:
Je moet een periode stage lopen, in totaal moet je (minimaal?) 720 uur stage lopen.

Bij scholen is het heel simpel. In principe is 'wat de docent' zegt wat er geld, als je dit zwart op wit krijgt mag je hier altijd van uit gaan. Mocht je het er niet mee eens zijn, dan kun je het regelement er op naslaan en hem/haar wijzen dat hij/zij niet gelijk heeft (mits het regelement jou wel gelijk geeft). Met wat redelijkheid (en voldoende respect naar de docent toe, met schelden / betweterigheid kom je nergens) zal de docent het ook goed vinden.

Mocht zowel de docent al het regelement je geen toestemming geven, dan kun je nog altijd escaleren.

Wat ik begrijp (al dan niet aangevuld van wat aannames ;)) is dat je niet op vakantie mag van je docent, dat het stage-regelement dit niet exliciet verbied of toestaat. In dat geval zou ik naar het afdelingshoofd / coordinator / directeur (wie dan ook, 1 stap hoger op de hierarchische ladder (zeker geen twee, overdreven escaleren wordt niet op prijs gesteld)) gaan en je verhaal voorleggen.

Omdat het geen onredelijke vraag is (omdat je aan de 720 uur voldoet en het reeds met je werkgever stageplek hebt) denk ik dat je best kans maakt, eventueel na wat doordringend geweest te zijn bij de school >:)

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 27-03-2008 14:20 . Reden: verduidelijkt ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stageovereenkomst != arbeidsovereenkomst.

Wat dus geldt mbt vrije dagen voor je standaardarbeidsverhouding geldt in per se voor je stageovereenkomst. Dit is zowieso weinig relevant, want het probleem ligt volgens mij niet bij degene waar je nu je stage loopt (die wil wel vrij geven).

Het probleem ligt bij je school, namelijk de eisen die zij stellen aan je opleiding. Het enige wat je eigenlijk kunt doen is uitzoeken wat nu de eisen van je opleiding aan een stage zijn en of je daar aan kunt voldoen zonder die extra week stage te lopen.
Als de opleidingseisen simpelweg luiden dat jij 6 weken ergens stage loopt gaat het duidelijk niet over uren en moet je die week inhalen om er aan te voldoen. Wat je school verder kwa "speciale gelegenheden" en disculpatiemogenlijkheden heeft geregeld kunnen wij niet voor je opzoeken; daarvoor zal je gewoon even met (Bijv) je coördinator moeten praten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2bmws schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:10:
de speciale gelegenheid is alleen de trouwdag zelf, de overige dagen zijn gewoon voor eigen rekening.
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar hoorde dat deze situatie er ook onder valt.
Ik ben nogsteeds aan het zoeken, maar kan uberhoud nergens iets duidelijks vinden wat betreft vrije dagen opnemen.
jongentje schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:11:
Je hebt toch gewoon recht op vrije dagen? Ze kunnen je toch niet verplichten zonder vakantie doorwerken? Neem aan dat je de schoolvakanties nu ook niet standaard vrij krijgt.
Ik heb inderdaad ook geen school vakantie's
eamelink schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:13:
Denk je werkelijk dat de wet beperkingen oplegt aan de eisen die je opleiding stelt aan je stage? ;)

De wet regelt wellicht dat je die dagen vrij mag nemen, maar als jouw school wil dat je dan een weekje inhaalt; dan ontkom je daar waarschijnlijk niet aan :)
De eisen die mijn school stelt zijn dat ik gedurende stage periode minimaal 720uur stage loop.
Als ik voor speciale gelegenheid wat dagen vrij wil. Waarbij zelfs de minimale 720uren niet in gevaar komen. Dan verwacht ik dat dit inderdaad gewoon mogelijk is zonder gezeur.
Reinier schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:15:
Wat staat er over de duur van je stage vermeld in je stagecontract? 720 uur of een x aantal weken (20 ofzo)?
Er staat geduurende periode X tot X minimaal 720uur.
Er staat dat wij geen schoolvakantie's krijgen en niet eerder mogen stoppen ook al hebben we de 720uur al gelopen. Er staat echter niets over vrije dagen opnemen voor welke gelegenheid dan ook.
En al helemaal niet als ik gewoon genoeg uren heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eisen voor je stage staan zwart op wit. Als daar staat, dat jij minimaal 720 uur stage moet lopen, dan voldoe je aan die eis door 720 uur of meer stage te lopen. Wat mensen zeggen is niet interessant, laat ze maar aanwijzen waar de betreffende eis beschreven staat. Mijn vriendin zat op een ROC, daar zeggen docenten en coordinatoren soms allemaal iets anders. Stel je 3x dezelfde vraag, krijg je 3 verschillende antwoorden en ze zijn er allemaal heilig van overtuigd dat ze gelijk hebben. Daar schiet je dus niks mee op.

Wat mijn vriendin op zo'n moment deed: een paar verschillende antwoorden verzamelen en deze gebundeld voorleggen aan het afdelingshoofd met de vraag "Hoe zit het nou echt en waar staat het beschreven???"

Vervelend dat het zo moet, maar aan "ik roep maar wat"-antwoorden heb je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bij mijjn stages (HBO) had ik gewoon volgens de CAO recht op vrije dagen en die nam ik ook op zonder de school in te lichten. In mijn stageovereenkomst van school stond ook dat je werkt volgens de arbeidsovereenkomst van het bedrijf (sommigen hadden dan weer 'geluk' dat ze een 36-urige werkweek hadden).

Ik zou nog es je stageovereenkomst van school erop naslaan. Misschien dat daar ook wel zoiets in staat en dat de docent het mis heeft. Al kan ik me voorstellen dat stages op MBO of lager (met alle respect) minder gelet wordt op het eindproduct maar vooral dat je maar zoveel mogelijk werkervaring opdoet door uren te maken. Dan kan de school wel eens gelijk hebben en moet je die uren maar inhalen. Zo erg is een weekje extra toch niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie of de volgende bewering trouwens klopt in deze situatie.

Volgens mijn contract van school heb ik geen schoolvakantie's tijdens mijn stage periode.
Echer krijg ik verplicht volgens de wetgeving als scholier/student een aantal vakantie's.
Aangezien ik deze vakantie's niet krijg kan ik er dan van uitgaan dat mijn situatie nu niet meer onder scholier/student valt maar onder de situatie "werknemer"?

In dit geval gelden er natuurlijk ook weer andere regels en wetten mbt vrije dagen etc.
Palomar schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:25:
Bij mijjn stages (HBO) had ik gewoon volgens de CAO recht op vrije dagen en die nam ik ook op zonder de school in te lichten. In mijn stageovereenkomst van school stond ook dat je werkt volgens de arbeidsovereenkomst van het bedrijf (sommigen hadden dan weer 'geluk' dat ze een 36-urige werkweek hadden).

Ik zou nog es je stageovereenkomst van school erop naslaan. Misschien dat daar ook wel zoiets in staat en dat de docent het mis heeft. Al kan ik me voorstellen dat stages op MBO of lager (met alle respect) minder gelet wordt op het eindproduct maar vooral dat je maar zoveel mogelijk werkervaring opdoet door uren te maken. Dan kan de school wel eens gelijk hebben en moet je die uren maar inhalen. Zo erg is een weekje extra toch niet? ;)
Ik zal het er nog eens goed op nalezen in mij contract.
Overigens is het niet zo dat ik ergens onderuit wil komen. Ik vind het ook niet erg om een weekje extra te moeten. Echter wil ik dit niet doen als dit niet nodig is (heb de minimale uren) en kan heb ik na mijn stage andere verplichtingen. Wat dus betekend dat ik dan maar langere dagen moet gaan werken.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Kun je die overeenkomt niet even inscannen ofzo? Want over (verdraaide) aannames kunnen we ook niet zoveel zeggen.
Staat er niet iets in als 'je werkt volgens de cao van het bedrijf'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:30:
Weten jullie of de volgende bewering trouwens klopt in deze situatie.

Volgens mijn contract van school heb ik geen schoolvakantie's tijdens mijn stage periode.
Echer krijg ik verplicht volgens de wetgeving als scholier/student een aantal vakantie's.
Aangezien ik deze vakantie's niet krijg kan ik er dan van uitgaan dat mijn situatie nu niet meer onder scholier/student valt maar onder de situatie "werknemer"?

In dit geval gelden er natuurlijk ook weer andere regels en wetten mbt vrije dagen etc.
Nee zo werkt het niet. Je krijgt overigens niet verplicht "een aantal vakanties"; die verschillen namelijk nogal per niveau/stad en zelfs instelling.
Je bent dan ook gewoon student/scholier. Je stageovereenkomst is, gezien het leerkader, geen arbeidsovereenkomst; je hebt dus geen recht op besscherming in het kader van werknemer en -gever relatie. daarom bijv. ook geen minimumloon voor stages

Je bent afhankelijk wat voor eisen je opleiding stelt en in zekere zin je docent/coördinator. Ik zou, als ik jou was, het verhaal met de coördinator bespreken en daarbij duidelijk maken dat die week inhalen lastig uit komt ivm je andere verplichtingen (wat zijn dat dan?). Als je coördinator geen gehoor heeft zou ik mij er bij neer leggen. Jij bent degene die iets moet leren en jij bent degene die baat heeft bij zijn diploma. Neem overigens van mij aan dat er wel strengere regimes zijn dan jij nu mee maakt... Daarnaast heb je de situatie natuurlijk een beetje aan jezelf te danken; het is toch geen verassing dat je ouders nu 25 jaar getrouwd zijn en zo'n reisje zal ook wel niet pas vorige week bekend zijn geworden. Daarnaast had je gewoon rekening kunnen houden met je eigen opleiding.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:34:
Kun je die overeenkomt niet even inscannen ofzo? Want over (verdraaide) aannames kunnen we ook niet zoveel zeggen.
Staat er niet iets in als 'je werkt volgens de cao van het bedrijf'?
Ik heb mijn contract hier nu voor me liggen, helaas geen scanner aanwezig.
Ik heb het contract nu inmiddels 2x helemaal doorgelezen het enige relevante wat erin staat (letterlijk overgetypt):

Begindatum BPV: 4-2-2008
Einddatum BPV 27-06-2008
Duur van de BPV (uren): 720

er staat zelfs helemaal NIETS in over het opnemen van vrije dagen of wat dan ook??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:03

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

(jarig!)
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:19:
[...]
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar hoorde dat deze situatie er ook onder valt.
Ik ben nogsteeds aan het zoeken, maar kan uberhoud nergens iets duidelijks vinden wat betreft vrije dagen opnemen.
Nee. Bijzonder verlof geldt enkel voor de trouwdag zelf. Met uitzondering van sterfgevallen en je eigen trouwerij is speciaal verlof altijd maar 1 dag. Zou wel mooi zijn anders.

Jij: "He baas, ik wil bijzonder verlof voor het 25 jarig jubileum van mn ouders."
Baas: "Geen probleem"
Jij: "Oh ja, we gaan 3 maanden op vakantie dus ik zie mn loon wel komen he"

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Misschien heel simpel gedacht (maar zo deed ik het met al mijn stages), regel dat lekker zelf met je stagebegeleider! Je school komt 2,3 aanwaaien in die periode ... net of daar enige controle van uit gaat.
Ik zou gewoon met je stagebegeleider afspreken dat je die 720uur haalt en klaar (meer uren in de week bv, of een weekje langer), dat heb je vast ook aangegeven toen je begon?

Dit is gebasseerd op mijn stage-ervaringen ... bieden geen garantie voor de toekomst, maar hier moet je toch uit kunnen komen lijkt me of je moet echt een streber als begeleider hebben.
Wijze les, geef alleen het aantal uren aan en de maximale einddatum bij stages :P

@ die berekening hier onder, precies, wees creatief :+

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy op 27-03-2008 14:58 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dat zijn 144 dagen, oftewel 20 weken. Minus 40 weekenden = 104 dagen. 720 uur komt overeen met 90 werkdagen. Je hebt dus 14 vrije dagen, give or take a few.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MueR schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:55:
Nee. Bijzonder verlof geldt enkel voor de trouwdag zelf. Met uitzondering van sterfgevallen en je eigen trouwerij is speciaal verlof altijd maar 1 dag. Zou wel mooi zijn anders.

Jij: "He baas, ik wil bijzonder verlof voor het 25 jarig jubileum van mn ouders."
Baas: "Geen probleem"
Jij: "Oh ja, we gaan 3 maanden op vakantie dus ik zie mn loon wel komen he"
In die zin heb je ook zeker gelijk, maar zoals eerder gezegt val ik niet blijkbaar niet onder werknemer maar onder scholier. Ik weet niet in hoeverre de situatie anders is. Zoizo krijg ik al niet betaalt, en gaat het om een week dan moet er toch een overeenkoming kunnen worden gemaakt lijkt mij.

Echter staat mij stagebegeleider 100% achter zijn standpunt, ook al kan ik er in het contract niets over terug vinden.
[TAG]Speedy schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:56:
Misschien heel simpel gedacht (maar zo deed ik het met al mijn stages), regel dat lekker zelf met je stagebegeleider! Je school komt 2,3 aanwaaien in die periode ... net of daar enige controle van uit gaat.
Ik zou gewoon met je stagebegeleider afspreken dat je die 720uur haalt en klaar (meer uren in de week bv, of een weekje langer), dat heb je vast ook aangegeven toen je begon?

Dit is gebasseerd op mijn stage-ervaringen ... bieden geen garantie voor de toekomst, maar hier moet je toch uit kunnen komen lijkt me of je moet echt een streber als begeleider hebben.

@ die berekening hier onder, precies, wees creatief :+
Helaas is het niet zo simpel, ik moet uiteraard een logboek/urenstaat bijhouden. Deze wordt ondertekend door het stagebedrijf en worden gecontroleerd en goedgekeurd door school.
Dus dan zou ik mijn logboek moeten "vervalsen" aangezien ik er die periode helemaal niet ben geweest. Mochten ze er achter komen heb ik een groot probleem. Zelfs al komen ze er niet achter. Het blijft vervalsing en onterecht.

Ik heb liever dat de situatie eerlijk en juist wordt behandeld zodat ik daar in de toekomst ook geen gezeur over heb. Ben niet van plan om de boel te gaan oplichten.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 10:48

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:58:
Echter staat mij stagebegeleider 100% achter zijn standpunt, ook al kan ik er in het contract niets over terug vinden.
Empie schreef:
In dat geval zou ik naar het afdelingshoofd / coordinator / directeur (wie dan ook, 1 stap hoger op de hierarchische ladder (zeker geen twee, overdreven escaleren wordt niet op prijs gesteld)) gaan en je verhaal voorleggen.
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:24:Wat mijn vriendin op zo'n moment deed: een paar verschillende antwoorden verzamelen en deze gebundeld voorleggen aan het afdelingshoofd met de vraag "Hoe zit het nou echt en waar staat het beschreven???"

Vervelend dat het zo moet, maar aan "ik roep maar wat"-antwoorden heb je niks.
Suc6!

[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 27-03-2008 15:03 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het is nu sowieso een beetje laat om nog 'creatief' te zijn met logboeken.. de begeleidende docent staat al op scherp :+

Enige wat ik nog kan verzinnen is om de vraag voor te leggen aan de 'algemene stagecoordinator' oid (iemand die 'hoger' is dan je begeleider). En dan heel algemeen: "Heb ik ook vrije dagen?" zonder erbij te melden dat je er al met je begeleider over hebt gehad.
[edit] wat poster hierboven ook al aankaart :+

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 27-03-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer een mailtje gestuurd naar de studiecoordinator met nogmaals de situatie waar ik in zit. Ook vermeld ik duidelijk mijn standpunt en het feit dat er niets in het contract staat vermeld.

Ik heb ook vermeld dat ik graag duidelijkheid wil over de gehele situatie, en niet een non-argument van dit vind ik. Heb erbij gevraagt of er mogelijk iemand anders was (hogerop) die mij hier anders beter duidelijkheid over kan geven of mij kan verwijzen naar een overeenkomst waaruit blijkt dat ik geen gelijk heb en zij juist zitten.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb dus het contact met mijn begeleider al vanaf de beginsituatie overgeslagen en was al gelijk naar de studiecoordinator gedaan. Dit heb ik gedaan omdat mijn begeleider mij ook (voor de stage begon) zei dat ik geen vrij mocht. Terwijl dit niet staat vermeld

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrodenburg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:41
ik loop nu ook stage, en wij hebben voordat we op stage gingen gehoord dat je 10 dagen mag vrijnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

danielrodenburg schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:16:
ik loop nu ook stage, en wij hebben voordat we op stage gingen gehoord dat je 10 dagen mag vrijnemen.
Dat hangt gewoon helemaal af van de afspraken die je hebt gemaakt met je stagebedrijf en de eisen die de school (vooraf) aan de stage stelt.

Ik ben zelf heel soms stagebegeleider, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een stagiair EN geen schoolvakanties heeft EN geen vrije dagen mag opnemen. Stage is een voorproefje van je werk, vrije dagen opnemen hoort daar ook bij. In mijn ogen schiet de school in dit geval het doel dus ook mijlenver voorbij.

Maarja, ik zou mijn stagiair met zo'n vraag dus ook nooit naar school sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Inderdaad. Ik heb ook wel eens stage gelopen en nam dan een vrije dag zonder dit met school te overleggen. Dit is nergens voor nodig en als je met je directe baas (bedrijf) overeenkomt is dit mijn inziens voldoende. Officieel mocht ik ook niet vrij omdat ik al wat weken gemist had aan het begin etc etc. Gewoon niet teveel over praten is het beste. Scholen denken vaak met hun eigen regeltjes en geven de leerling vrijwel nooit gelijk.

Natuurlijk moet je er voor zorgen dat je school niet juist op die dag een afspraak met je wil plannen, maar dat gebeurd sowieso amper op het MBO.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dennahz schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:00:
Inderdaad. Ik heb ook wel eens stage gelopen en nam dan een vrije dag zonder dit met school te overleggen. Dit is nergens voor nodig en als je met je directe baas (bedrijf) overeenkomt is dit mijn inziens voldoende. Officieel mocht ik ook niet vrij omdat ik al wat weken gemist had aan het begin etc etc. Gewoon niet teveel over praten is het beste. Scholen denken vaak met hun eigen regeltjes en geven de leerling vrijwel nooit gelijk.

Natuurlijk moet je er voor zorgen dat je school niet juist op die dag een afspraak met je wil plannen, maar dat gebeurd sowieso amper op het MBO.
Klopt, maar aangezien ik weer zo slim ben geweest om het via de officiele manier te doen zit ik daar dus nu aanvast. het enige wat ik nu nog kan doen is 100% achter mijn standpunt blijven staan en hopen dat er uiteindelijk nog iets zinnigs te regelen valt.

Zo zie je ook maar weer dat het per school/instelling en docent anders is. Het valt gewoon niet te pijlen. Daarom is het op zo'n moment handig dat je, je contract kan raadplegen. Maar aangezien daar in mijn geval weer niets over vermeld staat maakt dat de situatie alleen maar lastiger en onduidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrodenburg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:41
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:53:
[...]

Dat hangt gewoon helemaal af van de afspraken die je hebt gemaakt met je stagebedrijf en de eisen die de school (vooraf) aan de stage stelt.

Ik ben zelf heel soms stagebegeleider, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een stagiair EN geen schoolvakanties heeft EN geen vrije dagen mag opnemen. Stage is een voorproefje van je werk, vrije dagen opnemen hoort daar ook bij. In mijn ogen schiet de school in dit geval het doel dus ook mijlenver voorbij.

Vanuit school zou ik die 10 dagen mogen opnemen, maar heb een contract bij het stage bedrijf zelf.
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:04:
[...]

Klopt, maar aangezien ik weer zo slim ben geweest om het via de officiele manier te doen zit ik daar dus nu aanvast. het enige wat ik nu nog kan doen is 100% achter mijn standpunt blijven staan en hopen dat er uiteindelijk nog iets zinnigs te regelen valt.

Zo zie je ook maar weer dat het per school/instelling en docent anders is. Het valt gewoon niet te pijlen. Daarom is het op zo'n moment handig dat je, je contract kan raadplegen. Maar aangezien daar in mijn geval weer niets over vermeld staat maakt dat de situatie alleen maar lastiger en onduidelijker.
staat er ook niks in je contract van je stage bedrijf?
en het scheelt zeker per school/docent! bij mij zijn ze er helemaal niet moeilijk in.

[ Voor 41% gewijzigd door danielrodenburg op 27-03-2008 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:04:
[...]

Je bent op zoek naar iets op een plek waar het geheid niet staat. Het gaat er namelijk niet om wat jij met je stagebedrijf hebt afgesproken (en wat zij van je verwachten), maar wat de school van jou verwacht.

Als de baas op je stagelocatie zegt dat jij een week weg mag en je gaat weg, dan zal je geen problemen met hem krijgen. Maar als je school zegt dat jij in het kader van je onderwijstraject 6 volle weken stage moet lopen, heb je wél een probleem met je school. Je moet dus ook gaan opzoeken wat de regels op je school zijn. En aangezien de feitelijke situatie op je school vaak is dat als je docent niet vindt dat jij het vak gehaald hebt, je het vak ook niet gehaald hebt, weet je het antwoord daarop eigenlijk al.
Dan kun je weer gaan klagen bij de onderwijscommissie, je decaan, je coördinator en weet ik het wie, maar je zou nu ook zo wijs kunnen zijn om in te zien dat dit toch iets is wat in de eerste instantie toch écht onder je eigen verantwoordelijkheid valt. Jij wist dat je ouders 25 jaar getrouwd zouden zijn, jij wist dat ze op reis wilde en jij wist dat je in een periode stage moest lopen 6 weken lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:18:
Je bent op zoek naar iets op een plek waar het geheid niet staat. Het gaat er namelijk niet om wat jij met je stagebedrijf hebt afgesproken (en wat zij van je verwachten), maar wat de school van jou verwacht.

Als de baas op je stagelocatie zegt dat jij een week weg mag en je gaat weg, dan zal je geen problemen met hem krijgen. Maar als je school zegt dat jij in het kader van je onderwijstraject 6 volle weken stage moet lopen, heb je wél een probleem met je school. Je moet dus ook gaan opzoeken wat de regels op je school zijn. En aangezien de feitelijke situatie op je school vaak is dat als je docent niet vindt dat jij het vak gehaald hebt, je het vak ook niet gehaald hebt, weet je het antwoord daarop eigenlijk al.
Dan kun je weer gaan klagen bij de onderwijscommissie, je decaan, je coördinator en weet ik het wie, maar je zou nu ook zo wijs kunnen zijn om in te zien dat dit toch iets is wat in de eerste instantie toch écht onder je eigen verantwoordelijkheid valt. Jij wist dat je ouders 25 jaar getrouwd zouden zijn, jij wist dat ze op reis wilde en jij wist dat je in een periode stage moest lopen 6 weken lang.
Je hebt gedeeltelijk gelijk, ik ben nou eenmaal verbonden aan mijn school en als daar dingen worden afgesproken moeten die ook gewoon worden uitgevoerd wat mijn stagebedrijf ook vind.

Echter zijn er geen duidelijke afspraken er staat niets in het contract en er is nergens aan af te leiden dat wat hun zeggen waar is. In een normale situatie moet je het alsnog opvolgen. maar aangezien ik een contract heb kunnen hun toch niet opeens andere dingen (erbij) gaan verzinnen die niet in het contract staan? lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Andere situatie voorbeeld:

Ik bied jouw een werkcontract aan waarin staat dat je 6maanden komt werken en in die 6maanden moet jij certificaat X halen. Er staat verder niets vermeld over vrije dagen opnemen.

Nu wil jij een weekje vrij, en zelfs met dat weekje vrij kan jij alsnog certificaat X halen.
Nee zegt het ik vervolgens, ik wil dat je de volledige periode bij ons blijft werken zonder vrije dagen ook al staat dat niet in het contract.

Klopt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het contract wat jij bij je "baas" hebt (waar je stageloopt) staat vrij van de verplichtingen die jij op school hebt.

Als in jouw contract van je stage staat (met je baas dus) dat jij 700 uur moet werken en je docent wil dat jij ergens 6 weken stageloopt, dan ben je na 700 uur misschien wel klaar bij je baas, maar heb je als je die 6 weken nog niet volgemaakt hebt nog niet voldaan aan je opleidingsvereisten.

En ik neem aan dat dat laatste toch is waarvoor je stage loopt. Je wil je diploma halen.
Je kunt dus blijven graven in in het stagecontract wat jij wilt, maar zolang dat over de relatie tussen jou en je baas gaat heb je daar niets aan als jij van je school wil weten wat zij van je verwachten en wat jij moet doen voor je diploma.

Het enige relevantie is:

-wat moet jij van je school doen om aan je stage te voldoen?

Als dat 6 weken stagelopen is, dan moet jij 6 weken stagelopen. Klaar. En als je docent zegt dat jij niet voldoende of goed genoeg stage hebt gelopen krijg jij misschien wel niet je diploma. Dáár gaat het om. Niet om wat je baas zegt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:35:
Het contract wat jij bij je "baas" hebt (waar je stageloopt) staat vrij van de verplichtingen die jij op school hebt.

Als in jouw contract van je stage staat (met je baas dus) dat jij 700 uur moet werken en je docent wil dat jij ergens 6 weken stageloopt, dan ben je na 700 uur misschien wel klaar bij je baas, maar heb je als je die 6 weken nog niet volgemaakt hebt nog niet voldaan aan je opleidingsvereisten.

En ik neem aan dat dat laatste toch is waarvoor je stage loopt. Je wil je diploma halen.
Je kunt dus blijven graven in in het stagecontract wat jij wilt, maar zolang dat over de relatie tussen jou en je baas gaat heb je daar niets aan als jij van je school wil weten wat zij van je verwachten en wat jij moet doen voor je diploma.

Het enige relevantie is:

Als dat 6 weken stagelopen is, dan moet jij 6 weken stagelopen. Klaar. En als je docent zegt dat jij niet voldoende of goed genoeg stage hebt gelopen krijg jij misschien wel niet je diploma. Dáár gaat het om. Niet om wat je baas zegt.
Dat is het nou juist,het is een contract van SCHOOL zij hebben die afspraken gemaakt niet het stagebedrijf. Het stagebedrijf en ik zijn ermee akkoord gegaan en hebben het ondertekend. Echter staat daarin dus niets over vrijvragen. Naar mijn mening mogen ze dan ook niet opeens dingen gaan zitten toevoegen want zo werkt het niet want er is een contract.

De relatie van mij en mijn baas staat er dus volledig buiten, die heeft al goedkeuring gegeven (was misschien nieteens nodig) Maar mijn school richt zich op afspraken die niet in het door HUN opgegeven contract staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 19:35
Gewoon vrij nemen van stage....school zal vast niet moeilijk doen als je 1 dag te weinig stage hebt gelopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is het nou juist, het is een contract van SCHOOL hun: zij hebben die afspraken gemaakt, niet het stagebedrijf.
offtopic:
Dit is een leerzaam onderdeel van je stage, omgaan met regels en leren dat de wereld niet om jou draait maar anderen ook hun agenda hebben ;)

Je zit dus wat jou betreft 'gewoon op school'. Zou je van school een dag vrij krijgen voor een vakantie? Zie de vele mensen die "ziek" zin omdat ze willen skieen. Dat krijg je dus formeel niet zomaar ;)

Je hebt het trouwens niet over een uurtje, maar over meer dan 5% van de hele periode. Edit: los daarvan gun ik het jou en je ouders natuurlijk helemaal :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 27-03-2008 18:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:46:
[...]

Dat is het nou juist,het is een contract van SCHOOL zij hebben die afspraken gemaakt niet het stagebedrijf. Het stagebedrijf en ik zijn ermee akkoord gegaan en hebben het ondertekend. Echter staat daarin dus niets over vrijvragen. Naar mijn mening mogen ze dan ook niet opeens dingen gaan zitten toevoegen want zo werkt het niet want er is een contract.

De relatie van mij en mijn baas staat er dus volledig buiten, die heeft al goedkeuring gegeven (was misschien nieteens nodig) Maar mijn school richt zich op afspraken die niet in het door HUN opgegeven contract staan
In dat contract staat toch ook niet dat jij schoolgeld moet betalen? Ik neem aan dat je dat toch ook gewoon moet?

Wat ik hiermee zeg is, en dat heb ik al een paar keer duidelijk proberen te maken, dat dat contract niet gaat over wat je school van jou verwacht en wat jij dus moet doen om je opleiding te voltooien.

Het probleem is dat jij blijft hameren op het "gebrek aan afspraken" omdat jij vrij wilt en je misschien moet gaan beseffen dat je daar geen recht op hebt en dat je jezelf in deze situatie hebt gebracht. Met dat in je achterhoofd zal je met de school in overleg moeten treden over hoe jij die week weg kan en tóch aan je verplichtingen van je onderwijsinstelling kunt voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk gewoon die week er aan vast plakken. Zelf zou ik niet al te principieel worden op een punt omdat ze je later binnen het raamwerk van de regels misschien wel "terugpakken". Dat is tenminste mijn ervaring met dit soort zaken. Maar dat kun jij uiteraard zelf alleen maar beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:33:
Je kunt natuurlijk gewoon die week er aan vast plakken.
[..]
Dat is misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan.

Als de school in de planning heeft dat er een x-aantal leerlingen stage gaan lopen, voor een x-aantal weken, gaat na de stage-periode de opleiding gewoon verder. Dan zou de TS dus wel een week missen.

Als de TS wist van het weekje weg vanwege het 25 jarig jubileum, was het dus niet slim geweest om juist in die periode een aaneensluitende periode stage te gaan doen.

Als je ouders 25 jaar getrouwd zijn, krijg je daar van de werkgever, en van school 1 dag vrij. Maar niet een hele week.

Om dan te zeggen dat je die week later in gaat halen is plannings technische gezien wellicht niet eens mogenlijk. Als dat weekje in de schoolvakantie valt, tjah.. Ik kan je wel zeggen dat de school ook moeilijk zou doen als dat gewoon in schooltijd zou vallen. Als ouders zijnde dienen ze daar rekening mee te houden.

Daarbij is die gelegenheid ook niet zo heel speciaal dat er een week voor moet worden uitgetrokken, trouwen doe je op 1 dag, en niet een week lang. Geen enkele werkgever zal je 5 vrije dagen geven voor zoiets, simpelweg omdat er wettelijk maar 1 dag voorstaat. Op school is dat niet anders.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:50:
[...]

Dat is misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan.

Als de school in de planning heeft dat er een x-aantal leerlingen stage gaan lopen, voor een x-aantal weken, gaat na de stage-periode de opleiding gewoon verder. Dan zou de TS dus wel een week missen.

Als de TS wist van het weekje weg vanwege het 25 jarig jubileum, was het dus niet slim geweest om juist in die periode een aaneensluitende periode stage te gaan doen.

Als je ouders 25 jaar getrouwd zijn, krijg je daar van de werkgever, en van school 1 dag vrij. Maar niet een hele week.

Om dan te zeggen dat je die week later in gaat halen is plannings technische gezien wellicht niet eens mogenlijk. Als dat weekje in de schoolvakantie valt, tjah.. Ik kan je wel zeggen dat de school ook moeilijk zou doen als dat gewoon in schooltijd zou vallen. Als ouders zijnde dienen ze daar rekening mee te houden.

Daarbij is die gelegenheid ook niet zo heel speciaal dat er een week voor moet worden uitgetrokken, trouwen doe je op 1 dag, en niet een week lang. Geen enkele werkgever zal je 5 vrije dagen geven voor zoiets, simpelweg omdat er wettelijk maar 1 dag voorstaat. Op school is dat niet anders.
Dat ik mogelijk maar een enkele dag vrij kan krijgen in deze situatie kan ik nog tot daar begrijpen.
Ik heb echter op die ene dag na, maar 3 extra vrije dagen nodig in mijn situatie.

Ook vind ik het nogal raar wat ze doen/zeggen, want andere klasgenoten van mij die lopen stage op basis/middelbare scholen en die hebben dus automatisch schoolvakantie's omdat deze dicht zijn. Ook hebben hun vaker vrije en kortere dagen.Nou vind ik niet dat dat mijn situatie goed spreekt of in gelijk spreekt. maar ik vind wel dat ze dan niet iedereen gelijk behandelen, aantal jongens uit mijn klas die lopen 34urige werkweek omdat ze meer niet aanwezig kunnen zijn en krijgen vakantie's .Ik loop 40uur per week krijg geen vakantie's en ik mag niet eens een aantal (3) dagen vrijnemen voor wat dan ook.

Dit is ook de voornamelijkste reden waarom ik niet akkoord ga met het later inhalen en/of meer uren per dag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed gaat op je stage kun je dit toch gewoon met ze bespreken? En gewoon een briefje van je stage meenemen waarop duidelijk staat dat je aan de uren voldoet en van je stage een weekje vrijaf hebt gekregen?

En desnoods vraag je aan je stage adres gewoon of ze een andere week willen opschrijven maar dat je dan niet komt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geen gelijke behandeling? Wen er maar aan, want zo is het leven.

Je hebt het over 720 uur, als je 40 uur in de week stage loopt, en een ander 36, moet die gewoon langer (in dagen) stage lopen voor de zelfde aantal uren.

Zo krijg je bij bedrijf X wel een stagevergoeding, en bij bedrijf Y weer helemaal niets. Been there, done that.

Je ouders zijn maar 1 keer 25 jaar getrouwd. Ik zou in jouw geval dus lak hebben aan school, en gewoon gaan, en daarna zie je wel wat het effect is. Wellicht krijg je het zwaar, of moet je in het ergste geval tentames of iets missen. Of een jaar over doen (al lijkt me dit vrij gering).

Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar hoe het bij mij op me werk gaat. We lopen er met z'n 5'en, en ik ben de enige zonder kinderen. Zie maar eens 5 man in 7 weken tijd allemaal 3 weken op vakantie te gaan (ben je gehouden aan de schoolvakanties). Gaat dus vrij simpel: Last in, vakantie buiten de schoolvakantie, het is misschien lullig, maar zo werkt het. een Tent die draait op 5 met 5 man, merk je a la minuut als er iemand vrij is of ziek. Laat staan een volledige onderbezetting in een periode van 7 weken (ik stond vorig jaar gewoon in m'n eentje, geen pretje dan hoor).

Je had natuurlijk beter kunnen communiceren voordat je op stage ging, of de actie van je ouders om er een weekje weg van te maken last-minute was, en tja, da's dan het risico. Lullige situatie, maar welkom in de realiteit van hoe het in het arbeidsproces gaat.

Ik zou dus nooit gaan stage lopen als ik wist dat ik een week pleite zou zijn (althans, voor aanvang stage bespreken, anders stage uitstellen, maar daar is het nu te laat voor, klein beetje eigenlijk schuld dan hoor).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ouders plannen een tripje zonder te weten of iedereen mee kan? Weet je zeker dat ze je wel mee willen hebben? :+
Er staat geduurende periode X tot X minimaal 720uur.
Als jij die 720 uur maakt voldoe je toch aan het contract?

Als er precies zo staat "gedurende periode X tot X minimaal 720uur.", dan blijkt uit die woordkeus toch al dat er kennelijk niet vanuit gegaan wordt dat je die hele periode werkt, anders kon er wel worden volstaan met "zoveel weken", of "zoveel uur"

Heeft die toko waar je werkt geen bedrijfsjurist die je ervoor kunt inschakelen >:) Kun je er ook nog punten voor krijgen door er een verslagje over te schrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:13:
Geen gelijke behandeling? Wen er maar aan, want zo is het leven.

Je hebt het over 720 uur, als je 40 uur in de week stage loopt, en een ander 36, moet die gewoon langer (in dagen) stage lopen voor de zelfde aantal uren.

Zo krijg je bij bedrijf X wel een stagevergoeding, en bij bedrijf Y weer helemaal niets. Been there, done that.
Ja dat klopt, maar het is niet zo dat als je eenmaal aan je uren zit dat je gewoon mag stoppen. Je moet tot het einde van de periode stage lopen.

Dat betekent dus dat de mensen met 34uur en meerdere vakantie's uiteindelijk bijvoorbeeld uitkomen op 730uur tot het einde van de periode. ik met 40uur per week zonder vakantie's of vrije dagen ruim 850uur aan het einde van de periode.

Dus het is niet zo dat beide partijen evenveel uren lopen uiteindelijk. Het is maar net waar je bent ingedeeld.

Nou is het zo dat ik het inderdaad van tevoren had kunnen weten, en dat ik het op mijzelf heb gebracht.Maar heb er nooit echt bij stil gestaan dat het een probleem zou zijn. Heb op mijn vorige school ook nooit problemen hiermee gehad met een aantal vrije dagen tijdens stage. ook andere scholen en mensen hoor je niet met problemen.

Normaal is het dan ook, voldoe aan het minimaal aantal uren. Maak eventuele stageopdrachten en loop stage tot het einde van de periode. Zolang je uren en opdrachten niet in gevaar komen kan je best wel af en toe een dagje vrij krijgen. Zeker in zo'n situatie als bij mij nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan zou ik lekker met je ouwe lui mee gaan. Jij komt aan je uren, dus het zou moeten kunnen, dus doen.

Aan de andere kant is het fair genoeg om te zeggen dat je ouders niet elk jaar 25 jaar getrouwd zijn, nooit geen rekening mee hoeven te houden.. tot nu.

Ga dus lekker een weekie genieten.

Edit:
Even snel omgerekend, is jouw stage 15 dagen langer dan een ander (3 weken dus), best veel eigenlijk. Je wil 3 dagen pleite, ben je alsnog 12 dagen langer met stage bezig... Dus ze moeten gewoon niet zeuren, dus gaan :P

[ Voor 28% gewijzigd door RaZ op 27-03-2008 21:11 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-07 13:27
(jarig!)
Je hebt sowiesow bij een dergelijke stage recht op 10 vrije dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lipton16 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 21:27:
Je hebt sowiesow bij een dergelijke stage recht op 10 vrije dagen.
En de hoge hoed die gelukkige moeder is geworden heet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:35:

Het enige relevantie is:

Mijn ervaringen met BPV (en dus stages), is dat men bij het ROC vaak maar naar 1 ding kijkt bij de opdrachten en uren-verantwoording: de handtekening van de praktijkbegeleider. Het is immers een toetsing van je werk in de praktijk en daar kan zo'n docent, in tegenstelling tot de praktijkbegeleider, absoluut niet over oordelen. Daarnaast wordt het ROC ook nog eens afgerekend op het slaginspercentage, dus zo'n docent wordt vrij makkelijk overruled door het management in het geval van zo'n onbelangrijk akkefietje.

Verder moeten ze op ROC's maar eens leren, dat ze het goede voorbeeld moeten geven. Ze moeten dus eerst maar eens beginnen om hun interne organisatie (puinhoop eersteklas) op orde te krijgen en duidelijke afspraken te maken over stages (met de scholieren en de stagebedrijven). Het verschilt natuurlijk per ROC, maar ik heb al een lijstje met 3 ROC's erop die van mij NOOIT meer een stagiair hoeven te "leveren". 1 ROC maakte er zelfs zo'n potje van, dat ik een halfjaar nadat we een stagiair de laan uit hebben gestuurd nog steeds werd achtervolgd met "vragen over de stage en praktijkovereenkomst". Welke stage? Welke praktijkovereenkomst? Jullie stagiair is in 2 maanden tijd welgeteld 5 dagen aanwezig geweest!

Ik zou er dus zeker tegenin gaan. Als niemand het doet, wordt het ROC ook niet geprikkeld om de situatie te verbeteren. (Mocht het een stagiair van mij overkomen, dan zou ik daar toch wel even over willen praten met school.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als je er nou niet op Tweakers een topic voor geopend had maar gewoon even met wat mensen op je school was gaan praten was het waarschijnlijk al lang geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrAcid schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:39:
Als je er nou niet op Tweakers een topic voor geopend had maar gewoon even met wat mensen op je school was gaan praten was het waarschijnlijk al lang geregeld.
Leuk dat je je in de discussie wilt mengen, maar aan deze opmerking heb ik niets.

Ik ben al voor ik dit topic heb geplaatst aan het praten met school, echter komt daar niets zinnigs uit.
Dit topic was dan ook bedoelt om te zien, hoe ik er in mijn situatie voor sta. Kan mijn school dit zomaar doen zonder dat dit ergens is aangeduid of zit het anders.

Ook kun je lezen in dit topic dat bij heel veel scholen de situatie totaal verschilt ook per docent.
Hierdoor is het dus nogsteeds onduidelijk wat nou simpel gezegt het juiste antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Leuk dat je je in de discussie wilt mengen, maar aan deze opmerking heb ik niets.
Je hebt er wel degelijk iets aan.
Hij geeft de enigste mogelijke manier om tot het echte antwoord te komen.

NIEMAND hier kan je zeggen of jouw school dat wel of niet kan maken.
Sowieso weten we hier niet op welke school je zit en ook niet welke regels daar gehanteerd worden. Staat meestal vast in een of ander reglement wat ze bij je school hebben.
Wil je erachter komen zul je met de school moeten bellen en op zoek gaan naar de mensen die je het wel kunnen vertellen. (Examencommisie ofzo?)

Het enigste juiste antwoord is dat scholen extreem slecht met stage en stagiares om gaan.
Je wordt vaak een x aantal maanden misbruikt voor peanuts, waarbij veel zaken niet (duidelijk) vast staan.

Get over it en bel je school !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Ik had ook een stageperiode van 100 dagen, mijn uiteindelijke officiele einddatum was 18 januari. Wat overeenkwam op 120 dagen, die 20 dagen heb ik uiteindelijk 'opgemaakt' en de school daarover niet ingelicht.

In mijn weekrapport heb ik dan ook 'gelogen' over het feit dat ik niet gewerkt had. Slecht, maargoed mochten ze er nu nog achterkomen hadden ze het niet erg gevonden.
Pumbaa82 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:28:
[...]

Je hebt er wel degelijk iets aan.
Hij geeft de enigste mogelijke manier om tot het echte antwoord te komen.
<knip>
Nou, dit topic wordt (imo) geopend met de vraag of zoiets wettelijk is geregeld. Nou niemand staat boven de wet, maar toch is hier nog veel onduidelijkheid over.
Je hoeft TS niet af te bekken omdat hij niet precies weet wat de regeltjes zijn op dit gebied.. 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door the-edge op 28-03-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik snap een ding niet, kan zijn dat ik er overheen lees... Maar je moet voor je stage 720 uur maken en je zegt dat je dat binnen de periode wel kan halen, incl. die vakantie. Heb je dit eigenlijk wel duidelijk naar je begeleider gecommuniceerd? Want misschien denkt die wel dat je door die vakantie maar op 720-40= 680 uur komt...?

Stuur je begeleider anders een mailtje dat je al 'iets hebt geregeld' (lekker vaag, alsof je er echt werk van hebt gemaakt ;)) dat je toch op de gestelde 720 uur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:42:
Ik snap een ding niet, kan zijn dat ik er overheen lees... Maar je moet voor je stage 720 uur maken en je zegt dat je dat binnen de periode wel kan halen, incl. die vakantie. Heb je dit eigenlijk wel duidelijk naar je begeleider gecommuniceerd? Want misschien denkt die wel dat je door die vakantie maar op 720-40= 680 uur komt...?

Stuur je begeleider anders een mailtje dat je al 'iets hebt geregeld' (lekker vaag, alsof je er echt werk van hebt gemaakt ;)) dat je toch op de gestelde 720 uur komt.
Nee ik kom makkelijk aan die 720uren als ik een weekje vrijneem zit ik nog over de 800uur.
Dit heb ik heel duidelijk in mijn mailtje(s) vermeld.Ik blijf het raar vinden want ik voldoe dan nogsteeds aan de eisen.

om even op de andere opmerkingen erboven terug te komen.Ik ben nogsteeds aan het praten/overleggen met school. Echter blijven hun 100% achter hun standpunt staan en blijf ik 100% achter mijn standpunt staan.

Voor de duidelijkheid was dit topic dus voornamelijk bedoelt met als hoofdvraag. Zijn hier vaste regels/wetten voor. Er wordt niets over in mijn contract vermeld, kan ik dit dan ergens anders terugvinden. Of kan ik aantonen dat ik in het gelijk sta.

Sommige mensen doen net alsof ik gewoon onder mijn stage verplichtingen probeer uit te komen dat is niet zo. Ik voldoe ruim aan de eisen, en ik vind het raar dat ik niet een paar dagen vrij kan krijgen.

sinds wanneer kan een werknemer geen vrije dagen krijgen of moet hij deze dagen die hij vrij neemt maar later inhalen. Dan kan er nog gezegt worden dat dit niet voor mij geld omdat ik een scholier ben. Echter worden mij de schoolvakantie's ook ontzegt.

Ik kan er gewoon niet bijkomen dat in ruim 5maanden tijd ik geen enkele vrije dag zou mogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:03

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

(jarig!)
@ Hierboven:
Confusion schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:57:
Dat zijn 144 dagen, oftewel 20 weken. Minus 40 weekenden = 104 dagen. 720 uur komt overeen met 90 werkdagen. Je hebt dus 14 vrije dagen, give or take a few.
Hij heeft dus ruim de tijd hiervoor. Met 104 werkdagen kan je 35 uur per week maken en het nog halen. De TS maakt er 40 per week.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Palomar:

TS geeft aan dat in zijn huidige situatie er een stagetijd is van 850 uur. Terwijl er 720 moeten zijn. Als ik dat deel door 8 uur per dag (40 urige werkweek), kom ik uit op 15 dagen meer dan nodig (welk weer staat op 3 hele weken te veel).

Als de TS dan 3 dagen vrij neemt, heeft'ie alsnog 12 dagen meer dan nodig stage gelopen.

Hoe je aan 720-40 komt is me ook een raadsel, aangezien de TS spreekt over 850 - 24 (3x 8 uur).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
Een snelle berekening leert overigens dat je in de periode die in je contract staat nooit aan de 800 uur komt. Je vergeet goede vrijdag, pasen, koninginnedag, hemelvaart, pinksteren en bevrijdingsdag. Verder heb ik niet zoveel bij te dragen behalve dat ik in mijn 6 maanden durende universitaire stage gewoon recht had op een x aantal vrij dagen die naar eigen inzicht te besteden waren (in mijn geval een week wintersport). Dit stond in het stage contract dat vanuit de opleiding opgestelt werd.

[ Voor 11% gewijzigd door MrAngry op 28-03-2008 16:17 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
@ the-edge
Je hoeft TS niet af te bekken omdat hij niet precies weet wat de regeltjes zijn op dit gebied..
Ik bek hem niet af dat hij niet de regeltjes niet kent.
Maar dat hij op de verkeerde plaats een antwoord wil zoeken.

Communiceren blijkt tegenwoordig nogal moeilijk. Want via een of ander forum kom je waarschijnlijk wel aan je antwoord over een probleem met je school. |:(

Ik vermoed dat ze op je school echt wel de (wettelijke) regelingen omtrent dit kunnen vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrAngry schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 16:13:
Een snelle berekening leert overigens dat je in de periode die in je contract staat nooit aan de 800 uur komt. Je vergeet goede vrijdag, pasen, koninginnedag, hemelvaart, pinksteren en bevrijdingsdag. Verder heb ik niet zoveel bij te dragen behalve dat ik in mijn 6 maanden durende universitaire stage gewoon recht had op een x aantal vrij dagen die naar eigen inzicht te besteden waren (in mijn geval een week wintersport). Dit stond in het stage contract dat vanuit de opleiding opgestelt werd.
Om de berekening helemaal compleet te maken, de gehele periode komt neer op 21 volledige weken.
21* 40uur = 840uur

5 vrije dagen van hierboven (goede vrijdag moest ik gewoon werken)
5* 8uur = 40uur
840 - 40 = 800uur

Vrije dagen voor het weekje weg.
3* 8uur = 24uur
800 - 24 = 776uur

De eerder genoemde getallen klopte inderdaad niet helemaal, echter als ik geen vakantie neem zit ik nog aan de 800uur en als ik wel vakantie krijg haal ik nog meer dan ruim het aantal uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:40
Stel nou dat je op vakantie gaat en daarna in je stageperiode een week ziek wordt. Hoe ga je het dan aanpakken? Dan kom je namelijk niet aan de minimale eis.

Toen ik stage liep heb ik aan het eind van de periode mijn teveel aan uren opgenomen als vrije dagen.Hierdoor wist ik zeker dat ik het minimum gehaald had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:10:...Je zit dus wat jou betreft 'gewoon op school'. Zou je van school een dag vrij krijgen voor een vakantie? Zie de vele mensen die "ziek" zin omdat ze willen skieen. Dat krijg je dus formeel niet zomaar ;)

Je hebt het trouwens niet over een uurtje, maar over meer dan 5% van de hele periode. ...
Dit is een belangrijk punt. Stage is gewoon onderwijs. Daar kun je ook niet zomaar wegblijven, zeker niet voor een week.
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:15:Je ouders plannen een tripje zonder te weten of iedereen mee kan? Weet je zeker dat ze je wel mee willen hebben? ...
Hoe komt het dat je ouders een week vakantie plannen, maar niet eerst vragen of je wel mee kan? Of dacht je dat je het wel kon regelen? Dit soort dingen moet je eerst zeker weten voor je ja zegt tegen een uitnodiging. Wat betreft algemene werkervaring is je stage eigenlijk al geslaagd zou ik zeggen ;)

Gewoon in gesprek gaan met de school met intentie om een oplossing te vinden. Dit is dus niet per definitie jouw oplossing. Het zou dus kunnen dat je geen vrij kunt krijgen. Je zult dan de bruiloft van je ouders op een ander moment moeten vieren, of gaan en de consequenties aanvaarden.

Oplossingen kunnen zijn: één dag naar je ouders, extra taak van school, minimaal een bepaald cijfer voor je stage halen, leermoment van dit 'incident' omschrijven, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheJason schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:23:
Stel nou dat je op vakantie gaat en daarna in je stageperiode een week ziek wordt. Hoe ga je het dan aanpakken? Dan kom je namelijk niet aan de minimale eis.

Toen ik stage liep heb ik aan het eind van de periode mijn teveel aan uren opgenomen als vrije dagen.Hierdoor wist ik zeker dat ik het minimum gehaald had.
Mocht ik een week ziek worden houd ik nog genoeg uur over. Als ik echter langer ziek wordt waardoor ik niet genoeg uur heb kan ik altijd langere dagen maken om deze uren in te halen.

Ik wil dus niet langere dagen gaan maken als ik gewoon mijn minimale aantal uren heb.
Roenie schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 09:54:
Dit is een belangrijk punt. Stage is gewoon onderwijs. Daar kun je ook niet zomaar wegblijven, zeker niet voor een week.

Hoe komt het dat je ouders een week vakantie plannen, maar niet eerst vragen of je wel mee kan? Of dacht je dat je het wel kon regelen? Dit soort dingen moet je eerst zeker weten voor je ja zegt tegen een uitnodiging. Wat betreft algemene werkervaring is je stage eigenlijk al geslaagd zou ik zeggen ;)
Er waren nooit problemen met vrijvragen met vorige stage's, er werd dus gewoon vanuit gegaan dat dit geen probleem zou zijn (door mij en door mijn ouders)

(misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar mijn zus die op dit moment ook stage loopt bij een ander bedrijf heeft ook gewoon vrij kunnen krijgen zonder het later in te hoeven halen.) Nu heeft dit niets met mij situatie te maken, maar blijkt dus toch dat het gewoon zou moeten kunnen.

Overigens heb ik een email gehad van mijn studiecoordinator dat hij het deze week gaat bespreken met iemand binnen de directie? Even afwachten dan maar en hopen dat er wat nuttigs uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 15:21

ptjuh

New day, same old shit

Als je geen schoolvakanties hebt..al je bij je werkgever vrije dagen opbouwen!!
En wanneer je de gestelde 720 uur haalt dan is dat geen probleem voor school..

Gewoon de afspraak maken met je werkgever..Als hij het goed vindt dat je 5 dagen weg bent..en je haalt de gestelde eisen..dan komt je school echt niet klagen hoor!!

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Pumbaa82 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 16:19:
@ the-edge

[...]

Ik bek hem niet af dat hij niet de regeltjes niet kent.
Maar dat hij op de verkeerde plaats een antwoord wil zoeken.

Communiceren blijkt tegenwoordig nogal moeilijk. Want via een of ander forum kom je waarschijnlijk wel aan je antwoord over een probleem met je school. |:(

Ik vermoed dat ze op je school echt wel de (wettelijke) regelingen omtrent dit kunnen vertellen :)
Dat ben ik met je eens.
Pagina: 1