Toon posts:

RAM-Upgrade laat CPU overuren draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, tweakers

Een paar dagen geleden heb ik nieuwe reepjes besteld: Kingston KVR667D2N5K2/4GB (2 reepjes van 2GB) en gister kwamen ze binnen. Ik heb ze in mijn kast gezet en windows startte heel sloom op (meer dan 5 minuten, normaal ongeveer 2 nodig). In windows bleek mijn CPU overuren te draaien: Hij liep bijna constant op 90% van de maximale belasting. Verder heb ik niets veranderd: Software niet en hardware niet. Ik heb alle mogelijke configuraties uitgeprobeerd qua plaatsing van de reepjes maar de PC bleef sloom. Volgens de sites van MSI en Kingston moet het hele zooitje gewoon werken. Zojuist heb ik mijn oude RAM er weer ingezet en dat werk wel goed. Weet iemand of ik iets hier fout doe of dat ik contact op moet nemen met de verkoper/fabrikant?

Specs van mijn PC:

Mobo: MSI P6N Platinum (http://global.msi.com.tw/...&maincat_no=1&cat2_no=170)
Nieuwe RAM: Kingston KVR667D2N5K2 (2x2GB) http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search
CPU: Intel E6600 (Dual core, 2,4GHz)

P.S.: Ik ben zelf vrij onbekend met het hele hardware wereldje, als nog meer info nodig is zal ik het opzoeken :) Bij voorbaat dank.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk eens even na in taakbeheer welk proces de CPU belasting veroorzaakt. Ook kan je Processexplorer downloaden om meer details te krijgen over welke systemen de processor belasten.

Kijk ook eens of je harde schijf niet in PIO modus draait.

Allerlaatst nog een kleine opmerking. In de compatibiliteitslijsten kan wel Kingston staan maar ook het type geheugenchip is belangrijk. Kingston gebruikt regelmatig andere chips op haar modules hoewel de reepjes hetzelfde typenummer blijven hebben.

Langs de andere kant werkt Kingston Valueram geheugen meestal wel omdat die nogal netjes de standaarden aanhouden.

Edit: Je gebruikt waarschijnlijk ook een 32-bit versie van Windows? Deze kan theoretisch tot 4GB aansturen maar er zal minder dan 4GB beschikbaar zijn. Normaal moet dit gewoon werken maar Windows zal bijvoorbeeld maar 3,2GB aangeven. In jouw geval is er duidelijk iets dat niet goed werkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je moet er maar eens achter zoeken.

Werken de modules los overigens wel? En probeer je nu 2 x 2GB of 2 x 2GB + je oude geheugen?

[ Voor 27% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-03-2008 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:56:
Kijk eens even na in taakbeheer welk proces de CPU belasting veroorzaakt...
Dat is nou het rare. Als ik bijvoorbeeld FireFox, MSN en Steam aan heb staan, zegt ie eerst dat FireFox 50% gebruikt. Sluit ik FF af, dan doet MSN dat ineens. En sluit ik MSN af, dan is steam aan de beurt. Daarna zegt ie dat 1 van de svchost.exe's het gebruikt. Sluit ik die af dan moet ik rebooten.
Kijk ook eens of je harde schijf niet in PIO modus draait.
Waar zie ik dat? :?
Edit: Je gebruikt waarschijnlijk ook een 32-bit versie van Windows? Deze kan theoretisch tot 4GB aansturen maar er zal minder dan 4GB beschikbaar zijn. Normaal moet dit gewoon werken maar Windows zal bijvoorbeeld maar 3,2GB aangeven. In jouw geval is er duidelijk iets dat niet goed werkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je moet er maar eens achter zoeken.
Nope ik heb een 64-bit versie. DXdiag ziet ook 4GB aan RAM. Ik heb namelijk Vista geïstalleerd omdat ik wist dat ik 64-bit nodig had.
Werken de modules los overigens wel? En probeer je nu 2 x 2GB of 2 x 2GB + je oude geheugen?
Los nog niet geprobeerd. Ik probeer 2x2GB, aangezien 2x2GB + oude helemaal niks deed (behalve veel geluid van mn fans)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bij apparaatbeheer, de eigenschappen van je harde schijf controllers.

Probeer toch ook eens de reepjes los :)

Een BIOS update kan misschien ook uitkomst bieden. Ik weet niet welke versie je nu draait. Vanzelfsprekend zou ik deze alleen uitvoeren als je systeem stabiel is.

[ Voor 24% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-03-2008 14:10 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-04 16:32

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Windows Vista zet je hele geheugen vol in een poging om de programma's die hij denkt die je wil gaan starten zo snel mogelijk te kunnen laden. Kan het zijn dat je pc hier mee bezig is?

Verwijderd

Topicstarter
De mode waar ze instaan is "Ultra DMA Mode 5" als je dat bedoelt. Ik zal zo mijn reepjes los proberen.
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:22:
Windows Vista zet je hele geheugen vol in een poging om de programma's die hij denkt die je wil gaan starten zo snel mogelijk te kunnen laden. Kan het zijn dat je pc hier mee bezig is?
Nee, na een uur loopt ie nog steeds sloom, en RAM belasting verandert niet als ik niks doe (blijft op ongeveer 1GB steken)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 14:27 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geheugen al getest? Kan best zijn dat er fouten onstaan...

Tevens kan je ook een biosupdateje proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:09:
[...]
Probeer toch ook eens de reepjes los :)
Los werken ze allebei zonder problemen

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan zou ik met je oude geheugen, of met één van de twee reepjes nieuw geheugen erin, eens een BIOS update proberen.

Verwijderd

Memtest misschien? Of andere slotcombinaties proberen.
Pagina: 1