Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hallo,

Mijn vader kwam vandaag met de melding dat ze bij de Aldi een diascanner te koop hebben en daaruit werd de wens geboren om toch eens al zijn langzaam verleppende dia's (zo'n 500 denk ik) te gaan scannen. Hij wilde eigenlijk direct dit apparaat kopen, de PrimeFilm 3600u van 150 euro, maar ik zou hem zelf aanraden om even wat verder te kijken dan dit.

M'n ouders hebben thuis namelijk een HP PSC1100 all-in-one printer/scanner staan, waar je op zich nog geen negatieven mee kan scannen. Maar HP verkoopt een transparanten adapter te weten de C9911A, welke volgens mij op de plaat van elke flatbedscanner van HP past...denk ik?
Hier te zien: http://h10010.www1.hp.com...4685-1064685-4668889.html
Bijkomstigheid: kunnen daar wel ingeraamde dia's onder? Of alleen stroken?
Al met al kost die adaper ook alweer dik 100 euro, is dat z'n geld wel waard?

Maar ik vraag me af in hoeverre mijn vader daar zelf mee aan de slag kan. Het ding heeft volgens mij geen extra software, en mijn moeder kan een beetje met Photoshop omgaan maar mijn vader heeft van scannen en bewerken echt geen kaas gegeten. Ik wil hem dat eigenlijk ook besparen, en ik zie mijn moeder nog niet 500 dia's voor hem inscannen.

Daarom dacht ik toch weer even aan een losse scanner - maar niet die PrimeFilm! Die heeft namelijk nog een parallelle aansluiting en twain-drivers. Voor datzelfde geld heb je ook al wel een USB-scannertje met modernere ondersteuning, toch!

Ik heb in wat andere topics over diascannen gelezen dat mensen goede ervaringen hebben met Canon en Epson. Hier zit dan hopelijk aparte software bij en die zal mijn vader wat nauwkeuriger helpen dan Photoshop, zeg maar. Aangezien het om wel 500 ingeraamde dia's gaat en ik mijn vader geen RSI wil bezorgen zijn batch scans ook mooi. In de Pricewatch zie ik echter die Canon en Epson beestjes niet terug in de sectie scanners & digitizers. Waarom niet? En loont het om deze tweedehands te kopen?

Dus, even op een rijtje:
- niet de scanner van de Aldi kopen?

- wel een transparantenadapter voor HP kopen?
- past die adapter dan ook op hun PSC1100?
- wordt er software bij geleverd die zich speciaal op dia's richt?
- kunnen er wel ingeraamde dia's onder zo'n adapter?

- of een losse diascanner van een goed merk kopen?
- welke fabrikant levert de beste stap-voor-stap beginner-software?
- tweedehands of nieuw kopen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Wat wil je gaan doen met de foto's? Hoe zijn de dia's er aan toe en welk type film is het? Als het goedkope film is, stelt dat andere eisen aan je scanner dan bijv. Fuji Velvia 50...

Ik zou zelf de primefilm niet kopen, maar ik ben ook een miereneuker wat betreft kwaliteit.

Een transparantenadapter zou ik niet kopen voor de HP. Het is geen doorlichtscanner. Als er een lamp in de deksel zit (zoals de Epson 4490, 4990, Canon 9950F etc.), kun je er prima mee scannen.

2e hands is een goede optie. Ikzelf heb de KonicaMinolta 5400 II. Ook deel I is goed. Verder zou een Canon 4000F niet duur moeten zijn. Ook Nikon heeft erg goede scanners.

500 dia's is nog best goed te scannen, maar reken wel op enkele weken dat je bezig bent. Koop een flinke harddisk ;-)

Wat betreft software: ik vind de software van zowel KonicaMinolta, Epson en Canon best werkbaar. Tuurlijk kan het altijd beter. Silverfast werkt best goed, Vuescan is een fantastische tool, maar een klote pakket voor beginners.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Betaalbare filmscanners hebben een SCSI-aansluiting en de Nikon Coolscan LS-2000 was de best presterende filmscanner. Dia's kan je 1 per 1 erin steken of een zeldzame SF-200 slide feeder zoeken. Dunnere dia-raampjes kunnen problemen geven en dat valt wel weg te modden.
Afbeeldingslocatie: http://greggman.com/pages/coolscan/ls2000-01.jpg

Als je dia's 16x laat multisamplen, 12 bits laat scannen en bestanden van 50+MB per stuk laat genereren. Dan heb je idd een dikke harde schijf en veel tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
De Nikon LS-2000 was heeel lang geleden de best presterende filmscanner. Ik zou zelf niet meer voor SCSI kiezen. Als ik nu een dedicated film scanner moest kopen voor kleinbeeld, dan zou ik de Nikon Coolscan LS-V ED kopen voor 599 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je performance als snelheid bekijkt, dan kan een nieuwere scanner sneller werken. In beeldkwaliteit is men niet veel meer vooruit gegaan. Maar het prijskaartje is dan ook serieus wat hoger dan 150 euro. 599 euro kost even veel als een tweedehandse Canon EOS 30D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Klopt, maar de 30D scant de 500 dia's niet zo best ;-) Als er geen legacy voorraad dia's was, was de 30D zeker een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244718

Wij hebben hier de Canon Canoscan 4200F, dat kreng heeft 69,- gekost en werkt al een jaar of 3 prima. Scant prachtige dia's in. Scant dia's prachtig in. ;)

't Is natuurlijk geen professioneel apparaat, maar voor 500 dia's lijkt me dat ook een beetje overdreven, of je vader moet beroepsfotograaf o.i.d. zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 244718 op 03-04-2008 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257761

Een andere oplossing kan zijn je dia's laten inscannen. Er bestaan een heleboel bedrijven die dit aan zeer betaalbare prijzen doen. Voor 500 dia's zal je niet meer dan 250€ betalen. De fotograaf om de hoek biedt dit vaak aan of je kan googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Een schopje, zo na een half jaar. Mijn vader reminderde me er opeens vanmiddag weer aan: de winter komt nu toch wel erg dichtbij en hij wil graag nog die dia/negatievenscanner kopen.

Vanmiddag ben ik al even aan het zoeken geweest. Ik weet nu dat het vrij overbodig is om een flatbedscanner te kopen. Mijn ouders hebben namelijk al een HP PSC1100 of iets in die richting staan. Die scanner daarvan doet het prima. Ik zou het zonde vinden om nog een flatbedscanner daarnaast te zetten, alleen maar omdat die met 1 druk op de knop mijn vaders negatieven direct naar een fotobewerkingsprogrammaatje stuurt.

Daarom keek ik even naar een scanner die enkel voor dia's en negatieven was. Het is geloof ik een soortgelijk broertje van de Primefilm, maar dan met USB-aansluiting. Dat er een draak van een stukje software bij geleverd wordt kan een uitkomst zijn (mijn vader is niet zo handig met computers) of juist een blok aan het been - dan installeer ik het gewoon niet en zoek een omweg via Photoshop.

http://www.vupoint.nl/
Het filmpje op de site ziet er erg knullig uit (met 1 hand filmen, 1 hand bedienen) :P
Koop je het apparaatje en het gaat een keer stuk, tja, hoe reageert de verkoper dan enzo.
En is zo'n klein, in feite merkloos ding z'n geld wel waard? Op dezelfde site verkoopt de beste man namelijk ook een USB platenspeler (zelfde doelgroep :+ ) en daar zie je in het filmpje een stukje van Audacity geluidssoftware... dat is natuurlijk wel lekker goedkoop, maar hoezeer kun je vertrouwen op een aankoop die zo bij elkaar geveegd is...?

Wat betreft kwaliteit lijkt dat ding me trouwens wel goed. Die resultaten in dat filmpje zeggen me echt helemaal niks, film een laptopscherm, jeetje dat is nogal verdraaid in kleur en scherpte. Ik wil hem dus zelf testen. Zouden jullie het doen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
ik heb een keer in 1 ruk ( diascanner geleend van iemand die hem gehuurd had ) 250+ dia's achter elkaar gedaan. 5*50 + een restant dia's.
Bank naast de scanner geschoven, aangezet, wekker op elke twee uur gezet, vanaf 18.00 's avonds tot ca 9.00 's ochtends bezig geweest ;-) ( je moet af en toe dia's een beetje helpen, slede wisselen etc etc ). Output; tiff van ca 11-12MB. Elke dia werd schoongemaakt ( ICE ). Maar 500 dia's zou ik een weekend voor prikken en dan even doorbuffelen, dat werkje wil je maar één keer en zorg dan meteen voor een goed resultaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik snap je punt, maar het gaat niet mijn taak worden. Inderdaad, als ik het zou moeten doen zou ik er één weekend aan wijden net als jij.
Maar voor mijn vader is het andere koek. Hij heeft al een dag vrij in de week, krijgt er steeds meer, en hij werkt gewoon graag aan z'n hobby. Hij wil er gerust een paar maanden over doen, juist om wat te doen te hebben. :) Desondanks zijn ca. 500 dia's niet geschikt om elk stuk voor stuk te gaan beoordelen en retouchen.

Hij wil het daarom ook niet láten doen: dan is alle lol er vanaf. Het gaat hem niet om het geld, het gaat hem om de bezigheid. En het terugzien van al zijn 20-30 jaar oude dia's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 13:40
Pfoe... Ik zou ook gewoon een 2e hands Coolscan V kopen dan... Als je dan klaar bent met het hele karwei, verkoop je het ding weer, en echt verlies maken doe je er niet op. Vrij waardevast spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dark Blue schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:41: Hij wil er gerust een paar maanden over doen, juist om wat te doen te hebben. :) Desondanks zijn ca. 500 dia's niet geschikt om elk stuk voor stuk te gaan beoordelen en retouchen.
Hij wil het daarom ook niet láten doen: dan is alle lol er vanaf. Het gaat hem niet om het geld, het gaat hem om de bezigheid.
Ik heb nog wel een paar foto's om te scannen ;-)
maar inderdaad, dan zou ik het niet zo doen als ik gedaan heb.

2ehands kwaliteitsscanner en doorverkopen wanneer klaar lijkt mij the way to go.

oh, ik weet niet of de dia's ook al een beetje gesorteerd zijn maar je kan hem ook nog even bezig houden met het vast sorteren van de dia's, heb jij iets meer tijd om naar een goede oplossing te zoeken. ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door erikafoort op 16-09-2008 18:59 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Henk schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 14:06:
Pfoe... Ik zou ook gewoon een 2e hands Coolscan V kopen dan... Als je dan klaar bent met het hele karwei, verkoop je het ding weer, en echt verlies maken doe je er niet op. Vrij waardevast spul :)
Whow, dat is echt wel even een prijzig beestje. Vanaf 600 euro!
Mag ik er ook wel gelijk een berg harde schijven bij doen zodat hij van z'n levensdagen die plaatjes op hoge resolutie kan opslaan.
En doorverkopen... ja, mijn ouders zijn niet van die doorverkopers. Ik ook niet meer nadat zo'n ding 1-2 jaar bij hen in huis heeft gestaan.
Tis moeilijk, kwaliteit vs. quick-n-easy...
erikafoort schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 18:55:
2ehands kwaliteitsscanner en doorverkopen wanneer klaar lijkt mij the way to go.
Mmm, mij niet in dit geval.
oh, ik weet niet of de dia's ook al een beetje gesorteerd zijn maar je kan hem ook nog even bezig houden met het vast sorteren van de dia's, heb jij iets meer tijd om naar een goede oplossing te zoeken. ;-)
Ja, die zijn allemaal gesorteerd, gelabeld, van jaartal voorzien,... opgeborgen in grijze plastic koffers. Het is uitladen en gaan...

Ik zit er sterk over te denken om zo'n torendingetje te kopen zoals VuPoint verkoopt. Nu nog even een wat minder 'lonely' verkoper vinden, bijv. een mediamarkt ofzo. Had al wel een webshop gevonden die een soortgelijke verkocht. Maar het liefste koop ik zo'n beestje gewoon in een winkel hier in Enschede. Dus, dat wordt winkelen. :P

• fdisk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-04 15:41

fdisk

XBL: fd1sk

Ik heb zelf een Nikon Coolscan IV ED (voorloper van de V) en nog wat andere scanners die een uitbreiding hebben om ook dia's en negatieven te kunnen scannen (Canon en Epson). Die heb ik wel eens geprobeerd maar als je ook een echte diascanner hebt dan is de kwaliteit die je uit die andere scanners krijgt erg bedroevend.

Zeker als het oude dia's betreft zou ik een goede scanner gebruiken en goede software (zowel in de scanner als om te scannen). Even leren omgaan met vuescan ook.

Als het een hobby betreft dan kun je met goede spullen ook veel meer plezier eraan beleven en je ziet echt verschil tussen de verschillende instellingen.

Als er stof op de dia's zit, eventueel gedeeltelijk vergane film, breuken, verkleuring etc. dan heb je baat bij goede spullen.

• PageFault
Helemaal eens met fdisk. Let op dat FARE en digital ice wel wat helpen, maar zijn niet zaligmakend. Raak negatieven en dia's nooit op het beeldvlak aan. Blaas ze goed schoon met een balg voor je begint met scannen.

Zwartwit kun je bovengenoemde technologie niet gebruiken (tenzij je BW400CN-achtige film gaat scannen), dus dan moet je zeker goed schoonmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allesflex
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-04 19:45
Ik heb zojuist een Nikon Coolscan V aangeschaft via de vrienden op eBay. Gisteren hele dag mee zitten spelen en ben best onder de indruk van dat Digital ICE, want het helpt toch echt veel dat er automatisch krassen en stofjes worden weggefiltered.

Ben nog wel aan het spelen met de resoluties/opties, voordat ik start met het digitaliseren.
Voor opslag gaat het nu op mijn raid-1 configuratie, en denk dat wanneer ik klaar ben het ook nog op een externe harde schijf gaat (die kosten ook geen dr0l meer).

Zijn er mensen die ervaring / advies kunnen geven over de scanresolutie?

Het doel is het archiveren van de oude foto negatieven op een digitaal formaat. Ik kan op 4000 dpi scannen met 'orginal' resolution, of met lagere dpi (2800 lees ik veel) op hogere output resolutie (19 * 13 cm).

Wat nu heel apart is, wanneer ik een scan maak op 4000 dpi met originele 'size', en het bestand open in photosoep, ik een heel mooi klein plaatje krijg (printgrootte) en dan allerlei image-resizes moet doen om het enigszins printbaar te krijgen. Ik begrijp ook nog niet helemaal wat beste dpi is voor printen, aangezien meeste printers toch op 600 dpi printen volgens mij...

Ook twijfel ik nog over Tiff / JPG keuze, of juist alles in TIFF opslaan en converteren naar JPG2000. Ik las vorige week hier op tweakers dat een universiteit ofzo voor hun archief ook hierop overgestapt is.

Adviezen?? _/-\o_
Pagina: 1