Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Led achterlichten/knipperlichten auto zelf ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vraagje, ik wil de standaard achterknipperlampjes vervangen door ledjes
nu heb ik wat gevonden op ebay
kan ik deze lamjes direct aansluiten op de 12 volt van mijn auto (parallel), hoeveel watt is zo een led lampje?

er zijn ook standaardlampjes opgebouwd uit led lampjes die wil ik dus niet

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er staat een email adres in die pagina, waarom vraag je daar niet?
Maar normaal gesproken is een led 20 mA over een sperspanning van 1,5-2,5 V. Die sperspanning varieert afhankelijk van het soort LED.

Je realiseert je wel dat dit soort lampjes niet toegelaten zijn voor de openbare weg? Geen CE goedkeuring. En geldt zeker als je zelf gaat knutselen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info, dat laatste wist ik helemaal niet

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-11 08:32

Mojo

The Power Within

Er staat toch ook bij dat je die dingen standaard kan aansluiten op je 12V lijn? Bovendien is de weerstand ook al ingebouwd én staat er dat je niet hoeft te solderen. :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:43:
.........
Je realiseert je wel dat dit soort lampjes niet toegelaten zijn voor de openbare weg? Geen CE goedkeuring. En geldt zeker als je zelf gaat knutselen.
Ze moeten nl. aan een voorgeschreven lichtsterkte voldoen en daarnaast aan de juiste kleur. Bij mij zijn b.v. meer dan eens bij de jaarlijkse APK de (gloei)lampjes vervangen omdat de voorgeschreven oranje kleur te veel vervaagd was.
Maar de gebruikstijd van de knipperlichten is zo gering dat men zich kan afvragen of zo'n actie gezien de te verwaarlozen energieconsumptie wel zinvol is, want de besparing zal niet of nauwelijks waarneembaar zijn. Met de koplampen plus achterlichten is dat een heel ander verhaal.

Dus hooguit voor aardigheid. En dan zou ik toch wachten tot ze, goedgekeurd en wel, voor dat doel op de markt komen. En dan zullen t.z.t. nieuwe auto's er ook wel mee worden uitgerust. Naar ik schat gaan ze dan wel de hele "levensduur" van de auto mee, dat dan weer wel.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Niet alleen de lichtsterkte en kleur is voorgeschreven, zelfs de uitstraalhoek van de lamp ligt vast.

Maar er zijn speciale led-vervangings lampen te koop voor de auto (zoals deze of deze). Deze zijn zo opgebouwd dat ze een gloeilamp zo veel mogelijk benaderen. Gewoon even zoeken op ebay met de termen "auto" of "car" en "led".
Hou er daarnaast ook rekening mee dat als je auto is uitgerust met een systeem als checkcontrol, dat je waarschuwd of een lamp kapot is, zo goed als zeker niet overweg kan met een led-lamp. Deze systemen verwachten een belasting van bijvoorbeeld 21Watt voor de rem lichten, en meten maar 3 Watt, waardoor het systeem denkt dat de lamp kapot is. Daarnaast zal je knipperlicht veelste snel gaan knipperen bij een lage belasting. Je hebt dan een extra belasting nodig in de vorm van een weerstand, die zorgt dat je weer ongeveer hetzelfde vermogen opneemt als wanneer er een standaard gloeilampje in zou zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1