Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers!,

Ik ben sinds twee weken begonnen met mijn stage als icter. Dit is mijn tweede stage hier bij moet ik zelf en project opstellen waar het bedrijf profeit uit kan halen.
Nou heb ik gekozen om en snmp monitor server op te zetten. Ik ben zo goed als geheel ombekend met snmp ik wet dat de meeste hardware apparaten het snmp protocol onder steunen. Maar heb geen idee wat voor programma ik hier het beste voor kan gebruiken.
en hoop dat ik via jullie mede tweakers en beter inzicht kan krijgen van wat de beste keuze is kwa applicatie voor mijn project.

ik ben op zoek naar applicatie die op:
Windows draait
Via het web te benaderen is
Het liefst freeware

Is er iemand die zo applicatie kent of mee gewerkt heeft??

Vriendelijke Groeten,
Pieter Koppert

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 10:57
waar op windows op mijn stage gebruiken ze een linux bak met snmp en nagios

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je de optie "Windows draait" nou eens vergeet. Dan zet je een linuxbakje neer met Cacti erop. Kun je alle servers in je netwerk mooi in de gaten houden.

Meer info:
Cacti: http://www.cacti.net/
Installatie: http://www.linuxquestions.../Cacti_installation_HOWTO

Verwijderd

http://www.nrgglobal.com/products/snmpwatch_features.php
http://www.freedownloadsc...s/AdRem_SNMP_Manager.html
http://www.ireasoning.com/network_monitor.shtml

Die eerste is volgens mij via het web te benaderen...

Maar ik denk dat je beter een linuxbak op kunt zetten...

Off Topic:
Let een beetje op je nederlandse spelling, want die is zo bagger als iets..(profeit hihih)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 11:15 ]

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Een voorbeeld (en code) hoe je SNMP kunt gebruiken in C# (of VB.NET) kun je hier vinden.

De library werkt in combinatie met Mono ook eventueel onder Linux en OSX.

Edit: Ik zie pas zojuist dat de topic van forum is verhuisd. Mijn reactie betreft een development insteek.

[ Voor 20% gewijzigd door Niemand_Anders op 27-03-2008 11:15 ]

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt mensen voor jullie reacties,

off topic
en ja sorry voor mijn spelling ben altijd al erg dyslectisch geweest.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:16:
heel erg bedankt mensen voor jullie reacties,

off topic
en ja sorry voor mijn spelling ben altijd al erg dyslectisch geweest.
off topic:
mijn excuses dan, dat wist ik niet, maar t viel wel op...

Verwijderd

Topicstarter
maar ff back on topic.

ik ben duz opzoek naar en snmp applicatie.

Deze moet draaien op Windows OS omdat ik zelf geen mogelijkheid hier heb om en linuxs bak te draaien.
het moet free ware zijn, waar mee ik het hele netwerk kan zien, duz niet één met 5 nods ofzo.
en als het kan te benaderen via web. dit laatste is niet en vereiste alleen en mooie extra.

tot zo ver heb ik de volgende applicatie getest:
http://www.freedownloadsc...s/AdRem_SNMP_Manager.html
(leuke tools maar niet precies wat ik zoek)

Alvast bedankt

Vriedelijke Groeten,
Pieter Koppert

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:18
Misschien Paessler IP Check?

Het kan een basis set SNMP counters bijhouden in de gratis versie, dan moet je vooruit kunnen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 14:06
TheDude heb ik gebruikt hiervoor. Een visuele tool (leuk met kleurtjes O-) ) die je gemakkelijk kunt configureren, helaas moet ik zeggen dan hij maar bleef pollen, ook de devices die ik niet wou, maar misschien is dat nu wel verbeterd.

moet je wel even weten dat je op je WS2003 snmp wel aan moet zetten (niet alle hardware verstuurd wat je wilt hebben) en hoe je dat aan moet vragen :D

Afbeeldingslocatie: http://wiki.mikrotik.com/images/1/1e/Discover2.jpg

werkt sowieso met server client systeem, maar weet eigenlijk niet of het ook nog eens webbased is :)

[ Voor 19% gewijzigd door sjongenelen op 27-03-2008 12:44 ]

you had me at EHLO

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cacti en MRTG zijn er ook voor Windows Servers.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:56
Pieter, mischien moet je eens beginnen met een aantal dingen neer te schrijven over wat je nu exact wilt doen :

in welke branch is het bedrijf actief
wat is kritisch ? bepaalde servers ? bepaalde switches ? alles ?
WAT wil je via SNMP monitoren ? vb algemene statistiekjes over hoeveel bits/s er over switch-poortengaan ? Wil je applicaties (vb Oracle DB) in het oog gaan houden ?
- KAn je ten rade gaan bij de vast IT-staff op het bedrijf ?
...
...

Verwijderd

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:42:
Pieter, mischien moet je eens beginnen met een aantal dingen neer te schrijven over wat je nu exact wilt doen :

WAT wil je via SNMP monitoren ? vb algemene statistiekjes over hoeveel bits/s er over switch-poortengaan ? Wil je applicaties (vb Oracle DB) in het oog gaan houden ?
...
...
ik kom er morgen op terug, dan ga ik met mijn begeleider alles ff door nemen.

Verwijderd

Topicstarter

k daar ben ik weer.

Switches
Van alle switches willen we weten wat de bandbreedte verbruik van de uplink poorten in de gaten houden. En alles ze te pingen zijn.

Internet Router:
Efficient 5990:
Bandbreedte gebruik in grafiek op interface WAN
Up en running?

servers

FW01,CS01, FS01,DC02-DB:
Up en running?
Bandbreedte gebruik interace LAN
Schijfruimte melding bij bepaald minimuum
Processor belasting
Diensten:
Proxy benaderbaar
Netstorage benaderbaar http://
DNS functionerend
DHCP functionerend
Raid status
Powersuply faillure

2x APC SmartUPS 3000:
Up and running
Melding stroomuitval

AP9319:
Up and running
Melding bij temp boven >26

NAS:
Up and running

nou zit ik zelf met de vraag..
is dit wel te realiseren met en freeware pakket van snmp?
Wat tevens op Windows moet draaien.

Vriendelijke groeten,
Pieter Koppert

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:49
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:37:
[...]
nou zit ik zelf met de vraag..
is dit wel te realiseren met en freeware pakket van snmp?
Wat tevens op Windows moet draaien.
Heb je uberhaupt al gekeken naar de aangedragen opties? Wat voldoet er niet aan bv?

Cacti kán het wel. Zelf gebruiken we het voor monitoren van bandbreedte en latency, maar het kan nog veel meer. Uit te breiden dmv vb, perl of php scripts (om wmi data uit te lezen bv). Uitbreidbaar met allerlei plugins (in jouw geval 'Manage' voor het monitoren van services, en 'Thold' voor emailwaarschuwingen en waarschuwen bij het breken van thresholds, etc). Maar dit had je zelf ook uit kunnen zoeken... O-)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Verwijderd

Topicstarter
SteeringWheel schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:21:
[...]

Heb je uberhaupt al gekeken naar de aangedragen opties? Wat voldoet er niet aan bv?

Cacti kán het wel. Zelf gebruiken we het voor monitoren van bandbreedte en latency, maar het kan nog veel meer. Uit te breiden dmv vb, perl of php scripts (om wmi data uit te lezen bv). Uitbreidbaar met allerlei plugins (in jouw geval 'Manage' voor het monitoren van services, en 'Thold' voor emailwaarschuwingen en waarschuwen bij het breken van thresholds, etc). Maar dit had je zelf ook uit kunnen zoeken... O-)
ja heb all en hoop door gekeken en aan de slag gehad.
the dude viel me erg tegen had hoop problemen met de mibs.
unbrows snmp kon ik echt niks mee.
snmp watch is free ware tot 5 agants dus ook geen optie.

in ieder geval ik heb cacti nog niet geprobeerd omdat één van der eerste reactie was dat het alleen en linux app was. maar ik zie nu dat het ook op Windows kan. dus ik ga mezelf er ff in bijten.
heel erg bedankt voor je reactie

Vriendelijke Groeten,

Pieter Koppert

Verwijderd

Je zou ook even kunnen kijken naar Whatsup van Ipswitch, die kan snmp monitoren, services monitoren, etc. Je kan een evaluatie versie downloaden, die werk 30 dagen, mocht je werkgever het interessant en handig vinden kan die het aanschaffen. Het is niet heel erg duur, en het voordeel van kopen is dat je ook support erbij krijgt. Volgens mij krijg je ook support tijdens de evaluatie periode. We hebben het vroeger gebruikt en waren er zeer tevreden over.

http://www.ipswitch.com/

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kijk eens naar unnoc; die kun je draaien in een VMWare guest. Ik had 'm in no time up en running (maar je moet wel een tikkie bekend zijn met linux). En omdat het als VMWare guest draait (*beter gezegd, kan draaien, er is een kant-en-klare appliance) draait het ook in windows.

Overigens geldt dat natuurlijk voor zo'n beetje alle *nix based oplossingen die hier aangedragen worden; als je geen 'bak met *nix' kunt installeren dan draai je 'm lekker als VM :P

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 08-04-2008 01:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Wij gebruiken hier ook WhatsUp van IPswitch in combinatie met HPSIM van HP

HPSIM is gratis, kun je alle servers mee monitoren, maar het beste resultaat ga je wel halen met HP servers. Hiermee kun je al een heel aantal zaken monitoren van je servers. Alle switches, routers, firewalls en dergelijke monitoren wij met WhatsUp... Heel goed product, maar wel wat config werk aan.

• B1tneuker
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 15:53
He, leuk, dit heb ik een paar weken terug als project gedaan op m'n stage :)
Ik heb toen een P4 geconfisceerd, en er CactiEZ op geinstalleerd.
Supersnelle autoinstall cd gebaseerd op CentOS, stelt echt niks voor.
Binnen een paar minuten was de server up en running, en kon ik via de webinterface alles configureren.
Maar het is natuurlijk wel Linux ;)
Wat is eigenlijk de reden dat je geen linuxbak kan opzetten daar?

[ Voor 0% gewijzigd door B1tneuker op 09-04-2008 11:14 . Reden: Zpelvoud ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 22:21

TeeDee

CQB 241

Nog een kleine toevoeging:

Ik gebruik al geruime tijd ManageEngine. Installeren, het e.e.a. laten 'discoveren' en klaar.

Zo in de vlugheid jouw wensenlijstje bekeken en afaik kan alles geregeld worden. De gratis variant kan tot max 10 apparaten.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Pagina: 1