Ik heb een vraagje over een outer join en kom er zelf niet uit.
Ik zal het even proberen uit te leggen:
Ik heb 2 tabellen:
tdf_tastes
tdf_user_taste
Even voor de duidelijkheid:
tdf_tastes is dus meer dan 100 records groot, maar dat ga ik hier niet typen.
taste_cat staat voor categorie, zoals muziek films huisdieren etc.
In user_taste staan dus de smaken die een gebruiker heeft ingevoerd
user 1 heeft in dit geval, honden als huisdier,
action films als favoriete films en klassieke muziek als muziek smaak.
Wat ik nu wil, is een lijst uitspuigen met alle smaken en daarbij aangegeven of een gebruiker die smaak heet geselecteerd like this:
query where user_id=1
honden | checked
katten |
action | checked
classic | checked
trance |
pop |
hardcore |
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik doormiddel van een query wel alle tastes met eventueel de geselecteerde smaak van een gebruiker.
Ik had dit:
Maar nu krijg ik alleen alle geselecteerde smaken te zien, als ik de tabellen bij de join omwissel etc krijg ik precies hetzelfde en ik loop me nu een beetje blind te staren dus zou het erg tof vinden als jullie me kunnen helpen!!!?
Alvast hartelijk dank!
Ik zal het even proberen uit te leggen:
Ik heb 2 tabellen:
tdf_tastes
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| +----------------+----------+-----------+ | taste_id | taste_cat| taste_desc| +----------------+----------+-----------+ | 1 | 1 | honden | | 2 | 1 | katten | | 3 | 2 | action | | 4 | 3 | classic | | 5 | 3 | trance | | 6 | 3 | pop | | 7 | 3 | hardcore | +----------------+----------+-----------+ |
tdf_user_taste
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| +--------------------+----------+ | uniek_id | user_id | taste_id | +--------------------+----------+ | 1 | 1 | 1 | | 2 | 2 | 2 | | 3 | 1 | 3 | | 4 | 1 | 4 | | 5 | 2 | 5 | +--------------------+----------+ |
Even voor de duidelijkheid:
tdf_tastes is dus meer dan 100 records groot, maar dat ga ik hier niet typen.
taste_cat staat voor categorie, zoals muziek films huisdieren etc.
In user_taste staan dus de smaken die een gebruiker heeft ingevoerd
user 1 heeft in dit geval, honden als huisdier,
action films als favoriete films en klassieke muziek als muziek smaak.
Wat ik nu wil, is een lijst uitspuigen met alle smaken en daarbij aangegeven of een gebruiker die smaak heet geselecteerd like this:
query where user_id=1
honden | checked
katten |
action | checked
classic | checked
trance |
pop |
hardcore |
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik doormiddel van een query wel alle tastes met eventueel de geselecteerde smaak van een gebruiker.
Ik had dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
| <? $sql = " SELECT Tastes.*, User.user_id, User.taste_id AS user_taste FROM tdf_user_taste User RIGHT OUTER JOIN tdf_tastes Tastes USING (taste_id) WHERE User.user_id=$id"; ?> |
Maar nu krijg ik alleen alle geselecteerde smaken te zien, als ik de tabellen bij de join omwissel etc krijg ik precies hetzelfde en ik loop me nu een beetje blind te staren dus zou het erg tof vinden als jullie me kunnen helpen!!!?
Alvast hartelijk dank!