Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet hoe ik een dualboot maak, ik weet ook dat ik eerst Windows XP moet instaleren als ik een dualboot wil met Windows XP & Vista. Ook snap ik dat het iets met boot files te maken heeft, maar meer ook niet.

Wie kan mij uitleggen hoe een dualboot in zijn werk gaat en waarom je eerst XP moet instaleren?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 16:36
Ik denk dat als je eens de moeite neemt om te googlen dat er meer dan genoeg uitleg aanwezig is op het internet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 14:25
Dit zou je denk ik handmatig kunnen veranderen in de boot.ini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Omdat WindowsXP gemaakt is voor Windows Vista en dus niet kan anticiperen op een nieuw OS dat nog niet bestond toen XP uit kwam.

Vista 'weet' echter van het bestaan van XP en weet ook wat hij moet en kan doen om de twee OS-en naast elkaar te kunnen draaien.

Zoals je hieronder kunt lezen kan het wel, maar zul je toch een aantal handmatige stappen moeten doorlopen. Nette procedure, dat wel...

[ Voor 21% gewijzigd door Bart© op 28-03-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Waarom de keuze van een dual boot? Het lijkt mij eenvoudiger en makkelijker om 1 OS te installeren en voor het andere OS een virtual machine te maken.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kan een dualboot omgeving opzetten met zowel Vista als XP als eerste OS geinstalleerd.

Dualboot installeren met XP als eerst geinstalleerd
Dualboot installeren met Vista als eerst geinstalleerd

Ikzelf heb met succes de 2e tutorial doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bart_NL schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:11:
Omdat WindowsXP gemaakt is voor Windows Vista en dus niet kan anticiperen op een nieuw OS dat nog niet bestond toen XP uit kwam.

Vista 'weet' echter van het bestaan van XP en weet ook wat hij moet en kan doen om de twee OS-en naast elkaar te kunnen draaien.
Dus een verwijzing in het boot.ini menu van XP maken naar Vista (die op andere HD staat) kan/werkt niet?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Windows Vista werkt helemaal niet met een boot-ini maar doet iets met de MBR of bootsector van je primaire harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:24:
Je kan een dualboot omgeving opzetten met zowel Vista als XP als eerste OS geinstalleerd.

Dualboot installeren met Vista als eerst geinstalleerd

Ikzelf heb met succes de 2e tutorial doorlopen.
Je installleerd daar wel eerst vista en daarnaast XP, maar als laatste stap gebruik je weer de repair van vista om de bootloader vn vista te gebruiken, dus de bootloader van xp can niet vista aanschoppen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het kan ook met losse bootmanagers, maar in dit geval betreft het 'gewoon' Windows-functies. Dus CSA => WOS WC

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bart_NL schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 11:28:
Windows Vista werkt helemaal niet met een boot-ini maar doet iets met de MBR of bootsector van je primaire harddisk.
I know, maar het gaat om XP's bootloader (of hoe je het wilt noemen).
Kan het ja of nee, een verwijzing in de boot.ini naar Vista die op een ándere HD staat?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 28-03-2008 11:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Nee, omdat de xp bootloader de enige bootloader is die gebruikmaakt van boot.ini en de XP bootloader kan simpelweg geen vista partities booten. Als je het toch per se wil klaargespeeld krijgen kan ik je aanraden om eens naar de chainloaderfuncties van Grub te kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door boe2 op 28-03-2008 21:38 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik heb nu dus ook XP en Vista er op geknald maar kan ik alsnog een Linux er achteraan gooien of moet ik dan gekke dingen gaan doen :P

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Hekking schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:19:
Ik heb nu dus ook XP en Vista er op geknald maar kan ik alsnog een Linux er achteraan gooien of moet ik dan gekke dingen gaan doen :P
De meeste distibuties zullen beide besturingssystemen wel zien/herkennen. Moet wel zeggen dat zowel Debian als Ubuntu hier moeite hadden om een Vista installatie correct te herkennen tijdens de installatie van Linux maar GRUB heeft er iig totaal geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Als je een ander operatief systeem naast Vista installeert en je hebt toch voorkeur aan de boot lader van Vista dan kan je die gemakkelijk terugzetten met het reparatie gedeelte van de Vista Installatie DVD.

code:
1
2
fixboot /?
fixmbr /?

Met de informatie die de bovenstaande commando's je voorschotelen kan je zo de boot sectoren terug in orde maken, normaliter zal zowel Vista als XP (en geloof zelfs linux) verschijnen in het boot menu.

Indien dit niet het geval is kan je het zelf nog in Vista veranderen met:

code:
1
bcdedit /?
Pagina: 1