[MacBook Pro] Zwarte strepen over het scherm

Pagina: 1
Acties:

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Best ATers,

Drie weken geleden ontving ik mijn nieuwe MacBook Pro. Een geweldig apparaat dat ik dagelijks vele uren gebruik. Echter, ruim een uur geleden verschenen er donkere strepen onder in het beeld die sterk lijken op brandplekken, maar het scherm en de fan outlet voelen niet heet aan. Zie hier een foto:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/477urKkJuZdpMwv3hWBkSh2t/full.jpg

De specs:

MacBook Pro 15.4"
CPUIntel C2D T9500, 2.6 GHz, 6MB L2
RAM4GB Kingston PC2-5300 (2x, kit, KTA-MB667K2/4G)
HDD200 GB, 7200 rpm
TFTmatte
Temperaturen
CPU48 C
GPU diode60 C
GPU heatsink49 C
Heatsink A52 C
Heatsink B42 C
HDD36 C
Enclosure32 C
Mem controller43 C
Airport card50 C
'Brandplek'28,9 C
Outlet25,6 C
Fans
Links1994 rpm
Rechts1998 rpm

Enkel het RAM heb ik zelf ingebouwd volgens de handleiding, met anti-statische polsband en zonder de contacten aan te raken. Voor de rest is het BTO.

Iemand bekend met dit probleem bij laptops?
Het gebeurd enkel aan de onderkant van het beeld, met de andere zijden is niets aan de hand. Het lijkt daarom iets met de fan outlet te maken te hebben, maar daar meet ik slechts 25,6 C op de multimeter.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Lijkt me eerder een backlight-probleem. Nog nooit eerder gezien moet ik zeggen. Even mee langs een apple winkel gaan, moet je wel onder garantie gefixed krijgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
lijkt wel alsof er een aantal leds van je backlight uitgevallen zijn.

iig met ^^ hierboven, ff langs de winkel gaan of even bellen.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Aan de gradient te zien die langzaam omhoog weg valt lijkt het mij een los zittende en/of verzakte backlight dirtherer. (of hoe dat backlight verspreidende onderdeel ook heet) Je krijgt nu zegmaar de werkelijke backlight te zien.

Wat het ook is, even langs Apple centre. Mijn ervaring is top met de garantie, zelfs na garantie periode kreeg ik zo een splinternieuwe accu mee voor m'n MBP nadat de oude plots de geest gaf d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door baquelappe op 27-03-2008 05:08 ]

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dank jullie wel. Wat nu raar is is dat de donkere plekken ineens weg zijn en met schudden en onderste boven houden e.d. komen ze niet terug..

Ik kijk het wel even aan als ze weer terugkomen, dan inderdaad maar even langs een dealer.

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 18:10

ratz

Gadgetgeek

Zie ook het MacBook Pro topic. Er zijn meerdere gebruikers met een nieuwe Penryn MBP die er last van hebben; het lijkt alsof de LEDs om en om uit/aan staan. Het probleem lijkt zich met name voor te doen na wake-up uit sluimerstand (maar niet na elke wake-up). Na het rebooten is het beeld weer normaal, dus het lijkt me geen permanente schade, maar meer een aanstuurprobleem. Hopelijk in de toekomst verholpen door een firmware upgrade....

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-02 15:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb soms wel last van wat donkerdere vlekken op het scherm.. wordt inderdaad verholpen na reboot. (ook de penryn mbp)

(die weg was na een reeboot)
Maar niet zulke strepen als op het apple forum worden beschreven.

[ Voor 29% gewijzigd door Tjebakka op 28-03-2008 02:14 ]

If it aint fixed, it's broken.

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 18:10

ratz

Gadgetgeek

Er schijnen redelijk wat mensen last van te hebben van hetzelfde probleem wereldwijd, gezien het grote aantal replies op het Apple forum. Ze hebben allemaal een nieuwe Penryn MBP.

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-01 10:20

basvdijk1647

aka Osiris

Ik heb het ook gehad toen ik mijn MBP uit sleep mode haalde. Is mij tot nu toe 1x gebeurt na reboot was alles weer normaal... even afwachten...

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
* Roelant kan zich ondertussen ook aansluiten in het rijtje. Al één van de eerste dagen dook het probleem op, heb er toen gelijk even een plaatje van geschoten met een witte achtergrond:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tEKVQGcRHavJB1pvmBZRmdnQ/full.jpg

Het probleem was de eerste keer te verhelpen door de laptop te sluiten, te wachten tot 'ie sliep en 'm vervolgens weer te openen. Zojuist dook het probleem opnieuw op en was het probleem alleen met een reboot te verhelpen.

Opmerkelijk wel, toen ik het voor het eerst zag was ik geneigd aan een hardwarematig defect te denken (wat in mijn geval DOA was geweest), maar de oplossing door sleep/reboot duidt op een softwarematig probleem. De positieve kant daarvan, is dat het waarschijnlijk met een softwareupdate te verhelpen is. Maarja, het zal wel weer even duren voordat Apple het probleem erkent. ;)

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Roelant schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:58:
maar de oplossing door sleep/reboot duidt op een softwarematig probleem. De positieve kant daarvan, is dat het waarschijnlijk met een softwareupdate te verhelpen is. Maarja, het zal wel weer even duren voordat Apple het probleem erkent. ;)
Het kan ook zijn dat in zo'n geval op een 'soft' manier het scherm in- en uitschakelen het probleem verhelpt, een soort 'reset' voor het scherm dus, wat ook in een probleem met de hardwarematige aansturing van de leds kan liggen...

• Genya
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Maar waarom zou die batch van Penryn MacBook Pro's dan plots dit probleem vertonen? Er is immers niks veranderd aan de (LED-)schermen...

MacBookLast.fmfacebook

Verwijderd

.Arne schreef op maandag 31 maart 2008 @ 21:23:
Maar waarom zou die batch van Penryn MacBook Pro's dan plots dit probleem vertonen? Er is immers niks veranderd aan de (LED-)schermen...
andere batch van een lcd of led oid ?

Verwijderd

Een software matig probleem misschien, er zal wel íets zijn veranderd?

• Tjebakka
  • Laatst online: 10-02 15:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Verrek... heb het nu ook voor de eerste keer! (MBP Penryn uit maart!)

If it aint fixed, it's broken.

Verwijderd

Idd een probleem dat ik ook al met 2 penryn MBPs heb gehad, vriend van me heeft het ook al gehad met zijn penryn MBP. CTRL-SHIFT-EJECT tegelijk indrukken, reset of start het scherm terug op en dan zou het normaal terug normaal moeten zijn. Bespaart je een reboot.

• tjerk_de_boer
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Veel 2008 MBP's schijnen er last van te hebben
http://www.macrumors.com/...-vertical-striping-issue/
Pagina: 1