[Asus M3A] Freeze / Traag tijdens XP / Vista opstartscherm

Pagina: 1
Acties:

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 23:19
In mijn nieuwe systeem met een Asus M3A am2+ moederbord kwam ik een vrij lastig probleem tegen en na een avond knutselen heb ik de oplossing gevonden. Omdat dit een vrij populair moederbord is en ik meer topics op internet vond van lotgenoten wil ik mijn oplossing delen.

Het systeem werkte perfect, supersnel en geheel probleemloos totdat ik XP alle updates liet binnenhalen. Na deze updates wilde XP niet meer starten, althans, het boot / splash scherm van XP met het balkje wat loopt werd opeens pixel voor pixel opgebouwd. Na een minuut resette de PC vanzelf en begon het weer van vooraf aan.

Eén van deze XP updates bleek te maken te hebben met de Atheros L1 10/100/1000 mbit onboard kaart. Deze kaart is overigens exact hetzelfde als de Attansic L1 kaart, naar ik begrepen heb is Attansic de oude naam van het bedrijf.

De software die door Microsoft wordt uitgedeeld blijkt in nogal wat moederborden en laptops problemen te geven.

De oplossing voor de moederborden:
Download op een andere pc (of bij de buren) de volgende driver:
http://www.opendrivers.co...indows-free-download.html

Deze is nieuwer dan de versie die Microsoft aanbiedt.

1) Ga naar Veilige modus (zonder netwerkondersteuning)
2) Verwijder de driver van Atheros uit apparaatbeheer
3) Noteer al je specifieke zaken die je in de BIOS hebt aangepast
4) Trek de stroomstekker uit je computer
5) Wip de batterij voorzichtig even uit de houder op je moederbord
6) Zet de jumper van Clear CMOS / Clear RTC voor 10 seconden op de andere positie en dan weer terug
7) Zet een kopje koffie en laat de stroomstekker er 15 minuten uit
8) Doe de stroomstekker weer terug en zet de PC aan.
9) Bevestig de veranderingen van de BIOS met F1 en pas alles aan zoals genoteerd was in stap 3)
10) Start Windows en installeer het 2.4.7.11 driver pakket.
11) Geniet van je nieuwe computer.

Als ik deze handleiding had gevonden dan had me dat een veel leukere avond opgeleverd.

Doe er je voordeel mee.

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:35
Ik heb dit probleem ook gehad met een Asus M2A-MX.
De nieuwste driver van de asus site werkte ook.
Maar de driver in de link die je gaf is nog nieuwer.

Hier onder de versie nummers van de XP drivers.
Driver op de CD van Asus: 2.3.7.4
Driver op de website van Asus: 2.3.7.8
Driver op de link van TS: 2.3.7.9

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gebruik gewoon de oude Attansic L1 drivers icm Asus M3A, want de nieuwe lieten zelfs de bios sectie van lan kaart al vast lopen. De oude drivers doen het namelijk wel goed. :)

Gewoon in veilige mode de divers verwijderen (zonder netwerk ondersteuning mode) en dan op nieuwe opstarten en de oude Attansic L1 drivers installeren, iets makkelijker dan jou optie. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door mad_max234 op 07-04-2008 17:34 ]