Matrix Raid (Intel) - Twee verschillende disks

Pagina: 1
Acties:

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Is het mogelijke om met een Intel (Gigabyte P35C-DSR3) bordje gebruik te maken van een raid oplossing met de volgende eigenschappen:
Het systeem heeft twee schijven (750 GB en 200 GB)
1 of 2 delen in RAID 1 (mirror)
1 deel in RAID 0 (stripe)

Zonder verlies aan harddiskruimte (de mirror zie ik niet als verlies... maar alleen 200 GB kunnen gebruiken van de 750 GB schijf wel).

Bij klassieke raids kan dit niet, maar het leek me dat het theoretisch wel mogelijk zou zijn met Matrix Raid daar je verschillende RAID volumes kan maken op slechts twee schijven.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 17:06
Ik denk dat het het handigste is om het gewoon even te proberen. Ik schat in dat je de 200GB schijf gaat gebruiken als bootdisk en de 750GB schijf als opslag. Via de storage console in Windows kun je al deze acties uitvoeren, waardoor het je niet veel tijd kost. (Bijvoorbeeld, maak een RAID1 array aan; dan mirrored ie de 200GB schijf naar de 750GB, partitioneer vervolgens de overgebleven ruimte als "losse schijf")

[ Voor 22% gewijzigd door hapSnap op 27-03-2008 09:43 ]

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Je kunt maar 1 RAID1 array hebben. Als je 2 logische schijven in RAID1 wil hebben, zul je 1 array moeten maken en die array partitionneren.
Maar je gaat nooit die 750GB kunnen mirroren of stripen naar die 200GB. Je zult dus 3 delen moeten maken: RAID1 deel, RAID0 deel en een los deel, zonder RAID. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, dus laat zeker iets weten als jij het gedaan hebt :)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Je kan met Matrix Raid inderdaad twee of meerdere array's maken met maar twee schijven, maar die schijven moeten wel even groot zijn. Nog steeds geldt de regel: de Raid array is afhankelijk van de kleinst gebruikte schijf, in jouw geval dus 200GB. Je zal dus 500GB van de 750GB weggooien, niet echt een aanrader dus. Er is namelijk geen mogelijkheid om aan te geven dat je die 500GB ook wil aanspreken los je Raid array's.

Ik gebruik Matrix Raid icm twee 200GB schijven. Ik heb 10GB van elke schijf gebruikt voor een Raid0 array,daarmee heb ik dan 20GB ruimte op de array (gebruik die totale partitie als Swap voor Phoroshop ed.). Er blijft dus nog 190GB op elke schijf over voor m'n Raid1 array (van 190GB) die ik achter de Raid0 heb aangemaakt.

Anyway, de meest voor de handliggende oplossing is het aanschaffen van een tweede 750GB schijf

[ Voor 48% gewijzigd door Demon_Eyez op 27-03-2008 15:34 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Iedereen hartelijk bedankt voor de input, jammer dat ook bij Matrix raid de regel van de kleinste hd opgaat...had ik niet verwacht, maar verklaart wel wat er gebeurde toen ik het uitprobeerde.

Voorlopig geen Matrix raid dan :)
(Opslag ruimte is namelijk het probleem niet, het ging mij primair om het veiligstellen van data en de toegevoegde continuiteit...ie 1 hd geeft de geest en je kan iig nog gewoon internetten e.d.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb het in elk geval uitgeprobeerd, nadat ik grotere disks terug kreeg van RMA. De bedoeling was 3x 320GB in RAID 5, maar ik kreeg een 400 en 500 terug voor 2 320s die defect waren.
Mijn idee was daarom om 3x 320GB in RAID 5 te zetten, 2x 80GB in RAID 0 (van de 400 en 500GB) en dan de resterende 100GB van de 500 disks als single disk. Helaas werkt dit niet, je kunt wel meerdere arrays aanmaken, maar hij blijft max 320GB per disk pakken.

Ik had gehoopt dat het ook zou kunnen, maar het gaat helaas niet.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vraag me af ... als je moederbord stuk gaat, is je mirror dan nog te gebruiken? Want die matix raid is iets speciaal he.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Volgens mij staat de RAID informatie op de harddisk zelf, voor zover ik weet in de laatste sectoren. Met een identiek moederbord of in ieder geval een moederbord met dezelfde controller (of mogelijk zelfs een andere versie ervan) lukt het.

[ Voor 9% gewijzigd door pinockio op 28-03-2008 09:01 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1