Asus P5E-VM HDMI + 4GB pc6400 Crucial Ballistix

Pagina: 1
Acties:

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:22
De hardware:
Asus P5E VM HDMI (met laatste bios)
4x1GB pc6400 4-4-4-12-2T @ 2.2v
C2D E4500 @ 2,93ghz (266x11) (8 uur orthos-stabiel)
Asus 8800GT
300GB Maxtor Sata
Windows XP32Bit SP2 (ja ik weet dat er dan 3-3.5gb van de 4 wordt herkent)

Het probleem:
Sinds een tijdje draai ik deze setup met 2GB pc6400 van Crucial Ballistix, gewoon zonder problemen op factory settings 4-4-4-12-2T op 2.2v.

Vanmiddag heb ik een tweede setje van 2x1GB binnengekregen en deze erbij gezet. Als ik de optie 'memory remapping' niet aanstaat in de bios, wordt 3 van de 4GB herkent in de bios/post.

Als ik dan de pc opstart, start windows niet/nauwelijks op voordat er een bsod/reboot komt.

Als de optie 'memory remapping' wel aanstaat (en de bios de volledige 4GB herkent) blijft het probleem voorkomen bij het verder opstarten van de pc/memtest.

Wat heb ik geprobeerd:
Ik heb ieder geheugenstickje op ieder geheugenslot op het moederbord getest met memtest. Geen problemen.

Pas als alle 4 de stickjes er in zitten wil de computer niet meer. Het geheugen komt wel door de memtest als ik de timings op 5-5-5-15-2T zet. Nu zul je natuurlijk denken (althans, ik) verhoog het voltage.

Volgens Crucial moet het geheugen op 2.2v draaien, zelfs op 2,34v blijven er problemen ontstaan, met memtest en windows.

Het geheugen moet gewoon werken op 4-4-4-12-2T met 2.2v.

Iemand een goed idee?

:D

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

windows 64-bit er op zetten
'maar' 3GB geheugen gebruiken ipv de gekochte 4

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• KoffieNT
Dit probleem heeft niets te maken met wat voor windows er op de pc staat. Als er in memtest problemen worden gevonden, dus windows nog niet is geladen, kun je toch vaststellen dat er iets anders aan de hand is.

Ik beschik ook over een tweede computer, die zonder problemen 4x1GB pc5300 (op factory timings en voltage) van crucial ballistix gebruikt samen met windows XP32bit SP2 (3,5GB)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je al een bios update geprobeerd om toch die extra GB te mappen, en met 3GB al geprobeerd?
En zijn de 2 2x1GB kitjes exact hetzelfde? Heb je de 4GB 6400 al in die 2e computer geprobeerd waar de 4GB 5300 in zit en andersom?

• KoffieNT
Jup, de laatste bios zit er op.
Jup, de setjes zijn natuurlijk dezelfde.

De PC5300 4x1GB wordt wel herkent (in de P5E) en komt 100% door memtest, op 3-3-3-9-1T met 2,1v, volgens de crucial site. Dit geheugen werkt dus gewoon zoals het zou moeten met het mobo.

De PC6400 4x1GB wordt herkent (in de andere pc, P5N-E SLI)

Op 5-5-5-15-2T en 2,25v komt hij door de memtest. (dus al meer dan de 2.2v die nodig is)

Op 4-4-4-12-1T en 2,45v komt hij niet door de memtest, na 20 seconden al niet. Ook op 4-5-5-5-15-2T niet of iets dergelijks.

Ook 3GB werkt niet, of memory remapping nou aan staat of niet.

Het is niet zo dat 1, of meerdere van de pc6400 stickjes echt stuk is want ze doen het allemaal wel afzonderlijk, per 2, of op de gare timings, dus 2x1GB (wat ik eerst had) doet het wel gewoon zoals het moet. (ook met het nieuwe setje)

Conclusie so far. De pc6400 heeft, als ik 4GB ga gebruiken, of, een belachelijk voltage nodig, of ik moet op hogere timings gaan zitten.

Hoe kan het dan dat 2x1GB wel werkte (zelfs op 2.1v) en met zn 4en niet?

}:O

edit: Ik heb ook geprobeerd om 2 pc6400-stickjes op pc5300-snelheid, timings en voltage te draaien. Memtest komt vrijwel meteen met fouten.

Om de een of andere reden loop ik vaker tegen dit soort problemen aan. WEL en NIET-werken, van alles proberen en geen duidelijk antwoord krijgen. Is mijn 2e setje geheugen nu kapot, is het moederbord kapot, kan het moederbord niet voldoende stroom leveren aan de 4GB. WTF :)

Ik kan dus ook niets terug sturen naar de (2 verschillende) winkels want ik weet dus niet wat/of er nou kapot is.

[ Voor 25% gewijzigd door KoffieNT op 27-03-2008 16:46 ]

• KoffieNT
Probleem gevonden hoor. :)

Ik heb van de week een 2e setje geheugen gekregen en deze toegevoegd aan de 2GB die ik al had. (4 weken oud)

Uiteraard wel gewoon precies hetzelfde geheugen besteld.

Na 15 uur instellingen wijzigen/memtesten heb ik de stickjes eens grondig bestudeerd en ben ik tot de conclusie gekomen dat de serienummers van de 2 setjes niet overeenkomen.

Bij de ene twee eindigt het nummer op .47, en bij de andere op .YP. Ik denk dat dit betekent dat het om versie 1.5 en 1.6 o.i.d. zou gaan, en het daarom niet samen werkt.

Vandaar dat de losse stickjes wel LOS werken, wel in setjes, en waarom het andere geheugen wat ik had (4xpc5300, met dezelfde nummers) ook gewoon zijn werk doet.

|:( dus

Ik ga nu nog een setje bestellen, en het 'oude' setje weer verkopen. :)

Update: Nieuw setje vandaag binnen gekregen. Blijkt het weer 'een ander' setje te zijn DOH.

Maar, Windows start nu wel gewoon op en met memtest tot nog toe geen problemen. Dus misschien was het toch de combinatie van het eerste setje+het tweede setje. I hope so :)

[ Voor 15% gewijzigd door KoffieNT op 29-03-2008 14:19 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zit nu met hetzelfde probleem denk ik :'(
Heb ook nu 4x 1 gb crucial ballistix pc6400 erin zitten. 1 setje 4 maanden oud en 1 setje 3 dagen oud....

Mag ik vragen wat je geheugen timings en voltage nu zijn?
En met memtest gebruik je test 5 of 8?

Alvast bedankt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• KoffieNT
Ik heb nu 2 verschillende setjes die wel met elkaar werken. Timings 4-4-4-12-1T 2,2v, gewoon volgens het boekje :P.

Ik gebruik memtest 3.4a, en dan gewoon run test, niets ingesteld ofzo.

Probeer ze eens om de beurt en in alle sloten, dan kom je snel tot een conclusie zoals ik. :D

• sf2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:50

sf2

vraagje tussen door ken toch wel. :)

zal de 'Scythe Infinity SCINF-1000' erop kunnen?
velen van jullie hebben zijn broertje Ninja Mini op zitten.

wou mijn C2D e6300 boost te geven naar 2,4~3,0 GHz te geven.
1080p materialen heeft mijn cpu veel moeite mee.

gewoon cheap upgrade tot n45 cpu e8xxx goed verkrijgbaar wordt. 8)

vul wat leeg is, leeg wat vol is en krap waar jeukt.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

sf2 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:54:
vraagje tussen door ken toch wel. :)

zal de 'Scythe Infinity SCINF-1000' erop kunnen?
velen van jullie hebben zijn broertje Ninja Mini op zitten.

wou mijn C2D e6300 boost te geven naar 2,4~3,0 GHz te geven.
1080p materialen heeft mijn cpu veel moeite mee.

gewoon cheap upgrade tot n45 cpu e8xxx goed verkrijgbaar wordt. 8)
Topic kapen okee, maar dit gaat ook nog eens over iets heeeeeeel anders ;)

Maar waarom zou dit niet passen? Er zit geen achtbaan koelconstuctie op dit mobo. Als de koelribben op het mobo toch in de weg zitten kan je natuurlijk of er een stukje af dremelen, of een stuk uit je infinity knippen (we zijn nou eenmaal tweakers) :) Verder is google je vriend.

[ Voor 21% gewijzigd door jdm8 op 15-04-2008 21:00 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

offtopic:
en mocht je proc geen 1080p goed af kunnen spelen, wat voor grafishe kaart heb je er in zitten en kloppen je codecs wel? een 4000+ van AMD kan met een goede videokaart 1080 soepel afspelen

• sf2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:50

sf2

[off topic]

okee, wat ik gedaan had, was beetje lullige, maar echter niet bedoeld. sorry.

de topic starter heeft zijn fout met de geheugen ondekt. deze topic is dus afgerond?
ik ga geen topic starten voor mijn vraag.

en google is mijn best friend? sommige mensen zijn geen google wizard.
meestal linkt google naar een-of-ander forum. maar daar moet je geregisteerd zijn.
om op te zoeken of te reageren.

ik hoopte dat topic-starter de infinity cooler heeft. daarmee mijn vraag kan bevestigen.
ik ga nou weg! :|

vul wat leeg is, leeg wat vol is en krap waar jeukt.

• KoffieNT
Ik heb een infinity gehad, maar niet op dit bord.

Gezien hij wel past op een p5n-e sli, die een redelijk hoge sb heeft gaat hij ook wel op een p5e-vm hdmi passen, dit bedoel je toch he?

Als je sb nog in de weg zit kun je ook een zm47j kopen, die is wel hoog, maar aan de zijkanten niet. Dit paste bij mij ook perfect.

Wel moet je opletten dat je de steunen die er aan de infinity zitten niet contact laat maken met condensatoren naast de socket. Dit had ik opgelost door er een stukje papier tussen te duwen.

Het bevestigingssysteem van de Inifity is echt achterlijk. Als ik jou was zou ik gewoon voor een zalman of thermaltake gaan want dan is het gewoon een paar schroefjes en klaar, misschien dat het 1 graad scheelt. (cnps9500, cnps9700, blueorb(2) o.i.d)

Scheelt frustratie, trust me. :)

Ennuh, je kunt met 2x2,4ghz echt wel 1080p/i afspelen, als dat niet gaat dan lukt met 3 ghz ook echt niet. Denk dat je dat probleempje bij je videokaart, geheugen of harde schijven moet zoeken.

Met 2x2,2ghz kon ik ook gewoon full hd kijken, zat een 88gt bij, raid0 config en 4gb mem.

[ Voor 17% gewijzigd door KoffieNT op 17-04-2008 13:15 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

sf2 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 15:08:
[off topic]

okee, wat ik gedaan had, was beetje lullige, maar echter niet bedoeld. sorry.

de topic starter heeft zijn fout met de geheugen ondekt. deze topic is dus afgerond?
ik ga geen topic starten voor mijn vraag.

en google is mijn best friend? sommige mensen zijn geen google wizard.
meestal linkt google naar een-of-ander forum. maar daar moet je geregisteerd zijn.
om op te zoeken of te reageren.

ik hoopte dat topic-starter de infinity cooler heeft. daarmee mijn vraag kan bevestigen.
ik ga nou weg! :|
Niet lullig bedoeld hoor :)
Pagina: 1