Wat te doen met kapotte voeding buiten garantietermijn?

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:24
Ik heb 2,5 jaar geleden een pc samengesteld bij een webshop wiens naam ik maar even niet noem, bestaande uit allemaal klasse A onderdelen, waaronder een Enermax Liberty 620W voeding. Vanavond zat ik te computeren, er stonden naast mijn computer nog een andere pc en een server aan, en ineens zit ik plotsklaps in het donker samen met degene die achter de andere pc zat.

Een uurtje later is het probleem gelocaliseerd, mijn voeding. (Deze ligt los op de grond, stekker in het stopcontact, pats boem stoppen slaan door in de meterkast.)

Ruim een jaar terug is mijn ATi X1900XT kapot gegaan, 4 maanden en veel getouwtrek verder kon ik eindelijk een nVidia 8800GTS320 in ontvangst nemen na bijbetaling (!!!) Enfin, topics hieromtrend zijn wel terug te vinden in mijn postgeschiedenis. Wat ik wil zeggen is dat deze webshop zich totaal niets aantrekt van wat de wet zegt en voor mij dan ook heeft afgedaan. Ik ben toen gelijk oversgestapt naar andere webshops, maar omdat deze voeding daar nog wel vandaan komt moet ik dit wel met deze webshop afhandelen.

Ik weet echter nu al dat ze zeggen dat ik dikke pech heb, 1 jaar allang voorbij dus geen garantie meer (2 jaar volgens de wet lappen ze ook aan hun laars, na anderhalf jaar kon ik naar mijn garantie fluiten met mijn videokaart). Omdat het een klasse A voeding is mag ik van de levensduur verwachten dat deze hoger ligt dan 2,5 jaar. Mijn vorige Enermaxje is inmiddels 6 jaar en doet het nog prima. Volgens mij staat in de wet dat overeenkomstig met de verwachte levensduur het normaal is om bijvoorbeeld voor de helft van het geld een nieuwe voeding te geven. (Correct me if I am wrong, heb ik onthouden van mijn vorige avonturen met deze webshop.)

Om wat hierboven staat voor te leggen aan Enermax Nederland (Als zo iets bestaat) moet ik weten hoe ik deze kan bereiken. Ik kan alleen de officiele site vinden, en die zit uiteraard in Taiwan wat niet opschiet. Bestaat er zo iets als een Nederlandse afdeling van Enermax die ik dit kan voorleggen?

There is no replacement for displacement!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan de distributeur proberen te achterhalen voor je klacht. Ik geef je weinig kans bij zoiets als een voeding.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Rechstreeks contact opnemen met Enermax?

Veel bedrijven willen ook wel rechtstreeks garantie geven als winkels moeilijk doen... zo heb ik ook eens garantie gekregen bij oa. Logitech.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

distributeur http://www.spacepromotion...?pnr=15&trefwoord=enermax
even proberen .. misschien zijn ze wel lief

een pc is in drie jaar afgeschreven normaliter. ik denk niet dat je legaal een poot hebt om op te staan

Iperf

• _eXistenZ_
Ik heb nog even verder gekeken op de Enermax website, en nu blijkt daar een heel pimpah flash menu in te zitten dat kon weergeven dat spacepromotion.nl de importeur in Nederland is.

Ze hebben nu deze email op hun deurmat liggen:
Geachte heer / mevrouw,

in juli 2006 heb ik bij de webshop webshop.nl onderdelen voor een complete pc besteld met als voeding een Enermax Liberty 620W.

Half 2007 is mijn videokaart kapot gegaan, waarna ik met veel getouwtrek na 4 maanden eindelijk van webshop een vervangend exemplaar kreeg, nadat ze me drie keer probeerden af te schepen met een inferieur model videokaart, terwijl ik vollop garantie had op de kaart. U kunt begrijpen dat mijn vertrouwen in webshop helemaal weg is, daarom probeer ik u als importeur direct te benaderen voor een oplossing voor mijn probleem, namelijk dat vandaag mijn voeding naar ruim 2,5 jaar dienst kapot gegaan is.

Omdat u de importeur in Nederland van deze voedingen bent (althans volgens de website van Enermax), weet u wellicht welke stappen ik verder moet zetten om deze voeding gerepareerd te krijgen. Ik zou het namelijk zonde vinden om na zo'n korte tijd al een nieuwe voeding te moeten kopen, terwijl de levensduur van een dergelijke klasse A voeding doorgaans toch een stuk hoger ligt dan 2,5 jaar. Mijn vertrouwen in Enermax is groot, hopelijk komt ook dit tot een goede oplossing.

Ik hoop van u te horen,

Met vriendelijke groet,

_eXistenZ_
/edit

Wat fish zegt dus :P SpacePromotion is et.

Overigens ben ik wel van mening dat je een dergelijke dikke voeding makkelijk 3 pc's mee kan laten gaan, dus dat die nog niet persee afgeschreven is. Standaard officebakken met cheapass noname voedingen zijn idd wel naar 3 jaar afgeschreven. :) Niet als argument dat SpacePromotion mij nu ineens een nieuwe moet geven, maar ik denk er alleen anders over dan men graag zou willen in deze consumptiemaatschappij...

[ Voor 13% gewijzigd door _eXistenZ_ op 27-03-2008 09:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jij hebt geen enkel overeenkomst met de importeur of fabrikant van het onderdeel. Zij staan prima in hun recht om je door te verwijzen naar de leverancier (die je elders in het topic niet noemt, maar wel in de copy/paste in je mail hebt laten staan - weghalen is wel zo verstandig en bevorderlijk voor de levensduur van dit topic) of simpelweg te melden dat je geen aanspraak hebt op garantie via hen. Dat neemt niet weg dat je een kans hebt dat ze uit oogpunt van service en hun goede naam toch positief reageren, maar ik zou het niet verwachten.

Verder mbt jouw leverancier, vorige keer is eea niet zo soepel verlopen, maar een flink gedeelte daarvan kwam van de manier waarop je het aankaartte bij de shop. Dat je een minderwaardig alternatief van hen afschoot is terecht, maar ipv het daarbij te laten en hen een nieuw voorstel te laten doen zette je zelf onredelijk hoog in, waardoor je jezelf in het hokje "kloteklant" hebt gemanouvreerd.

Goede kans dat als je deze keer niet zo hoog van de toren blaast het soepeler zal gaan. Hou er sowieso rekening mee dat hoewel je niet gewoon pech hebt (een goede voeding wordt idd geacht langer dan 2.5j mee te gaan), de 2.5j dat je wel van die voeding hebt kunnen genieten wel degelijk in mindering gebracht mag worden op je vergoeding. Het is dus niet redelijk om gelijk een splinternieuwe Enermax 620W voeding te verwachten. Als je tegen 50% korting een nieuwe mag uitzoeken kan de leverancier geen onredelijkheid verweten worden IMHO :o

Overigens, als je het over repareren hebt - allicht is er maar een condensator in dat ding geploft en kun je dat zelf in een kwartiertje vervangen. Heb je daar al naar gekeken?

Oslik blyat! Oslik!

• ProGo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:13
_eXistenZ_ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:50:
Ik heb nog even verder gekeken op de Enermax website, en nu blijkt daar een heel pimpah flash menu in te zitten dat kon weergeven dat spacepromotion.nl de importeur in Nederland is.

Ze hebben nu deze email op hun deurmat liggen:

[...]
Je hebt de naam van de webshop nog in de mail staan. :)

• _eXistenZ_
dion_b schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 01:49:
Goede kans dat als je deze keer niet zo hoog van de toren blaast het soepeler zal gaan. Hou er sowieso rekening mee dat hoewel je niet gewoon pech hebt (een goede voeding wordt idd geacht langer dan 2.5j mee te gaan), de 2.5j dat je wel van die voeding hebt kunnen genieten wel degelijk in mindering gebracht mag worden op je vergoeding. Het is dus niet redelijk om gelijk een splinternieuwe Enermax 620W voeding te verwachten. Als je tegen 50% korting een nieuwe mag uitzoeken kan de leverancier geen onredelijkheid verweten worden IMHO :o
Klopt, op iets dergelijk hoop ik ook, iets tegemoetkoming of alleen reparatiekosten van 50 euro oid :)
Overigens, als je het over repareren hebt - allicht is er maar een condensator in dat ding geploft en kun je dat zelf in een kwartiertje vervangen. Heb je daar al naar gekeken?
Voor zover ik kon zien was alles gewoon heel... heb ook niet veel verstand van voedingen...
Ik weet overigens ook niet hoe relext SpacePromoiton of de webshop het zou vinden als ik de voeding losdraaide mbt eventuele tegemoetkoming :)
ProGo schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:19:
[...]
Je hebt de naam van de webshop nog in de mail staan. :)
Fixed :)

[ Voor 5% gewijzigd door _eXistenZ_ op 27-03-2008 09:18 ]

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, er bestaat geen 'wettelijke garantietermijn' van twee jaar. Je bent in de war met de inhoud van de Europese richtlijn op het gebied van consumentenbescherming. Die stelt dat een vordering van de consument tegen de verkoper op grond van non-conformiteit nooit eerder mag verjaren dan twee jaar na aanschaf. Dat is iets heel anders.

Naar Nederlands recht bestaan er geen gefixeerde garantietermijnen. Het gaat altijd om de vraag wat je op grond van de overeenkomst, de aanprijzingen, het soort product et cetera redelijkerwijs mocht verwachten. Het is aan jou als consument om te stellen en te bewijzen dat het product eerder kapot is gegaan dan je redelijkerwijs mocht verwachten (en dus dat het non-conform is geweest).

Daarbij bepaalt de wet wel dat bij een vordering op grond van non-conformiteit binnen de eerste zes maanden na aanschaf de bewijslast wordt omgedraaid: gaat het product binnen zes maanden kapot, dan wordt vermoed dat er al vanaf de aanschaf een defect in aanwezig was, en moet de verkoper bewijzen dat dat níet het geval was. Maar ook dát is iets heel anders dan 'zes maanden geen gezeik over de garantie'. Immers, stelt de verkoper gemotiveerd dat jíj als gebruiker het product hebt gesloopt, dan is het nog steeds aan jou om juridische actie te ondernemen om je gelijk te halen. In zoverre is die 'zes maanden wettelijke garantie' niets meer dan een bewijsvermoeden.

Dus, de vraag komt er alleen maar op neer of je op grond van de overeenkomst et cetera redelijkerwijs mag verwachten dat een Enermax-voeding meer dan 2.5 jaar meegaat. Dat is een vraag waar jij natuurlijk radicaal anders over denkt dat de shop in kwestie, dus er ziet niets anders op dan je gelijk te halen bij de geschillencommissie consumentenzaken (of hoe het ook heet) of bij de kantonrechter. Aan de importeur heb je in ieder geval niets. 'Fabrieksgarantie' is geen wettelijk begrip, hooguit een service die je in sommige gevallen van een niet-contractspartij krijgt. Afdwingbare rechten heb je alleen tegenover je wederpartij, de verkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 11:02 ]

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:59:
[...]
Aan de importeur heb je in ieder geval niets.
Toch het proberen waard imo, bij sommige bedrijven/importeurs wordt er nog wel eens iets meer dan alleen wettelijk verplichte gedaan om de klant tevreden te houden.

Verwijderd

Klopt, een mailtje kan nooit kwaad, maar realiseer je wel dat jij niet hun klant bent. Als het nou om een defect net buiten de garantie gaat kan ik het me ook wel voorstellen maar na 2.5 jaar is het toch een ander verhaal, zeker als de garantie maar 1 jaar is en de fabrikant zonder meer aansluit bij de termijn die de retailer hanteert.

• _eXistenZ_
Ik verplicht ze ook tot niets, maar het zou hen sieren als ze met een passende oplossing kwamen, dan matcht de service de hoge kwaliteit van de voedingen zelf :)

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:40

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hoge kwaliteit? Is 'ie niet stuk?

;)

Maar goed, dit zou goede reclame kunnen zijn voor het bedrijf (mond op mond dan).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• _eXistenZ_
Dit is 1 exemplaar, dit is niet representatief voor het hele merk, zou je niet denken? ;) Heb bijv. bijzonder goede ervaringen met een ander model Enermax :) Maargoed ik reageer wel weer zodra de response mail er is :) (Anders komen er vanaf nu nutteloze replies en raakt het topic vervuild :))

[ Voor 30% gewijzigd door _eXistenZ_ op 27-03-2008 19:03 ]

• _eXistenZ_
Kleine schop, ik heb reactie gehad van de importeur. Mij wordt aangeraden om alsnog RMA aan te vragen bij de webshop, als dit geen uitkomst bied horen ze graag weer van me. Tevens las ik in een quest om uit te zoeken welke zekering in mijn PSU moet - de zekering is wit uitgeslagen, kan hierdoor de stop er beneden instantly uitslaan? - in een hardwaretest dat er 3 jaar garantie op mijn voeding zit :D De vooruitzichten zijn goed dus!

Jullie horen weer van me zodra ik reactie terug heb van de webshop die ik nu een mailtje ga sturen waarin ik netjes het probleem uitleg en om RMA vraag.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

^^ Maak er geen lang verhaal van, gewoon kort de feiten onder elkaar...

Op die manier doen winkels minder snel moeilijk, omdat ze anders de moeite moeten nemen om ook echt te gaan lezen... korte feitjes dus :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 16:11
En als je de feiten dan toch onder elkaar zet...
in juli 2006 heb ik bij de webshop webshop.nl onderdelen voor een complete pc besteld met als voeding een Enermax Liberty 620W.

(...) daarom probeer ik u als importeur direct te benaderen voor een oplossing voor mijn probleem, namelijk dat vandaag mijn voeding naar ruim 2,5 jaar dienst kapot gegaan is.
.. juli 2006 is geen 2,5 jaar geleden.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• _eXistenZ_
Oh verrek, ruim anderhalf merk ik ;) Thx gast :P

/edit

Gewoon RMA aangevraagd omdat ik 2 jaar garantie heb las ik net, kijken wat ze doen 8)

[ Voor 56% gewijzigd door _eXistenZ_ op 01-04-2008 00:11 ]

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Dus met andere woorden:

Je had ook eerst ff goed kunnen lezen en een vriendelijk mailtje/RMA-request doen, in plaats van hier alvast een 'rant'-topic te openen nog voor er ook maar één letter communicatie geweest was?

En zelfs al had je volgens de letter van hun voorwaarden geen garantie meer. Dan nog had je ook éérst even met hen kunnen communiceren op een normale toon, in plaats van meteen naar Enermax te mailen zonder dat je contact hebt gehad met de shop (logisch dat zij je dus doorverwijzen) en hier een topic te openen over 'hoe kunt het wel zal gaan'.

Dit is niet aanvallend bedoeld overigens, maar als dit jouw 'denkwijze' is, dan kan ik me wel voorstellen dat de shop bij je videokaart weinig zin had om veel coulance te tonen. Wellicht een verbeterpuntje/leermomentje voor jezelf in de toekomst :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• _eXistenZ_
Ik had moeten bedenken dat mijn voeding 1.5 jaar oud is en niet 2.5, dan was een topic opzich idd niet nodig geweest. Iig ik kan mijn voeding opsturen naar de webshop, zien wat ze gaan doen.

• _eXistenZ_
De shop was Azerty Hardware en hoewel ik in het verleden een hoop problemen met ze gehad heb (sommige vonden mij onredelijk, anderen stelden mij in het gelijk, dat laten we nu even in het midden) hebben ze deze RMA perfect afgehandeld. Ik had binnen een week een gloednieuwe Enermax Liberty 620W liggen, die zelfs nieuwere specs heeft dan mijn oude (8 pins PCI-E kabels bijv.)

Neemt natuurlijk niet weg dat Azerty statistisch gezien de helft van de tijd RMA's wel fokt :+

[ Voor 12% gewijzigd door _eXistenZ_ op 19-04-2008 22:34 ]

Pagina: 1