Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben een student met een bijbaantje en een eigen zaakje.

Met mijn bedrijfje heb ik bijna €4200,- winst gemaakt en met m'n baantje ongeveer €1500 tot €2000 (heb m'n jaaropgaaf zo niet bij de hand).

Aangezien ik alles zelf doe heb ik dus geen boekhouder. Alleen nu is mijn vraag hoe moet ik aangifte doen? Bijzondere aftrekposten en dingen zoals startersaftrek etc kom ik niet voor in aanmerking.

Als ik inlog op de site van de BD heb ik geen uitnodiging staan om aangifte te doen, ook heb ik al uitstel aangevraagd (+/- 4 weken geleden) maar hier heb ik nog geen schriftelijke reactie over ontvangen van de BD.

Moet ik nu aangifte doen met het standaard programma van de BD of moet ik dit op een andere manier doen?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jahoor, kan gewoon met het standaard programma. Jaaropgave overtypen, en dan ergens bij 'extra inkomsten' kan je de winst uit je bedrijfje opgeven :)

• bartbh
  • Niet online
Dus dan bij in box 3 (uit m'n hoofd).

Dan zal ik toch eens kijken, aangezien het voor 1 april rond moet zijn.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bartbh schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:46:
Dus dan bij in box 3 (uit m'n hoofd).
Nee, gewoon Box 1, winst uit onderneming.
Box 3 is inkomen uit sparen en beleggen.

Vergeet niet je aangifte omzetbelasting.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:17

Exterazzo

Qeasy

Toevallig gisteren een gesprek hierover gehad met iemand van de belastingdienst. Als je voor de belastingdienst niet wordt gezien als ondernemer (en dat is niet het geval bij die bedragen, je moet er op zijn minst van kunnen leven). Dan moet je de inkomsten die je hebt verdiend invullen bij Resultaat uit overige werkzaamheden.

Wordt je door de belastingdienst aangemerkt als ondernemer, dan pas valt het onder het kopje Winst uit onderneming. En zodra je wordt aangemerkt als ondernemer en je voldoet aan het urencriterium (1225 uur meen ik), dan heb je ook recht op verschillede kortingen als zelfstandigenaftrek etc.

edit:
Voor de aangifte omzetbelasting, houdt rekening mee dat je ook recht hebt op de Kleine ondernemersregeling

Verminderen van BTW voor kleine ondernemers

[ Voor 19% gewijzigd door Exterazzo op 27-03-2008 08:11 ]

Audentia

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
en let op Groningen en de boete voor teveel verdienen. Schoolboeken trek je natuurlijk netjes af enzovoort :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-11 14:37
Ik heb afgelopen jaar precies dezelfde opgave moeten doen. Ik neem aan dat de TS op freelance basis werkt? In dat geval is het makkelijk om het VAR formulier van de belastingdienst in te vullen elk begin van het nieuwe jaar (heb je nu niks meer aan over het jaar 2007, maar voor dit fiscaal jaar is het zeker aan te raden)

Aan de hand van dit VAR formulier bepaalt de belastingdienst of je inkomsten uit je eigen zaakje moet zien als resultaat uit overige werkzaamheden of winst.

In mijn geval zijn het resultaat uit overige werkzaamheden, dit kan je gewoon opgeven op je belastingaangifte formulier / in je aangifte programma. Je kan op dit formulier / in dit programma gewoon invullen hoeveel je hebt omgezet, de investeringen die je hebt gedaan, etc. mbt je onderneming. Daarnaast kan je ook je loondienst gegevens invullen, het is een kwestie van aanvinken in het aangifte programma.

Wat ik me afvraag, heb je wel een bericht gekregen dat je omzet belasting moet afdragen (BTW)? Als je onder de €1350 zit dan kan dat ook nog eens voordelig uitpakken. Maar dat kan je zelf wel uitzoeken denk ik ;)

[ Voor 5% gewijzigd door vacuumcleaner op 27-03-2008 08:24 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• bartbh
  • Niet online
DiedX schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:11:
en let op Groningen en de boete voor teveel verdienen. Schoolboeken trek je natuurlijk netjes af enzovoort :)
Schoolboeken en collegegeld ga ik natuurlijk wel netjes aftrekken :)
vacuumcleaner schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:18:
Ik heb afgelopen jaar precies dezelfde opgave moeten doen. Ik neem aan dat de TS op freelance basis werkt? In dat geval is het makkelijk om het VAR formulier van de belastingdienst in te vullen elk begin van het nieuwe jaar (heb je nu niks meer aan over het jaar 2007, maar voor dit fiscaal jaar is het zeker aan te raden)

Aan de hand van dit VAR formulier bepaalt de belastingdienst of je inkomsten uit je eigen zaakje moet zien als resultaat uit overige werkzaamheden of winst.

In mijn geval zijn het resultaat uit overige werkzaamheden, dit kan je gewoon opgeven op je belastingaangifte formulier / in je aangifte programma. Je kan op dit formulier / in dit programma gewoon invullen hoeveel je hebt omgezet, de investeringen die je hebt gedaan, etc. mbt je onderneming. Daarnaast kan je ook je loondienst gegevens invullen, het is een kwestie van aanvinken in het aangifte programma.
VAR is toch alleen nodig als je lange tijd voor 1 klant werkt? Of heb ik dat weer verkeerd? Ik heb afgelopen jaar 11 verschillende klanten gehad. Die heb ik websites (op offertebasis), hosting geleverd. En paar van die klanten heb ik ook onderhoud geleverd, dus op uurbasis.
Wat ik me afvraag, heb je wel een bericht gekregen dat je omzet belasting moet afdragen (BTW)? Als je onder de €1350 zit dan kan dat ook nog eens voordelig uitpakken. Maar dat kan je zelf wel uitzoeken denk ik ;)
Afgelopen jaar zat ik inderdaad onder de €1345,- aan BTW wat ik af moest dragen en dit heb ik met de kwartaal aangiftes ook verrekend. Maar ik heb voor 1e kwartaal van 2008 inderdaad nog geen uitnodiging gehad voor de aangifte van de omzetbelasting.

Betekend dit nu dat ik nu helemaal geen aangifte voor de omzetbelasting hoef te doen?

hmm, bestond er maar zoiets als geen belasting :P

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-11 14:37
bartbh schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:15:
[...]

Schoolboeken en collegegeld ga ik natuurlijk wel netjes aftrekken :)

[...]

VAR is toch alleen nodig als je lange tijd voor 1 klant werkt? Of heb ik dat weer verkeerd? Ik heb afgelopen jaar 11 verschillende klanten gehad. Die heb ik websites (op offertebasis), hosting geleverd. En paar van die klanten heb ik ook onderhoud geleverd, dus op uurbasis.

[...]

Afgelopen jaar zat ik inderdaad onder de €1345,- aan BTW wat ik af moest dragen en dit heb ik met de kwartaal aangiftes ook verrekend. Maar ik heb voor 1e kwartaal van 2008 inderdaad nog geen uitnodiging gehad voor de aangifte van de omzetbelasting.

Betekend dit nu dat ik nu helemaal geen aangifte voor de omzetbelasting hoef te doen?

hmm, bestond er maar zoiets als geen belasting :P
Wel aangifte & kleine ondernemersregeling aanvinken = niet betalen mits onder de €1345,- omzetbelasting (ontvangen btw - uitgegeven btw = af te dragen omzetbelasting)
Klik klak: http://www.belastingdiens...asting/ob02/ob02-126.html

[ Voor 7% gewijzigd door vacuumcleaner op 27-03-2008 18:21 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• bartbh
  • Niet online
vacuumcleaner schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:18:
[...]

Wel aangifte & kleine ondernemersregeling aanvinken = niet betalen mits onder de €1345,- omzetbelasting (ontvangen btw - uitgegeven btw = af te dragen omzetbelasting)
Klik klak: http://www.belastingdiens...asting/ob02/ob02-126.html
Ik weet (zo ongeveer) hoe het zit met de KOR en dit heb ik afgelopen boekjaar ook toegepast.

Alleen ik heb de BD nooit gevraagd om ontheffing van de administratieve verplichting, dan had ik nu toch gewoon weer een uitnodiging moeten krijgen tot het doen van aangifte van de omzetbelasting? Of zie ik dat nu verkeerd?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
DiedX schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:11:
en let op Groningen en de boete voor teveel verdienen.
Je kunt beter een beetje op je inkomsten letten en je stufi op tijd stopzetten. Ga je in maand x over de inkomensgrens van de IBG heen (circa €10.000) zet dan je stufi in maand x-1 stop, op die manier is er helemaal geen sprake van een boete. De maanden stufi die je niet hebt gehad in dat jaar (12-(x-1)) hou je nog gewoon tegoed.
Schoolboeken trek je natuurlijk netjes af enzovoort :)
Gebruik liever de normberagen, zie hiervoor de PDF over aftrek van studiekosten van de Bdienst of het topic over de belastingaangifte. Met de bedragen die de TS als inkomsten noemt zal een aftrekpost overigens weinig interessant zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1