• ZeroVince
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn HP Pavillion (DV9000T) is redelijk gepimped en heeft daardoor behoorlijke oververhittingsproblemen. Volgens mij is dat de oorzaak dat ik nu voor de tweede keer met geheugen zit dat corrupted is (zie memtest resultaat). Mijn laptopje is inmiddels al twee keer naar de HP repair geweest (in net iets langer dan een jaar) en aangezien je hem telkens een maand kwijt bent, ga ik er helaas denk ik maar voor om zelf het geheugen te vervangen ondanks dat ik nog in de garantie zit (en meteen dan uit te breiden naar een totaal van 3GB)..

De vraag is alleen, hoe voorkom ik dat het nieuwe RAM ook door oververhitting de geest laat? Maakt het merk van het RAM geheugen nog uit voor de warmtebestendigheid? Goede ervaringen wat dat betreft met een bepaald product?

Het gaat overigens om DDR2 666MHz PC2-5300 geheugen as far as I know.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat bedoel je met gepimped? Als je bijv. overclocked, is het niet zo raar dat het de geest kán geven. Voor desktop PC's heb je passief gekoeld geheugen, voor laptops naar mijn weten (nog) niet..

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Een fanetje op je RAM richten?
Koel elementen voor RAM gebruiken?

Wat bedoel je idd met Gepimed??

Neemt HP je PC mee in garantie als ze zien dat je er mee gekloot heb..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ZeroVince
  • Niet online
Exorcist schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:08:
Wat bedoel je met gepimped? Als je bijv. overclocked, is het niet zo raar dat het de geest kán geven. Voor desktop PC's heb je passief gekoeld geheugen, voor laptops naar mijn weten (nog) niet..
Met gepimped bedoel ik dat ik hem via de website zelf heb laten samenstellen en de top of the line heb gekocht (snelste processor destijds, max geheugen, 2 lampen voor 't scherm, 7200 RPM harddisk etc) en aangezien (zo bleek later) de Pavillion dv9000 serie uberhaubt erg warm wordt was dit misschien beetje een overkill.. (heb uit ellende deze Zalman onderlegger maar besteld)
Windows XP Media Center Edition Service Pack 2 (build 2600)
Hewlett-Packard HP Pavilion dv9000 Rev 1
2.00 gigahertz Intel Core 2 Duo
64 kilobyte primary memory cache
4096 kilobyte secondary memory cache
Slot 'DIMM 1' has 1024 MB
Slot 'DIMM 2' has 1024 MB
98.92 Gigabytes Usable Hard Drive Capacity
51.99 Gigabytes Hard Drive Free Space
HL-DT-ST DVDRAM GSA-4084N [CD-ROM drive]
Secure Digital Storage Device [Hard drive] (8 MB) -- drive 1
ST910021AS [Hard drive] (100.03 GB) -- drive 0
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
Intel(R) 82801GBM SATA AHCI Controller
Primary IDE Channel [Controller]
Ricoh Memory Stick Host Controller
Ricoh MMC Host Controller
Ricoh xD-Picture Card Host Controller
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27C8
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27C9
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27CA
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27CB
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB2 Enhanced Host Controller - 27CC
NVIDIA GeForce Go 7600 [Display adapter]
Default Monitor (3x)
Seiko Epson 17.2 [Monitor] (17.2"vis)
HDAUDIO Soft Data Fax Modem with SmartCP
Conexant High Definition Audio
OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
Acronis True Image Backup Archive Explorer
Microsoft AC Adapter
Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery
Bluetooth Bus Enumerator
HID-compliant device
HP Quick Launch Buttons
HP Pavilion Webcam
HID Keyboard Device
Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Logitech USB WingMan Gaming Mouse
Synaptics PS/2 Port TouchPad [Mouse]
SDA Standard Compliant SD Host Controller
USB Root Hub (5x)
Maakt ECC nog uit als het gaat om warmte en bijbehorende corruption van het RAM? En... waar slaat 'reg' op? (uit pricewatch)

[ Voor 50% gewijzigd door ZeroVince op 26-03-2008 17:16 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Registered geheugen ;).

Wikipedia: Registered memory

[ Voor 52% gewijzigd door Boudewijn op 26-03-2008 17:17 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ECC is error correction, REG is registered. Google verbreedt je kennis omtrend deze zaken, maar laptops met dat soort RAM zul je niet veel tegenkomen ;)

• ZeroVince
  • Niet online
Exorcist schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:18:
ECC is error correction, REG is registered. Google verbreedt je kennis omtrend deze zaken, maar laptops met dat soort RAM zul je niet veel tegenkomen ;)
Inmiddels van allebei de Wikipedia bekeken... maar toch heb ik nog geen antwoord op de vraag of dit (vooral ECC) de moeite is bij mijn oververhittings-en-daardoor-memory-corruption-problematiek? (naast de notebook cooler die ik al heb besteld)

Edit: nog een vraag, past alles wat onder DDR2 PC2-5300 666MHz staat op pricewatch wel in mijn laptop? Mijn Google resultaat levert plaatjes op van modules die heel anders gevormd zijn..? Moet ik nog een andere spec weten hiervoor?

[ Voor 33% gewijzigd door ZeroVince op 26-03-2008 17:27 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ZeroVince schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:23:
[...]

Inmiddels van allebei de Wikipedia bekeken... maar toch heb ik nog geen antwoord op de vraag of dit (vooral ECC) de moeite is bij mijn oververhittings-en-daardoor-memory-corruption-problematiek? (naast de notebook cooler die ik al heb besteld)
ECC wordt voornamelijk gebruikt door servers, om evt. fouten te corrigeren waardoor er geen bijv. geen crashes plaatsvinden. Lijkt me voor de rest geen oplossing voor jouw probleem, áls er al ECC geheugen bestaat voor notebooks..

• ZeroVince
  • Niet online
Exorcist schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:28:
[...]

ECC wordt voornamelijk gebruikt door servers, om evt. fouten te corrigeren waardoor er geen bijv. geen crashes plaatsvinden. Lijkt me voor de rest geen oplossing voor jouw probleem, áls er al ECC geheugen bestaat voor notebooks..
Zoiets: http://www.supermemory.nl/product_info.php?cPath=147&products_id=3226&osCsid=705b43794be3cc5c9b6159ea9ea88c71 ?

(de vraag is dus eigenlijk: is dit laptop geheugen?)

[ Voor 4% gewijzigd door ZeroVince op 26-03-2008 17:34 ]

• To_Tall
Hoe warm wordt je machine??
Probeer eens TAT te installeren en kijk naar je CPU warmte productie!!

Dit kan namenlijk ook coruptie geven.
Je kan ook dmv tooltjes system temps in de gaten houden. Probeer dat eens ben f de naam kwijt licht op puntje van me tong :+

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja kan je chipset wel met ECC geheugen werken? Ik gok van niet.
En nee dat is geen laptop mem zo te zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 26-03-2008 17:38 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Probeer ook eens memtest86+ in plaats van Windows Geheugencontrole. Om eerlijk te zijn heb ik daar helemaal geen hoge pet van op, en als er iets aangeraden wordt voor het geheugen te testen is dat altijd memtest86+.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ZeroVince
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:37:
[...]

Hoe warm wordt je machine??
Probeer eens TAT te installeren en kijk naar je CPU warmte productie!!

Dit kan namenlijk ook coruptie geven.
Je kan ook dmv tooltjes system temps in de gaten houden. Probeer dat eens ben f de naam kwijt licht op puntje van me tong :+
Wat vooral erg warm lijkt te worden is m'n Nvidea Go 7600, die is momenteel 71 graden celcius... let alone als ik C&C3 aan het spelen ben. Harddisk en CPU komen in ieder geval boven de 50 celcius.

• To_Tall
ZeroVince schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:41:
[...]

Wat vooral erg warm lijkt te worden is m'n Nvidea Go 7600, die is momenteel 71 graden celcius... let alone als ik C&C3 aan het spelen ben. Harddisk en CPU komen in ieder geval boven de 50 celcius.
Dat is niet warm...

Probeer eens de temps te monitoren kijken wat er dan gebeurd. Een PC gaat niet raar doen als deze cpu en mem temps van 50 Graden.

• ZeroVince
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:38:
Tsja kan je chipset wel met ECC geheugen werken? Ik gok van niet.
En nee dat is geen laptop mem zo te zien.
Goed punt, volgens mij ondersteunt de Mobile Intel 945PM Express chipset inderdaad uberhaubt geen ECC.
(fijn ook dat er staat "System Memory @ 533 MHz (use with 667 MHz memory not validated)" maar dat ze standaard met geleverd worden door HP met 667 MHz memory)

Iemand tips om te zorgen dat ik uiteindelijk de goede RAM bestel? (ik zie door de bomen het bos niet meer)

[ Voor 9% gewijzigd door ZeroVince op 26-03-2008 17:48 ]

• ZeroVince
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:44:
[...]

Dat is niet warm...

Probeer eens de temps te monitoren kijken wat er dan gebeurd. Een PC gaat niet raar doen als deze cpu en mem temps van 50 Graden.
De videokaart zit volgens mij in de buurt van het RAM en wordt dus iets van 70-80 celcius.. zou dat het probleem zijn?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Euhm misschien een achterlijke opmerking... Maar als het aan de laptop ligt... Waarom laat je het ze bij HP niet uitzoeken? Laat die een goed systeem leveren zou ik zeggen...

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Je zult SO-DIMM geheugen moeten hebben, dat is laptop geheugen. Al dit geheugen zal waarschijnlijk in je laptop werken. Daarbij heb ik overigens niet naar je warmte probleem gekeken.

Kun je trouwens de spanning van je geheugen aanpassen? Wellicht dat modules die minder spanning nodig hebben een langer leven bekoren zijn. Verder raad ik ook memtest86+ aan om geheugen te testen. Dat is naar mijn mening het beste programma ervoor.

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-04 14:32

Comgenie

Soms heb je dat

Laptopgeheugen is meestal:SO-DIMM . Dus als je DDR2 SO-DIMM ziet staan zit je goed ;).

edit: Vaker op f5 drukken zo te zien voor ik antwoord ;(

[ Voor 26% gewijzigd door Comgenie op 26-03-2008 18:06 ]

No animals were harmed in the making of this comment.

• ZeroVince
  • Niet online
maniacshouse schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:53:
Euhm misschien een achterlijke opmerking... Maar als het aan de laptop ligt... Waarom laat je het ze bij HP niet uitzoeken? Laat die een goed systeem leveren zou ik zeggen...
Inmiddels is de laptop twee keer terug geweest naar HP.. maar dat duurt enkele weken tot een maand voordat ik hem terug heb. Aangezien de laptop m'n desktop-vervanger is, zit ik dan al die tijd zonder computer. Daar heb ik wel 30 tot 60 euro voor over om dat te voorkomen.

Bedankt voor alle tips in het topic!

* ZeroVince gaat op zoek naar SO-DIMM geheugen

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-04 16:32

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij is dit eerder een design flaw dan een techisch probleem. Omdat je allemaal warme top-of-the-line onderdelen in je laptop heb zitten wordt deze ogenschijnlijk gewoon te heet... Je mag van een laptop verwachten dat deze gewoon werkt, als dit niet het geval is hadden ze je hier op moeten attenderen tijdens het samenstellen IMHO.
Pagina: 1