[XP] Netwerk pc's soms onverklaarbaar traag

Pagina: 1
Acties:

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Wij hebben zeer wazige problemen met onze netwerk Pc's. Klacht:
Soms, zo'n 3x per uur is de pc traag van een gebruiker. Dan is het benaderen van applciatie's zeer traag. Outlook, Word, Excel, Navision (SQL DB), IExplorer enz... Het is voor alle gebruikers onafhankelijk, maar elke gebruiker ervaart dezelfde rpoblematiek. Het omsluit alle applicatie's op één pc tegelijk.

- Het geheugen verbruik is onder het fysiek.
- CPU gebruik is normaal op moment van traagheid
- Disk que length ook niet hoog
- Netwerk driver is geupdate naar de laatste versie van HP (Broadcom b57)
- Servers vertonen geen vertraging (CPU, RAM, disks). Zijn zelfs afwisselend fysieke en VM bakken.
- Switchen vertonen geen colision of illegal packets op poorten van Pc's en servers

Hardware:
- Alle PC's zijn een HP D530 USDT, 2.4 t/m 3.0 Ghz, 1 GB RAM
- Windows XP NL SP2, volledig geupdate (basis apps zoals office, acrobat, navison, winzip...)
- Servers: Allemaal HP G4 serie of hoger. Allemaal voldoende capa voor gebruik. Ook 2 ESX servers met MSA1500 san. Daar draaien bijvoorbeeld de DC's, Exchange, File/print servers op.
- Switch, HP Procurve Core 5300 chasis met 10/100/1000 POE poorten. Staan op Auto-100 om PC's op max 100 FD te autonegotiaten. Dan glas naar diverse switches, gros HP Procurve 2650 10/100 ook op autonegotiate.

Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen. Bastiaan.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:43
Don't trust the switch ;-)
Het klinkt alsof de gemeenschappelijke noemer wel degelijk de Procurve'jes zijn ONDANKS dat ze volgens hun statistiekjes netjes hun best doen.
Soms gebeuren er mischien dingen "in de switch" (bugs) die niet direct zichtbaar zijn op performance counters op de interfaces..

Mischien toch een een opstelling maken waarbij je 1 ProCurve vervangt door "iets anders" en op dezelfde "andere" switch ook een server hangen en kijken of het fenomeen blijft.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-02 07:16
Je zal toch het probleem wat specifieker moeten omschrijven. Je zegt nu alle applicaties, maar bedoel je alle applicaties die het netwerk gebruiken? Wat is traag en hoe lang treedt het op? Hoe is het onafhankelijk voor elke gebruiker?

Je zegt servers vertonen geen vertraging: maar waar baseer je dat op? de juiste counters t.o.v. een baseline waarde?

Je kan ook random hardware gaan vervangen ja ;)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Op basis van je informatie is het moeilijk hier iets over te zeggen.

Met jvanhambelgium; wij hebben ook performance problemen met onze HP procurve's die met glas onderling zijn gekoppeld, soms, willekeurig op de dag, congestion op een aantal poorten. Voorheen nooit problemen gehad met de Cisco switches.

Daarnaast hebben we een Sun applicatie op een SQL database die bij bepaalde acties de server schijnbaar lamlegt. Ik zeg schijnbaar omdat geheugen en CPU gewoon voldoende beschikbaar zijn, mag ook wel op een nieuwe Proliant met een Quad core, 6Gb, en een Riad 5 set, maar dat het aantal pages per second kort omhoog schiet. Wat je dus pas ziet zodra je de perfomance analyzer erbij haalt.

Je zult dus denk ik toch meer moeten gaan troubleshooten en met behulp van de performance analyzer in Windows kijken welke processen eruit springen. Daarnaast ook idd je switches goed teste, en kijken in de Procurve manager of er echt geen congestions optreden.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke antivirus software draait er op de werkplekken en hoe is de scheduling daarvan ingerereld? (full system scan, deployen nieuw pattern/scan engine).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:43
Tja , doet me denken aan lang geleden toen ik hoorde van een 3Com Corebuilder switch waar ook packets/frames "verdwenen" van de backplane ;-)
Geloof niet altijd de stats ;-)

Ik denk dat je inderdaad wat moet beginnen sniffen op bepaalde poorten, desnoods een SPAN-poort / mirror-poort (of hoe HP het ook moge noemen) en zo eens een tijdje laten bollen .... en hopen dat net op die moment je "iets" voorhebt...
Draaien alle HP's dezelfde software versies ??

Kan je bepaalde testen doen op slecht 1 switch? Vb een server + client die op dezelfde switch zitten of zitten de clients meer op die kleine doosjes (de 2650) en de servers/vm's op de Core5300 ?

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

Die HP Procurve switches hebben toch ook van die Virus throttling technologie?
Misschien zit daar wel een probleem in. Misschien kan je het uit zetten en dan eens kijken wat er gebeurd.

But then again, I could be wrong..

• BasXcore
Zo, er is inmiddels veel gebeurt. Vandaar het iets verlate antwoord.

Allereerst hebben wij de firmware van ons 5412zl chasis geupdate, want alvorens contact op te nemen met support vragen zij altijd dit eerst te doen. Na de update zakte de hele switch in elkaar. Alle poorten vertoonde enorme packet drops, niet kloppende arp requests, niet kunnen bereiken van vlans en noem maar op. Na zwaar voerleg met HP Procurve zijn we weer terug gestapt op de oudere firmware, en verdwenen de problemen. De logs worden nog door HP geanalyseerd.

Terug komend op het eerste probleem. Die zijn er natuurlijk nogsteeds. Wij zijn nu bezig met Comwview om alle packets te monitoren, kijken of we daar iets uit kunnen halen.

Tevens hebben we ook de Panasonic softphone sofware van een paar test pc's afgehaald, kijken of dat wat op leverd.

Ik zal inkijken op de HP antivirus verhaal. Is mij niet bekend.

Betere klacht omschrijving van een gebruiker:
"Zo ziet het er uit als mijn pc traag is en ik bijvoorbeeld internet explorer probeer te openen terwijl ik in Outlook zit. Bovenaan geeft hij de balk weer maar verder start hij niets op en duurt het vaak meer dan 10 sec. voordat tie het wel gaat doen."

Ze bedoeen dus het switchen tussen applicaties is soms traag. En dan verschijnt wel al het kader van het te vertonen programma, maar de daadwerkelijke scherm info wordt nog niet getoond. Dat duurt nog enkele seconden. Tevens bemerken ze in Navision (SQL db gedreven) dat de query's trager lopen.

Ik zal zo een screen-shot toevoegen aan dit topic.

• BasXcore
Screen-shot van probleem. Starten van nieuw venster, in dit geval: VAN Outlook nieuw bericht naar Internet Explorer.
Afbeeldingslocatie: http://www.infotheek.nl/images/Traagheid.jpg

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Windows Clients, dit heeft waarschijnlijk meer met het OS te maken.. MOcht blijken dat het uit eindelijk meer met Netwerken te maken heeft zal een WOS mod het wel even verplaatsen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Equator op 31-03-2008 20:01 ]

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:29
Wat voor Type Server heb je Draaien? toevallig een HP ML350? en kun je eens proberen om een bestand van ongeveer 50 mb te kopieeren van de server naar lokale pc en dan te kijken hoelang dit duurt. kijken of dit langer dan 10 seconden duurt. als dit het geval is switch handmatig op 100Mbps zetten in plaats van op gigabit. en kijken hoelang het dan duurt. als het dan wel snel is heb ik misschien oplossing.

maar moet eerst ff zeker weten of dat het geval is.

Groeten Léon
Pagina: 1