• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Ik heb een Acer Aspire 5102 laptop met de volgende specs:
AMD Turion 64 2X TL50 1600MHz
1024MB DDR II SDRAM
ATI Radeon Xpress 1100
5400 320GB HD

Vrij recente laptop dus met Windows XP. Ik heb de standaard meegeleverde ATI drivers geïnstalleerd.

Maar als ik nu een game speel, een oudje zoals Indiana Jones of Boiling Point, dan werkt het opzich goed, vloeiend en goede framerate.

Maar na een paar minuutjes zakt de framerate in naar iets van 5 fps, en dit blijft voor een 30 tal seconden, dan is het weer normaal.

Ik heb een process monitor op mijn laptop gezet om te kijken of er een applicatie veel CPU, geheugen of schrijfacties maakt, maar niets vreemd.

Het geluid blijft tijdens de framedrop gewoon normaal doorgaan zonder dat je daar ook haperingen in hoort.

Ik heb geprobeerd de nieuwste drivers te installeren van ATI, maar helaas geen verbetering, het is zelfs iets beter met de originele drivers. Aanpassingen in ControlCenter maken geen verschil.

Ik weet geen raad, iemand die een oplossing weet?

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kan je de tempratuur controleren wanneer je je framedrop krijgt?
Klinkt als warmteprobleem IMO

• Megamind
Hmm dat zou inderdaad gaat kunnen, maar volgens mij weten zit er geen sensor op de videokaart zelf, alleen op de CPU. Maar deze zou ik eens kunnen monitoren idd.

Verwijderd

Misschien moet je instellen dat je laptop niet automatisch je CPU/GPU terugclockt, in andere woorden de power savings uitzetten.

Ik vind je avatar echt geniaal overigens _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 13:54 ]

• Megamind
Ik heb de CPU bekeken, deze is ongeveer 69 graden de hele tijd. Ik heb switching, en ATI powerplay allemaal uitgeschakeld, maar helaas het probleem blijft :(

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Ik heb min of meer hetzelfde probleem, Daarvan is de oorzaak waarschijnlijk dat ik bolle elco's heb op mijn moederbord, maar ik weet niet of je dit kan controleren op een laptop?

Verwijderd

Megamind schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 04:44:
Ik heb de CPU bekeken, deze is ongeveer 69 graden de hele tijd. Ik heb switching, en ATI powerplay allemaal uitgeschakeld, maar helaas het probleem blijft :(
Als het goed is kan je zo bij de koeler komen aan de onderkant.
Kijk even of deze niet verstopt is door stof.

Verwijderd

hugoy schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:31:
Ik heb min of meer hetzelfde probleem, Daarvan is de oorzaak waarschijnlijk dat ik bolle elco's heb op mijn moederbord, maar ik weet niet of je dit kan controleren op een laptop?
Ook dat kan je controleren.
Als je geen garantie meer heb wat let je om dat ding open te schoeven en te bekijken
Je ziet van zelf wel of de elco's bol staan of gesprongen zijn

• Megamind
Die van mij is redelijk nieuw, dus daar ga ik niet van uit!

De temp is nu rond de 79 graden stressed, best wel hoog, de fan draait continue maar blijkbaar niet genoeg.

Ik heb alles van power switching uitgeschakeld, ook van AMD zelf, maar blijkbaar is het niet voldoende. Ik heb de onderkant schoon gemaakt van stof, ik denk dat mijn CPU eens van nieuw koelpaste voorzien moet worden...

Verwijderd

Ik heb exact het zelfde probleem met verschillende games!!!
Heb een

Acer Aspire 5100
ATI Radeon Xpress 1100 128mb shared
80gb harde schijf
1024gb inter geheugen

Heb verder alleen weinig verstand van de binnenkant van mn laptop, dus weet er iemand al een oplossing?
Hij is al wel bijna 2 jaar oud.

edit: heb net de onderkant opengeschroeft en gekeken, maar er was nauwelijks stof te zien. Heb 't schoongemaakt en weer dicht geschroeft. Wat zijn elco's? Waar vind ik ze? En wat versta je onder bol of gesprongen?

ps. Ik zag nu dat onze vrienden van Acer mij 2 slots hebben gegeven voor inter geheugen, maar deze beide hebben bezet met ieder 512mb. Hoe kom ik erachter wat het maximale is wat ik erin kan zetten zodat het nut heeft en geen kwaad kan? Zit te denken aan 2 x 1gb.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 12:58 ]

Verwijderd

somebody?
Pagina: 1