SATA schijf met ATA kabel aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 14:39
Ik wilde zojuist een nieuwe SATA schijf in mij systeem plaatsen. Er zit er al ééntje in, maar tot mijn verbazing zie ik dat deze met een ATA kabel is aangesloten. Waarom weet ik niet, want er bungelen gewoon SATA kabels in mijn kast. Is er een manier om dit om te zetten zonder dat ik een schone start hoef te maken? Misschien gewoon domweg kabeltjes verwisselen? Ik heb dit nog maar niet gedaan, omdat ik eerst wat zekerheid wil hebben.

Bedankt

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als je de HD aansluit op SATA zal de PC niet opstarten. Dit komt doordat het nu is geinstalleerd met een standaard IDE controller & chipset. Je kunt het wel omzetten naar SATA met een schone install, waarbij je alles kwijt bent.....

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:20
Kun je daar een foto van maken, hoe je een pata kabel in een sata schijf hebt gedaan???

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:37
bas r schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:54:
Kun je daar een foto van maken, hoe je een pata kabel in een sata schijf hebt gedaan???
Daar ben ik idd ook erg benieuwd naar...

Een schijf heeft nl OF sata OF pata, niet beide

Tijd van werken, tijd van rusten

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Driek schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:56:
[...]

Daar ben ik idd ook erg benieuwd naar...

Een schijf heeft nl OF sata OF pata, niet beide
Er zijn genoeg eerste-generatie SATA schijven met beide.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
knappe jongen als je dat in je kast hebt zitten. Vergis je je niet in de voedings kabel? Misschien dat je SATA hdd gewoon een normale 4pins kabel aangesloten kan hebben maar ook een SATA voedingskabel aangesloten kan hebben. Dan gewoon 1 van de twee gebruiken.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:20
Lijkt me ook dat het de voedingskabel is. Dan maakt het natuurlijk niet uit welke kabel je erin hebt, en gaat het ook niets opleevren om het om te wisselen.

• maxvdh
Ik moet mijn excuses aanbieden. In mijn haast keek gewoon gewoon even over de helft van de letters op de kabels heen. Het is dus gewoon de voedingskabel - Probleem is opgelost!

[ Voor 11% gewijzigd door maxvdh op 26-03-2008 13:15 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
keur0000 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:51:
Als je de HD aansluit op SATA zal de PC niet opstarten. Dit komt doordat het nu is geinstalleerd met een standaard IDE controller & chipset. Je kunt het wel omzetten naar SATA met een schone install, waarbij je alles kwijt bent.....
Ook al is het probleem van de ts opgelost kan ik het niet laten hier even op te reageren. Dat klopt natuurlijk niet, Windows kan perfect van een andere controller opstarten, zolang de driver voor deze controller maar al wel van te voren geinstalleerd is. Had de ts een ide-schijf gehad en die gecloned naar een s-ata schijf had ie zo op kunnen starten, omdat de driver voor de s-ata controller (als het goed is) al geinstalleerd was/kon worden toen Windows nog vanaf de ide-schijf draaide.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
Wel opletten dat je ze niet beide aansluit (molex + SATA power) want dan kun je ook een schone install doen (je schijf is dan namelijk naar de knoppe).

Maar dat wist je waarschijnlijk al ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Nielson schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:36:
[...]
Ook al is het probleem van de ts opgelost kan ik het niet laten hier even op te reageren. Dat klopt natuurlijk niet, Windows kan perfect van een andere controller opstarten, zolang de driver voor deze controller maar al wel van te voren geinstalleerd is. Had de ts een ide-schijf gehad en die gecloned naar een s-ata schijf had ie zo op kunnen starten, omdat de driver voor de s-ata controller (als het goed is) al geinstalleerd was/kon worden toen Windows nog vanaf de ide-schijf draaide.
Ik meen mij te herinneren dat Windows dan herrie gaat schoppen om de de HD ID is verandert.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
BCC schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:12:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat Windows dan herrie gaat schoppen om de de HD ID is verandert.
Dat kan, maar het kan ook zijn dat Windows zelfs niet meer kan booten omdat de betreffende textmode-driver alleen voor IDE werkt en niet voor SATA.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nielson schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:36:
[...]
Niet helemaal waar je moet niet alleen de drivers van de andere controller geinstalleerd hebben, maar je moet de boot.ini ook aanpassen. In de boot.ini staat gedefinieerd wat je boot schijf en pratitie is en op welk controller deze is aangesloten. Dus nee zomaar even een schijf op een andere controller aansluiten gaat niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• maxvdh
Hmm er speelt nu wel een ander probleem op overigens. De nieuwe HD is keurig aangesloten en werkt ook goed. Echter als ik een spel op start vanaf de oude schijf, bijvoorbeeld BF2 of PES2008 duurt het onwijs lang voordat hij op is gestart. Bij BF2 is de ene keer heel het menu naar de knoppen en de andere keer niet. Eenmaal in de server werkt alles perfekt! Enig idee hoe dit komt? Voor het aansluiten van de 2de HD was dit niet het geval.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:52

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Probeer als eerste om de games eens opnieuw te installeren...

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• maxvdh
Ik heb er vandaag nog geen problemen mee gehad eerlijk gezegd. Dus zover er niets gebeurd, kijk ik het nog even aan verder
Pagina: 1