Ik heb een simpel setje met Mordaunt Short speakers (MS914) en Sony versterker (STR-DE197). Nooit problemen gehad, maar nu kraken beide speakers ineens. Zachtjes maar wel irritant. Het is een voortdurend vrij regelmatig kraken. Als ik van bron verander blijft de kraak. Als ik volume opdraai wordt het iets luider. Ik heb de afgelopen tijd (bijna) nergens aan gezeten. Het enige wat ik heb gedaan is de spikes onder de speakers verwijderd. Dat zal hier toch geen invloed op hebben? Bekabeling heb ik gecontroleerd. Iemand suggesties?
Kan vocht in de volumeknop zijn, of kraakt het geluid ook als je niet aan de volumeknop draait? In het ergste geval heb je je tweeters overbelast en zijn ze permanent beschadigt. Heb je misschien te hard muziek gedraait?
Misschien zjin je boxen beetje te oud aant worden? Of heb je ze soms te hard staan waar voor je speakers niet bedoelt zijn en krijg je dus idd vervormingen in je geluid!
Verwijderd
Wat ook een mogelijkheid is dat de eindcondensatoren van de versterker aan het lekken zijn ik heb dat namelijk een keer gehad toevallig ook bij een Sony versterker en na een tijdje viel toen één kanaal uit. De eindtrap had het toen begeven.
Zowel de boxen als de versterker zijn nog geen 2 jaar oud en ik draai zelden harde muziek (helaas, wegens kids). De kraak is in allebei hetzelfde. Betekent dat dat het aan de versterker moet liggen? En ik hoor het ook en net zo hard als ik geen muziek draai maar de cd-speler of pc wel aan heb staan. Dus dan lijken mij de genoemde suggesties niet voor de handliggend, toch? Maar wat dan?
Hoor je het gekraak extra als je aan de volumeknop draait? Dan kan je het namelijk ws verhelpen als je de potmeter van de volumeknop vervangt.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
@JT: nee, het draaien zelf maakt niets uit. Alleen het volume van de kraak gaat omhoog, net als de muziek.
Misschien ligt er een stekkertje los aan/bij de achterkant van de versterker die tegen iets metaals aanligt. Wil nog weleens van dit soort 'kraak' taferelen veroorzaken.
Kleine kans dat dit het is, maar dan is het maar uitgesloten in ieder geval.
Kleine kans dat dit het is, maar dan is het maar uitgesloten in ieder geval.
Alles kan stuk.
Geen los stekkertje, wel een vaste. Ik heb voor de zekerheid maar even alles 1 voor 1 eruit gehaald en dan blijkt het van de antenne te komen. Natuurlijk vreemd dat ie ineens stoort, maar ik kan best zonder, want gebruik de tuner toch nooit.
Dank voor t meedenken allemaal.
Dank voor t meedenken allemaal.
Pagina: 1