Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DNS Blacklists instellen in mail server

Pagina: 1
Acties:

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 14:07
Hoi,

Op mijn mail server wordt gebruikt gemaakt van de DNS blacklist van ordb.org.
Overal lees ik dat deze uit de lucht is en je deze niet meer zou moeten gebruiken. Bij mij vangt hij ontzettend veel af, als ik hem openzet ben ik bang voor massa's spam op mijn domeinen.

Tot nu toe had ik geen problemen, tot ik merk dat sinds gisteren alle gmail adressen afgevangen worden omdat ze voorkomen op de ordb.org blacklist.

Is die blacklist nou wel of niet actief, en zo nee hoe kan het dan dat gmail sinds gisteren opeens wordt afgevangen door die lijst en daarvoor niet?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
"On the December 18, 2006, the DNS blacklist ORDB.org has been shut down.". Lijkt me duidelijk.

Dat de eigenaren nu hebben gekozen om alles als spam te flaggen vind ik wel goed, daarmee schud je slapende sysadmins wakker :) Dat verklaart ook waarom gmail wordt gezien als spam.

Er zijn genoeg blacklists die een goed alternatief bieden. SURBL en Spamhaus vind ik wel goed en je zou je eens moeten inlezen.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Kijk daarnaast eens naar greylisting, mocht je Postfix gebruiken dan is Postgrey een erg handig tooltje.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 12:32

Pogostokje

* twiet *

mvergroesen schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:43: Bij mij vangt hij ontzettend veel af, als ik hem openzet ben ik bang voor massa's spam op mijn domeinen.
Die lijst doel al ruim een jaar niks meer. :D

Er zijn ontzettend veel alternatieven die precies hetzelfde werken. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar vertrouw nooit zomaar een lijst die je niet kent want voor je het weet blokkeer je te veel of niet het goede.

Als tip kan ik je geven: vul hier een IP adres in. Hij checkt een hele berg RBL'ers en toont deze op het scherm. Het gaat dan natuurlijk niet om het adres wat je invoert, maar de lijsten die hij checkt en jou toont. Je hebt dan in ieder geval een overzicht van mogelijke vervangers.

http://www.robtex.com/rbl/

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-11 12:57
3/26/08 Update: ORDB has "listed the entire world" -- returning any query with a "listed" response. The result is that if you still have ORDB in your mail server config files, you're now blocking 100% of your inbound mail. For anyone still trying to "use" ORDB, you're not going to receive any inbound mail until you disable queries to it. (Bron: http://www.dnsbl.com/2007/02/status-of-relaysordborg-dead.html)

Planes, trains and automobiles

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 14:07
Ontzettend bedankt voor jullie reacties.
Slechte zaak dat mijn mail server ondanks regelmatige updates toch deze lijst als aanrader aanbiedt dan.. Ik las overal dat hij uit de lucht was, maar hij bleef netjes nieuwe adressen toevoegen aan de lijst dus had ik geen reden om te vermoeden dat hij niet meer zou werken tot ik vanmorgen ging zoeken.

Ik weet genoeg, dank jullie wel!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Speedy67 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:35:
3/26/08 Update: ORDB has "listed the entire world" -- returning any query with a "listed" response. The result is that if you still have ORDB in your mail server config files, you're now blocking 100% of your inbound mail. For anyone still trying to "use" ORDB, you're not going to receive any inbound mail until you disable queries to it. (Bron: http://www.dnsbl.com/2007/02/status-of-relaysordborg-dead.html)
Yup, en dat heb ik vandaag gemerkt, na een zoektocht van enkele uren waarom er geen mail meer binnenkwam... :)

Alles kan stuk.

Pagina: 1