Speedtouch - uitgaand nummer veranderen

Pagina: 1
Acties:

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een speedtouch 780 met 6.2 firmware (van xs4all). Er zijn twee xs4all VoIP nummers (040 en 087) geconfigureerd die beiden goed werken. Ik kan op beide nummers gebeld worden.

Nu wil ik graag dat wanneer ik zelf bel, het nummer 040 wordt gebruikt ipv 087 voor de uitgaande gesprekken. Ik heb 1 telefoon die aan FXS1 hangt (poort 1 op het modem).

Ik krijg het alleen niet voor elkaar. Ik heb al het volgende geprobeerd:

1. In de CLI beide nummers verwijderd en eerst 040 toegevoegd en daarna 087.
Resultaat: geen effect.

2. Gekeken naar het dial-plan.
Resultaat: het wordt mij niet duidelijk hoe ik een 'routing' maak dat 040 wordt gebruikt bij uitgaande gesprekken.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10

Speedmaster

Make my day...

smesjz schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:44:
Ik heb een speedtouch 780 met 6.2 firmware (van xs4all). Er zijn twee xs4all VoIP nummers (040 en 087) geconfigureerd die beiden goed werken. Ik kan op beide nummers gebeld worden.

Nu wil ik graag dat wanneer ik zelf bel, het nummer 040 wordt gebruikt ipv 087 voor de uitgaande gesprekken. Ik heb 1 telefoon die aan FXS1 hangt (poort 1 op het modem).

Ik krijg het alleen niet voor elkaar. Ik heb al het volgende geprobeerd:

1. In de CLI beide nummers verwijderd en eerst 040 toegevoegd en daarna 087.
Resultaat: geen effect.

2. Gekeken naar het dial-plan.
Resultaat: het wordt mij niet duidelijk hoe ik een 'routing' maak dat 040 wordt gebruikt bij uitgaande gesprekken.
Je URI moet je vullen met 00401234567

• smesjz
  • Niet online
Tuut-Tuut schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:26:

Je URI moet je vullen met 00401234567
Ik heb opnieuw de xs4all setup procedure doorlopen en heb nu dit:

code:
1
2
{Administrator}[env]=>get var URI_URI
040251XXXXX

code:
1
2
3
4
5
6
SIP_URI = ALL
:voice profile list SIP_URI=all
Port     Uri          DisplayName       Username     Abbr Nbr   RegStatus         Msg Waiting
--------------------------------------------------------------------------------------------------
FXS1     08787XXXXXX   voip             08787XXXXXX                        Registered        No
FXS1     040251XXXX   vast             040251XXXX   040251XXXX   Registered        No

De 087 staat boven de 040 terwijl ie als laatst is toegevoegd.

Mis ik iets?

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

En als je nu eens aanlogd via de web interface: http://speedtouch.lan

Daar kan je vrij simpel de gegeven zien en aanpassen.

• smesjz
  • Niet online
Tuut-Tuut schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:07:
[...]

En als je nu eens aanlogd via de web interface: http://speedtouch.lan

Daar kan je vrij simpel de gegeven zien en aanpassen.
Zo simpel is dat dus niet. Ik zie nergens een instelling waarmee ik kan aangeven via welk nummer ik naar buiten wil bellen, niet in de CLI en niet via de webinterface. De relevante gegevens uit de CLI (en ook user.ini) heb ik net gepost. In user.ini zie ik nergens nog andere verwijzigingen naar 087 buiten dit:

code:
1
2
profile add SIP_URI=08787XXXXX username=08787XXXXX password=ABC displayname=Voip voiceport=FXS1 abbr=""
profile add SIP_URI=04025XXXXX username=04025XXXXX password=ABC displayname="" voiceport=FXS1 abbr=04025XXXXX

In [env] sectie van user.ini staat nog:
set var=URI_STATE value=Yes1
set var=URI_URI value=04025XXXXX

Vertelt die URI_URI het modem wat het uitgaande nummer moet zijn?

Mijn vraag is nog steeds: wat moet ik dan waar aanpassen? De URI waar jij het over hebt is gelijk aan het telefoonnummer wat ik van xs4all krijg, ik heb dus twee verschillende URI's voor beide nummers. Dit is conform de instructies van xs4all.

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Kijk eens naar deze link hier staat een tooltje waarmee je je dailplan vrij simpel kan aanpassen.

• smesjz
  • Niet online
Tuut-Tuut schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:24:
Kijk eens naar deze link hier staat een tooltje waarmee je je dailplan vrij simpel kan aanpassen.
Als je iets beter had gelezen zie je dat beide nummers op dezelfde poort zitten aangezien ik maar 1 telefoon heb. In zo'n dialplan kan ik wel de defaultport wijzigen, maar in dit geval heeft dat toch geen zin?
Ik heb de vraag nu bij xs4all zelf neergelegd omdat nergens duidelijk wordt hoe ik het dialplan moet wijzigen om het gewenste resultaat te bereiken.

Dus wat ik volgens jou wijzigen in het dialplan (dat verder standaard is) om via het 040 nummer naar buiten te bellen ipv het huidige 087 nummer?

Verwijderd

Smesjz,

Heb je van XS4ALL nog een reactie gehad? Ik zit met exact dezelfde en volgens mij nogal voor de hand liggende vraag en heb nog geen reactie van de XS4ALL-helpdesk mogen ontvangen.

Martin.

• smesjz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:46:
Smesjz,

Heb je van XS4ALL nog een reactie gehad? Ik zit met exact dezelfde en volgens mij nogal voor de hand liggende vraag en heb nog geen reactie van de XS4ALL-helpdesk mogen ontvangen.

Martin.
xs4all antwoorde na bijna 3 weken wachten:

"Dit is niet in te stellen in het modem. Het modem kiest automatisch het
nummer met het hoogste tweede getal om mee uit te bellen. De beste optie
is het doorschakelen van uw 087 nummer naar het 040 nummer. U moet dan
in het modem het 087 nummer verwijderen. Op deze manier kunnen mensen u
nog steeds bereiken op het 087 nummer, maar zult u altijd uitbellen met
het 040 nummer."

Erg onlogisch dat het modem zo werkt, maar so be it. Ik had het al zelf opgelost door wat gestoei.

Nummer 1 = 087, Nummer 2 = 040. Configuur Nummer 1 op ALL en Nummer 2 op 'Port 2'. Prik je telefoon in Port 2 en je belt via Nummer 2 en je kan gebeld worden op Nummer 1 & 2.

Ik heb inmiddels de suggestie van xs4all overgenomen en het 087 nummer permanent doorgeschakeld naar 040. Dit werkt goed.

Verwijderd

Dank voor je reactie. Handig geregeld door die jongens en meisjes van Thomson. Gelukkig heb ik nog niemand mijn 087-nummer gegeven. Dat hou ik aan voor bellen vanaf een vakantieadres en thuis gebruik ik alleen het regionale nummer, net als in de goede oude storingsarme KPN-dagen.

Met vriendelijke groet,
Martin.
Pagina: 1