Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Accountnamen beleid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!,

Wij hanteren ons eigen accountnamen beleid.
Een account naam van bv. Peter Jansen heeft het account P.Jansen. Sinds kort is er iemand in dienst getreden met exact de de zelfde naam als bv. Peter Jansen. Dus we hebben nu twee mensen met exact de zelfde naam. De vraag vraag is dus nu hoe we dit op account niveau gaan oplossen op een professionele manier. Mijn vraag is, of iemand ervaring heeft met dit soort problemen en hoe jullie dit probleem op een professionele manier hebben opgelost?

Alvast bedankt voor de response! d:)b

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Hangt helemaal af van jullie policy. Normaal zou je daar van te voren iets op moeten bedenken.

Heeft die man geen 2de naam? Dan kan je bijvoorbeeld in het geval van Peter Rudolf Jansen P.R.Jansen gebruiken, maar dat zou dan weer niet overeen komen met de andere users en je policy.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennahz op 26-03-2008 09:15 ]

Twitter

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
P_Jansen ?

En anders is P.Jansen2.
of gewoon een uitzondering maken pjansen of jansen.p
Zit denk ik ook allemaal verbonden met de mail server?

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Dit is idd helemaal afhankelijk van de wensen van het bedrijf nu, we weten niet wat voor koppelingen er met eventuele systemen in jullie bedrijf zjin, welke gewenning(en hoe gewenningsgevoelig) jullie gebruikers/medewerkers hebben.

Los daarvan wat adviezen voor een accountnamen beleid:
Zorg voor een vaste lengte van gebruikersnaam(zeg persoonlijk tussen de 4 & 8 tekens)
Heb 3 escapes, indien een gelijkwaardige naam al in gebruik is of de gebruikersnaam anders als onacceptabel kan worden ervaren.
Indien mogelijk gebruik divisies, vestigingen en/of afdelingen om een scheiding te maken in de naam.
Probeer nummers in gebruikersnamen te voorkomen, mensen voelen zich snel een nummer.

Voorbeeld:
Peter Jansen van de afdeling Financien op het hoofdkantoor.
2 Letters voor vestiging: HK
1 Letter voor afdeling: F
1 Letter voornaam: P
2 Letters achternaam: Ja
volledige gebruikersnaam: HKFPJa
Indien PJa in gebruik is op de afdeling financien van het hoofdkantoor, pak je de eerste en derde letter (PJn), vervolgens eerste en vierde(PJs tot je een unieke combinatie krijgt.
Dit geeft je ook escapes bij bijvoorbeeld Karel van Utrecht.

Ik hoop dat je iets met deze adviezen kunt.

if you pay peanuts, you get monkeys

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

Qwerty-273

Meukposter

Bij een vorige werkegver was het de standaard om de eerste letter van de voornaam gevolgd door de volledige achternaam te gebruiken als userid. Als je bijvoorbeeld een Piet en een Peter Jansen had, dan werd bij een van de twee (zover dat mogelijk was) de eerste letter van de tweede voornaam toegevoegd. Helaas was daar ook 1 situatie met twee personen met exact dezelfde voornamen en dezelfde achternaam (ook beide manager wat het soms niet makkelijk maakte voor de telefoniste om de juiste persoon te vinden als een klant vroeg naar de mananger P. Jansen - maar dat is een ander verhaal).
Een echte oplossing die overeenkomt met de andere userid's is er niet echt (of je moet overal een cijferreeks gaan toevoegen). Je kan nog spelen met P.Jansen en Peter.Jansen zowel als userid als voor e-mail. Want een nummer in een e-mail adres is niet makkelijk te onthouden voor klanten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Qwerty-273 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:51:
Want een nummer in een e-mail adres is niet makkelijk te onthouden voor klanten.
Daar kun je weer een alias voor aanmaken.

Waar ik nu zit ben ik een nummer, dubbele id's zijn dus niet mogelijk.
Bij een andere werkgever was ik alle eerste letter van mijn naam inclusief tussenvoegsels.
Waar dat conflicteerde werd de volgende letter(of s) in de achternaam erbij gezet.
In gevallen waar dat niet kon werd de voornaam gebruikt.

Het is maar net wat je wilt of wat je beleid is.

Verwijderd

Topicstarter
De inlognamen en E-mail adressen, worden appart van elkaar aangemaakt. Zo zijn de inlognamen niet automatisch het zelfde als de E-mail adressen
liledevil schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:43:
Bedankt, hier kunnen we zeker iets mee op username niveau!:)
SpamLame schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:14:
[...]

Daar kun je weer een alias voor aanmaken.
Precies, dat is ook wat wij doen. Dit is ook een punt, want op dit moment hebben wij 2 mensen met exact de zelfde naam, zonder tweede naam. Zo werken ze ook allebei op de zelfde afdeling, heel verwarrend. :/

We hebben dit op username niveau al opgelost met wat moeite (de persoon een 2e naam zelf laten bedenken, zodat je toch een onderscheid hebt bij de inlognaam) maar op Email alias niveau is dit iets gecompliceerder, omdat de twee personen met de zelfde klanten contact hebben. Het is dus belangrijk dat de klanten weten met wie ze E-mailen. Een nummer achter de naam zetten staat vrij onprofessioneel tegenover de klant en zal inderdaad vrij verwarrend overkomen. iemand een oplossing voor dit probleem?

Wat we uit eindelijk graag willen is, een aanpassing in ons namenbeleid. Zodat we een vaste escape hebben wanneer er een soort gelijk incident zich voordoet.

We kunnen natuurlijk zelf ook wel iets verzinnen, maar ik ben benieuwd naar methodes die andere mensen met deze problemen hanteren! d:)b

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 16:20
Nummers.

Ik vind het argument: 'Ja maar, dan ben ik maar een nummer.' nergens op slaan. Ik mag hopen dat je je loginnaam niet nodig hebt om je in een bedrijf geen nummer te voelen. Zowel dan is er zowiezo iets mis bij het bedrijf.

Welk systeem je ook bedenkt, het loopt altijd mis en op een gegeven moment heb je dan meer uitzonderingen dan systeem. Overal waar je iets of iemand moet identificeren, gebruik alsjeblieft nummers. Ook handiger voor mensen (niet alleen vrouwen) die besluiten hun naam te veranderen als ze trouwen/scheiden.

Bij ons bedrijf (1500 mensen) hebben ze ooit 'initialen' verzonnen. Maar ja, als de 5e persoon met initialen MV verschijnt, is dat niet echt handig....

Doet me een beetje denken aan de discussie in databases over primary keys..
Nummers nummers nummers. Nooit gedoe, werkt altijd.

edit:
Ok, voor e-mail is er i.v.m. sociale functie wel wat voor te zeggen om niet met nummers te werken. Maar hier is de druk dan ook minder groot om niet voor volledige namen (eventueel met een tweede (doop)naam of volgnummer) te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door bazkar op 27-03-2008 09:42 ]

• bazkar
Voorbeeld:
Indien PJa in gebruik is op de afdeling financien van het hoofdkantoor, pak je de eerste en derde letter (PJn), vervolgens eerste en vierde(PJs tot je een unieke combinatie krijgt.

Deze post verdiende naar mijn mening een apart antwoord, namelijk

DOE DIT ALSJEBLIEFT NIET!

Dit is een systeem waar ik zonder nadenken 6 gaten in kan schieten:
  • 2 hoofdkantoren in 2 verschillende landen
  • Hoe codeer je in hemelsnaam een kantoor? Bijkantoren? Op plaatsnaam? Meerdere kantoren in 1 plaats? te veel valkuilen om op te noemen...
  • Wat doen we met de afdeling Facilities? Ook een F? Of een A van fAcilities? (Maar ja, dan hoop ik dat er geen afdeling Accounting komt) Of als we *shudder* meer dan 26 afdelingen krijgen?
  • Als er geen unieke combo meer voor PJa te verzinnen is? Op zich een erg reele kans als je bedrijf groot genoeg is.
Toegevoegd:
  • Wat doen we met mensen die van afdeling verhuizen, of van kantoor, of van naam? (Trouwen/Scheiden)? Al hun credentials aanpassen? AARGH!
  • Dubbelfuncties?

[ Voor 5% gewijzigd door bazkar op 27-03-2008 10:02 ]

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

En nog een: Wat als iemand van Financien verhuisd naar -ik noem maar een dwarsstraat- HR ?
Krijgt die persoon dan een volledig ander account ?

• LuckY
  • Niet online
Gelukkig gebruiken we op school dan ook inlog nummers.
Gelijk aan je Studentnummer veel makkelijker voor de Database/AD.
Als je normaal omgaat met een nummer blijft het uniek.

Alleen dan krijg je het feit dat de eindgebruiker te "lui" is om hun nummer te onthouden.

Maar dan het email probleem.

Zelf vind ik het er Onprofessioneel uitzien als je iets ziet zoals VB: 2131@abss.nl

Dan kan je natuurlijk Bijvoorbeeld J.Peters@abss.nl maken of Jan.Peters@abss.nl
Maar wat als je daar nou weer meerdere mensen in heb.

[ Voor 32% gewijzigd door LuckY op 27-03-2008 10:01 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57

kraats

Ik rol

Wat bij ons goed werkt in de inlognamen: het interne telefoonnummer als onderdeel van de inlognaam. Zelfs met alle parttimers van tegenwoordig hebben we hier nog geen dubbelen in meegemaakt.
En qua mailadres: als een tweede persoon met dezelfde naam komt, dan misschien de afdelingsnaam in het mailadres verwerken? p.jansen.ict@bedrijf.nl

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• bazkar
LuckyY schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:55:
Maar dan het email probleem.

Zelf vind ik het er Onprofessioneel uitzien als je iets ziet zoals VB: 2131@abss.nl

Dan kan je natuurlijk Bijvoorbeeld J.Peters@abss.nl maken of Jan.Peters@abss.nl
Maar wat als je daar nou weer meerdere mensen in heb.
Zie edit bovenin:
Je bent minder gebonden aan lengtes, dus Jan.Peters@abss.nl en Jan.Peters2@abss.nl kan prima
Maar je wil geen loginnaam die Johannes.van.de.Heerenstraaten ofzo is.
Doe me dan toch maar een 6-cijferig nummer :)

• LuckY
  • Niet online
bazkar schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:13:
[...]

Zie edit bovenin:
Je bent minder gebonden aan lengtes, dus Jan.Peters@abss.nl en Jan.Peters2@abss.nl kan prima
Maar je wil geen loginnaam die Johannes.van.de.Heerenstraaten ofzo is.
Doe me dan toch maar een 6-cijferig nummer :)
Inderdaad maar ik denk dat mensen fouten gaan maken als er cijfers voorkomen in de email bijvoorbeeld interne mail.

Er zijn 2 Jan Peters op de locatie in Texel iemand van de vestiging Gouda krijgt de opdracht het door te mailen aan Jan Peters Maar welke?

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
Nummers is inderdaad de beste oplossing. Niet echt klantvriendelijk, maar beheerstechnisch de beste manier.

vb. personeelsnummers of initialen+geboortedatum (zeker handig als er mooie vrouwen werken...hehe)

• bazkar
LuckyY schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:20:
[...]

Inderdaad maar ik denk dat mensen fouten gaan maken als er cijfers voorkomen in de email bijvoorbeeld interne mail.

Er zijn 2 Jan Peters op de locatie in Texel iemand van de vestiging Gouda krijgt de opdracht het door te mailen aan Jan Peters Maar welke?
Tja, voor interne mail heb je daar intranetten en who is who voor. (Of die persoon heeft je al eens gemailed en dan is een reply to wel handig).
Ik wil zowiezo nooit mailen op basis van een naam. Heet die persoon nu maikel.jansen of michael.jansen?

• LuckY
  • Niet online
Dat is ook waar :)

Policy's bedenken voor bedrijven kan leuk zijn :).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

LuckyY schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:20:
Reply-to en je ziet het adres niet eens, en als je toch wil zoeken ga je maar in de GAL kijken (waarmee gelijk de noodzaak wordt aangetoond van een éénduidige provisioning in samenspraak met HR.)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

bazkar schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:48:
DOE DIT ALSJEBLIEFT NIET!
[....]Toegevoegd:
  • Wat doen we met mensen die van afdeling verhuizen, of van kantoor, of van naam? (Trouwen/Scheiden)? Al hun credentials aanpassen? AARGH!
  • Dubbelfuncties?
En erger: wat als er ooit een reorganisatie komt, dan moet iedereen een nieuwe account krijgen?

"Persoonlijke" nummers zoals personeels-ID of initialen+geboortedatum (maar dat is een beetje en privacy-issue) werken bij een voldoende grote organisatie het beste als je geen uitzonderingen wilt krijgen.
Iets met geboortedatum+initialen krijgt trouwens ook ooit een dubbeling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer nummers in gebruikersnamen te voorkomen, mensen voelen zich snel een nummer.
Een nummer of iets volgens jouw systeem maakt geen drol uit. 't komt beide voor geen meter overeen met een naam. Verder met de rest hier, ik vind 't een slecht idee :P

--

Hoe je hier mee omgaat hangt ook een beetje af van de formaliteit binnen je bedrijf, denk ik. Je kunt bijvoorbeeld ook overschakelen op een afkorting van de naam. Wij hebben hier een 'deborah' en een tweede deborah met als accoutnaam 'boor'. (Heeft ze zelf bedacht, niet mijn idee maar ik vind 't prima :P) Dat kan bij ons (zo rond de 20 man, fluctueert wat met stagiairs enzo) maar bij Shell o.i.d. zie ik 't niet zo gebeuren.

Wij doen dus over het algemeen gewoon 'voornaam' en mocht dat al bestaan moet er iets anders bedacht worden. Daar heeft de medewerker zelf ook wat inspraak in overigens: d'r is er een die 'pjansen' heeft (om peter maar weer even als voorbeeld te nemen) en een die 'peterj' heeft, omdat ze dat fijner vonden. Voor de e-mail zijn vervolgens gewoon weer aliassen gemaakt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het bedrijf waar ik nu werk +/- 100K medewerkers heeft iedereen de afkorting vanhet initialen land waar die werkt 1e letter voornaam 1e 2 letters achternaam en dan een volgnummer.
E-Mail adressen worden gemaakt voornaam/achternaam en eventueel wordt enkel een initiaal gebruikt als de naam niet uniek is. Helaas gaat het wel eens mis met namen omdat de mensen die het invoeren niet begrijpen dat de vries niet aan elkaar hoort ofzo maar verder gaat he altijd wel goed.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:17:
Het bedrijf waar ik nu werk +/- 100K medewerkers heeft iedereen de initialen land waar die werkt 1e letter voornaam 1e 2 letters achternaam en dan een volgnummer.
E-Mail adressen worden gemaakt voornaam/achternaam en eventueel wordt enkel een initiaal gebruikt als de naam niet uniek is. Helaas gaat het wel eens mis met namen omdat de mensen die het invoeren niet begrijpen dat de vries niet aan elkaar hoort ofzo maar verder gaat he altijd wel goed.
Dus peter R jansen uit nederland..

PRJNLPJA001@...?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb het fout staan in mijn post het moet zijn
afkorting land 1e letter voornaam 1e en 2e letter achternaam en volgnummer.
peter R jansen
dus deze zou worden
NLPJA1

Dit is wel zo makkelijk als je met de helpdesk moet communiceren.
November Lima Echo November India 3 in mijn geval dus.
En dan gaan ze proberen mijn voor en achternaam uit te spreken

[ Voor 107% gewijzigd door TrailBlazer op 27-03-2008 18:31 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dit is idd helemaal afhankelijk van de wensen van het bedrijf nu, we weten niet wat voor koppelingen er met eventuele systemen in jullie bedrijf zjin, welke gewenning(en hoe gewenningsgevoelig) jullie gebruikers/medewerkers hebben.

Los daarvan wat adviezen voor een accountnamen beleid:
Zorg voor een vaste lengte van gebruikersnaam(zeg persoonlijk tussen de 4 & 8 tekens)
Heb 3 escapes, indien een gelijkwaardige naam al in gebruik is of de gebruikersnaam anders als onacceptabel kan worden ervaren.
Indien mogelijk gebruik divisies, vestigingen en/of afdelingen om een scheiding te maken in de naam.

Voorbeeld:

Dit lijkt me werkelijk de slechtst denkbare conventie. Je zal dan direct nieuwe inlognamen moeten verzinnen wanneer iemand van afdeling of vestiging veranderd (in ons bedrijf de normaalste zaak van de wereld). Bovendien zou ik me met een loginnaam als HKFPJa net zo'n nummer voelen als wanneer ik gewoon A12345 (een personeelsnummer) ben.

In de praktijk zul je je eerst moeten afvragen of er technische beperkingen en algemeen beleid is. Als je financiele systeem bijvoorbeeld loginnamen van maximaal 8 karakters verplicht stelt en het is een vereiste dat je loginnamen op alle systemen gelijk zijn, dan heb je daar een beperking.

Bij ons wordt voor Windows als inlognaam voorletter.achternaam aangehouden. Voor Peter de Vries wordt dat p.de.vries. Als p.de.vries meerdere malen voorkomt wordt de eerste letter van de tweede voornaam toegevoegd, als dat niet genoeg is de derde letter, etc. Dus bijvoorbeeld pr.de.vries voor Peter R. de Vries.
Als je er daarmee nog niet komt, bijvoorbeeld omdat Peter de Vries dubbel voorkomt en geen van beide een tweede naam heeft, wordt er geimproviseerd. De eerste zal dan p.de.vries heten en de tweede pe.de.vries (omdat e de tweede letter van zijn voornaam is).
Nummers worden in principe nooit gebruikt, omdat dat lastig te onthouden is en inderdaad wel erg zakelijk overkomt. Echter stapt men vermoedelijk bij ons over naar een conventie met het personeelsnummer als uitgangspunt, bijvoorbeeld medewerker met personeelsnummer 12345 wordt A12345 (email-adres blijft wel p.de.vries o.i.d. omdat a12345@bedrijf.nl natuurlijk een waardeloze uitstraling heeft).

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ibm gebruikt(e?) landcode+rugnummer, contractors: landcode+'x'+rugnummer

in een kleine organisatie (+/- 50) kun je best namen gebruiken, maar ga het toch aub niet mixen.

houdt je beleid eenvoudig

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Je maakt een grapje hoop ik voor je gebruikers?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ja alles heeft zo zijn voor en nadelen, het is maar net wat voor jou situatie het meest reeel is. Dit moet je in goed overleg afwegen en daaruit een beslissing nemen, maar in de meeste gevallen blijft het een flinke investering (vooral naar het overgaan op nummer reeksen).

Maargoed, hoe groot is de kans dat je weer een situatie krijgt met exact de zelfde namen? in ons geval was het eenmalig een extreem geval (exact zelfde naam, geen 2e naam en op zelfde afdeling).

Is het nodig om een je account beleid volledig om te gooien voor een situatie wat eigenlijk niet vaak terug komt..natuurlijk moet je er rekening mee houden, maar ik denk dat het toch bij uitzonderingen moet blijven, bijv voor iemand met dezelfde naam een eenmalige aanpassingen doen(bijv 2 letters van de voornaam, eerder ook al genoemd) toe te passen..

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 09:11
nah wij hebben al een ldelaat, nu ook een lieke, die krijgt liekedelaat, lijkt verwarrend voor de personen an sich, maar valt in praktijk reuze mee, omdat ook in het adresboek de volledige naam voor elk mail adres staat...

Verwijderd

Bij ons (grote multinational) is de 'standaard' 1e letter van de voornaam gevolgd door de 1e 7 letters van de achternaam, zonder puntjes of wat dan ook tussen, voor Pieter Grootjans is dat dan bv. pgrootja. Maar als er dubbels zijn maken we combinaties die nog vrij zijn, kan ook best korter, de volgende kan pigrootj of pgroot zijn. E-mail addressen zijn steeds gelijk aan de AD username.

Mogelijke combinaties zijn zo oneindig en je krijgt geen al te vreemde situaties.

• Arfman
  • Laatst online: 23:00

Arfman

Drome!

Bij ons is het eerste letter voornaam, eerste letter achternaam, laatste letter achternaam, gevolgd door een volgnummer, beginnend bij 01. Piet Jansen is dus PJN01, enzovoort. Werkt prima.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Eerste 3 letters van de achternaam + eerste 3 letters van voornaam. Dus Peter Jansen wordt dan janpet. In het geval van dubbele namen wordt het laatste karakter vervangen door een getal. De usernames moeten altijd 6 karakters hebben vanwege een brakke administratiedatabase uit het jaar 0...

🖥️ | 🚗

• Arfman

Arfman

Drome!

Zo'n systeem heb ik ook eens bedacht .. eerste 4 letters achternaam, eerste letter voornaam, 2 nullen als volgnummer en dan de d van de locatie waar ik toen zat .. krijg je echter het gevolg dat Daniel Morshuis inlognaam morsd00d krijgt, en Jan Kerkhof kerkj00d :X 8)7

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• LuckY
  • Niet online
Arfman schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 22:36:
Zo'n systeem heb ik ook eens bedacht .. eerste 4 letters achternaam, eerste letter voornaam, 2 nullen als volgnummer en dan de d van de locatie waar ik toen zat .. krijg je echter het gevolg dat Daniel Morshuis inlognaam morsd00d krijgt, en Jan Kerkhof kerkj00d :X 8)7
hahaha _/-\o_

Het beste blijft denk ik toch nummers.
maar hoe dan met email aliassen als je meerdere exact de zelfde namen heb ?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja sofinummers, de overheid zorgt iig dat de NL versies uniek zijn.
Desnoods hash je die ivm privacy (dan moet je wel oppassen als je meer dan 10 miljard werknemers oid hebt :+).

• Arfman

Arfman

Drome!

LuckyY schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 22:52:
[...]

hahaha _/-\o_

Het beste blijft denk ik toch nummers.
Nummers onthouden mensen niet, een systeem zoals dit is nog enigzsins logisch en wordt wel onthouden. Hoe we omgaan met emailaliassen weet ik niet, ik zal het onze Exchange beheerder eens vragen.

Verwijderd

Topicstarter
LuckyY schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 22:52:
[...]

Ja, dat blijft inderdaad nog het grootste struikel blok. Je kan wel een uitzondering verzinnen, maar een goed waterdicht plan, om in de toekomst altijd op dit soort voorvallen voorbereid te zijn, is een tweede.

Toch denk ik dat je steeds weer terug valt op nummer reeksen, maar hoe kan je dat in een Mail alias zo vermommen dat dit niet "goedkoop" of onprofessioneel overkomt..

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 21:58

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Wij hanteren hier ook het voorletter en achternaam systeem. dus John Doe zou dan JDoe worden, mocht er iemand komen welke ook JDoe zou krijgen bijv. Jeffrey Doe dan nemen we één letter meer van de voornaam: JeDoe. Zoals ik het nu ziet werkt dit nog goed met +/- 2500 users.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:16
wij gebruiken eerste letter voornaam, eerste letter achternaam, laatste letter achternaam.

Mocht dit niet uniek zijn (komt geloof ik 2 x voor bij onze organisate), dan gewoon een 1 erachter :P

Dus Piet Jansen wordt PJN

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er eigenlijk een mogelijkheid, om 2 aliassen aan een mail account te hangen? bijv. voor interne mail Peter van Dijk en voor externe mail. P. van Dijk "bedrijf"

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-08 18:12
Of je werkt met een soort subdomein idee voor het email adres:

p.jansen@sales.bedijf.nl
p.jansen@ict.bedrijf.nl

• bazkar
j0eyv schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:36:
Of je werkt met een soort subdomein idee voor het email adres:

p.jansen@sales.bedijf.nl
p.jansen@ict.bedrijf.nl
Er komen niet vaak mensen bij jullie voor die van afdeling wisselen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bazkar schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:47:
[...]

Er komen niet vaak mensen bij jullie voor die van afdeling wisselen?
Een e-mailaliasje wijzigen is niet de meest boeiende activiteit op zich, kan een helpdesker wel.

Dit systeem zie je overigens niet zo vaak bij bedrijven maar wel heel vaak bij universiteiten en dergelijke.

• bazkar
CyBeR schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:21:
[...]

Een e-mailaliasje wijzigen is niet de meest boeiende activiteit op zich, kan een helpdesker wel.

Dit systeem zie je overigens niet zo vaak bij bedrijven maar wel heel vaak bij universiteiten en dergelijke.
Oh joepie, en iedereen die je kaartje of je email-adres heeft moet je dan even een mailtje sturen om te zeggen dat het veranderd is? Email is juist 1 van de dingen die je zo MIN mogelijk wilt veranderen.
Die helpdesker is het probleem niet, de sociale impact is veel groter.

Bovendien is het aanmaken van een nieuw subdomain (als er een nieuwe afdeling komt, of een afdeling van naam veranderd) weer net wat boeiender.

[ Voor 10% gewijzigd door bazkar op 03-04-2008 10:33 ]

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-08 18:12
Lang leve alias.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bazkar schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:31:
[...]

Oh joepie, en iedereen die je kaartje of je email-adres heeft moet je dan even een mailtje sturen om te zeggen dat het veranderd is? Email is juist 1 van de dingen die je zo MIN mogelijk wilt veranderen.
Die helpdesker is het probleem niet, de sociale impact is veel groter.
Tsja, en als je inderdaad vaak mensen hebt die van afdeling veranderen is dat idd zo. Meestal zie je dat oude adressen een tijdlang gewoon ook werken (is ook logisch.) Bij de uni's veroorzaakt dit systeem iig zelden problemen zover ik weet.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

CyBeR schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:56:
Bij de uni's veroorzaakt dit systeem iig zelden problemen zover ik weet.
Uhuh, ik had drie losse accounts op de universiteit. Wel leuk wegens 3x quotum, maar verder was het gewoon lastig :+

Als studenten van faculteit wisselen, of juist aan drie faculteiten tegelijkertijd studeren, is dat hun eigen probleem, als je als werknemer zoiets meemaakt is het toch echt een probleem van de werkgever (en de auditor, en de sysadmins, etc).

En je hebt het niet over (alleen) mailadressen (daar zijn inderdaad best aliassen bij te verzinnen, afh. van hoe je de mails verstuurd), maar accountnamen.

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 03-04-2008 15:39 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1