Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vergroten afstand tussen optische muis en muismat (leesvlak)

Pagina: 1
Acties:

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:25
Ik vraag mij af of het mogelijk is om met een optische muis een opppervlak op afstand af te lezen. Wel met de bedoeling dat de muis gewoon als "muis" blijft functioneren, dus x en y uitleest.
Dus wanneer je de muis op een muur richt dat deze nog steeds zorgt voor de verplaatsing van de cursor. Mede doordat gyroscopische muizen niet snel en nauwkeurig genoeg zijn.

Is gebruik van een sterkere lens een optie? Of leest de muis enkel het rode licht?
Kan het überhaubt of misschien met een lasermuis?

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 11:07
Het punt is denk dat je de afstand dan vrij precies moet hebben. Als je zeg maar het brandpunt veranderd door een andere lens erin te plaatsen. Ik weet ook dat je een blauwe led in je muis kan drukken echter moet dit wel een sterkere zijn omdat het met rood licht beter werkt.

Dus of het mogelijk is: misschien. Of het praktisch is: waarschijnlijk niet.

Het kan wel praktisch zijn maar dan moet je niet aan afstand gebonden zijn. En een muur waar op gericht wordt moet dan wel over een bepaalde textuur beschikken.

Althans dat denk ik. Misschien is er met andere middelen beter resultaat te halen. Vind het idee wel leuk.

• FrankNLD
Als ik beperkt wordt door textuur en de noodzaak van een vaste afstand tot het te lezen oppervlak, kan ik daarvoor wel een work-arround bedenken.
Maar is diffusie geen probleem dan?

Edit: Optica is al weer een tijdje geleden. Ik neem aan dat de brandpuntsafstand gelijk moet zijn aan de afstand tussen de CMOS en het af te lezen oppervlak? En/of hoe zit dat met eeen lens die ik na de bestaande lens plaats?

[ Voor 39% gewijzigd door FrankNLD op 26-03-2008 09:32 ]

• CR35
Ik heb ook geen afstand van optica. Ik probeer alleen mee te denken. Maar het in orde krijgen van de lens gaat nog al wat werk kosten bedoel ik er mee te zeggen. Hoe je dit verder kan bereiken kan ik je ook niet verder mee helpen.

• FrankNLD
Bedankt in ieder geval. Ik denk dat ik niet van te voren hoef te berekenen, ik kan natuurlijk een (oude camera)lens plaatsen (oude lens verwijderen) en kijken of dit het gewenste effect geeft.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Er zit gewoon een camera in een muis, maar wel een met een hele lage resolutie. De chip in de muis vergelijkt continu de beeldjes die die camera aanlevert, en vertelt aan de hand hiervan hoe ver de muis is bewogen, en in welke richting.

Als ik mijn optische muis meer dan een centimeter optil, registreert hij al geen beweging meer. Ik kan me zo voorstellen dat dat komt omdat de beeldjes die hij opneemt niet meer scherp zijn.

Het lijkt me dus lastig om een lens ervoor te plaatsen die automagisch de afstand tot het te lezen oppervlak meet, en hierop scherpstelt. Uiteraard zou je wel een vaste afstand kunnen verzorgen, en hierop je lens aanpassen. Waarschijnlijk krijg je dan echter weer te maken met belichting...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• FrankNLD
Vaste lens afstand + permanente belichting dus? Duurt even voor ik weer bij het materiaal ben waarmee ik het uit kan proberen, maar wil het eerst in mijn hoofd bouwen. :)
Autofocus lens zou te langzaam zijn.

Edit: En met "markers" op het af te lezen oppervlak om reliëf te simuleren.

[ Voor 25% gewijzigd door FrankNLD op 26-03-2008 09:52 ]

• CR35
Ik weet niet in wat voor maat je een programmeur bent, maar als je met markers gaat werken zou het misschien ook wel met ander materiaal bijvoorbeeld een webcam te realiseren zijn.

• FrankNLD
Nou, ik bedoelde niet unieke markers, maar gewoon een oppervlak met visueel onderscheid zodat de muis de informatie kan verwerken. Qua programmeren heb ik nl. geen ervaring.
Bovendien lijkt mij een webcam te traag (refreshrate) voor snelle toepassingen als games.

[ Voor 20% gewijzigd door FrankNLD op 26-03-2008 10:41 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
CR35 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:36:
Ik weet niet in wat voor maat je een programmeur bent, maar als je met markers gaat werken zou het misschien ook wel met ander materiaal bijvoorbeeld een webcam te realiseren zijn.
een optische muis is in feite een camera met wat HW die de verschuiving van de beelden vergelijkt/berekent.
De muis zelf geeft volgens mij niet genoeg licht om dat over een afstand te kunnen, maar het is ook twijfelachtig of de beeldsensor nog wel zinvolle info geeft vanop een afstandje.
Vandaar dat het herontwerpen adhv een webcam best wel eens een goeei optie zou kunnen zijn!

• FrankNLD
the_stickie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:42:
[...]

een optische muis is in feite een camera met wat HW die de verschuiving van de beelden vergelijkt/berekent.
De muis zelf geeft volgens mij niet genoeg licht om dat over een afstand te kunnen, maar het is ook twijfelachtig of de beeldsensor nog wel zinvolle info geeft vanop een afstandje.
Vandaar dat het herontwerpen adhv een webcam best wel eens een goeei optie zou kunnen zijn!
En de refreshrate dan?
Bovendien duurt het kunnen schrijven van de juiste software wel even zonder programmeerervaring lijkt me?

Edit: theoretisch kan het, maar ook hier is de refreshrate het probleem:

http://www.pcworld.com/ar...inputdevices/article.html

[ Voor 24% gewijzigd door FrankNLD op 26-03-2008 10:55 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De problemen zijn imho "scherptediepte" en licht.
De lens in je muis ziet over een afstandsbereik van enkele millimeter scherp genoeg om voldoende details te onderscheiden, als het je al lukt om een lens te maken die scherp kan stellen op de muur, zal je nog altijd met die heel beperkte scherptediepte zitten (en moet je de muis op enkele cm nauwkeurig van de muur af houden, zodra ie niet meer loodrecht is zit je ook in de miserie). Theorie hierover kan je mss bij de fotografie-afdeling vinden.
Daarnaast wordt er héél wat licht op het kleine te bekijken oppervlak gestuurt, als je verder van het oppervlak af zit ga je véél meer licht nodig hebben. Hier kunnen we zelf ff aan rekenen:
Stel dat de LED 100% efficiënt is, dan komt er ongeveer 25mW (1.25V, 20mA) aan rood licht uit, op een oppervlak van ongeveer 1cm². Ga je nu het oppervlak vergroten (door er verder af te gaan zitten) tot bijvoorbeeld 1m², heb je een oppervlak van 100cm*100cm = 10000 cm² te verlichten. Als ik me niet vergis, moet je dan een 250-tal watt aan licht uit je 1m² krijgen 8)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kun je beter met een laserpointer op een witte muur schijnen, en dan met een webcam het puntje omzetten in coördinaten op je scherm. Zelfde principe als de Wii controller, alleen dan zonder rotatie ;)

Maar wat voor toepassing heb je in gedachten?

• FrankNLD
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:23:
Kun je beter met een laserpointer op een witte muur schijnen, en dan met een webcam het puntje omzetten in coördinaten op je scherm. Zelfde principe als de Wii controller, alleen dan zonder rotatie ;)

Maar wat voor toepassing heb je in gedachten?
Muisbeweging in games halen uit een beweging waarbij de hand rechtop staat t.o.v. de vloer. Rotatie pols voor x-as.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou , zoals CyBeRSPiN al tipte, eens gaan kijken naar 1 of meerdere Wii controllers. Er zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden waarbij ze de Wii misbruiken voor muispointer/3D-beeld/touchscreen/...

Volgens mij moet het mogelijk zijn om met 1 wii controller een volledige 3D positie van je 'muis' te bepalen. Als je dan met 3 leds werkt op je 'muis' dan kan je volgens mij ook de helling van je 'muis' vinden.

Dus je wii controller op een vast punt en je muis uitrusten met 3 led in een vlak, vanvoor 2 voor de afstand en hoogte en positie dus 3D positie bepaling, en de derde led iets naar achter tussen de 2 in voor de rotatie van het object. Het enige probleem kan zijn dat het object voor een van de leds zit.

Ik bedenk me trouwens dat de wii misschien niet overweg kan met 3 leds, ik weet niet in hoevere die te modden is op een pc. Dus misschien toch richting webcam denken.

[ Voor 36% gewijzigd door kluyze op 26-03-2008 22:26 ]

• FrankNLD
Bij gebruik van een Wiimote of webcam verwacht ik niet de de precisie van een muis te halen.
Als Mozes niet naar de berg komt...
Ik ga dit "oplossen" middels een verticale muismat denk ik.
Heb een verticale muis, maar deze heeft te veel wrijvingsweerstand omdat het gewicht van mijn arm dan meer op de muis rust en daardoor is het minder snel en precies als een traditionele muis. Optillen van de muis gebeurt dan namelijk met het gebruik van je biceps en niet met de heffers in je onderarm waardoor je je onderarm optilt.

• FrankNLD
Ben nu wel op zoek naar een programma dat de muisfunctie aanpast.
In het midden gebied functioneert het als een normale muis, maar zodra het buiten een bepaald kader komt geeft het continu een signaal (naar links, rechts boven of onder).
Kent iemand zo'n programma? Moet dan dus ook op de achtergrond kunnen werken (in games).

Edit: Bedankt voor het meedenken.
Ga voor een muis, dus moet voor software ander topic starten.

[ Voor 13% gewijzigd door FrankNLD op 28-03-2008 09:00 ]

Pagina: 1