[ADSL] Hoe werkt XS4ALL inet met modem?

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik ben bezig voor de collega modem aan het omwisselen.
Normaal gebruikt hij Speedtouch modem welke prima werkt.
Maar sinds de aankoop van nieuwe laptop heb ik Linksys WAG200G aangeschaft zodat wireless mogelijk wordt, en zo kan hij in de woonkamer ook op internet komen.

Echter ik ben nog niet zo bekend met Xs4all adsl, dus ik zet even wat punten op een rij voor zekerheid.

- is Linksys WAG200G-E1 (een ISDN model) geschikt voor ADSL Lite (normaal ADSL dus) ondanks dat ie voorbereid is op ADSL2+.
- Volgens Linksys helpdesk moet het op Multimode ingesteld worden bij DSL setting. De overige instellingen zijn ingesteld met Xs4all instructies, dus 8/48 VPI/VCI, VC mode, PPPoA, etc...
- moet de internet led branden ondanks de foutieve password of blijft die uit? Het gaat om 2 leds geheel rechts, het zijn DSL en Internet indicatie leds. Tijdens installatie branden beide leds nooit.
- moet de leds vrijwel meteen branden of is er sprake van MAC refresh tijd ivm ipadres toewijzing, en dus maximaal 2-3 uur wachten op volgende DHCP relay?
- en als usernaam en password goed zijn, krijg ik meteen internet, of zit er ook lange wachttijd in tot 3 uur? (ivm DHCP refresh tijd).

Ik moet even verifieren op bovengenoemde punten of er niets over de hoofd is gezien. De lijn is goed, want ervoor werkt Speedtouch uitstekend. Dus dat mag geen problemen hebben met Linksys, en zou ik wat ADSL signaal moeten zien. Maar nee, alles bleef uit na vele minuten wachten.

De helpdesk zit me steeds verkeerde kant te sturen (checkt gelijk of internet werkt op pc door te pingen, terwijl ik weet dat het nutteloze test is - want Linksys zit er net op) en op het laatste moment is er geen support voor Linksys modem. Dat houdt dus al ermee op.

Kan iemand me dingen vertellen wat er gaat gebeuren bij goed instellen Linksys WAG200G (aan de hand van leds) en kan ik verder uitzoeken of alles klopt. Alvast dank.
Morgen probeer ik weer, maar ik heb alvast elke goed informatie nodig. Dan ben ik eerder klaar mee.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Een adsl2+ modem is ook geschikt voor adsl1.
Welke lampjes horen te branden verschilt per modem, dit staat hoogstwaarschijnlijk wel in de handleiding. Bij xs4all kan het even duren voordat je modem online komt. Hang het oude modem eraan, lease beeindigen. nieuwe modem waar aan de aansluiting en nog eens proberen.

Krijg je het nog niet online... Kijk dan in de modem logs/statuspagina wat het probleem is.
Modems geven altijd aan wat er aan de hand is.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:13
-Ja, werkt prima
-Klopt, maar bij mij was het alleen pppoa, user en pass, rest doet ie zelf.
-DSL moet groen zijn, bij foutief wachtwoord brandt internet ook niet rood maar groen en krijg je een KPN pagina op je pc te zien dat je user/pass niet klopt.
-Moeten direct gaan branden, binnen 30sec na power-on :)
-Nee, dan heb je direct internet :)

Conclusie: Check de telefoonaansluiting, als DSL uit blijft of het modem zelf is defect :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Een lease beeindigen? Hoe zou dat gaan in Speedtouch modem?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Wat dat dhcp lease gebeuren betreft. Ik haalde mijn info hier vandaan: bjck in "Telfort Internet ervaringen topic - Deel 7"

Lijkt me niet op toepassing van jouw situatie, maar het is het proberen waard.
En hoe jij in jou modem de lease beeindigd? Tja het is jouw modem. Gewoon even rondklikken en kijken naar een optie als dhcp release (staat meestal in de buurt van dhcp renew).

Maar daarnaast nogmaals tip die ik hierboven ook al gaf.
Kijk eens in de router log, statuspagina naar wat er fout gaat.
Je modem geeft gewoon aan wat er mis is.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 26-03-2008 01:30 ]

• DeliciousBrown®
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:05
Had je collega voorheen ook een isdn speedtouch modem of een analoge (annex-a / post-versie)? Dat zou kunnen verklaren waarom de nieuwe Linksys niet wil werken aangezien die dus wel voor annex-b (isdn) is.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ISDN is gecontroleerd in de meterkast en dat klopt. Annex-B is goed.

Wat wel me verbaast is dat ik vandaag bij nogmaals aansluiten van modem op lijn de twee leds rechts plotseling gaan branden. Gisteren wat er geen leven te vinden in twee leds rechts (DSL en Internet) maar waarom nu opeens wel!

Heb ik een dagje voor niks zitten te zwoegen om klote signaal dat niet eens aankomt terwijl instellingen bijna helemaal kloppen. Ik snap er niks meer van. Zit er soms 2 uur wachttijd in voor MAC refresh of zo?

Inmiddels werkt alles prima en mijn collega kan verder internetten.
Pagina: 1