Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies CRM pakket voor kleine ondernemingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk is de topic titel verkeerd gekozen en nodigt het niet uit op een reactie achter te laten. In dit topic ben ik vooral opzoek naar de aanwezige software pakketten en mogelijkheden van deze.

Momenteel loop ik in Colombia stage bij een bedrijf dat bloemen produceert en exporteert naar de Noord Amerika. Ik heb geen computer achtergrond en ben een wat bovengemiddelde gebruiker wat kennis over computers betreft. Ik studeer International Management aan de HES in Ámsterdam, het betreft ook geen stage opdracht.

Nu kwam de eigenaar van het bedrijf waar 8 man (1 man en 7 vooral mooie vrouwen) werken op de commerciele afdeling naar mij toe met de vraag of ik iets wist van CRM, Costumer Relations Management zoals ik op Wikipedia tegen kwam. En of ik wat meer informatie wou opzoeken over de bestaande pakketten.
Nu heb ik redelijk wat afgezocht op het internet en natuurlijk op tweakers maar hoe verder en dieper ik zocht hoe onduidelijker het allemaal werdt.
Wat precies de mogelijkheden moeten zijn is ongeveer het volgende:

- Het programma dient op een server te draaien waar meerdere personen tegelijk (op verschillende accounts) op kunnen werken.
- Correspondentie met clienten (bevestigings e-mail sturen naar clienten)
- Bijhouden van de orders van de client
- Dagelijks gemakkelijk de availability sturen naar de klanten (groepsmails)
- Geintregeerd versturen(per fax) van paklijsten
- Bij houden van gehouden telefoon gesprekken
- Bijhouden klanten bestand
- Automatisch opslaan van MSN gesprekken, (geen vereiste maar wel erg handig) (Meeste bloemen worden via de Instand Messenger verkocht)

Het programma hoeft niet van buiten het netwerk bereikbaar te zijn.

Nu de vraag: Wat zijn de gebruikelijke programma´s of software pakketen die de bovenstaande mogelijkheden ondersteunen en wel software pakket is aanteraden?

Met vriendelijke groet,

Lars

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 22:19 . Reden: ´k vind de titel slecht en bied bij deze mijn excuses aan ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Als je het over een Microsoft omgeving hebt is Microsoft CRM een veel voorkomende oplossing. Er zijn ook diverse opensource oplossingen zoals SugarCRM, TigerCRM en daarnaast nog een partij andere private pakketten zoals AFAS.

Om een goede selectie te kunnen maken van zo''n pakket heb je wat meer kennis van zaken nodig. De exacte wensen/koppelingen moeten in kaart gebracht worden en op basis van die punten kan er een goede keuze gemaakt worden. Daarvoor heb je wel wat kennis nodig van de pakketten die verkrijgbaar zijn.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

-->SA

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De ervaring leert dat in dit soort gevallen een maatwerksysteem toch het beste werkt. Je moet je nu gaan verdiepen in de verschillende standaardpaketten. Dan per pakket uitzoeken of jouw wensenlijst ermee te realiseren is. Daarna moet je dit nog (laten) inrichten in een standaardpakket.
Al met al ben je er een hoop tijd mee kwijt. En dan heb je een oplossing die nooit voor 100% al jouw wensen zal vervullen. Je zal ergens moeten inleveren.

Ik kom regelmatig in contact met mensen (voornamelijk kleinbedrijf) die het een tijdje proberen met een standaardpakket. Na veel frustraties kiezen ze uiteindelijk toch voor een maatwerkoplossing.
Voor een klein bedrijf (enkele medewerkers) is een standaardpakket ook vaak een overkill en inflexibel.

En qua kosten hoeft het niet altijd duurder te zijn. ga maar eens rekenen wat het het bedrijf kost als jij de verschillende standaardpakketen moet uitpluizen en dan ook nog implementeren.
excuses

[ Voor 3% gewijzigd door ione op 27-03-2008 13:03 ]

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:58

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 19:36
Als er geen standaard pakket is wat aan je eisen voldoet zou ik eerder je bedrijfsprocessen eens herzien. Een volledig maatwerk traject op deze schaal lijkt me niet haalbaar.

Ik denk dat je een heel eind komt met SugarCRM, en mocht er meer budget zijn Microsoft CRM 4.0 icm Small Business Server.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ione schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:19:
Ik kom regelmatig in contact met mensen (voornamelijk kleinbedrijf) die het een tijdje proberen met een standaardpakket. Na veel frustraties kiezen ze uiteindelijk toch voor een maatwerkoplossing.
Voor een klein bedrijf (enkele medewerkers) is een standaardpakket ook vaak een overkill en inflexibel.
Oneens. Je laat ook geen mailclient of auto bouwen op specificaties. Zonde van het geld en over 5 jaar volledig uit de klauwen gelopen.
En qua kosten hoeft het niet altijd duurder te zijn. ga maar eens rekenen wat het het bedrijf kost als jij de verschillende standaardpakketen moet uitpluizen en dan ook nog implementeren.
Ga eens rekenen wat maatwerk kost, incl. onderhoud, updates, patches, nog meer maatwerk, de ellende die je krijgt als die ene devver die enig idee heeft van wat er aan maatwerk is stopt, de vele kosten en brakke code die komen van elke paar maanden even wat ombouwen, etc.

Natuurlijk past maatwerk veel beter bij hoe de situatie nu is in het bedrijf, maar over 2/3/4/5 jaar is dat veranderd. En parametriseren van een standaardpakket (of gewoon, net zoals men met Word doet, zich conformeren naar de standaard) is IMHO dan meer veel toekomstvast en op lange termijn zo goedkoper en functioneel beter. Zeker voor een klein bedrijfje.

Nee, ik ben geen verkoper van standaard- of enige andere software
ps...klopt het dat je mailadres in je profile niet meer werkt?
PS weet je dat het niet netjes en ook tegen de voorwaarden is om commerciele acquisitie-mailtjes te sturen n.a.v. een post op het forum? ;)

--

En inderdaad kan je kijken naar applicaties zoals SuperOffice.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat ik een beetje probeer aan te geven is dat voor een klein bedrijf een standaardpakket vaak te uitgebreid is. Er zitten allerlei toeters en bellen in die eigenlijk niet nodig/gewenst zijn. Dit werkt dan vaak ook nog verwarrend. Als ik bijv kijk naar de demo van SugarCRM vindt ik het er behoorlijk verwarrend uitzien. Niet iets waar je een simpele gebruiker mee zou willen laten werken...
En aan de andere kant kan een standaardpakket ook te dwingend zijn.
Een aantal onderdelen uit zo'n pakket zijn interessant voor een klein bedrijf, vaak niet alles. Of er zit net niet in wat je zou willen hebben. (zit er bijv. een mogelijkheid in om MSN-berichten vast te leggen in een standaardpakket?)

Zo'n pakket gaat dan niet optimaal gebruikt worden. Vaak zit er een hoog marketinggehalte aan vast en lijkt het alsof het de oplossing voor alle problemen is. In de praktijk valt het vaak toch tegen.

Maar nogmaals, dit is hoe ik er over denk.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
ione schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:24:
Wat ik een beetje probeer aan te geven ...
Wat anderen (ik denk terecht) proberen aan te geven is dat een maatwerkoplossing niet zaligmakend is. Het is complex (gebruikersinterface, datamodel, koppeling met applicaties) en daardoor kostbaar. De kans dat je na maanden met iets zit wat nog niet doet wat je wilt is vrij groot. En als het dan werkt komt er een nieuwe versie van Word/Outlook/Messenger en kun je zelf gaan aanpassen.

Een goed pakket is als het goed is vrij goed aan te passen waardoor je je gebruikers niet meer voorschotelt dan ze nodig hebben, en waarschijnlijk kost het minder dan zelf (laten) bouwen.
Een eenvoudiger pakket kan misschien voldoen aan het grootste deel van je wensen waardoor je toch 'snelle winst' hebt. Voor de ontbrekende functies kun je dan op een rijtje zetten of je daarvoor het verschil tussen € 10.000 en € 1.000 (ik noem maar wat) over hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle reacties doorgelezen en vertaald naar het Spaans,

Ik zelf denk dat een standaard pakket het beste zal voldoen. Mede doordat het bedrijf in Colombia is gevestigd is een custom pakket nog even iets lastiger.

Ik zal met mijn baas overleggen of hij nog verdere vragen heeft betreffende de keuze voor een CRM pakket maar ik denk dat het verstandigste is om een iemand inteschakelen met meer kennis over de werking van de bepaalde pakketten (als die hier te vinden is)

Allen zeer bedankt voor uw reactie, :)
Pagina: 1