WD MyBook: 'Tikken' en trage transfers

Pagina: 1
Acties:

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 14:13
Vandaag heb ik mijn Western Digital My Book Premium ES Edition binnengekregen. Deze schijf dus:

Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/5/1/00033615/g_00033615.jpg

Situatie
Ik heb de schijf met eSATA aangesloten op de JMicron RAID controller op mijn moederbord (poorten zitten gewoon achterop bij alle I/O poorten). De JMicron controller heb ik netjes op AHCI-modus gezet, wat zou betekenen dat zaken als hot-swapping ook ondersteund zouden moeten worden.

Probleem
Tijdens transfers maakt de harde schijf geluiden die niet echt als tikken kunnen worden omschreven. Het is meer een soort veeg-geluid. Dit gebeurt elke 2-3 seconden, waar bij ook mijn computer telkens een halve seconde freezed. Hiernaast zakt (hierdoor) de transferssnelheid in naar ongeveer 6-8 MB/sec, terwijl 40-50 zeker gehaald moet kunnen worden.

Geprobeerde oplossingen
- Write Caching uitzetten. Dan doet het probleem zich niet voor, maar haal ik snelheden rond de 12 MB/sec. Niet echt wenselijk dus.
- Aansluiten op USB. Is mogelijkheid, maar dan blijven de snelheden onder de 20 MB/sec hangen. Ook niet echt fijn dus.
- JMicron controller op RAID / IDE modus zetten. Geen verschil

Specs
MSI P7N Platinum moederbord
Intel Core 2 Duo E8400
2 x 2GB PC6400 RAM
Windows Vista Ultimate x64 OEM

Uitroep van paniek
Weet iemand wat hier het probleem kan zijn? Zelf zit ik de denken aan een kapotte schrijfcache, wat zou betekenen dat de schijf voor RMA terug moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Koppensneller op 25-03-2008 20:20 ]

Verwijderd

Je zou de HD uit de behuizing kunnen halen en in een PC stoppen om te uitsluiten als het de behuizing is maar meestal vervalt dan de garantie.
Als het probleem zich op meerdere PC's voordoet zou ik hem gewoon terug brengen en zeggen wat de klacht is. Je hebt tenslotte recht op garantie.
Maar als je de HD wilt testen op de Site van Western Digital staat vast wel een test programma voor je HD en anders zou je ook nog HD tune kunnen proberen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 21:01 ]

• Koppensneller
Ik heb helaas niet de mogelijkheid het op andere pc's te testen, omdat niemand in mijn omgeving eSATA heeft. Ik ben nu met de tool van Western Digital een diagnostic test aan het draaien (had ik zelf ook kunnen bedenken ;)). Estimated Time Remaining: 2:23:20... :|

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt mij kapot hoor.

• Koppensneller
Update:

Nadat ik nieuwe drivers heb geïnstalleerd die ik op een obscure Taiwanese FTP server heb gevonden, werkt het allemaal naar behoren. De drive haalt nu netjes 40MB/sec schrijven!

• Koppensneller
Even een topic kick van mezelf :)

De problemen zijn nog niet helemaal voorbij. Vooral het schrijven naar de schijf is nog erg wisselvallig. De schijf laat nog steeds op willekeurige momenten tijden schijfactiviteit de pc heel even hangen. Zie ook onderstaand ATTO screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://hugodejong.net/filehost/get.php?h=2d502d66ae656eb1f2387713fa7ef19a

Zou de schijf dan toch kapot zijn? Of kan dit ook een controllerprobleem zijn?
Pagina: 1