Toon posts:

onzin over Beolab 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey dudes,

Na een tentoonstelling te hebben gezien van B&O (waar ik absoluut geen fan van ben) ben ik na de tijd in discussie gegaan met 1 van die verkopertjes, die een presentatie hield over de Beolab 5. Hij beweerde dat er uit de Beolab 5 een uitgangsvermogen van 2500 Watt per stuk komt, terwijl het opgenomen vermogen van deze actieve speaker maar 40 Watt is!!!!! Ik zet hier mijn vraagtekens achter...

Niets op de speakers aan te merken, maar waarom onzin vertellen tegen de aanstaande kopers?

Het werd uiteindelijk een welles-nietes discussie, en hij begon alleen maar te zeuren over het ICE versterker(tje) wat in deze speaker aanwezig was. Ik hem vertellen dat ik hier niet geîntereseerd was, en vroeg wat voor waarde dit was (PMPO, RMS, sinus) waarbij de beste man geïriteerd wegliep. :9~

Kan iemand me uitleggen waarom B&O zulke onzin verkondigd? Of heb ik het helemaal verkeerd ;)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-12 13:18
simpel omdat het gewoon beter verkoopt. Terwijl we ergelijk allemaal moeten weten dat als je op 30W gaat luisteren dat je veel rusie krijgt... met de buren en je familie

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
In de Beolab zit toch echt daadwerkelijk 2500Watt per stuk.
Ik geloof dat alleen de Sub onderin al 1500 vraagt.

Tijd van werken, tijd van rusten

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

B&O verkondigd deze onzin vanwege de ontzettende krapte op de arbeidsmarkt.
Goed personeel die potentiele klanten in een gesprek kunnen paaien informeren is kennelijk moeilijk te vinden.

Kennelijk kunnen ze alleen slecht personeel krijgen wat niet al te lang is.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Driek schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:48:
Dat klopt, maar ik kan het me niet voorstellen dat in zo´n klein pilaartje een versterkerunit zit van 2500 Watt. Wel zie ik dat het een klasse D versterker is.....

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
40 watt opgenomen bij normaal luistervolume en 2500 watt maximaal geleverd? Kortom, opgegeven cijfers onder verschillende omstandigheden? Het is vaak zo dat de cijfers onder de omstandigheden gemeten worden die de (volgens de consument) beste specificaties opleveren. Mensen houden niet van stroomverbruik, kortom: gemiddeld stroomverbruik opgeven in plaats van maximaal (doen o.a. Denon en Marantz soms ook), maar wel van krachtige versterkers, kortom maximaal geleverd piekvermogen opgeven (zie alles-in-één homecinemasets). Het zou me tegenvallen van B&O als ze dit ook deden, maar gezien de cijfers die zij opgeven kan ik geen andere conclusie trekken. Zelfs de vroeger 'eerlijke' merken worden meegetrokken in de cijfertjes race (zie eerdergenoemde Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, enz.).

• Thy King
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-12 23:34

Thy King

Ruler Of Thy World

Als ik hier mijn boek over geluid erbij pak, en kijk bij de 'Power Watt Level', dan zit 2500 watt aan geluid bij 144 dB (PWL(dB)=10*log(W/W0); W=2500, W0=10^-12). Dat ligt dichtbij de pijngrens, dus dat zal je niet lang kunnen aanhoren. Dit is vergelijkbaar met een opstijgende boeing 747 op full thrust (als je met je hoofd tegen de box aan ligt EN bij 100% rendament..). Geluid op afstand (meer dan 1 meter en bij een beter geschat rendament), moet je naar intensiteit rekenen...

Dit betekend dus dat je 2500 watt aan energie omzet naar geluid. Dat betekend dus ook dat elke box 2500 watt aan energie minimaal verbruikt (bij een rendament van 100%). Dat betekend dat als je 2 boxen hebt, je je standaard huisgroep moet verzwaren van 3600 watt naar 5000+ watt.

[...]

Als ik even op internet zoekt, bestaat dat ding echt met een output van 2500 watt, maar dan mag je serieus wat aan je stroom gaan doen...

Edit: en als ik hierboven de opmerkingen lees, dan zal dit wel te maken hebben met piek vermogen..
Edit 2: dit doe ik fout... 8)7 Maak een stomme fout, zie post ergens hieronder.

[ Voor 25% gewijzigd door Thy King op 26-03-2008 14:33 ]

'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Tsja, er wordt opgegeven in totaal inderdaad 2500 watt.
In principe kan dat redelijk makkelijk in een kleine class D schakeling met koelplaat.
Maar aangezien de vermogensopgave niet genormeerd is zegt het inderdaad helemaal niets.
Als je hun rendement gelooft van 90%, dan houdt dat in als de vermogensafgifte RMS is, je qua koeling 250W moet afvoeren. Als dat passief moet spreek je niet meer van een klein koelplaatje.
Ook moet je dan een behoorlijke voeding hebben. 2500W is 2500W.
Je moet ook een luidspreker hebben die dat vermogen goed kan verwerken :D
Thy King schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:54:
Als ik hier mijn boek over geluid erbij pak, en kijk bij de 'Power Watt Level', dan zit 2500 watt aan geluid bij 144 dB (PWL(dB)=10*log(W/W0); W=2500, W0=10^-12). Dat ligt dichtbij de pijngrens, dus dat zal je niet lang kunnen aanhoren. Dit is vergelijkbaar met een opstijgende boeing 747 op full thrust.

Dit betekend dus dat je 2500 watt aan energie omzet naar geluid. Dat betekend dus ook dat elke box 2500 watt aan energie minimaal verbruikt (bij een rendament van 100%). Dat betekend dat als je 2 boxen hebt, je je standaard huisgroep moet verzwaren van 3600 watt naar 5000+ watt.

[...]

Als ik even op internet zoekt, bestaat dat ding echt met een output van 2500 watt, maar dan mag je serieus wat aan je stroom gaan doen...

Edit: en als ik hierboven de opmerkingen lees, dan zal dit wel te maken hebben met piek vermogen..
Jouw berekening klopt niet. Je gaat er van uit dat een vermogensniveau kan vergelijken met een geluiddrukniveau. Dat kan alleen maar als je dit gaat omrekenen naar een intensiteit (danwel intensiteitsniveau). (wat je dus niet doet)
Daarnaast ga je er vanuit dat een luidspreker geheel zonder verlies elektrisch vermogen omzet in akoestisch vermogen.

Er bestaat dus geen eenduidige relatie tussen vermogen en optredend geluiddrukniveau.
Rendement en overdracht zijn de variabelen.
Misschien staat dat wel op de volgende bladzijde :+

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2008 20:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:53:
[...]

Dat klopt, maar ik kan het me niet voorstellen dat in zo´n klein pilaartje een versterkerunit zit van 2500 Watt. Wel zie ik dat het een klasse D versterker is.....
Zo zeg, ben jij even een kenner.
Die ICE amps zijn wel degelijk erg goed, veel vermogen en erg klein.
verdiep je eens in de materie.

Rotel gebruikt nu dezelfde ICE amps
7 KG voor een 5 maal 200 watt amp.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:43:
Zo zeg, ben jij even een kenner.
Die ICE amps zijn wel degelijk erg goed, veel vermogen en erg klein.
verdiep je eens in de materie.
Zal allemaal best, maar dan nog kun je geen 2.5 KW pompen uit 40W input, en zoals eerder gezegd, met 90% efficiëntie moet je nog steeds 250W aan warmte kwijt, Daar heb je al een significant koelvermogen voor nodig.

Verder krijg ik ook altijd de kriebels als ik lees "digitale versterker", want dat is gewoon feitelijk incorrect :'(

Anyway, ik vermoed dat die 40W nominaal zal zijn, en dat de amps vast wel meer dan dat kunnen leveren, maar 2500 Watt is gewoon dikke overkill en totaal zinloos.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

En daar kom ik 'maar' aanzetten met de Bow ZZ-One met slechts 2x75 watt (continue) en slurpt 500 VA (in Class-A mode) op (50 VA in standby).
Dus: die wattage gel*l moet je gewoon negeren. Het gaat om de muziek! B&O maakt leuk uitziende apparaten, echter voor MUZIEK zou ik toch voor andere merken gaan (imho).

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-12 21:05
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:30:
En daar kom ik 'maar' aanzetten met de Bow ZZ-One met slechts 2x75 watt (continue) en slurpt 500 VA (in Class-A mode) op (50 VA in standby).
Dus: die wattage gel*l moet je gewoon negeren. Het gaat om de muziek! B&O maakt leuk uitziende apparaten, echter voor MUZIEK zou ik toch voor andere merken gaan (imho).
die boxen kunnen anders goed hard en klinken prachtig, dus ook voor de muziek zou ik juist B&O kiezen...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

idd, voor veel vermogen kan je beter naar auto audiodealer. Waar ze van dat spul verkopen waarmee je ook prima buiten de auto de muziek hoort :P

Maar B&O verkoopt naast de apparatuur natuurlijk ook gewoon een mooi verhaal...als je erin geloofd klinkt het beter :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.tech-temple.com/wp-content/uploads/beolab-5.jpg

Wat een futuristisch ding ook zeg :/

2500watt is een hele hoop. Ik vraag me af waarom je dat ooit op vol vermogen wilt hebben, tenzij je een lokale discotheek beginnen wilt. En 250Watts aan warmte afgaande dat je dat maar 1x in de 5 jaar voluit zet voor nog geen impuls kan je prima kwijt. Het zou een ander verhaal zijn als je het wel continue draaien laat, want dan is de 250w aan warmte wel long-term en voldoet een klein koelprofieltje al niet meer nee.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-12 21:05
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:40:
[afbeelding]

Wat een futuristisch ding ook zeg :/

2500watt is een hele hoop. Ik vraag me af waarom je dat ooit op vol vermogen wilt hebben, tenzij je een lokale discotheek beginnen wilt. En 250Watts aan warmte afgaande dat je dat maar 1x in de 5 jaar voluit zet voor nog geen impuls kan je prima kwijt. Het zou een ander verhaal zijn als je het wel continue draaien laat, want dan is de 250w aan warmte wel long-term en voldoet een klein koelprofieltje al niet meer nee.
het mooie is, hij scant de omgeving af, en past daar het geluid aan aan... Dus heb je een vierkante kamer zonder veel spullen, heb je ander geluid dan een ronde kamer met veel spullen (dus optimaal altijd)... Geniaal :o

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geloof maar niet teveel in dat geneuzel. Deze speakers klinken ook helemaal niet zo slecht. Maar om nu bijna 40K uit te geven voor een paartje.. Nee dankje!

Verwijderd

maarud schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:46:
[...]

het mooie is, hij scant de omgeving af, en past daar het geluid aan aan... Dus heb je een vierkante kamer zonder veel spullen, heb je ander geluid dan een ronde kamer met veel spullen (dus optimaal altijd)... Geniaal :o
Idd....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eS4dByRLvO96hWNIl1iN51lw/full.jpg

Dat is er ook zo 1 bij de MM.

Maar 19.999€ per stuk!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Die 90% efficiency is trouwens waarschijnlijk de versterker-units zelf. Als je de speaker zelf meerekent kom je nooit op 90% uit. Die 2500 watt gaat dus ook niet voor 144 dB zorgen en gelukkig maar. Dat is geen pijn meer maar accute gehoorbeschadiging / gehoorverlies.

• Thy King

Thy King

Ruler Of Thy World

mr_petit schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:09:
Jouw berekening klopt niet. Je gaat er van uit dat een vermogensniveau kan vergelijken met een geluiddrukniveau. Dat kan alleen maar als je dit gaat omrekenen naar een intensiteit (danwel intensiteitsniveau). (wat je dus niet doet)
Ja, dat klopt.. Foutje. :|. Intensiteit is echter geluid op straal r van de bron (Watt/(4*pi*r^2)), en dan kom je een heel end lager uit (vervolgens nog even naar db om zeten, maar oke..) Dus, ik zat fout.
Daarnaast ga je er vanuit dat een luidspreker geheel zonder verlies elektrisch vermogen omzet in akoestisch vermogen.
Ik weet dat 100% rendament onmogelijk is, maar het was ff makkelijk. Nog steeds is 2500 watt heel veel. Daar kan je een stofzuiger en condensdroger mee runnen (of één waterkoker... :+).
Misschien staat dat wel op de volgende bladzijde :+
Niet zo neerbuigend aub.

'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone

Verwijderd

Och, die armzalige pc speakers zitten ook snel boven de 100 watt, dat is vooruitgang.
Vroeger had je daar niet te tillen boxen voor nodig.

Mensen zijn nu eenmaal gek op grote getallen, dus verzinnen ze metingen om zo hoog mogelijk te komen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:28:
Och, die armzalige pc speakers zitten ook snel boven de 100 watt, dat is vooruitgang.
Vrijwel geen enkele speakerset heeft een 100 Watt versterker (en dan bedoel ik gewoon echte RMS watts). En als ze al dergelijke vermogens halen is dat bij zoveel vervorming dat er op een dergelijk geluidsniveau zeker niet naar te luisteren is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:57:
[...]

Idd....

[afbeelding]

Dat is er ook zo 1 bij de MM.

Maar 19.999€ per stuk!
Deze staan ook bij Correct. Klinken 10 x beter dan die B&O´s...
voodooless schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:50:
Geloof maar niet teveel in dat geneuzel. Deze speakers klinken ook helemaal niet zo slecht. Maar om nu bijna 40K uit te geven voor een paartje.. Nee dankje!
Ze zijn volgens mij 17k2 per 2 dus dat is maar een koopje hoor ;) maarja, voor die prijs heb je echt wel mooiere speakers die ook nog veel beter klinken....
Tenzij je meegaat met de meute (lees: mensen met veel geld en weinig verstand van HT) en willen patsen dat je B&O hebt |:(
|:(

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-12 13:18
een A merk 40W(per kanaal) kan je heel goed en hard A merk luidsprekers mee aansturen. Sommige mensen vinden de bass altijd zo laag van de A-Merk speakers. Alleen als je een goede versterker hebt ook al is hij 40W kan je echt harde mooie gecontroleerde bas eruit krijgen. ik had eens een keer een technics versterker van 370W.. nou mijn driade's konden er nauwelijks aan. Nu een HK van 60W en die trekt het goed-harder-mooier. Wattage zegt dus niets. Ook is 2W al zat om op een zeer hard geluid uit je luidsprekers te knallen. Mits die goed ondersteund

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 26-03-2008 16:55 ]

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12 12:02

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Bij 144 db ben je doof. 110 is al pijnlijk.

Ik geloof er ook niets van dat de uit 40watt verbruik een 2k5 watt aan geluid kan produceren. Ik weet dat mijn versterker 6x80 watt moet leveren met een 545 watt voeding. (en als ik mijn zakjapanner erbij pak kom ik met 6x80 op 480 watt uit). Dus is mijn voeding zwaarder als het afgegeven vermogen aan geluid. (En als ik deze volop draai heb ik ineens de buurman aan de deur :P ... hoe zou dat nou komen).

Het zal wel 2500 watt PMPO (Post Mortum Power Output) zijn. wiki

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Roman schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:47:

Het zal wel 2500 watt PMPO (Post Mortum Power Output) zijn. [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/PMPO]wiki[url]
Hieruit concluderen we dus dat die waardes er gewoon zijn om de consument te misleiden.... Ook een mogelijkheid om B&O op zijn vingers te tikken?

Verwijderd

Een onafhankelijke test :

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1819

Het zijn mooie speakers en zullen best goed geluid leveren maar voor dat geld haal ik toch wel wat anders in huis, compleet :) En 2500watt zal meer over de pieken gaan dan een vol rendement.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar is de knipoog of de quotes om "onafhankelijke" :?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[...]

Deze feature zit ook in aantal versterkers van een paar merken..daar heb je geen hele dure speakers voor nodig.

Zijn die dingen van de MM voor een concertzaal bedoeld ofzo :X wat groot..

Verwijderd

ik heb ze geluistert en kan je vertellen dat bij top vermogen dat je er niet bij wilt zitten.
Je krijg gewoon last van je hart en van.
Dus ik wil wel geloven dat er 2500watt beschikbaar is

• Thy King

Thy King

Ruler Of Thy World

Roman schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:47:
Bij 144 db ben je doof. 110 is al pijnlijk.

Ik geloof er ook niets van dat de uit 40watt verbruik een 2k5 watt aan geluid kan produceren. Ik weet dat mijn versterker 6x80 watt moet leveren met een 545 watt voeding. (en als ik mijn zakjapanner erbij pak kom ik met 6x80 op 480 watt uit). Dus is mijn voeding zwaarder als het afgegeven vermogen aan geluid. (En als ik deze volop draai heb ik ineens de buurman aan de deur :P ... hoe zou dat nou komen).

Het zal wel 2500 watt PMPO (Post Mortum Power Output) zijn. wiki
120-130 dB is de hoeveelheid geluid dat wordt geproduceerd door een groot passagiers vliegtuig (boeing 747 etc.) bij het opstijgen. De pijngrens ligt bij ongeveer 140 dB.

[ Voor 3% gewijzigd door Thy King op 26-03-2008 19:02 ]

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Thy King schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:26:
[...]
Ja, dat klopt.. Foutje. :|. Intensiteit is echter geluid op straal r van de bron (Watt/(4*pi*r^2)), en dan kom je een heel end lager uit (vervolgens nog even naar db om zeten, maar oke..) Dus, ik zat fout.
Let er op dat dit een theoretische benadering is. Een intensiteit is het vermogen per oppervlakte (dus W/m²). Hoe je dat berekend is per situatie afhankelijk.
Jouw formule geeft een aardige benadering als je 1 unit in een weiland laat spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 26-03-2008 19:53 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:24:
ik heb ze geluistert en kan je vertellen dat bij top vermogen dat je er niet bij wilt zitten.
ik heb er vroeger demos mee gegeven en bij bepaalde films voel je idd je maag omdraaien door de luchtdruk. Wat dat betreft heeft hij idd echt heel veel vermogen, en hij houdt dit ook perfect onder controle.

Tijd van werken, tijd van rusten

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Driek schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:48:
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:24:
Driek schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:38:
[...]

ik heb er vroeger demos mee gegeven en bij bepaalde films voel je idd je maag omdraaien door de luchtdruk. Wat dat betreft heeft hij idd echt heel veel vermogen, en hij houdt dit ook perfect onder controle.
:') Echt mooi hoe mensen hier blijven beweren dat natuurkundige wetten niet opgaan voor B&O :')

[ Voor 81% gewijzigd door JT op 26-03-2008 19:47 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Optimaal... dat is natuurlijk zeer relatief.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

JT schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:41:

:') Echt mooi hoe mensen hier blijven beweren dat natuurkundige wetten niet opgaan voor B&O :')
hoezo?
omdat berekent van een vaste voltage en ampere?
Wat als de voltage opschoeft dan gaat de amper omlaag en bij de zelfde ampere gaat het vermogen weer omhoog.
Je kan niks zeggen over een versterker als je niet weet hoe hij is ontworpen.
Veel eindtrappen draaien inderdaad op een lage voltage maar er zijn ontwerpen die juist hoge voltage vragen

voorbeeld lampen
standaart 12volt halogeen lamp 55wat gebruikt 4,58amper
exeon lampen werken op
28.000volt 35watt en dat is 1,25amper (geeft wel veel meer licht en hoger licht opbrengst)

wat dacht je van 110volt versus 220volt?
110volt =1760watt (16amp)
220volt =3520watt (16amp)

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:00:
[...]

hoezo?
omdat berekent van een vaste voltage en ampere?
Wat als de voltage opschoeft dan gaat de amper omlaag en bij de zelfde ampere gaat het vermogen weer omhoog.
Je kan niks zeggen over een versterker als je niet weet hoe hij is ontworpen.
Veel eindtrappen draaien inderdaad op een lage voltage maar er zijn ontwerpen die juist hoge voltage vragen

voorbeeld lampen
standaart 12volt halogeen lamp 55wat gebruikt 4,58amper
exeon lampen werken op
28.000volt 35watt en dat is 1,25amper (geeft wel veel meer licht en hoger licht opbrengst)

wat dacht je van 110volt versus 220volt?
110volt =1760watt (16amp)
220volt =3520watt (16amp)
Het is heel simpel. 40 watt is een eenheid van energie. Er kan niet meer energie uit komen dan erin gaat. 40w is 40w. 40w is een product van stroom en spanning. Je kan stroom of spanning veranderen, maar het wattage veranderd daarmee niet. Verander je de stroom dan verandert de spanning ook en andersom. Er is niks op aarde waar meer energie uit komt dan dat erin gaat. Was dat er wel dan hadden we ook geen luchtvervuilingsprobleem.

40w betekent 0,18A bij 220v. Ik weet niet wat je nou wilt bewijzen met je rekensommetjes maar het _kan niet_. Dat is een simpele natuurkundige onmogelijkheid.

Daarnaast, wel knap als je beide speakers kan gebruiken zonder dat de stoppen doorslaan.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 26-03-2008 20:14 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ghehehe, ik lach me helemaal kapot hier...

Zoveel repleys (met name de TS) van mensen die nog nooit een Beo4 of 5 in handen hebben gehad om het moois eens in het echt of thuis te zien, en die wel het één en ander te zeggen hebben over de Beolab 5 :X.

Het zijn gewoon hele mooie speakers, voor een bijpassende prijs (ja dat komt niet vaak voor bij B&O). Zie maar eens een amp + speakerset voor 14k te vinden die deze jongens makkelijk wegspeeld...

Afbeeldingslocatie: http://www.hyundaideco.com/AV131/131-4.jpg

2500watt is met ICEpower mogelijk, al gaat het hier niet om constant vermogen. Maargoed, B&O is natuurlijk de enige die niet de juiste specs opgeeft :+

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:01:
al gaat het hier niet om constant vermogen.
Over wat voor vermogen gaat het dan?
B&O heeft het over ICEpower...... prima, maar vertel dan precies wat het is.
Dat is gewoon hèt probleem in hifi land.
Er worden de meest fantastische woorden bedacht, zonder er een sluitende definitie aan te geven.
Dat is imo al het eerste teken als je wilt verhullen wat je werkelijk verkoopt.
B&O doet daar kennelijk nu ook aan mee. Vroeger legden ze de nadruk op design... nu zijn daar sprookjes bijgekomen.
Of dat nou vooruitgang is...

Verwijderd

Aan de grootste sprookjes in hifiland doet B&O nogsteeds niet mee:
- eikenhouten plankjes onder componenten die het geluid verbeteren
- stroomvoorzieningen die duurder zijn dan de speakers
- buitenaardse cd-speler schokdempers
- etc.

Ze geven gewoon het maximale vermogen van de speakers aan. Niet dat je zoveel ooit gaat en kunt gebruiken in je huis, maar het is met ICE power mogelijk....

Het vermogen is overens wel verdeeld over 3 ICE power modules in de Beolab 5. De lage tonen krijgen 1000watt (welke sub heeft dat niet ?), de midrange ook, en de hoge tonen 500. Als je het zo bekijkt is het zo gek nog niet in vergelijking met andere grote high-end speakers (alhoewel het wel (te)veel blijft natuurlijk)...

http://www.t-linespeakers.org/oddsends/d_amp/index.html
die 1000Watt blijkt ook RMS te zijn. Je kunt ook kijken op de link hierboven op zoeken op de naam "ICE1000A RMS"

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

JT schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:12:
[...]

Het is heel simpel. 40 watt is een eenheid van energie. Er kan niet meer energie uit komen dan erin gaat. 40w is 40w. 40w is een product van stroom en spanning. Je kan stroom of spanning veranderen, maar het wattage veranderd daarmee niet. Verander je de stroom dan verandert de spanning ook en andersom. Er is niks op aarde waar meer energie uit komt dan dat erin gaat. Was dat er wel dan hadden we ook geen luchtvervuilingsprobleem.

40w betekent 0,18A bij 220v. Ik weet niet wat je nou wilt bewijzen met je rekensommetjes maar het _kan niet_. Dat is een simpele natuurkundige onmogelijkheid.

Daarnaast, wel knap als je beide speakers kan gebruiken zonder dat de stoppen doorslaan.
Je vat de drol bij het schone eind zie ik :) Natuurlijk kun je van 40W geen 2500W maken. 2500W bij 220V is een behoorlijk amperage overigens.
Zie maar eens een amp + speakerset voor 14k te vinden die deze jongens makkelijk wegspeeld...
Ook dat is relatief. B&O levert vaak een behoorlijk gekleurd geluid en dat moet je wel mooi vinden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Ook dat is relatief. B&O levert vaak een behoorlijk gekleurd geluid en dat moet je wel mooi vinden.
De Beolab 5's staan bekend om het natuurlijke kleurloze geluid :+ (zie de hifi recensies (en dat vind ik persoonlijk ook)). Maar het zou best kunnen dat jouw opmerking wel opgaat bij andere modellen ? Heb tenslotte niet de hele range uitgebreidt beluisterd of in huis staan en er zit ook zeker slechtklinkende zooi tussen hun aanbod.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 22:32 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

2500W bij 230V is iets meer dan 10A; iets wat een normale stroomgroep makkelijk aan kan.
Hell, mijn waterkoker neemt meer vermogen op. 8)7

Punt blijft dat bij een opgenomen vermogen van 40W, die 2500W helemaal niet mogelijk is, iig niet continu. Lukt ze dat wel, dan moet B&O stoppen met het maken van audioapparatuur, en de energiemarkt op gaan; een energieopwekker die aan output 62,5 keer z'n input weet te genereren, is hét antwoord voor het energieprobleem.

Verwijderd

Uit de eerder geposte link blijkt dat de moduels (2x 1000Watt 1x 500Watt) wel degelijk RMS zijn. In praktijk wordt dit natuurlijk nooit gebruikt omdat je aan 20w of 30w al genoeg hebt, maar ik vraag me af waar die 40Watt vandaan komt (dat maakt het voor mij zo raadselachtig) ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die 40W zijn vermoedelijk gewoon nominaal opgenomen vermogen bij normaal luisterniveau.
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:01:Zie maar eens een amp + speakerset voor 14k te vinden die deze jongens makkelijk wegspeeld...
Ik zal niet zeggen dat dit slechte speakers zijn, maar voor 14K (en minder) zijn er echt genoeg andere schitterende combo's te vinden die net zo goed op beter klinken. Maar goed..., dit soort dingen zijn erg smaak gebonden natuurlijk.

B&O heeft met deze dingen gewoon een mooi staaltje techniek laten zijn, en wat ze hebben gemaakt werkt ook gewoon zoals het hoort. Deze dingen zijn echter nog steeds voor een publiek gemaakt met veel geld dat deze aliens vooral koopt omdat het design is en in de tweede plaats voor het geluid. Natuurlijk moet je voor deze prijs beiden leveren :)

En natuurlijk kan het best zijn dat die amps allemaal los hun RMS waardes kunnen halen, echter:
- sloop je de units gewoon als je dat doet (misschien op de 15" woofer met 21 mm Xmax na, maar dat zal een close call zijn).
- voor alleles bij elkaar heb je simpelweg niet voldoende koeling, ook niet met de ICE modules.

Gelukkig zijn alle units voorzien van een elektronische thermische beveiliging ;) Die 2.5K ga je dus nooit eruit krijgen.

En Kaj, je vergeet dat je twee speakers hebt, dus dat is 20A en geen 10 :P

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 26-03-2008 23:13 ]

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:21:
Aan de grootste sprookjes in hifiland doet B&O nogsteeds niet mee:
- eikenhouten plankjes onder componenten die het geluid verbeteren
- stroomvoorzieningen die duurder zijn dan de speakers
- buitenaardse cd-speler schokdempers
- etc.

Ze geven gewoon het maximale vermogen van de speakers aan. Niet dat je zoveel ooit gaat en kunt gebruiken in je huis, maar het is met ICE power mogelijk....

Het vermogen is overens wel verdeeld over 3 ICE power modules in de Beolab 5. De lage tonen krijgen 1000watt (welke sub heeft dat niet ?), de midrange ook, en de hoge tonen 500. Als je het zo bekijkt is het zo gek nog niet in vergelijking met andere grote high-end speakers (alhoewel het wel (te)veel blijft natuurlijk)...

http://www.t-linespeakers.org/oddsends/d_amp/index.html
die 1000Watt blijkt ook RMS te zijn. Je kunt ook kijken op de link hierboven op zoeken op de naam "ICE1000A RMS"
Nou, ik heb het gevonden:
Die 1000W is inderdaad RMS, genormeerd op 100Hz, met een THD van minder dan 0,1%.
Het betreft echter geen continue vermogen, dat laten ze over aan de koeling (waar ik dus al eerder op wees):
Uit dit document (specs van de totale module: voeding+classD amp schakeling): http://www.icepower.bang-...s/icepower1000aspdata.pdf waarin heel uitgebreid alle specificaties staan (waarvoor hulde, dat wel) maak ik op dat de module zelf maar 85W aankan in een omgevingstemperatuur van 25 graden voordat de thermische beveiliging inslaat. Als de omgevingstemperatuur 50 graden is, is dit nog maar 40W.
Zonder preheating kan de module wel 1000W leveren....15 seconde lang voordat de beveiliging aanslaat. (allemaal aan tabel 10 ontleent)
Dit zijn dus allemaal problemen die optreden als je geen bigass koeling (passief of - bij deze vermogens praktischer- geforceerd (je moet voor de totale speaker ca. 3 keer zoveel hitte afvoeren als je processor van je PC!)
Ook staat dit op pagina 22 nog eens expliciet (dat koeling van versterkers altijd een 'great challange' is en dat deze module dus maar continue 40 cq 85 watt kan leveren.)
Dat verstaan ze dus kennelijk onder ICEpower... geef mij maar gewoon continue RMS 20hz-20khz.

Maar goed, je moet B&O ook niet kopen voor het vermogen en mi ook niet voor de geluidkwaliteit, maar voor het design. Jammer dat ze deze zo lelijk gemaakt hebben :+
(ze hebben idd gelukkig geen geen onderleggertjes voor je netsnoeren zodat ze niet op de grond liggen :D )

In http://www.icepower.bang-...ons/icepower1000adata.pdf staan de specs van de classD schakeling zelf (dus zonder voeding, koeling enz)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 27-03-2008 00:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mr_petit schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:25:
Dat verstaan ze dus kennelijk onder ICEpower... geef mij maar gewoon continue RMS 20hz-20khz.
Pssst: http://www.hypex.nl :+ Niet verder vertellen he :P

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:01:
2500watt is met ICEpower mogelijk, al gaat het hier niet om constant vermogen. Maargoed, B&O is natuurlijk de enige die niet de juiste specs opgeeft :+
lol, ICEpower? :D Nieuw begrip in hifi wereld ofzo naast continu en piek? :+ En dat B&O niet de enige doet er niks aan af dat die 2500w een marketing-claim is. De helft van de a-merken van HT receivers doet met alle kanalen niet wat er wordt opgegeven, eerder rond de 70% per kanaal, tenzij je Sony heet, dan kan het onder de 40% duiken :X (waar dan overigens wel weer tegenover staat dat ze in stereo meestal iets meer doen dan opgegeven). Maar het doet er niks aan af dat die 2500w naar alle waarschijnlijkheid een fabeltje is. Tenzij die 40w verkeerd gedrukt is.
Kaj. schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:32:
2500W bij 230V is iets meer dan 10A; iets wat een normale stroomgroep makkelijk aan kan.
Hell, mijn waterkoker neemt meer vermogen op. 8)7
Ah, jij luistert mono met 1 speaker? :P

Ecodan warmtepomp

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Die moet je ook koelen hoor.
Iets minder wat hun rendement is nog iets hoger :) (92%)
Ik denk dat die B&O dingen niet verkeerd zijn hoor, alleen moet er wat aan de koeling gesleuteld worden. Als je daarmee klaar bent mag je echter de luidsprekers ook vervangen... die kunnen continue al helemaal geen 2500W wegwerken :P
Een 15" sub is voor de huiskamer natuurlijk genoeg, maar in PA termen ben je daarmee natuurlijk nergens. Daarom is die foto dat zo'n beolab op het podium bij een concert staat natuurlijk ook een beetje misleidend. Hij levert kennelijk net genoeg geluid als stage monitor bij een klassiek concert :)

dit foto'tje dus:
http://www.tech-temple.com/wp-content/uploads/beolab-5_.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 27-03-2008 00:47 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Natuurlijk, maar ze halen gewoon de 180, 400 of 700 W RMS ;)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ach ze zien er geinig uit en klinken zeker niet verkeerd, ze kunnen meer dan hard genoeg zonder opvallende vervorming, ook in de grotere huiskamer (van de doelgroep, die niet zo op de euro's hoeft te letten).

Ik hou me wel bij mijn zelfbouw kit speakers.

[ Voor 10% gewijzigd door bouwfraude op 27-03-2008 22:54 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

JT schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:36:
Ah, jij luistert mono met 1 speaker? :P
Nee, ik heb twee waterkokers.

Verwijderd

misschien zitten er wel hele dikke capacitors in waardoor een kortstondig vermogen van 2500 watt wel degelijk mogelijk is.

Mijn Rotel trekt ook maar maximaal 800 watt van het net maar kan kortstondig 80 Ampere aan 63 Volt leveren. Dat is dus 5000 watt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:20:
misschien zitten er wel hele dikke capacitors in waardoor een kortstondig vermogen van 2500 watt wel degelijk mogelijk is.

Mijn Rotel trekt ook maar maximaal 800 watt van het net maar kan kortstondig 80 Ampere aan 63 Volt leveren. Dat is dus 5000 watt.
Ja, kortstondig dus. Dus heb je in werkelijkheid maar iets wat heel eventjes op 2500watt blijkbaar draaien kan, en daarna is de pret over :P

Verwijderd

Topicstarter
tenzij je de zekeringen doorlust :D

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-12 21:09
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 12:29:
tenzij je de zekeringen doorlust :D
vooral met zilverpapier doen, geheid vroegtijdig vuurwerk... :+

been there, done that, bought the T-shirt

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 12:47

Stoney3K

Flatsehats!

Dus als ik het goed begrijp doen die ICEpower versterkers in normale omstandigheden 85W (RMS) continu en kunnen ze pieken aan van 2,5kW RMS? Geeft mij een beetje het idee dat B&O engineers hierin het begrip "headroom" een beetje verkeerd opgevat hebben....

Als je al een beetje film kijkt met genoeg sublaag zullen die basversterkers al aardig wat te verduren krijgen. Ik weet niet of je die 2,5kW ooit echt daadwerkelijk zult halen (behalve als je het uitdrukkelijk probeert) maar het klinkt als een behoorlijke partij overkill. De gemiddelde PA set heeft dat vermogen al per kanaal staan.

Oh, en als ik het design van de Beolab 5 zo kijk, mag ik eventjes zeggen... "Exterminate!" ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Stoney3K schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:30:
Dus als ik het goed begrijp doen die ICEpower versterkers in normale omstandigheden 85W (RMS) continu en kunnen ze pieken aan van 2,5kW RMS? Geeft mij een beetje het idee dat B&O engineers hierin het begrip "headroom" een beetje verkeerd opgevat hebben....
niet helemaal: er zitten 2 modules in van 1000Wice (elk 85W rms continu) en 1 module van 500Wice (die zal dan wel 42W continu zijn, maar kan natuurlijk ook net zo goed 85W of meer zijn; het gaat om koeling en efficiency).
Samen dus zeg maar 200-250W rms continue voordat het ding oververhit raakt.

Hij zal echter waarschijnlijk niet snel clippen oid omdat het dus voornamelijk een hitteprobleem betreft. Als de koeling van die versterkermodules verbeterd wordt, zal continu vermogen wat ze kunnen afgeven ook verbeteren.
De heatsink die gemonteerd is, is ook maar 1,3 C/W, wat gewoon echt een lullig koelribbetje is (platte koelrib in eurokaartformaat). Een normale el cheapo sony versterker van 40W en 10 jaar oud heeft waarschijnlijk al een beter koelsysteem. En dat een koesysteem voor welke versterker dan ook zeer belangrijk is, benadrukt B&O zelf ook al in hun specificaties....

Om de opgegeven 1000W per module te produceren is imo de voeding absoluut niet geschikt. De voeding is ook niet geschikt om veel vermogen over de gehele hoorbare audioband te geven wat ook een groot minpunt is.

Al met al vind ik dat er veel prijstechnische concessies gedaan zijn die voor een speaker van 500-1000 euro te rechtvaardigen zijn (en dan hebben we het alleen nog maar over het versterkergedeelte), maar absoluut niet voor een speaker in deze prijsklasse.
Je wordt dus getild als je deze speaker koopt....

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-12 17:51
500 watt voor het hoog, totaal belachelijk en volgens mij nooit te vergelijken met de echte RMS-watts.

Verwijderd

Mijn schoonouders hebben 2 beolab 5's staan met beolab 8000's als rear en de center van beovision 9 en beolab 2 sub

Moet zeggen echt perfect hoe hard je de boel ook zet het blijft echt perfect. Ik ben zelf veel bezig met audio en afstellen en weet altijd wel iets te verzinnen wat beter kan maar op deze set kan ik echt geen negatief punt vinden.
Pagina: 1