Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Circle Surround Mono kopieert het monogeluid naar alle speakers. Je hebt dan geen stereo, maar wel overal hetzelfde geluid. Multi Channel Stereo zou het geluid van de voorspeakers moeten kopieren naar de achter/zijspeakers, maar op mijn SR-8001 lijkt het meer op Pro Logic dan meerkanaals stereo. Mijn ouder Denon (AVR-1905) receiver had 5/7-channel stereo en dat deed wel wat het zei: voorkanalen naar achteren kopieren. Dat is ook een van de dingen die ik mis op mijn nieuwe receiver (die voor de rest overigens super bevalt en een stuk gedetailleerder en krachtiger is dan mijn oude, hetgeen gezien het prijsverschil ook wel mag).
Multi Channel Stereo doet dit inderdaad grotendeels. Wat dit echter ook doet is een gemixed geluid over de center weergeven.
In het setup menu kun je bij de optie 'surround' voor elke suround level group (dus ook voor M-CH Stereo) van elk kanaal apart de levels instellen. Op mijn sr4300 heb ik de center wat zachter gezet en de rears wat harder.
In het setup menu kun je bij de optie 'surround' voor elke suround level group (dus ook voor M-CH Stereo) van elk kanaal apart de levels instellen. Op mijn sr4300 heb ik de center wat zachter gezet en de rears wat harder.
Ik ben inmiddels een stuk verder met afstellen. Het is nu super.
Op de meeste Marantz surround receivers zit tegenwoordig een tweede stereo systeem (speaker
om bijvoorbeeld je speakers ook in een andere ruimte te plaatsen. Hiervoor heb ik de surround back aansluitingen gebruikt.
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED