Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een computer met het volgende probleem:
Wanneer de computer veel processen moet uitvoeren valt de computer vrijwel uit (alleen de lampjes blijven banden). Om hem daarna weer aan te krijgen moet ik eerst wachten, dan pas kan ik de aan/uit knop ingedrukt houden(dus uitzetten) daarna kan ik hem pas weer aanzetten.

Ik heb de temps gemeten(zonder veel processen te draaien):

temp1: 46c
temp2: 72c
temp3: -128c( :? )
hdo : 33c
temp1 : 30c
core: 65c
ambient: 0c

fan 2 : 2637 RPM

En dit zijn de specs:

Windows: Windows XP5.1 (Build 2600) Service Pack 2
Memory (RAM): 1024 MB
CPU Info: Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.66GHz
CPU Speed: 2656,7 MHz
Sound card: Realtek AC97 Audio
Display Adapters: NVIDIA GeForce 6500 | NetMeeting driver | RDPDD Chained DD
Network Adapters: Sweex WiFi LAN 140 Nitro XM - Pakketplanner-minipoort
CD / DVD Drives: D: TSSTcorpDVD-ROM SH-D162C | E: HK5564N FOA855K
COM Ports: COM1
LPT Ports: LPT1
Mouse: 3 Button Wheel Mouse Present
Hard Disks: C: 232,9GB
Hard Disks - Free: C: 140,1GB
USB Controllers: 5 host controllers.
BIOS Info: AT/AT COMPATIBLE | 09/08/06 | A M I - 9000608
Motherboard: ECS P4M890T-M
Voeding: laitronic 350W

Het enige wat er veranderd is sinds de aanschaf van de computer is het beeldscherm. Maar het probleem was er al voor.
Mijn vraag is of dit op oververhitting lijkt en wat dan waarschijnlijk de oorzaak is?

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 00:06
Duidelijk een kwestie van oververhitting, ja. Kijk eens of je koeler nog goed zit, of dat hij niet helemaal vol zit met stof.

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:10
Eens gekeken of als je fans en koelblokken stofvrij zijn?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:39
Voel eens aan de heatsink van je processor, sensoren zitten er in veel gevallen naast, zoals
temp3: -128c( :? )
.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 00:06
Malantur schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:09:
Voel eens aan de heatsink van je processor, sensoren zitten er in veel gevallen naast, zoals
[...]
.
Ja, maar deze niet:

Mijn overgeklokte Q66 wordt niet eens zo heet tijdens load...

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn13 op 25-03-2008 19:16 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ga maar eens naar de CPU koeler kijken. Grote kans dat daar het probleem zit.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Om specifieker te zijn, het heethoofdje in deze is waarschijnlijk je CPU en de dingen die ik zou controleren zijn:

Zit je koeler (nog) wel strak vast op je CPU ?
Is de koelpasta uitgehard ? (Let op, als je dit nakijkt moet je altijd nieuwe pasta gebruiken)
Zit er een shitload aan stof in je heatsink/fan
Hoe zit het met de airflow in je kast

Sensoren zeggen (soms) niet zo veel, ligt namelijk (voor een deel) aan welke software je gebruikt, en hoe je deze instelt.

Succes iig!

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Ik ga er naar kijken..

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Martijn13 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:16:
[...]

Ja, maar deze niet:

Mijn overgeklokte Q66 wordt niet eens zo heet tijdens load...
En als temp2 nu eens de videokaart is dan valt de temp wel mee.
Dus gebruik eens een ander programma als speedfan voor je temps een programma wat wel laat zien wat nu welkelijk warm wordt. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Klinkt gewoon alsof er ergens een sensor zit die niet goed uitgelezen kan worden...

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Kijk eens in je BIOS of de temps daar ongeveer hetzelfde zijn. Alleen de BIOS is betrouwbaar. Die temp 3 is waarschijnlijk de AUX en wordt vrijwel nooit goed uitgelezen (bij mij -5 :+ ) Als de BIOS dezelfde temps aangeeft meot je eens gaan kijken hoe het met de koeling zit. (wat degenen boven mij ook al zeiden). Probeer ook eens andere progjes zoals Hwmonitor, everest, etc. Kijken wat die zeggen.

[ Voor 67% gewijzigd door jdm8 op 25-03-2008 20:34 ]

• PilatuS
  • Niet online
Alleen de BIOS is betrouwbaar.
Dat zou ik nou niet zeggen. Mijn Q6600 is in de BIOS soms wel eens 18 graden, dat is erg knap met een kamertemp van 21 graden. Dat de BIOS betrouwbaar is ben ik het niet echt mee eens.

In mijn mening kan je het beste gewoon even kijken met proggies zoals CoreTemp en TAT van Intel. Als je de temps van die proggies vergelijkt met de BIOS temp kan je in ieder geval zien of ie echt te heet wordt. Als die 2 proggies en de BIOS aangeven dat de temp erg hoog is zit daar gewoon je probleem.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

PilatuS schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:40:
[...]

Dat zou ik nou niet zeggen. Mijn Q6600 is in de BIOS soms wel eens 18 graden, dat is erg knap met een kamertemp van 21 graden. Dat de BIOS betrouwbaar is ben ik het niet echt mee eens.

In mijn mening kan je het beste gewoon even kijken met proggies zoals CoreTemp en TAT van Intel. Als je de temps van die proggies vergelijkt met de BIOS temp kan je in ieder geval zien of ie echt te heet wordt. Als die 2 proggies en de BIOS aangeven dat de temp erg hoog is zit daar gewoon je probleem.
DAn moet je ff een BIOSupdate doen ;) Waarschijnlijk wordt je CPU niet helemaal goed herkent dan ofso. Maar ik installeer gewoon een stapeltje van die progjes, en kijk welken gelijk zijn, en die gebruik ik dan, nadat ik de BIOS ff gechecked heb.

• PilatuS
  • Niet online
DAn moet je ff een BIOSupdate doen ;) Waarschijnlijk wordt je CPU niet helemaal goed herkent dan ofso.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de sensor die de CPU temp uitleest in de BIOS in de socket zit en niet in de CPU zelf, dan is het sowieso al niet betrouwbaar. Een proggie zoals TAT pakt de sensors in de CPU zelf en die zijn veel betrouwbaarder. Mijn CPU wordt prima herkend alleen de temp in BIOS klopt voor geen meter.

Ik draai trouwens de laatste BIOS en de temps kloppen gewoon niet. Ook met mijn oude E6600 waren de temps gewoon niet correct. Daarom zeg ik dat ik de BIOS temp niet betrouwbaar vind als jij zegt dat alleen de BIOS betrouwbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2008 21:15 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

PilatuS schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:40:
[...]

En waar denk je dat dat Coretemp en TAT de temperaturen vandaan halen ? Coretemp is nou ook niet bepaald juist te noemen.. Realtemp doet het een stuk beter ;-).

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• PilatuS
  • Niet online
En waar denk je dat dat Coretemp en TAT de temperaturen vandaan halen ?
Niet van de zelfde sensor als waar de BIOS het vandaan haalt in ieder geval. Dus wat bedoel je nou ?

Verwijderd

Dus die waarden komen volgens jou in eens van een andere sensor? Hoeveel sensoren zitten er dan wel niet op moederborden/CPU's als die progjes de temperaturen uit andere sensoren halen dan dat de BIOS dat doet ?

:)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:23

mvds

Totally awesome!

-The_Mask- schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:51:
[...]

En als temp2 nu eens de videokaart is dan valt de temp wel mee.
Dus gebruik eens een ander programma als speedfan voor je temps een programma wat wel laat zien wat nu welkelijk warm wordt. ;)
De core en ambient is de grafische kaart :) Waarschijnlijk IS dit dus speedfan.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het kan oververhitting zijn, maar ik zie eigenlijk vaker dat oververhitting resulteert in een trage werking van het systeem. Ik zou oververhitting dus absoluut even checken, maar ik heb nog minder vertrouwen in je voeding. Het merk komt me niet bekend voor en als het al een oud bakkie is kan het prima wezen dat de voeding langzaam aan de geest aan het geven is als ie echt werk moet verzetten. Verrotte voedingen leveren imo eerder de problemen op die jij beschrijft dan oververhitting.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
obsidian schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:44:
[...]

De core en ambient is de grafische kaart :) Waarschijnlijk IS dit dus speedfan.
Ik zei ook dat hij een ander programma dan Speedfan moest gebruiken. ;)
En zoals rodie83 al zegt het lijkt meer op de voeding dan op over verhitting. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 14:08

Shunt

Boe

Eeh 72 graden en dan zeer goed mogelijk op IDLE en dan eerst de voeding verdenken ?
Ga gewoon maar eerst eens staps gewijs wat dingen testen en controleren :

Kast open temparatuur verschil ja / nee,
(nogsteeds crashes ja / nee)
Cooler controleren veel stof ja / nee,
Cooler voelt warm aan ja / nee
monitor met speed fan de voedings lijnen (de voltages dus) varieert deze veel en wijken deze veel af ja / nee

als de temperatuur snel zakt na het openen van de kast heb je waarschijnlijk een slechte airflow in je kast. Dit kan komen door een defecte fan een verstopte intake voor lucht of zelfs bijde.

Zit de cooler vol met stof eventjes de fan voeding van het mobo los halen en van een afstandje met wat perslucht de cooler schoon blazen (buitendeurs doen) en opnieuw testen. (vergeet niet het stekkertje terug te plaatsen)

Voelt de cooler ten alle tijden koel aan (of in ieders geval niet rond de 50 tot 70 graden zoals in de bios aan gegeven is er waarschijnlijk iets niet goed met de koelpasta of het contact tussen processor en cooler.

Wijken de waarden van de voeding in speedfan veel af (de min voltages boeien niet deze worden enkel nog gebruikt bij als ik me niet vergis LTP poorten en COM poorten. De +3.3 en de +5 volt zijn de belangrijkste deze mogen het minste afwijken niet meer dan 5% de 12volt mag maximaal 10% afwijken. Wijken de waardes wel een beetje af maar blijven deze ten alle tijden onder stres en idle het zelfde is er nogsteeds niet super veel aan de hand je hebt een stabiele voeding met wat afwijking.
wijken de waardes meer af dan de toegestane waardes zo snel mogelijk een nieuwe voeding halen van een degelijk merk en een fatsoenlijk wattage.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1