Toon posts:

Systeem met af en toe kuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers

AMD64 3800+ Venice @1,39v tegen 1,44 volt (range 1,35-1,40)
Asus A8R MVP met BIOS 0503
2x1024 MB Corsair XMS DDR1 op 400 MHz en 1T (fout is ook op 2T)

Zoals hier wel bekend zal zijn heb ik mijn systeem al 26 maanden draaiende en de laatste tijd merk ik iets vreemds.

Omdat het systeem een tijdje geleden zomaar plots bevriezde heb ik er 2 geheugenbankje uitgehaald en zag ik in het BIOS dat mijn CPU op 1.44 volt draaide terwijl duidelijk 1.400 volt in het BIOS is geselecteerd.

Goed, op die 1,44 volt loopt het systeem stabiel, maar gisteren ging ik eten met het systeem aan op een leeg bureaublad en zodra ik na het eten ook maar de muis aanraakte *pats* reboot.
Er staan geen events in de eventviewer en automatisch opnieuw opstarten staat ook niet aan. Dus geen blauw scherm zoals ik zou verwachten, maar echt *pats*

Hmmm, niet leuk en ik heb meteen het BIOS doorgelopen en kwam achter dit voltage. Het is dus 0,04 volt te hoog en ik heb in het BIOS 1.375 geselecteerd en nu pakt de core keurig 1.400 volt. Ik snap er niets van. Zowel het BIOS als CPU-Z geven exact dezelfde Vcore waarde aan dus dat zal wel goed zijn. Ook schommelt deze een beetje, maar hij komt niet meer onder de 1.36 volt want dan crasht het systeem ook.
Vandaag al 2 uur gegamed en niets aan de hand :?
Memtest laten lopen overnacht en geen errors
Orthos laten lopen terwijl ik ging werken, nothing unusual.

Dit is een hardwareprobleem of een BIOS probleem want als het softwarematig zou zijn zou ik een blauw scherm krijgen, maar als het systeem werkt heb ik ook helemaal geen fouten en de eventviewer is altijd brandschoon, echt.
Windows XP opnieuw installeren hoeft niet want het verbruikt minder geheugen als een verse install en hij staat er pas 3 weken op en ik download zelden iets.

Ik kan de fout ook niet hergenereren en het was niet tijdens een stroomdip (dat peertjes ineens even minder fel gaan branden). Dit systeem overleeft de ruigste stroomdipjes want die hebben we hier nog wel eens. Met de multimeter een onderwaarde van 106 volt in plaats van 226,7 volt hier. Dit zijn schokken en die 106 volt zie je voor een flits en het is weer normaal. Daardoor loopt het systeem niet vast of start het opnieuw. het was gisteren na geen enkele aanleiding gebeurt, geen nieuwe dingen erop gezet of iets gewijzijgd, maar gewoonn gewerkt en muziek geluisterd dus een hitteprobleem is het dus ook niet.

Voeding lijkt me meer dan in orde want ik heb ooit 5 schijven van iemand in mijn systeem gehad en dat trok de voeding ook met gemak, no issue.

Is mijn CPU misschien gevoelig voor verkeerde voltages?
Is 1.44 volt teveel? en is 1.36 volt te weinig?
Op de wijle BalusC server weet ik dat mijn CPU opereert tussen 1.35 en 1.40 volt.

Screenshot van CPU-Z van onderwaarde voltage en bovenwaarde voltage (interval 4 seconden!)
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/21ozxi9.png
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2058276.png

Screenshots maken met ATi Tray Tools is een must ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 18:22 . Reden: ATi Tray Tools ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Die stroom wisselingen kunnen wel je systeem beschadigen.
Wat zecht het energie bedrijf waar je ben aangesloten over die stroom wisseling??

Van 220 naar 106 Volt is niet goed voor je voedibng iig.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:20:
Die stroom wisselingen kunnen wel je systeem beschadigen.
Wat zecht het energie bedrijf waar je ben aangesloten over die stroom wisseling??

Van 220 naar 106 Volt is niet goed voor je voedibng iig.
Ja, ik ga daar maar eens over bellen. Maar gisteren was er niets aan de hand en de crash kwam op exact hetzelfde moment toen ik de muis aanraakte om een game te hervatten. Dus ik had niet eens de kans het pijltje te bewegen en weg was het beeld en ik hoorde de DVD weer een herkenning doen zodat ik weet dat het systeem reboot, olala.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zou eens een mooi APC UPS kopen; heb ik ook gedaan (heb nu de Smart UPS 1500). Niet dat ik last van spanningsdalingen had, maar als ze er al zijn, verlengt zo'n ding de levensduur van je harde ware behoorlijk (hard disken houden ook niet van zulke schommelingen).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:34:
Ik zou eens een mooi APC UPS kopen; heb ik ook gedaan (heb nu de Smart UPS 1500). Niet dat ik last van spanningsdalingen had, maar als ze er al zijn, verlengt zo'n ding de levensduur van je harde ware behoorlijk (hard disken houden ook niet van zulke schommelingen).
Oké :) , maar hoe verklaar ik dat het systeem een harde reset deed zonder dat er op dat moment sprake was van een onstabiel net? Ik heb de herstart niet meer meegemaakt en ik hoop dat het incidenteel is en ik denk (maar of dat goed is?) dat het met een te hoge Vcore te maken had.

Ik heb net de multimeter weer in het stopcontact geprikt en hij schommelt normaal tussen 226 en 218 volt.

Ja, ik dacht zelf ook al aan een UPS en diegene die jij aanhaalt zijn zo heel duur niet meer.
Edoch het systeem inclusief beide vaste schijven al 28 maanden oud zijn en aan de vaste schijven ligt het niet want die functioneren snel en doen hun werk keurig.

Kijken of het nu nog mis gaat met de Vcore op 1.375 inhet BIOS wat bovenstaand veroorzaakt. De Vcore schommeld en niet door een fluctuerend net.

Edoch ik ga kijken naar een UPS want zo'n dom idee is dat nog niet ;)

Edit: Ga een bellen naar Essent om opheldering te vragen. Volgens mij staat hier in de buurt een gigantisch apparaat want anders kan ik een dip naar 106 volt niet verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 18:50 . Reden: Optadox 4 moet nog 2 maanden mee ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Als ze bezig zijn met transformatorhuis hier in de buurt (Lelystad) dan schakelen ze over op een vrachtwagenaggregaat. Dat zie je hier even een flits en af en toe valt er een systeem ergens uit in huis. Nu loopt alles op UPSsen (APC 650VA CS) en geen last meer. (prachtige dingen btw alles blijft hier doordraaien bij een stroomstoring) :)
Zoiets zou het kunnen verklaren..

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:04:
Als ze bezig zijn met transformatorhuis hier in de buurt (Lelystad) dan schakelen ze over op een vrachtwagenaggregaat. Dat zie je hier even een flits en af en toe valt er een systeem ergens uit in huis. Nu loopt alles op UPSsen (APC 650VA CS) en geen last meer. (prachtige dingen btw alles blijft hier doordraaien bij een stroomstoring) :)
Zoiets zou het kunnen verklaren..
Vrachtwagenaggegraat en flitsjes gaan niet samen, maar erg intressant wat je zegt. Als ze het goed willen doen zetten ze zowel het trafohuis als de aggegrator in parallel en dan koppel je het trafohuis af. Zo zou een UPS moeten werken. Als het een loodzuur UPS is (met loodzuuraccu ofwel SLA) dan zou je een continue omvormer kunnen hebben zodat de UPS altijd in dienst is en de accu bijvult terwijl jij stroom aftapt. Dit maakt voor de accu niets uit want de laadstroom moet dan wel even hoog zijn als de balast. mocht er een dal komen dan zal de accu de tekorten aanvullen en een accu levert sneller vol vermogen dan welke transistorschakelaar dan ook en laat staan relais.

Dan kijk ik daar naar. Het kost wat rendement, maar een slechte UPS kam het systeem ook pijn doen.

Nogmaals kom ik even terug op mijn beginpost.
1. De reboot was niet tijdens een dip
2. Het systeem reboot niet bij dips

Nog steeds stabiel, loopt als een zonnetje. Ik word er niet wijzer van :?
Het moet bijna wel de Vcore zijn. Ik heb nog games gespeeld en met de clan (dus niet misselijk computergebruik) en geen krimp.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 17:50 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:47:
[...]

Oké :) , maar hoe verklaar ik dat het systeem een harde reset deed zonder dat er op dat moment sprake was van een onstabiel net?
Dat verklaar ik niet. :) Dwz, voor stroomdalingen die jij ervaart is een UPS bijna een must, nog afgezien van welk ander issue je ook mag hebben. Dat je vcore een beetje afwijkt van wat er in de BIOS staat is normaal, en heet vdrop. En vcore dalingen under load heet vdroop. Zo'n spontane reset die jij krijgt duidt eerder op undervolting dan te veel; maar met zulke stroomstoringen (ook minieme, wellicht) zou ik me daar niet te veel op richten nu. Eerst maar eens een stabiele stroomtoevoer regelen.

P.S. Mijn SmartUPS 1500 lijkt overigens wat overdreven, maar is het zeker niet. Zowel mijn 620W voeding als mijn 125W monitor staan erop. Je moet bedenken dat zo'n APC zijn (zeer luidrichtige) fan aanzet bij een load van ca. 70%; m.a.w, ik moest erdus van uitgaan, in mijn berekeningen, dat ik er maar 1050W van ging betrekkken, om onder de 70% te blijven. Dan is het ook nog zo dat je PSU een rendement heeft van zo'n 80%. Om dus echt full 745W te trekken, zal er dus 745 x 1.25 = 932W uit je stopcontact (lees: UPS) getrokken worden. Dus, voor een stille operatie zit ik dus met de SmartUPS 1500 maar net goed, want de grens van wat ik eruit mag trekken, voor stille operatie, is maar 1050W (van de 932W die ik maximaal nodig zal hebben). Bemeet je UPS dus niet te zuinig!

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:07:
[...]

Dat verklaar ik niet. :) Dwz, voor stroomdalingen die jij ervaart is een UPS bijna een must, nog afgezien van welk ander issue je ook mag hebben. Dat je vcore een beetje afwijkt van wat er in de BIOS staat is normaal, en heet vdrop. En vcore dalingen under load heet vdroop. Zo'n spontane reset die jij krijgt duidt eerder op undervolting dan te veel; maar met zulke stroomstoringen (ook minieme, wellicht) zou ik me daar niet te veel op richten nu. Eerst maar eens een stabiele stroomtoevoer regelen.
Oké, nu weet ik meer en Cool & Quiet stond toen wel aan, dus de CPU gaat dan terug naar 1 GHz in rust op een erg laag voltage. Ik heb Cool & Quiet uitgeschakeld en nu draait de CPU welliswaar op 2421 MHz, maar nog steeds geen reboot gezien.
In mei krijg ik vakantiegeld en ik ga eens goed ten rade hoe ik dit ga aanpakken. Welke UPS en welke kapaciteit. Hij moet in mijn geval zeker 6 minuten 600 watt kunnen leveren zonder mommem. Met een load van 3C op de accu is dat 6 minuten over de kapaciteit die dan 600 watt moet zijn ofwel 20 kilo aan accu. Dit zal excessieve hitte veroorzaken en heb ik met mijn setup al een heel leuk model nodig? Een UPS op Li-ion LiFePo zal in dit geval zelfs goedkoper zijn omdat deze cellen een extreme current kennen met hoog rendement. De loodaccu zal een rendement leveren van dus 10%!!
Je hebt dus ook 8x minder kapaciteit nodig met Li-ion.
P.S. Mijn SmartUPS 1500 lijkt overigens wat overdreven, maar is het zeker niet. Zowel mijn 620W voeding als mijn 125W monitor staan erop. Je moet bedenken dat zo'n APC zijn (zeer luidrichtige) fan aanzet bij een load van ca. 70%; m.a.w, ik moest erdus van uitgaan, in mijn berekeningen, dat ik er maar 1050W van ging betrekkken, om onder de 70% te blijven. Dan is het ook nog zo dat je PSU een rendement heeft van zo'n 80%. Om dus echt full 745W te trekken, zal er dus 745 x 1.25 = 932W uit je stopcontact (lees: UPS) getrokken worden. Dus, voor een stille operatie zit ik dus met de SmartUPS 1500 maar net goed, want de grens van wat ik eruit mag trekken, voor stille operatie, is maar 1050W (van de 932W die ik maximaal nodig zal hebben). Bemeet je UPS dus niet te zuinig!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Volgens mij schakelen die APC CS dingen pas over naar de accu als er een storing is.
Anders word de stroom gewoon doorgelinkt. Ik hoor namelijk een klak als de stroom uitvalt, het kan ook van iets anders zijn, maar ik denk dat het het relais is.

@Rogresalor, misschien is die SmartUPS 1500 wat voor jou dan.
@Albatros. die SmartUPS is toch 1500VA (=865W) ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Nach, snap er de ballen van; nog steeds geen reboot gehad.

Ik denk toch aan de Vcore en de UPS zoek ik nog zorgvuldig uit. Koop ik er een; dan een goede.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-03 11:55
Jim423 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:47:
Volgens mij schakelen die APC CS dingen pas over naar de accu als er een storing is.
Anders word de stroom gewoon doorgelinkt. Ik hoor namelijk een klak als de stroom uitvalt, het kan ook van iets anders zijn, maar ik denk dat het het relais is.

@Rogresalor, misschien is die SmartUPS 1500 wat voor jou dan.
@Albatros. die SmartUPS is toch 1500VA (=865W) ?
Het is een beetje off-topic, maar er is toch geen verschil tussen VA en W? VA was toch Volt * Ampere, en dat is toch gelijk aan Watt?
Pagina: 1